Gå til innhold

Poengoversikt

Populært innhold

Viser innholdet med flest omdømmepoeng siden 09. jan. 2023 i alle områder

  1. Må bare dele denne her. Dette blir så kult!! Har laget en sånn elektrisk pushback truck, native msfs og xbox kompatibel! 😁
    14 points
  2. Ble litt opphengt i helikopter-flyvning, og foreløpig er Airbus H-145 den maskinen jeg liker best. For tiden er jeg opptatt med å fly turister rundt på Island........ 😊
    14 points
  3. Det var ikke helt planlagt, men det ble bare sånn. Skulle teste ut det å lage rwy profile i et scenery, og da var jo Ålesund et naturlig valg. Og så ballet det bare på seg litt mer enn det jeg hadde tenkt. Uansett så ligger det en versjon av ENAL ute på Flightsim.to nå. https://flightsim.to/file/48854/enal-aalesund-vigra Håper den kan brukes til noe. (jeg har som dere ser ikke det hotteste grafikkortet på markedet, så bildene er litt så der.)
    9 points
  4. Et lite prosjekt som jeg holder på med. LN-VAR står på Flesland, og jeg tenkte at jeg skulle legge VAR sine teksturer på Stearman modellen som er tilgjengelig for MSFS 2020. Teksturene er ikke 100% ferdig ennå. Flyr selvfølgelig på godværsdager over Bergensområdet 😁😎
    9 points
  5. Da har jeg endelig fått motion sim'en i hus! Endte opp med DOF Reality. Kun 2 degrees of freedom for øyeblikket, roll og pitch, men disse er såpass modulære så det kan lett oppgraderes. Veldig DIY for øyeblikket. Ikke den peneste look'en i verden, men prøver å få funksjonaliteten på plass først. Så langt har jeg fått testet den litt med forskjellige konfigurasjoner. Følelsen den gir kombinert med VR er fantastisk! Dog, kreves endel tweaking i Sim Racing Studio for å føles riktig. Her en en video hvor jeg tested simmen i litt dårlig vær. Ble fort litt skummelt, men det fikk definitivt øynene mine opp for at jeg må fly mindre reckless fremover. Skranglingen som høres er ikke fra simmen, men fra midlertidige objekter jeg festet for å teste balanse. De hadde noen løse skruer.
    8 points
  6. Foreløpig er det ca 10 stk som har lastet ned og begynt testing. Har fått 2 tilbakemeldinger, og det er bare småplukk: Ting som flyter litt i lufta og må høydejusteres, bygninger som mangler osv. Performance er super!
    8 points
  7. starter med kaffe og flytur. Som regel med en 737, og en tur på 1.5-2 t. Da rekker jeg å gjøre unna morgenstellet på cruise. Tilbake i cockpit med mer kaffe før T/D. I dag gikk turen fra et snødekt Værnes ( føler litt mer realisme, siden jeg bor i Trondheim..😅) til Malmø Sturup, med litt vårstemning. Liker godt denne flyplassen med den friske gule fargen! Flighten gikk helt etter boka (boka miii..)😎
    8 points
  8. Ting begynner å se virkelig snasne ut
    7 points
  9. Hvorfor kjøpe når denne versjonen fra Kjetil her på forumet er meget bra https://flightsim.to/file/1946/enbr-bergen-airport-flesland Den kjøpe versjonen er ikke bra (enda)
    7 points
  10. ..... når man tilfeldig møter på likesinnede . Var opptatt med å "teste" Spit`n, og hva var mer naturlig flyplass enn Duxford. Som vanlig var det ingen andre å se i lufta, så jeg konsentrerte meg om trim, throttle og turtall, da jeg plutselig ble ops på en bevegelse til høyre bak meg. Og sannelig, der gled det opp på siden av meg en Spitfire av samme modell som min !? I ro og mak fulgte vi hverandre en halvtime, før vi begge landet på Duxford. Og enda bedre, mens vi stod på gressbanen på Duxford, så dukket det opp enda en Spitfire, og ei stund var vi tre Spit`er som hærjet over Duxford ( men det klarte jeg ikke å få bilde av....). Kjempeartig. -Joda, jeg vet jo at det foregår fellesflyvninger med ymse flyinteresserte, men det har jeg enda til gode å få med meg. Derfor var det ekstra hyggelig med dette tilfeldige møte med andre warbird-entusiaster , på selveste Duxford .
