Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/03/2020 in all areas

  1. 8 points
    I kveld så hadde jeg en fantastisk tur over alpene fra Innsbruck (LOWI) i Østerrike til Asiago (LIDA) i Italia. Jeg har skaffet meg et fotoscenery slik at det ble interessant å ta denne turen. Fra luften så det ut som om at jeg fulgte en hovedvei nedover dalene. Den litt store innsjøen på slutten er Gardasjøen. Simulator=P3Dv4.5, fly=A2A Piper Cherokee, LOWI Innsbruck=ORBX payware, LIDA Asiago=ORBX freeware og fotoscenery Italia=freeware. Bildene er uredigerte, bortsett fra at de er redusert ned i størrelse fra 1920x1080 til 1000x563 med 85% kvalitet.
  2. 7 points
    I forrige uke slapp Eagle Dynamics en ny warbird-modul til DCS, sammen med det nye mapet "the Channel". Jeg er i utgangspunktet ikke noen stor warbird-fantast, selv om jeg ender opp med å kjøpe alle modulene uansett, men akkurat P-47-en har jeg sett frem til, og den skuffer ikke. Dette er en warbird jeg kan like, mye "power", stor, tung og stødig. Mapet skal jeg innrømme at jeg var litt skeptisk til, da jeg ikke helt så poenget med et map som dekker deler av det samme området som det allerede utgitte Normandy-mapet, men også dette er knall, selv om det ikke er optimalisert ennå og ganske resurshungrig.
  3. 6 points
    Modellen (som jeg mener var laget for FSX) fungerer helt fint i P3D versjon 5. P3D er nå oppdatert med SP2, og jeg kjører kun med True Sky tillegget aktivt. LN-SUF flyr her ut fra Stavanger
  4. 6 points
    La oss bare slå fast at for noen er glasset halvfullt, for andre halvtomt. Det meste kan brukes som en simulator med de rette forutsetningene. Min far var jagerflypilot på 1960-tallet. Den eneste simulatoren de hadde var en stol, en pinne til stikke og en plakat med flyets "dashboard". Skal man logge offisielle timer og følge spesifikke treningsprogrammer, så må selvsagt simulatoren oppfylle en del krav, men spill fungerer utmerket som simulator til mange typer trening. Jeg brukte selv FS98 på "ground school" i Florida som en del av PPL treningen. Der simulerte vi både VFR og senere IFR flyging. Det ble ikke timer i loggboka av det, men rutiner og forståelse for instrumenter ble drillet før man satte seg i cockpit. Det var til stor hjelp!
  5. 4 points
    På tur ut fra Vigra med kurs mot Bergen ✈️
  6. 4 points
    Måtte bare lufte Milviz sin 737-200 en tur (OBS mange bilder) 😉
  7. 3 points
    https://youtu.be/vHQWsPOdhn8 legger inn filmsnutten her og føler den hører hjemme her ?
  8. 3 points
  9. 2 points
    Så nettopp denne videoen om vær i nye MSFS2020. Gapet mellom MSFS2020 og P3D/XP11 ser bare ut for å bli større og større. Dette ser jo helt rått ut:
  10. 2 points
    Selv om man har en SOP er det også mulig å "kose" seg på jobb. I min tid som Braathens og senere SAS hadde jeg mye glede av å håndfly. Ja enkelte anbefalte å håndfly så mye som mulig. SOP var også tilpasset dette forsåvidt. Men det er en avveing. Alt avhenger av workload, og det er greit å bruke de mulighetene man har.
  11. 2 points
    Det er absolutt heftig. Flyr en del FS2020 igjen, etter alpha 4. Det begynner å bli seriøst bra, det kan jeg love! Været er en ting. Men det er å kunne fly VFR over hele kloden. Norge blir vanvittig mye bedre enn det vi har nå, uansett eksisterende sim med alle addons, spør du meg. Kan egentlig ikke sammenlignes! Ingen tvil om at dette virkelig er et kvantesprang i realworld simming, men og også som en mulig verdenssimulator?!
