Gå til innhold

Hardeste og mykeste landing (real)


Andreas Ommundsen

Anbefalte innlegg

Her kan dere fortelle opplevelser fra deres hardeste og mykeste landinger dere noen gang har opplevd ""

 

For min del var den hardeste i en B734 på vei fra KRS til OSL. Vi traff bakken veldig kraftig, spratt opp igjen og traff bakken enda hardere neste gang... ""

 

Mykeste jeg har opplevd har jeg to av:

Nr. 1: B744 - Cape Town til London/Heathrow

Nr. 2: B737-700 - KRS til OSL

 

Håper på mange innlegg i denne tråden ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardeste (1): Britannia 737-800 Las Palmas - Gøteborg. Da pilotene skulle sette ut flaps under final låste den seg (forsi flappen gikk fortere ut på den ene siden enn på den andre) Den satt tydelighvis dønn fast, så vi hadde en liten go around (full pupp og nesa opp) og måtte lande med flaps 15... Piloten sa ifra at det skulle bli en hard landing... Og det kan jeg skrive under på! Da flyer hadde plantet hovedhjulene på bakken (Speed Brake stod vel på maks) ble nesehjulet smellt i bakken slik at hele flyer ble som en banan !(satt langt bak, og tittet fremover i midtgangen) Tittet da på taket, og hattehyllene... De fikk en trøkk gitt... Tok ihvertfall ikke lang tid føt vi stod stille for å s det slik...

 

Hardeste (2): SAS 737-600 Stockholm-Kalmar. Var forresten en kvinnlig pilot... """" Husker jeg sa; "Er pissatrengt, kan ikke ha hard landng". Men jaggu ble ikke hjulene planta så godt i asfalten at man skulle tro de skulle til kina...

 

Mykeste: Blir vel OSL-CPH med SAS A321. Pilot: Pappa "" hehe... Nei du, DET var en real kisser! Kjente bare at det lugget litt, og beltene strammet seg på grunn av oppbremsingen... ""

 

Ja, det var vel det! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardeste: Air Europa på Flesland. Svært mye vind, tipper det må ha vært en del gusts, i hvertfall fløy vi noenlunde normalt inn, en del opp og ned, men det gikk for så vidt greit. Plutselig falt vi ned en del på "very short final", og det rykte ganske kraftig til i hele flyet. Flere personer skreik ut da ""

 

Mykeste: SAS Braathens 737-700 i Dublin. Satt på klappsete, og skipperen kjørte manuelt fra 1500 ft AGL, skikkelig kisser "" Winds calm, helt skyfritt og ingen turbulens i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardeste:

SASBraathens i Ålesund. Satt på klapp og rett før et kiss, fikk vi løft, pilote skydde i yoken og pang. Da vi var på taxiveien sa han andre piloten at det gjelder å få flyet fort ned, uten å segle over rw.

Mykeste:

Må være det største flyet jeg har flydd, en DC10 fra Premiair i De Arabiske Emirater. Nøt nok gott av den putefunsjonen på større fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke va som er mjukeste, men hardeste var Gran Canaria - Værnes i forrifjor! Først så skulle piloten ta en liten risk under descenten! Han stupte, retta ut, stupte og retta ut før han stupte enda en gang, og dette var på final. Da vi skulle lande/krasje så segla han først en stund over runway før han til slutt: PANG! Hadde ont i rævva etterpå ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hareste måtte vel være når jeg mellom landet på Framnes(Narvik) med Widerøe sin 103 marskin "" . det var vinter og blåste noe inni [*********] , når marskina landa hørte jeg det jækla smellet og ble kasta forover i setet forran meg når de tokk på revers "" . Hmm tror jeg ikke kan huske noen myke landinger . har bare vert harde på meg "" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardeste: Scanair ett eller annet på Gardermoen. De skulle fikse en teknisk feil så vi var 8 timer forsinket. Den feilen var ikke fikset da vi landet. Uansett smalt det noe fryktelig når den tok bakken. Det gjorde vel nesten vondt. Reverse thrust virka ikke og flyet bare seila bortover uten en lyd. Ingenting skjedde før hjulene ble låst. Svingte brått i enden hengende forover i beltene. Skremmende. Mykeste? Syns ingen har vært spesielt myke. Alltid så mye vind når jeg flyr. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bestandig en dårlig landing pga den er veldig hard. Mange faktorer spiller inn når man skal lande, piloten kan bevist sette flyet hardt ned. Faktorer som spiller inn når man skal lande, er været,vind, rullebanelengde, friksjon..for å nevne noe. Spesielt når det er vinter og glatt setter gjerne piloten flyet hardt ned så nærme begynnelsen av rullebanen, for som pilotene sier- jo flere meter ubenyttet rullebane, har man ikke bruk for.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardeste: SAS fra Oslo til Stavanger tidligere i år. Vi hoppet bortover banen ""

 

Mykeste: RyanAir fra Stansted til Haugesund 7. januar i år (tror jeg det var), kjente ikke at vi tok bakken, det var den mykeste landingen jeg noensinne har vært med på, og det var god vind den dagen. På Stansted like før jul så vi et RyanAir fly lande like etter oss, de smalt omtrent i bakken, bråbremset og skjente litt før de kom ned i taxe-hastighet...