    7 points
  11. Som noen kanskje har fått med seg har vi nå Fokker 50 på rutenettet i Norge igjen. Det er svenske Amapola som flyr noen måneder for West Air Sweden inntil polske SprintAir tar over postflyvningen til Bodø/Tromsø/Svalbard utpå våren/forsommeren. Sånn jeg har tolket det bruker Amapola en F50 som flyr en slynge ENTC-ENGM-ENBO-ENTC før den har noen timer hvile og flyr så ENTC-ENSB-ENTC før den reiser sørover igjen. Jeg måtte da ta reutsjekk på Carenado's Fokker 50 midt på natta (posten går til umenneskelige tider) fra Bodø til Tromsø i et forrykende drittvær. Tromsø meldte om vind på 19 knop med 32 i kastene og windshear warning. Jeg har ingen cargo paint for flyet, så det får bli en mørk passasjerutgave Vi liner her opp på bane 25 for avgang. Vinden ganske rett i snuta med smålige 27 knop. Vi blir klarert direct ATWEG. Det er lite trafikk klokka 2 på natta. Vi sikter opp mot FL170. F50 er herlig å fly, men den klatrer ikke fort. Ihvertfall ikke med 7 tonn post baki (tall jeg fikk fra en som er involvert i driften). Godt etablert på final for 18 i Tromsø. Det blåser. Etter 4-5 touchdowns sakker vi av og vacater. Det stenges ned og flyet får en vel fortjent 6-timers hvil før "dagskiftet" skal ta det til Svalbard på morgenen. God helg!
    7 points
  12. Vi starter testing denne helgen! Så antakelig en uke eller 2 igjen Gikk litt i fella med -for- mye bra referansebilder, og ønske om å få med absolutt ALT 🫣
    7 points
  13. Ny oppdatering av Spit`n , ny testflyvning på Duxford. Har vært innom flere ganger i det siste, og det er tydelig at mange warbird-entusiaster holder et øye med flyplassen, for man skal ikke vente lenge før det dukker opp likesinnede . Dessverre er det ikke alle som har samme utvalg flymodeller, så noen ganger er det mye rart i lufta. Men i dag ankom det flere spitfire, en P-38 og til sist en Hellcat, og sistnevnte slo lenge følge både i lufta og på bakken. Veldig hyggelig at det begynner å bli et "miljø" på legendariske Duxford
    5 points
  14. Flyr et selskap med en stor flåte mindre turboprops. Pacific Coastal Airlines er et selskap basert i CYVR Vancouver International Airport som forbinder metropolen med en haug mindre flyplasser rundt i British Columbia. De har en flåte av Saab 340, B1900D og C og holder til ved "South Terminal" i Vancouver. Jeg tok en tur fra Vancouver CYVR til Powell River CYPW som ligger et lite hopp oppover fjorden (flytid ca. 35 minutter). Turen gikk med B1900D som er et fly jeg ikke helt klarer å bestemme meg for om er dritstygt eller dritkult. Da man er vant til at flyselskapene vil ha flyene i lufta så mye som mulig av døgnet flyr stort sett PCA mellom 08-17. Flight 201 til Powell River er en av de første avgangene for dagen med avgang 07.45. Etter 17 personer er på plass, samt en haug post og litt andre varer lukkes førene og vi gjør oss klare for start. Det er en flott morgen med vindstille og ca -3 grader. Maskinene startes opp, og klarering hentes. Flighten går IFR i 7000 fot. Jeg tolker det som at disse flightene ofte går VFR, da de ofte er å se i typisk 5700 fot som et eksempel på tur ut og inn fjorden. Små fly rundt stor flyplass Vi takser til 08R som er en ganske lang taksetur. CYVR sceneriet til ORBX suger FPS til de grader, så det er faktisk det eneste sceneriet hvor jeg må strupe ned på world objects, men det går bare gå. Jeg har også et problem her med doble takselinjer som jeg ikke helt