  12. 2 points
    Jeg tror faktisk dette er den finseste GA-turen jeg har hatt noen gang, så sceneryet er bra. Angående været, så var det tordenvær ⚡⛈️ i området IRL da jeg skulle fly, men i P3D kunne jeg være min egen værgud 🌞🔨 og velge blå himmel
  13. 2 points
    De fleste har kanskje fått med seg at Braathens DC 6B LN-SUB er på vei fra Alaska (Fairbanks) til Sola akkurat nå. Flyet er malt opp i fargene som det originalt hadde i 1957 da det kom som nytt til Braathens flåten. LN-SUB vil bli en hovedatraksjon for Sola Flymuseum. Tilfeldighetene ville at det var nettopp LN-SUB som jeg laget teksturer til da jeg for et par år siden skulle lage et Braathens livery for PMDG sin DC 6B modell.
  14. 1 point
    Jeg har flydd på sim helt siden jeg startet flyger utdannelsen i 1998.
  15. 1 point
    Startet med FS98. Deretter ble det FS2000, FS2002, FS2004, Fly!, litt X-plane 8 og 9 og FSX. Idag bruker jeg for det meste DCS World. Innimellom flyr jeg litt i P3D og X-plane 11.
  16. 1 point
    Dette er en modell som var laget for FSX. Flightdeck er ikke testet nøye ut på navigasjon ennå. Modellen bærer også preg av å være noen år gammel. Her er bilde fra cockpit (nyinnkjøpt scenery fra ENAL)
  17. 1 point
    Startet med dette for å lære å fly. Var ikke mye landskap i starten, kun noen streker på en orange DOS skjerm, men jeg lærte basics. Har en testpilot i magen, så kjøpte inn omtrent alt som kom siden, sivilt og miltært. Bygget til slutt flyplassene selv gjennom tiår, men er nå tilbake til at jeg bare vil ha alt servert og ta av. Eneste jeg bygger for tiden er modelljernbane i N skala. Opplever mye Bergen real-life for tiden, hit og dit med Widerøe. Er du derfra, bør du få inn skipspakken til Henrik, så blir det action på Haakonsvern og rundt forbi.
  18. 1 point
    Er du permittert er du heldig, for da er det fortsatt håp. Ikke alle av oss som var SÅ heldig Selv sitter jeg på gjerdet nå og revurderer hele flygingen, annet enn privat og hobbyflyging, og ta meg en omskolering til noe annet. Rett og slett for ustabilt, skitten bransje og innebar flytting hit og dit og lite stabilitet i livet. Ingen jobb er verdt å selge sjela si for. Ikke flyging heller. Ifølge Boeing kunne det ta opp til 5 år før bransjen er tilbake der den slapp. Hvis den noen gang kommer dit igjen.
  19. 1 point
    Betaler gjerne for kvalitet og for ting jeg får glede av. Og ikke minst, noe som kan dra utviklingen videre til nye høyder. Vi har i mange år i flysim verdenen plagdes med teknologi fra forrige århundre, langt bak vanlige ordinære pc spill som alltid har kunnet stille med moderne grafikk og nyeste teknologi. Forhåpentligvis vil satsingen til MS endre på dette med FS2020. I tillegg er jo dette også positivt for konkurransen, noe som kommer oss forbrukere til gode. Ja, er interessant. Mange forskere snakker også om parallelle univers Men dette her er en annen diskusjon og har ikke så mye med flysim å gjøre 😄
  20. 1 point
    Tror ganske sikkert at Bergen (freeware) blir tilgjengelig for Aerofly FS2 om ikke så lenge. Det er en entusiast som jobber med saken. 👍
  21. 1 point
    Godt betalt som trafikkflyger? En startlønn på knappe 300.000 vil jeg ikke kalle direkte godt betalt. Tjener bedre i kassa på Rema. Det blir som regel greit etter mange år, men den veien er lang dessverre.