 

Skumleste: Landing med Braathens i Bergen i 1999 - kraftig vind, var sikker på at en av vingene snart måtte ta i bakken slik vi rullet frem og tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets hercules, på veg hjem på perm, tror vi landa på fornebu. Jeg trodde vi fremdeles var i lufta når lemmen bak i flyet begynner å åpne seg. Spörsmålet er om det var en myk landning eller bare mye vibrasjoner og mye stöy i flyet.

Hardeste må nok bli egenprodusert i Seilfly, kan bli litt höy utflatning "flare" i begynnelsen av utdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardest: Widerøe på tur, fra Bodø via Narvik/Framnes til Andøya. Det blåser høst-storm, og Widerøen har sidevind. Er i tvil om dette er den hardeste landingen, eller om det er en gang jeg tror jeg slo så hardt ned i rullebanen på Narvik selv, at det vil være merkelig om ikke AIP-kartene for flyplassen er oppdatert mtp høyde over havet ved terskel(...).

 

Mykeste: Kan ikke huske helt, men kanskje Norwegian Airshuttle på vei fra BOO til ANX.

 

Skumleste: Satt på med en kamerat i seilflyklubben, og situasjonen ble slik at vi ble 2 seilfly på finalen. Vi tok en 360 turn på finalen (...). Interessant å ha banen bak seg på finalen...

 

Skumleste innflyging må være med Widerøe, app nordfra ved Tromsø. Var heldig den dagen og fikk sitte på flynerd-setet. Turbulensen var så "merkbar" at jeg ikke kunne se ETT tall på instrumentene. Heldigvis gav deg seg - vinden roet seg litt lenger ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landet så hardt med en Namibian 747 i Wiendhoek at surstoff-maskene løste ut fra hattehylla. """"

Ellers en ubehagelig "dive" med American Airlines fra Chicago til Dallas. Divet fra 30 til 10000 fot. Surstoff- masker kom ned og de måtte vi ta på.

Veldig vondt i ørene neste 2 dager. Fingertrøbbel????

Var på den tiden forlovet med datteren til en flykaptein i samme kompani. Han fant ingen rapport om hendelsen på den flighten.

Ellers mange fine landinger med Widerøe på Torp. """"

Ø.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en ganske fin landing i gaar kveld. Kapteinen floey og vi var paa 16000 fot 10nm fra flyplassen (Airport elevation 6200) og 11000 da vi passerte OM. Det ble mye alarmer (overspeed, sink rate, traffic) men etter noen s-turns saa var vi stabilizied ved 500 fot.... Jeg lurer paa hva passasjerene tenkte. CRJ200en har trailing link gear saa det ble en god og myk landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardeste landing:

Kirkenes Lufthavn (ENKR) med SAS MD80 i 1999 tror jeg det var. En mørk høstkveld med veldig tungt fly. Banen var våt og glatt, det regnet, lav sikt. Innflygingen gikk som normalt men vi mistet en del løft noen få fot over bakken og smallt veldig kraftig ned i bakken og merkelig lydsignal kimte akkurat i det vi tok bakken. Hørtes ut som AP disconnect.

 

 

Kraftigste oppbremsing:

Honningsvåg Lufthavn, Valan, januar 2005. En vinterkveld med lett snøvær og grei sikt. Bane 26 i bruk. Skybase 1500 fot. Normal innflyvning. Nærmer oss banen og får et løft like før vi skulle til å ta bakken ved begynnelsen av banen og seiler uheldigvis langt innover banen. Tar bakken ganske behagelig faktisk enda ca halve banen var brukt og gir antakeligvis full reverse og kraftig oppbremsing. Spurte desverre ikke, men første sank turtallet kraftig (kjentes ut som propellene nesten skulle stoppe) for så få noe som kjentes ut som et sinnsykt turtall. Propelleroverspeed? Hehe, i alle fall, jeg hang godt i selene da skal jeg si dere. Tok vel et par, tre sekunder å bremse opp, føltes det ut som.

 

 

Mykeste landing:

Natt, pent vær. 767 på Newark, New York. Kjente nesten ikke at man tok bakken. Satt nok på turistklasse da. Kanskje det er lettere å få myk landing med stort fly. (Storflyfordel?)

 

 

 

Mest givende landing:

Tromsø, høsten 2000 (tror jeg). Fin landing på RW 19 med MD80. Ble instruert av PF hvordan man forberedte en innflygning og landing og presenterte flere valgmuligheter osv. Veldig interessant og lærerikt.

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hardeste landingen stod jeg selv for under linetrainingen... Kom ned ved Inverness i Skottland for et år siden uten å flare i det hele tatt. Ca 700 fot/minutt ved "touchdown". Ooops... utrolig nok spratt vi ikke opp igjen, men ble på banen.

 

"Hmmm, do we have to fill out a CFIT report now?"

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DESIDERT verste!

 

Madeira Funchal på 70 tallet (før utbyggingen).