klarer å bli kvitt, så dersom noen har opplevd det samme så skrik ut Vi får smette ut før jetlinerne mot at vi foretar en immediate right turn etter takeoff. Vi klatrer så kjapt vi kan for å komme over all annen trafikk på vei inn. Her er det enten å komme seg høyt eller holde seg lavt. Vi legger oss på 6000 fot (korreksjon fra i stad) og setter kursen mot Powell Island. Det er en kort flytur, men godt over 4 timer med bil inkludert to ferger, så fly er å foretrekke (det går 3 eller 4 flighter med B1900 om dagen). Flotte flyforhold, men fare for litt dis i lavere høyde, så vi planlegger for en RNP innflyvning til bane 08. Nærmer oss Comox på venstre hånd. Da kapteinen har vært borte lenge fra maskinen ble det litt hektisk under innflyvning, så det ble lite bilder. Ulempen med å svikte turboprop for jetfly er at man glemmer at dersom du setter spakene på en turboprop i null så detter flyet som en murstein Det stenges ned og vi gjennomfører en 20 minutters turnaround på 10 minutter. Før vi igjen starter opp og takser, men denne gangen for avgang på bane 27. Backtrack. Vi klatrer ut visuelt og setter kursen mot Vancouver. Nærmer oss Vancouver, og får lov å smette rett inn til IAF til ILSen til 08R fremfor å fly i sikksakk og frem og tilbake på STAR. Vi holdt ca. 200 knop så lenge som mulig før vi dumpet flaps og hjul og sakket brått men elegant opp. Jeg tror de er vant med mye små turboprops her. Vel parkert ved South terminal før flyet skal gjenta samme tur om en time. Takk for titten
    5 points
  15. Den siste tiden har jeg sett en del DCS videoer og kjent meg greit misunnelig, da jeg ikke har mulighet til å ta meg råd til å skaffe en maskin som kan kjøre det skikkelig, og samtidig er det en stund til jeg får tak i de mest moderne maskinene i WT. Da kom jeg på at jeg har både et eldre VR headset og Ace Combat 7 liggende, og selv om det er arcade så det holder er det å fly en F-18 i lav høyde fortsatt gøy. Så dat ble det til at man tok seg en snartur og jammen fikk man ikke også ordnet et kjapt klipp fra turen. Det skal sies at opptaket foringes litt i forhold til opplevelsen i headsetet, men det gir fortsatt en god følelse av å dundre gjennom dalfører i et moderne jagerfly.
    5 points
  16. Da er den faktisk oppdatert. https://flightsim.to/file/1946/enbr-bergen-airport-flesland
    5 points
  17. I Warszawa holder Jet Story til. Jet Story er et charterselskap som opererer en variert flåte av jetfly til folk med mer penger enn meg selv, samt noen helikoptre og et gullegg. En PC12! Jeg så denne flere ganger da jeg bodde og pendlet fra Warszawa til Oslo, og har alltid vært svak for flyet. Omsider gikk jeg til innkjøp, og selv om jeg ikke har korrekt bemaling så har jeg lett frem den repainten som ligner mest på SP-ZIW. Denne dagen flyr vi fra Warszawa EPWA Flugplats Sankt Johann in Tirol LOIJ. Det interessante med Østerrike er at selv små flyplasser uten noen som helst rutetrafikk eller fancy fasiliteter gjerne har en eller flere RNP-innflyvninger. Sankt Johann er intet unntak. Så her er det en spenstig RNP-A innflyvning som avsluttes VFR. Utenfor VIP-terminalen i Warszawa står dagens maskin tanket opp og klar. Det er fire pengesterke polakker som skal til Tyrol på skiferie som skal transporteres i dag. PC12 med en gedigen bakdør er helt perfekt til denne typen turer, da lasting av stor og uhåndterlig bagasje går lett som en plett. Oppstart utføres kjapt, og vi