  22. 1 point
    ATPL bygger kun videre på det du allerede har lært på PPL, IR, ME og CPL i all hovedsak. Du kommer til å ha store hull i kunnskapen om du ikke har teorien fra disse sertifikatene i bunn. ATPL er etter min mening i stor grad tullball der 70%, om ikke mer, er ting du aldri kommer til å få bruk for. Iallfall ikke i simulator sammenheng. Så kommer du til typerating og første gangen går det masse tid på å "avlære" ting du lærte på flyskolen 😆 Er mye som ikke simuleres i simulatorer idag. ADF dip og NDB errors er gjengangere. Og forøvrig også "false glidepath" såvidt meg bekjent. Har iallfall aldri opplevd det i en sim. Husker jeg sendte Austin en mail om ADF dip for noen år siden, men fikk aldri noe svar. Company SOP og standard callouts er også noe som endres hele tiden
  23. 1 point
    Jeg er enig med deg Andrew ang sim er sim. Det var i en kommentar tidligere i tråden at Tom kalte 2020 et spill. Det var det jeg stusset ved i og med at han har brukt Alfaen og etter hvert avinnstallert. Trodde ingen her ville kalt en sim et spill. Det var som jeg skulle si til kona at jeg drar opp til Gardermoen og spiller litt med gutta, den gang jeg gjorde det.🙂
  24. 1 point
    Ang. Lego så lærte klossene meg mye om kombinasjonsevne og arkitektur. Ingen sa noensinne til meg: "Skal vi spille Lego"? Men de sa "Spille Ludo". Verden i dag vil så gjerne kalle alt et "Game", og det har intet med seriøsitet å gjøre, trolig bare et salgsargument. Jeg kan aldri kalle en simulator et spill da jeg personlig mener det er to forskjellige verdener. Et innblikk i Alfa testing er som å se en Legokloss før den blir ferdig utformet, ligger ennå på tegnebrettet, og bør ikke være noen grunn for å dra sikre konklusjoner. La denne klossen bli støpt ferdig, la den bli kombinert med andre klosser, og da kan vi snakke.
  25. 1 point
    Godt mulig, men opp til meg å vurdere i mitt lille univers. Har tuslet mye rundt Manhattan, og der overgår Aerofly FS2 alt annet både mht scenery og frame rate. Når FSX kom ut ble den uglesett for å være et treigt monster, hvilket er sant. Men der så jeg MSFS endelig dro i gang med texturer a la Fly! serien, så jeg satset fullstending på FSX fra dag 1. Og i dag er jeg P3D bruker, vil slettes ikke kalle det "fan". Jeg har aldri vært en tilhenger av denne gamle gampen, men den har gitt meg mye moro som scenerydesigner. Det jeg vil ha nå, er å slippe å rette på alt mulig, og bare fly i whispy clouds. Jeg er villig til å legge svært mye på hylla bare jeg får dette. Men det er nå meg.
  26. 1 point
    Tror nok de aller fleste får mest nytte av simmen utenfor Norges grenser, må si jeg hadde det kjekt over New York par dager etter at jeg faktisk var der i vinter. Men det holdt med den ene turen der. Hadde også et par sørgelige turer i nord-norge og Svalbard, selv i alpha 4. Det frister ikke til gjentagelse.. Ærlig talkt, tror de aller fleste P3D og FSX fans har mest å glede seg til fremover.
  27. 1 point
    Det er ikke så nøye for meg om Norge ikke er noe sånn i oppstarten. Har mange ganger flyttet til andre steder, inntil steinrøysa er sånn noenlunde i orden, gjennom mange simulatorer. Sikkert er det uansett at jeg skal ikke bygge alt på nytt, men ha det servert på et fat.
  28. 1 point
    Fantastiske bilder! 👍
  29. 1 point
    Hm et annet bildet hadde sneket seg inn der hehe Men classic det og da 😉
  30. 1 point
    Ganske sprøtt at dette er det som kommer ved utgivelsen, man kan bare tenke seg hvilket potensiale som ligger i videre utvikling. Hadde vært utrolig kult om de i fremtiden kunne simulere egenskaper som: avansert aerodynamikk for helikoptre, avansert bakkefriksjon spesielt med tanke på snø/ slush og "hydroplanning" på rullebaner, avanserte isingsmodeller etc. For ikke å snakke om mulighetene som ligger i VR, når man får kraftige nok maskiner til å kjøre denne grafikken skikkelig i VR og MS får implementert det på en skikkelig måte. Da snakker vi :).