TAP B727 om natten. På 3de forsøket.

Tok først bakken så vidt, men kom ett vindkast eller noe

så vi spratt littt opp igjen og så BANG!!!

Nesehjulet brakk! Vi bremser noe sinnsykt + at hele kabinen står med

nesen nedover. Da vi endelig stopper er alt bare kaos. Absolutt alt

som var løst i kabinen endte opp forran i flyet. Mistet bl.a kameraet mitt.

 

Da vi kom ut (på RWY) var det ca 100m igjen av rullebanen og så ett stup på 50m ned i vannet ""

 

PÅ den tiden, når vi skulle takeoff, linet flyet først opp. Så kom pushback

traktoren og dyttet flyet bakover på rwy. Satt du bakerst, så kunne du se ned i vannet ""

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardeste Landing 1: Må være med Helios Airways Boeing 737-800, 5B-DBH landing i Tromsø etter en tur fra Larnaca på Kypros noen år tilbake. Vi kom inn på bane 01 etter en 6 timers flytur, flaps 40 var satt og garanterer at, MAX Autobrake vi landet med et smell, og jeg traff setet foran meg og gikk ut av flyet og holdt meg på hodet for det var JÆVLIG vondt!

 

Hardeste Landing 2: Jeg og dama fløy med Norwegian B733 LN-KKN fra Tromsø til Trondheim Værnes, vi lå vel oppe i FL330 da hele flyet ristet, og måtte nesten i et stup for lande på Værnes og det var vind og snøvær og en j****g vind, jeg satt på sete 16A og så at de satte flaps 40! Og vi landet med et smell, og de satte full revers og autobrake 3(Spurte piloten som fløy), og flyet ble satt på bakken den dagen fordi ene hjulopphenget var ødelagt. Jeg og dama fikk vondt i ræva og huet den dagen!

 

Hardeste 3: Jeg var på klassetur med klassen min i Stockholm, og vi skulle lande på Arlanda, og den mannen satte flyet hardt på bakken da ja, det var en Boeing 737-600 SE-ROS fra SAS. De satte full revers og bremset veldig hardt opp like før vi skulle svinge inn til Taxebanen. Folk hylte da til. Jeg ble litt redd selv da ja!

 

Hardeste 4: Braatens Boeing 737-500 LN-BRO, på landing i Bodø, det var Storm og flyet gled langt inn over rullebanen. Vi kom inn fra sør, og jeg trodde vi landet men like før kom det en jævlig vindrosse og kastet flyet midt inn på rullebanen vi landet vel midt på, da satte piloten full revers og autobrake max og vi bremset opp vel 100 meter fra enden. Da skalv jeg bra da vi stoppet da gitt.

 

Mykeste: Det må vel være Braathens Boeing 737-700 LN-TUA (sete 17A), da vi kom inn på bane 01R, etter en to timers tur fra Tromsø. Jeg trodde ikke vi landet før plutselig Spoilerne kom opp. og flyet reverserte, jeg la ikke merke til at hjulene tok bakken før spoilerne og reversene var utløst.

 

Mykeste 2: Det var vel da jeg kom inn fra Tromsø med Helios Airways Boeing 737-800 5B-DBI, da vi landet på Larnaca klokka kvart over 3 på natten, la ikke merke til at hjulene tok bakken(satt da på sete 15F), før alle begynte og klappe og rope. da stoppet flyet opp og vi takset inn på taxiwayen.

 

Har ikke opplevd noen skumle landinger, bortsett fra den gangen da motoren stoppet under final på ESSA, det jeg har forklart i en tidligere andledning her på forumet! """"""""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Charter på vei til Tenerife, 737 maskin. Hendelse: Passasjer med hjerteinfarkt/hjertestans, og dermed en hurtig nødlanding p.g.a. dette. Flyplass; Brest, Frankrike.

...Trodde ikke det var mulig for en 737 å bli manøvrert sikkert på denne måten. En merkverdig bratt nedstigning, og dermed en hel haug med s-svinger for å ta av farten som oppstod. Så var det rett ned på bakken, !PADONK! ned og full brems, deretter den raskeste taxing jeg noengang har opplevd på en 737... Sirener og røde lys, hvinende ambulanser på bakken. Opplevelsen var interessant og ikke minst HÅRREISENDE. Men det hører med til historien at det endte med en lykkelig slutt: Passasjeren med hjerteproblemer overlevde ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardeste 1: På Evenes i 89/90 en gang på sommeren med 737-200 til Busy Bee. Var en vanvittig crossvind. Vi sklei sidelenges ta vi tok bakken. Første gang jeg har sett crewet ha hastverk med å komme seg ut å sjekke understellet ""

 

Hardeste 2: Med en Lynx på KV Andenes utenfor Senja i kuling for noen år siden. Jeg mener enda jeg ble to centimeter kortere i ryggraden etter den landingen ""

 

Mykeste: SAS 767 på Newark i 1998. Landet silkemykt, merket ingenting før spoilerne kom opp. Like etterpå annonserte purseren at de ville gratulere styrmannen med sin første landing i Newark.....Litt av en entre kan man si! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...