klareres til intersection departure fra bane 29 med påfølgende radar vectors. Med climb speed på 150 knop er vi uønsket på "SID'ene". Vi liner opp på bane 29 og venter på et par ankomster før vi går på! Vi roterer ved ca. 75 knuter og klatrer til 1000 fot før vi setter climb power etter flapsene er dratt på plass. Vi blir så klarert direkte til første waypoint og legger Warszawa bak oss. Vi sikter på spenstige FL280 i dag! Vi klatrer ved med 150 knop frem til FL180, så 140 knop til vi kommer til rundt FL250 før vi reduserer til 130 knop. Det går ikke fort, men det er et imponerende fly! Pent er det også! Godt inne i Tsjekkisk luftrom. Vipps begynner vi å se fjell! Her i Slovakisk luftrom om jeg husker riktig. Vi kom litt sent i gang med descent, så det ble litt bråere enn planlagt, men ikke noe problematisk. Det er utrolig kult hvor godt man kan styre farten under descent med turboprop! Her mener jeg vi nettopp hadde fløyet over Salzburg. Det har vært litt konflikterende metarer å oppdrive, så det ble plutselig innsett at været i Sankt Johann var mye dårligere enn først ventet. Vi regnet med en straight in til bane 13 med lett vind i nesa, men innså at vi måtte ta en runde inne i dalen, samt forvente kraftige vinder fra alle retninger. Det var vel opp i 25-30 knop i kastene mener jeg. Tørner inn ved IAF. GPS'en ville ikke fange opp GP her, (RXP 750 med gammel database, så kanskje derfor), men været var jo upåklagelig, så det var null problem. Fortsatt litt vind, men stabilt. Så ble det rett og slett så ille så jeg helt glemte å ta bilder. Vi ble kasta frem og tilbake, opp og ned. Men vi klarer å line oss opp på et vis. Wops. Etter 4-5 landinger (kengeruhopp) kommer vi oss ned i en bit. Backtracking. Skjelvne og brisne etter noen drammer underveis sjangler de polske herremennene seg ut og inn i en taxi. Vi planlegger turen videre Takk for at du ble med!
    4 points
  18. Fram fra den gullalderen finner man av og til utrolig skjarmerende fly som aldri egentlig har krysset interessefeltet tidligere. Thunderchief'en er et sånt fly, som gjerne kom i skyggen av Phantomen og MiG-21 når den kalde krigen, og spesielt Vietnam-krigen kommer i fokus. Fikk mine første tokt med ''Thud'n'' her om dagen, og siden har det blitt noen halsprekkende timer i høy fart og lav høyde, gjerne lastet ekstremt tungt, da den kan ta imponerende mye last på de relativt små vingene. Kort oppsummert et fly å bli glad i, som jeg regner med blir en favoritt personelig i tiden som kommer.
    4 points
  19. DC Designs F-15C,D,E og I. Må si jeg begynner å bli imponert av kvaliteten på flyene fra DC Designs. En ren nytelse av både lyd og flyfeeling. Joda, DCS har enda mer realisme, med våpensystemer og greier, men den har jo svært begrenset luftrom å fly i....... I MSFS kan man jo boltre seg i hele verden 🤩 .- Glemmer ikke skvadronsbesøkene på 80-tallet, hvor amerikanerne elsket å demonstrere take off i direkte halv-loop. Artig å "kopiere" dette i simmen ☺️.
    4 points
  20. Sted for de-icingrampe kan legges inn i en egen flyplassprofil om den ikke finnes fra før - og deles med andre, f.eks. på flightsim.to. Der det ikke finnes profil fra før kan du kalle opp de-icing hvor som helst. Du vil også kunne kalle opp en følgebil som viser vei til de-icingrampen, og få opp guiding-informasjon om hvor du skal stå, hvilken flight de-icingen er underveis på (gitt at den er registrert i SimBrief) etc. Snyggt!
