Jump to content

Andreas Grindvoll

Members
  • Content Count

    4,363
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Andreas Grindvoll

  • Birthday 06/09/1981
  1. Det er tøft med norske "oppfinnelser". Rapporteringsformatet som nevnes (1-5 det vil si SNOWTAM) er imidlertid ikke noe nytt.
  2. Sankthansaften, lørdag 23. juni 11:00-15:00, arrangeres Andøya Air Show 2012. Som de fleste andre flyshow i år så er anledningen 100-års jubileum for norsk militær luftmakt. Luftforsvaret er betraktelig yngre enn 100 år, men Marinen tok i bruk den tredje dimensjon lenge før Luftforsvaret ble opprettet. 333 skvadronen har vært i kontinuerlig drift siden den ble opprettet. Det finnes eldre skvadroner, men 333 skvadronen er den eldste av skvadronene som har vært driftet kontinuerlig siden opprettelsen. Flyshowet er således like fullt en markering av Luftforsvarets eldste skvadron i kontinuerlig tjeneste - 70 år. Stedet er Andøya Flystasjon. Naturligvis må vi ha en DC-3 (LN-WND) på showet; DC-3 var det første flyet som landet på flystasjonen. Man må også ha en PBY-5A Catalina (G-PBYA) som var et av de to første flyene 333 skvadronen opererte under krigen. A-flight fløy Catalina og B-flight fløy Mosquito. 333 skvadronens B-flight ble senere 334 skvadron. I dag flyr 334 skvadron helikopteret NH-90 (foreløpig i forbindelse med testing). NH-90 kommer selvfølgelig (kun static display). I dag flyr skvadronen P-3C og P-3N Orion, og naturligvis kommer norsk Orion til å stå utstilt på Static Display så vel som å delta i luften. I tillegg til de norske Orion-flyene, kan man også se tysk og amerikansk Orion på stevnet. Av øvrige militære fly får vi selvsagt se Eskils demoflyging med "hans" nymalte F-16. Dette gleder vi oss veldig til å se - flere ganger i sommer! I tillegg kommer en rekke militære helikoptre og fly fra Luftforsvaret både for deltakelse på static display så vel som i lufta. Det forventes også ankomst av to større militære fly som må bekreftes på et senere tidspunkt. Bristow Norway AS stiller med EC225 dersom situasjonen i Barentshavet tillater det. Scandinavian Airshow stiller med Ag-Cat m/wingwalkers, Python og en Safari. Vi får se en svensk SU-29 gjøre sin acro-oppvisning, og et svensk Pilatus B-4 seilfly gjøre det samme. Jeg gleder meg spesielt til å se Redbulls DC-6 & P-38!!! Informasjon om Andøya Air Show 2012 finnes her: http://forsvaret.no/aktuelt/luftmakt/arrangementene/andoya/Sider/Program.aspx og her: https://www.facebook.com/events/356961151009261/ Tilreise… Alternativ1 - Widerøe, sykkel, bil, sparkesykkel Alternativ2 - Via Evenes, og leiebil Alternativ3 - Via Evenes, og flybuss til Sortland og buss til Andenes Alternativ4 (best etter min mening): Småfly! Tips: Lørdag er generelt en dag med lite flytrafikk (som folket på dette forum sikkert er veldig klar over). Det kan fort bli vanskelig å finne ledig sete når det er mye aktivitet på øya; midt i turistsesongen, og samtidig som at det skjer mye på Andøya Rakettskytefelt i sommer. Tips2: Dere som kjører bil kan med fordel kjøre via vestsiden av øya; det er mest "scenic" på den siden! Gryllefjord-ferga går Andenes-Gryllefjord-Andenes i sommer; og er mest hensiktsmessig for de som kommer østfra. Tips3: http://www.norwegian.no begynner å fly sommerruter Søndag 24. juni 2012 OSL-ANX-OSL General Aviation er naturligvis hjertelig velkommen. PPR er påkrevet, men kan oppnås ved å ta kontakt med meg for utveksling av informasjon. Direkte kontakt; 333airshow på gmail punktum com Velkommen til et GRATIS flyshow!
  3. I følge tracket på marinetraffic.com så har hun ligget i Andfjorden i hele dag!
  4. Not so fast Forsvarssjefen anbefaler at Ørland osv...
  5. Så... man har plutselig begynt å mene at radiosignaler slutter å fungere når man kommer lenger nord? -SATCOM er også radiosignaler -HF er også radiosignaler Journalister...
  6. Enig i at Aeroweather Pro er bra, men du får ikke NOTAM for annet enn flyplassen. Har ikke fått tak i hverken NOTAM for FIR/AORs, Navwarning, etc. Så IPPC.no + Aeroweather for updates funker greit
  7. Imens du venter på tak over hodet så kan jo Breitling's app; "RenoAirRaces" være noe for deg!
  8. Der finnes regler for ALT Her finner du diverse sider for ulike land, deriblant AIP. Skal du gjøre det billigst mulig kan du like gjerne bruke AIP, siden AIP er likt oppbygget for ALLE land, og siden alle innflygingskart er basert på AIP. Imidlertid vil du ikke få selskapenes egne restriksjoner i AIP (som f.eks. krav til sikt). Har du som mål å gjøre ting så virkelig som mulig så vet jeg ikke om noen som bruker AIP til virkelig (instrument)flyging; men det mulig at det også finnes!
  9. Denne linken fungerer: https://www.ippc.no/ippc/notambyid.jsp?bulletinId=ENAN-0036/11 De har hatt ATIS i omtrent et halvt års tid
  10. Nice! Finnes en HD-versjon? Fikk maks 420p på YT
  11. Åpnet denne videoen i Google Earth og der var lyden deaktiver
  12. Jeg tenkte bare at en hovedflystasjon kanskje burde ha en presisjonsinnflyging hver vei, og det blir vel for bratt til det på Evenes? Så skal vi snu bana?
  13. Så får dere fløtte EVANI, DISBO og dreie rullebanen "ut fjorden" snarere enn fjella sør for plassen på den andre siden av fjorden :-)
  14. Det var småfly jeg trodde man snakket om her. Det er i alle fall i småfly jeg har sett og såvidt fått gjort selv; å stille DG etter kompasset.
×
×
  • Create New...