Jump to content

Tor Arild Danielsen

Premium Member
  • Content Count

    310
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Tor Arild Danielsen last won the day on February 16

Tor Arild Danielsen had the most liked content!

Community Reputation

13 Good

About Tor Arild Danielsen

Recent Profile Visitors

496 profile views
  1. Fra igår har jeg fått opp at flightsim.no er blitt en usikker side som søkemotorene nekter meg adgang til. Det gjelder både Safari og Firefox. Er det fler som opplever dette?
  2. God jul til alle som deler denne spennende hobbyen!!!🛫🛬
  3. Julenissen har vært på tidlig visitt i år, så derfor har jeg noe utstyr som jeg ikke trenger lenger og som jeg selger. Helst selger jeg alt samlet, men det kan også selges hver for seg. 1 stk. Saitek Throttle med Cockpit PHD B 737 hendler (2 throttle, flaps og spoiler) og Cockpit PHD Mounting boks (ubrukt) kr 1000,-. Throttle og utstyr er 2 år gammelt. Jeg har brukt 2 Saitek throttler, men jeg ønsker å beholde den ene. 1stk CH Pro pedaler, kr 400,-. Pedaler er ca 10 år gamle, men fungerer ok.
  4. En liten detalj fra undersøkelsen som det kan være interessant å få med seg: "Compared to the total population of a country (for countries with more than 5 million inhabitants) there are the most flight simulator enthusiasts per capita in Norway, Switzerland, Australia, United Kingdom, and the Netherlands."
  5. Hei. Jeg har også benyttet meg av premien og kjøpte MK Studios Vagar, men har ikke hatt mye glede av den så langt.☹️ Grafikkptroblemer med vintertexturer på deler av flyplassen, høstteksturer på andre deler. Krasj med usynlige objekter, og hele flyplassen inkl runway forsvinner når jeg er på finalen. Har andre flyplasser fra samme utvikler, som fungerer uten problemer. Har en dialog med utvikler, men de har ikke noen råd foreløpig. Men problemene legger ikke demper på gleden over gaven, det var en positiv overraskelse. God jul til dere som legger tilrette for at vi har en møteplass som flightsim.no.
  6. Jeg regner med at det er fler enn jeg som har denne kombinasjonen, og som opplever at throttlene med håndtak er for tunge i forhold til friksjon i throttlene. Da jeg kjøpte håndtakene, så ordnet jeg en løsning med bruk av tape for å øke friksjon og som har fungert sånn noenlunde. Den siste uka har jeg ligget i influensa, og ikke hatt overskudd til verken jobbing eller flyging, men jeg har sett en del flightsimvideor på youtube. En av disse viste et russisk alternativ til Cockpit Phd håndtak som var veldig interessant, men de viste også en enkel løsning for å få til mer friksjon på throttle armene som var ny for meg. Løsningen er å kutte til to plastslanger på 15-20mm, splitte den nederst cm og tre disse over throttlearmene på Saitek throttelen. Jeg har nå gjort dette ved å bruke en slange med 10mm indre diameter, og det fungerer veldig bra. Dette er muligens noe som er kjent fra før, men hvis det er flere som meg så synes jeg det var et tips å bringe videre.
  7. Når du bruker Vox ATC så skal du skru av AI trafikken i P3D. Vox ATC lager sin egen AI trafikk. Jeg har ikke registrert at taxing og rullebanevalg blir endret, men mengden av AI trafikk øker selv med en lav setting.
  8. God jul og godt nytt år. Takk for hjelp og gode råd i 2017.
  9. Jeg fløy mye B757 og B 777 i Fly. Jeg har en kamerat som var skipper på Lauda B777 på den tiden, så jeg kopierte rutene han fløy til Østen. Det blei mange timer foran pcen . En av årsakene til at Fly forsvant ,var vel at en av utviklerne døde også?
  10. Diskusjonen om hvilken simulator som er best dukker alltid opp når det lanseres en ny eller oppgradert simulator. Jeg har drevet med denne hobbyen siden 1992, og har vært innom en del simulatorer i løpet av årene. Alltid har det vært minst to simulatorer som har hatt interesse. Jeg husker ATP og FS 4 og 5, FS 98 og Fly og i de seinere år X-plane , FSX og Prepar 3d. Hva som gjør at en velger å satse på den ene simulatoren framfor en annen, er sikkert forskjellig, men jeg tviler på at svært mange har nødvendig kunnskap til å gjøre grundige tester av de tekniske forutsetningen og modellene som simulatoren er bygget på. Jeg trur vi velger mer utfra hva vi liker av det vi ser i simulatoren, mulighetene for tilpasninger og AddOns. Personlig foretrakk jeg Fly og FlyII framfor MSFS , først og fremst fordi PMDG begynte å lage fly til den simulatoren. I de seinere åra har jeg foretrukket Prepar3d framfor X-plane ikke pga aerodynamikken, men