    4 points
  21. Rømte fra østavind og snøfokk i Bodø, til vårstemning i Finnmark. Artig funksjon i MSFS med magisk kontroll på årstider og klima 😇
    4 points
  22. https://flightsim.to/file/47891/norwegian-spitfire-foundation-pl258
    4 points
  23. Jepp, det kom en oppdatering i dag. Mye er rettet, men fortsatt en del visuelle ting å gripe tak i. Jeg har ikke testet Jetways, men disse skal være ordnet. Jeg har ikke hatt mye tid til å se på dette, og vil ikke få så mye tid heller før til helgen. Da skal jeg lage en del innspill til RDPresets. Tenker at jeg poster på forumet deres - evt prøver å få kontakt med dem direkte. Det er lagt mye arbeid i dette sceneryet, så det kan være greit å få ryddet bort utilsiktede ting i dette. Derfor er det greit å være konstruktiv i dialogen med dem. 🙂
    4 points
  24. Vel mye arbeid er gjort. Småtteri med modelltilpasninger igjen. Så er det texturering. Men det skrider frem til Steinkjer våkner ørlitt mer til liv iallefall. Og den ene helipaden vi har. 😅
    4 points
  25. https://forum.inibuilds.com/topic/18265-welcome-to-the-typhoon-introducing-the-inibuilds-bf108-taifun-for-microsoft-flight-simulator/
    3 points
  26. Jeg vet ikke om folk vil ha fortsettelsen, men her kommer uansett enden på visa om arbeidsdagen i Pilatusen 😁 Etter en kjapp turnaround i London, Biggin Hill med 3 prominente dresskledde og middagsbrisne herremenn lastet baki flyet spant vi i gang vispen i snuta og ba om klarering til Warszawa. Det har rukket å bli mørkt i mellomtiden, og det er en svært dårlig opplyst oppstillingsplass her Mørkt Her må det da mangle noen lys? Uansett så takser vi til bane 03 for avgang. Det er mye altitude restrictions på vei ut fra London, men vi håper å slippe billigere unna. JEDI 331 Line up and wait runway 03. Og like kjapt som vi linet opp var vi i lufta (VR på ca. 75 knop!) Vi kom oss (ganske sakte) opp på FL280 og motvind var igjen et faktum, men denne gang på en flyvning på ca. 800 nm. Det skulle bli en lang kveld Kveldsstemning. Godt på vei ned mot Warszawa EPWA på STAR vi BIMPA. PC12 kan holde kanskje gode hastigheter på vei ned, så å fly på STAR mellom de store gutta går veldig greit. Vi klareres til ILS for bane 33. Mye dis nedover Wisła. Men det klarnet opp nok til at jeg tilogmed klarte å se den gamle blokka jeg bodde i på høyre hånd ut av vinduet Fully established, men holder oss litt høyere på farten så lenge som mulig. Lysene baki er skrudd av for lengst, og herremennene har sovnet tungt. Vi hadde allerede avklart med de at vi fikk takse rett til hangaren vår for så å skysse de til VIP/GA-terminalen med bil for å spare litt tid så sent på kvelden. Warszawahattan i bakgrunnen. Overraskende myk touchdown også. Kanskje jeg begynner å få teken på flyet? Ingen avreisende trafikk, så vi fikk takse rett over på 29 som krysser 33 og takse mot hangaren vår. Vel parkert, 14 timer etter vi reiste. Dessverre hadde det blitt litt krøll i scenery.ini fila mi, så det var noen autogen-bygninger plassert som kladder oppå den fine hangaren vår, så den blir ikke vist Dett var dett!
    3 points
  27. God kveld. Utviklingen fortsetter her. I grove trekk så har jeg korrigert litt på taxebaner ved terminalen, lagt til flere stands, laget custom bakke-merking for nummerering av stands + div annet merking på asfalten, fått på plass fuel-siloene ved sjøflyhavna. Har også gjort mye forbedringer på 3D modellene samt tatt en skikkelig runde med dynamitt og gravemaskin rundt omkring hele flyplassen. Har både glidebane og localizer på 06 og 24 med denne versjonen, dersom noen skulle hatt problemer med forrige Tilgjengelig her ENFB - Fornebu Airport » Microsoft Flight Simulator
    3 points
  28. Duxford med stevnetillegget:
    3 points
  29. Jeg vil også anbefale den! Delvis fordi jeg har 100 timer med arbeid investert i den
    3 points
  30. Smart løsning, ellers er "Flying Iron" blitt oppmerksom på problemet, og kommer med en liten patch for å rette litt på lyden. Ellers må jeg si meg svært fornøyd med oppdateringen, så denne Spit`n rykker enda lenger opp på fornøydskalaen hos meg. Synes modellen er blitt enda mer "levende", og en ren fornøyelse å fly !
