Gå til innhold

Thomas Gundersen

Members
  • Innholdsteller

    1 234
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Thomas Gundersen

  • Bursdag 14. jan. 1987

Thomas Gundersen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Ved en feil bestilte jeg en Pilatus PC9 med 2m vingespenn i stede for 1,5m vingespenn. Dermed har jeg ikke motor som passer. Flyet har ikke vært ute av esken. Nypris 3495kr, selges for 2500kr. Kan hentes på Ørlandet eller i Trondheim. Evt kan jeg sende den med posten. Flyet er dette: http://www.rcpro.no/main.aspx?page=article&artno=CA40.VR09102 (Bildet er tjuvlånt via google bilder og er kun et illustrasjonsbilde)
  2. Skjønner! Har forstått at prosedyrene er en smule mer rigid hos de sivile offshoreopperatørene
  3. På Sea King flyr vi approacher ved hjelp av radarene vi har ombord i helikopteret. Vi har ikke krav om andre navigasjonshjelpemidler enn vår egen radar. Som Hans Petter er inne på blir prosedyren for omfattende å forklare her. Kort oppsummert kan jeg si at prosedyren kun brukes over sjø eller store innsjøer. Vi velger et innflygingspunkt som tillater en hinderfri innflyging ned til minima på 125ft (vanligvis bruker vi 200ft) og 0,5nm fra land. Så vidt jeg vet er det kun Luftforsvaret med Lynx og Sea King som har prosedyrer for ARA. (Hans Petter, correct me if I´m wrong!) Om vi kan se plattformen på radaren? Definitivt!
  4. Nei, filmet med et gammelt hjelmkamera (720x480) som jeg fant på jobb. Ingen HD desverre
  5. Tidligere i år la jeg ut en liten trailer fra fjellflygingskurs i Canada som nye helikopterflygere i Luftforsvaret går gjennom for tiden. Kurset foregår i British Columbia i EC-120 og tar for seg flyging i og til ulike fjellformasjoner, landing på helipads i terrenget, high altitude flyging, flyging på isbre og flyging i daler (canyons). Et utrolig lærerikt kurs! Filmen under viser litt av hva vi var gjennom. Full screen anbefales [video:youtube]
  6. Interessant video! Men jeg tør påstå at tid for de aller fleste er til salgs. Selv hadde jeg ikke takket ja til å sitte en time for 300kr. Hadde jeg derimot blit tilbudt 30.000 hadde nok svaret blitt annerledes! Det er bare snakk om beløp Men når det gjelder om flyet er i rute eller ikke, da er tid tid.
  7. Slenger ut en liten teaser til filmprosjektet jeg har gående. Filmen er fra Fjellflygingskurs i British Columbia som alle Luftforsvarets nyutdannede helikopterflygere må gjennom for tiden. Kurset tar for seg flyging i fjellområder og i store høyder med vekt på meterologi, performance og valg av landingsområder i fjellet. All flyging foregår i Bell JetRanger eller EC-120. Vi er heldige og får fly sistnevnte Snurr trailer! [video:youtube] Ps: Filmen er snekret sammen i windows movie maker i påvente av bedre software.
  8. Tviler på at Sveitserne lander i Bodø. De flyr fra Ørland og lander her hver kveld. De har i alle fall gjort det frem til nå.
  9. Maintain aircraft control er alltid første steg i nødprosedyrer. I dette tilfellet vil det si å justere pitch attitude til attitude som lar seg holde med kun én motor. Deretter kan man evt. forsøke en restart i henhold til nødprosedyrer for den aktuelle flytypen og flyselskap.
  10. Nope, justisdepartementet vil ikke punge ut i påvente av nytt redningshelikopter. Ny FLIR nok relativt høyt oppe på 330skvs ønskeliste.
  11. Selv om det allerede finnes en post i snackbaren slenger jeg ut en post her i tillegg. På lørdag og søndag arrangers det warbirdshow på Lista flyplass. Se http://www.warbirdairshow.no/ for mer info!
  12. RWY CLSD FOR NON-SCHEDULED TFC DUE WIP. Regner med at tyskeren er scheduled?
×
×
  • Opprett ny...