  31. 1 point
    Sjekk videoen fra Microsoft her:
  32. 1 point
    Jeg har lastet opp liveryet til Dropbox. Som tidligere nevnt, så ønsker jeg å gjøre litt mer med dette. Men av alle ting, så finner jeg ikke igjen de originale lagfilene som er benyttet, så oppdatering står litt på vent nå. Her er nedlastingslink: https://www.dropbox.com/sh/49t10rxsqu5feox/AACEBS2grJkfNkavNy3MSuKZa?dl=0
  33. 1 point
    Kjempe film han hadde fått laget om LN-SUB ...bra du delte den @Svein-Frode
  34. 1 point
    Kanskje du får nok materiell her 😉
  35. 1 point
  36. 1 point
    Trengte litt avkobling fra DCS, og hva er ikke bedre enn å grave frem Xplane 11.50b9, noen orthoxp tiles og Zibo og sette kursen mot Molde..
  37. 1 point
    Jepp, vi fikk en fin tur i dag tidlig. Fløy rett over til Øland, så sørover til Karlskrona. Fulgte så kysten nedover mot Ystad (så ingenting til Wallander). Så vestover og raka vegen mot Kastrup. Fikk først klarering 22R, men i siste liten 22L, som jeg hadde bedt om. Strålende flyvær, bortsett fra litt skyer over området Karlskrona-Ystad. Flott innflyvning, og en knirkefri tur. Sikkert fordi det var madammen som fløy (upåklagelig).😃
  38. 1 point
    I går gjennomførte vi i Arctic Tigers et raid mot to Iranske ubåter i Shahid Bahonar havn sør-vest av Bandar Abbas i Iran.Etter det feilslåtte angrepet vårt på Kish International Airport hardde Iran styrket tilstedeværelsen sin i området, og truet med å stenge Hormuz-stredet. Nær halvparten av all olje som produseres går gjennom stredet, så å la Iran stenge det var ikke aktuelt. Etterretningskildene våre i CIA bekreftet at Iran nylig har mottatt to "nye" Kilo-klasse ubåter fra Russland, tanken var at disse skulle brukes til å eventuelt stenge stredet ved å angripe militære og sivile fartøy i området. Ubåtene ble sist observert i Shahid Bahonar havn, ca 10 nm sør-vest for Bandar Abbas International Airport, og overvåkningbildene bekreftet at de fortsatt lå til kai i går. Oppgaven vår ble derfor å senke de to ubåtene før de kunne skape trøbbel for allierte skip. Men vi fikk også nyss om at Iranerne hadde satt opp et kommandosenter på øya Qeshm for å holde øye med eventuelle utenlandske militære operasjoner i området. Vi var derfor nødt til å ta ut kommandosenteret før vi kunne angripe ubåtene, slik at de ikke kunne sende beskjed om at vi var på vei og ubåtene kunne stikke av. Planen var å bruke tre flights - BAT Flight, bestående av Sparkles og Steffen, skulle ta ut kommandosenteret og så sette opp en CAP for å stoppe eventuelle fiendtlige fly som måtte komme inn fra vest. STALLION Flight, bestående av Skanky, Hotshot (RIO) og Daniel skulle gjennomføre en fighter sweep over målområdet og fjerne eventuelle fiendtlige fly, og så sette opp en CAP over området. Og den siste flighten var Burpee og meg i DOG Flight, som skulle stå for å ta ut ubåtene. Noen dager før oppdraget ymtet Burpee frempå at han ønsket å fly Harrier, så vi bestemte oss for å kun bruke fly som kunne operere fra båter - noe som betydde at de fleste av oss endte opp med å fly noe vi ikke var veldig vant med. Et av overvåkningbildene som viser kommandosenteret. Det var plassert rett foran en moskè så her var det viktig med presisjon. Havna med ubåtene. DOG Flight - 2x AV-8b Harrier - opererte fra USS Tarawa. BAT, og halvparten av STALLION, opererte fra USS John C Stennis. Planen var at BAT Flight skulle bestå av to Hornets og STALLION Flight av to Tomcats, men da vi ikke fant noen RIO til Daniel endte vi opp med at han fløy F-16 fra ei av øyene i nærheten. BAT Flight klare