    3 points
  31. Ja, det virker som en fin tilvekst. En annen tilnærming enn FSLTL. Ligner vel litt på AIG med tanke på bruk av ruteoppsett, og ikke live trafikk. Ganske kraftig verktøy, hvor man kan legge inn flightplans , med pln filer fra simbrief. I tillegg ser den ut til å være veldig snill med fps også. Men FSLTL med sin integrasjon med flightradar24 er et sterkt kort for meg personlig. Men det er plass for begge. Selv om en er gratis, og den andre ikke.
    3 points
  32. Noen av de er nok animerte lell 😁
    3 points
  33. De er statiske. Det ser helt ok ut når man sitter i cockpit på gate. Performance er pri #1, så animerte passasjerer blir litt overkill, spør du meg 🙃
    3 points
  34. Ja, eller lage fotoscenery ut fra Google som gjort for Bergen f.eks. https://flightsim.to/file/36652/bergen-city
    3 points
  35. Millviz har lagt sitt ATR prosjekt på is pga Hans Hartman/Asobo sin ATR som kommer i mars 2023..årsaken til at Milviz legger sin på is er nok pga sterke mistanker om at Asobo sin blir usedvanlig bra https://msfsaddons.com/2022/11/22/asobo-hans-hartmanns-atr-42-72-lauching-in-march-2023/
    3 points
  36. https://www.youtube.com/@PilotBlogDenys/videos
    3 points
  37. 650W power er i knappeste laget for RTX40xx serien med skjermkort. Pratet med Komplett og de anbefalte 1000w i hvert fall for 4080/90.
    3 points
  38. Får håpe den også flyter i fremtiden!
    3 points
  39. Til tross for at jeg har bygd flyplassen har jeg faktisk aldri brukt den til å fly en full flight. Etter å ha sett den nydelige repainten i klassiske SAS farger til PMDGs 737 på flightsim.to fikk jeg et kall. På bakken stand 25 en fin vinterdag. Litt kreativ departure grunnet mangel på SID i navdata Lineup RWY24 Må være litt kreativ for å få plottet in en nogenlunde riktig innflyvning til ILS RWY24. Lagt inn FIX for ENFB med radius på 15nm og radial 061/241. Funker også å tune in FBU VOR med samme kurs. Fornebu traffic, scandinavian 188 established ILS 24. Localizer er offset. Tilbake på gate 35 Nesten iht til kart Takk for meg
    3 points
  40. Widerøe brukte to av dem til fotografering i 1952-53, overtatt etter tyskerne.
    2 points
  41. Jeg har heller ikke oppdatert database , det går utmerket på Vatsim for det, du bare nevner dette til flygeleder (navdatabase outdated, request vectors instead ) så blir du radar vektors (kurs og høyde) i stedet. Start på gjerne på flyplasser med litt mindre trafikk (for eksempel Bergen,Værnes) Lykke til !
    2 points
  42. Ja. Simbug. Skjer på alle flyplasser med runway elevation profile / terraforming. Det hjelper å øke terrain LOD og offscreen terrain pre-caching. Mistenker det blir vanskelig for Asobo å fikse og håper mitt spørsmål angående det blir tatt opp på denne ukes dev A&Q
    2 points
  43. F-16 modellen flyr veldig bra, kan flys både med og uten FlyByWire, jeg liker den best uten.
    2 points
  44. Den eneste forskjellen som betyr noe er de ekstra flyene de inneholder. Premium / Deluxe flyene har siden utgivelse fått kritikk for at de ikke er avanserte nok. I år skal det slippes tre "Aircraft and Avionics updates" der den første kommer allerede denne måneden. AAU1 gir en svært solid oppdatering til blant annet Cessna Longitude. Et annet fly som kun finnes i dyrere versjon er Cessna 172 med analoge instrumenter. Dette flyet finnes det en tredjeparts paywaremod til (WB-Sim 172 på justflight) som krever at man har den riktige versjonen.
    2 points
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...