fordi jeg fortsatt kan fly B777 og B737 på en mer realistisk måte i denne simulatoren. Men en viktig årsak har også vært de fantastiske sceneriet vi har fått for Norge i P3D. Jeg er veldig glad for at det er minst to seriøse simulatorer på markedet som forsøker å tilfredsstille de samme kundene. Det gjør at vi vet at når det lanseres nye versjoner og oppdateringer så blir simulatorene bedre, og jeg trur de seriøse produsentene forsøker å lage et best mulig produkt til oss. Når jeg tenker tilbake på hvordan fly og landskap var i FS4 sammenlignet med Prepar3D v4 eller x-plane 11, så har vi opplevd en helt fantastisk utvikling som i hvert fall jeg aldri trudde var mulig den gang. Hvor realistisk er så dagens simulatorer? På noen områder så er de veldig realistiske. Det gjelder ikke minst terreng, landskap og flyplasser. Vi flyr i en virtuell verden som er mye flottere enn i mange full motion simulatorer. Når det gjelder flymodellene så varierer de veldig. Noen modeller som jeg kjenner godt, som C182 fra A2A og B737 fra PMDG er veldig realistiske både i systemer og flymodell. Flyene staller etter boka og ved riktig motor setting så får en hastigheten boka sier, men uansett hvor riktig flyet er så oppleves en stall i virkeligheten helt annerledes enn i simulatoren. På same måte greier ikke simulatoren å simulere en turbulent landing på ENSN 01 en varm, fin sommerettermiddag. Den føles ganske annerledes i virkeligheten. Det er vel den største begrensningen med en simulator uten påvirkning av krefter, den vil alltid være annerledes enn det å fly flyet i lufta. Selv en full motion simulator til mange millioner kroner har vanskeligheter med å simulere kreftene 100%. Selv om jeg vet at simulatoren har slike begrensninger, så blir jeg glad når jeg sitter foran pcen og flyr et fly jeg føler jeg behersker gjennom et fantastisk landskap og med vind og vær som oppleves som det er virkelig. Hvis jeg ønsker mer realisme så er ikke alternativet å bytte simulator, men å ta seg en tur opp i lufta.
  11. Det er moro å ha kunnet vært til hjelp. Du kommer til å få mange fine opplevelser med en slik skjerm. Jeg hadde en flott naturopplevelse her en kveld, som jeg ikke ville hatt med tre mindre skjermer. Jeg var på veg til ENVA fra ENGM med B737, og hadde problemer med autothrottle. Jeg bestemte meg for å avbryte flighten og lande på nærmeste flyplass som var ENRO. Da jeg kom under skyene opplevde jeg en solnedgang som jeg aldri har sett før i simmen, og jeg er overbevisst om at den store skjermen hadde mye av æren for den fine opplevelsen.
  12. 4K tv jeg har heter Samsung UE48JU6575. Den har mulighet for tvkort. Jeg trur ikke den er å få tak i lenger. Det var en utgående modell som jeg kjøpte til redusert pris, men det finnes sikkert flere aktuelle modeller både i 6 og 7 serien til Samsung. Andre produsenter har også 4K tv med tilsvarende spesifikasjoner.Hvis du går inn på www.rtings.com kan du finne tester av de fleste tv, og hvilke som egner seg til gaming og som skjerm til pc. På www.avsim.com har det også vært flere tråder om 4K tv som skjerm for FS.
  13. Jeg har oppløsning på 3840x2160x32. Jeg flyr mest PMDG 737800 og bildet er sylskarpt både i cockpit og utenfor. Effekten av den buede skjermen skal ikke overdrives, men jeg føler at jeg sitter i cockpit på en helt annen måte enn da jeg hadde tre skjermer. Jeg vurderte også en 34" 21:9 skjerm, men idag er jeg glad jeg valgte en 4K tv, og som jeg skrev tidligere,den kunne godt vært større. Når det gjelder innstillinger for image og texture så bruker jeg FXAA off,MSAA 4, texture filtering 8x og resolution 2048x 2048.
  14. Det er ikke lett å anbefale den optimale skjermen for P3D, bla fordi tvene utvikler seg hele tiden,og modellene skifter hver 6. mnd. Sjølv har jeg hatt en 48"buet Samsung 4K tv i snart et år, og flyopplevelsen har blitt en helt annen. Bildet er sylskarpt, og jeg kan lese alle instrumenter i VC. Flyten er fin, og ikke minst er det mye lettere å ha oversikt i landingsrunden, ved at bildet også er mye høyere. Da jeg kjøpte 4k tv fikk jeg vite at den burde kunne kjøre 4K@60hz@4:4:4. Jeg vet ikke hva dette betyr teknisk, så lenge vi kjører simulatoren i 30 hz, men spesialistene i diverse fora anbefaler det. Det eneste jeg kansje kunne gjort annerledes, var å kjøpe en enda større skjerm, men plassen i rommet hindrer meg heldigvis fra det Pc og grafikkort er også avgjørende for å få en fin opplevelse med 4K tv.
×
×
  • Create New...