for take off, bevæpnet med to GBU-31V og fem AIM-120C AMRAAM. Burpee og jeg i DOG Flight under start up på Tarawa, siden Harrieren har ganske "korte bein" ville vi vente lengst mulig med å ta av for å slippe å bruke fuel på å vente i lufta. Sparkles og Steffen kommer seg i lufta uten problemer og setter kursen mot Waypoint 1 hvor vi skal samles før vi "pusher" mot målet. Planen er at BAT og STALLION "pusher" omtrent samtidig slik at veien blir klar til vi i DOG kommer. Skanky og Hotshot får til slutt alignet INS-en i Tomcaten og kommer seg av gårde. Det betyr at Burpee og jeg endelig kan ta av og sette kursen mot Waypoint 1. Og Daniel kan ta av fra Sirri Island for å møte resten av STALLION Flight i lufta. BAT Flight er allerede på plass over Waypoint 1 og ligger og venter på resten. Med Daniel på plass på vingen til STALLION 11 kan vi begynne å "pushe" nordover mot målet. Bombene fra Sparkles og Steffen pulveriserer kommandosenteret og STALLION og DOG kan "pushe" videre nordover uten frykt for at ubåtene skal bli varslet og rekke å stikke av. Men angrepet går ikke upåaktet hen, DARKSTAR rapporterer nå to fiendtlige fly på vei mot oss. Men STALLION Flight reagerer raskt, Skanky og Hotshot i STALLION 11 fyrer av to Phoenix-missiler og Daniel i STALLION 12 fyrer av en AMRAAM. Sekunder senere er begge de to Iranske F-5ene historie. Nå er det vår tur, på vei inn mot målet oppdager vi fort at ubåtene er beskyttet av en MANPAD, og Burpee tar en direkte treff - men Harrieren er tøff og bare rister det av seg. Men nå skjer ting fort, mens Burpee og jeg angriper ubåtene roper DARKSTAR ut nye kontakter på vei inn fra vest - heldigvis er BAT Flight på plass på sin CAP og avskjærer dem før de utgjør noen trussel. BAT avfyrer til sammen tre AMRAAMs, som alle treffer målene sine og Iran blir to F-4 fattigere. I mellomtiden har Skanky og Hotshot i STALLION 11 oppdaget to fiendtlige helikoptre i målområdet og stuper ned for å ta dem. Det første skyter de ned så fort at jeg ikke rekker å ta bilde av det, men det andre skulle vise seg å være litt mer trøblete. Mens STALLION leker med helikoptrene har jeg endelig fått ett av Maverick-missilene mine til å låse seg på en av ubåtene. IR-signaturen fra ubåtene mot havet rundt viste seg å skape problemer for missilet, så vi brukte altfor mye tid, og dyrebar fuel før vi fikk gjennomført angrepet. Men missilet treffer målet sitt og den første ubåten blir satt i brann. Jeg kan også legge til at det andre missilet slet med å låse på den andre ubåten og gikk i vannet ved siden av den. STALLION 11 gjør et nytt forsøk på å skyte ned helikopteret, men Sidewinderen bommer. Burpee kommer inn og slipper bombene sine, dessverre treffer bare den ene og den gjør ikke nok skade til å senke ubåten. Burpee gjør et siste pass med rockets, men det gjør ikke annet enn å ta livet av noen uskyldige fisker. DOG Flight vender snuta hjemover, men STALLION 11 gjør nok et forsøk på å skyte ned helikopteret. De scorer et par treff med kanoen, men ser seg til slutt nødt til å bruke en AIM-7 Sparrow for å få tatt det ned. "ALL FLIGHTS RTB". Mens STALLION og DOG setter kursen hjemover er BAT oppe ved tankeren og får litt påfyll så de skal rekke tilbake til skipet. BAT Flight er de første til å returnere til skipet. Vi i DOG derimot endte opp med å bruke mer fuel enn planlagt og måtte divert'e til Sirri Island, hvor Daniel også fløy fra. Med STALLION 11 tilbake på skipet var vi igjen fulltallige og kunne erklære oppdraget for vellykket.
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Create New...