Gå til innhold

Tyrkia: 15-åring i kapteinsstolen, pilot sparket:


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

0148E0E7FEF90E4190E8EF6Fr.jpg

(Bildet er copyright © avisen: "Sabah")

 

 

Bilden ovenfor sørget for at flykapteinen i det

tyrkiske selskapet "Anadolujet" fikk sparken.

 

En stund tidligere hadde nemlig en 15-åring meldt

sin interesse for fly og luftfart til en av de

kabinansatte ombord, og ytret ønske om å få lov

til å besøke cockpit og se pilotene i arbeid.

 

Ønsket ble innvilget, men så skulle kapteinen en

tur på do - og lot like gjerne denne unggutten

få sitte i kapteinssetet, mens maskinen var på vei

fra Ankara til Erzurum.

 

Der kunne historien ha sluttet, men så tok co-pilot

bilde av hendelsen (sikkert på oppfordring fra gutten) -

og dette "skryte"bildet ble (desverre) postet på nettet,

og dermed var det gjort! Bildet øverst i dette innlegget,

viser altså 15-åringen med hendene på spakene.

 

Flykapteinen fikk dermed sparken fra det tyrkiske

flyselskapet "Anadolujet", siden han såkallt

"overlot spakene til en 15-åring" - mens han selv

besøkte toalettet. Kapteinen mener naturlig nok at

co-piloten hadde full kontroll og styring med flyet,

mens flyselskapet synes denne episoden var for alvorlig -

med tanke på at denne unggutten hadde tilgang til

instrumentene.

 

Saken har vært oppe både på tv og i aviser (samt nettavisen

"Sabah" som bildet er hentet fra).

 

Noe sier meg at det blir lite med besøk i cockpit/

klappseteturer for pax i dette selskapet fremover.. :/

 

Les hele saken her:

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/09/24/547937.html

 

Bilde og den tyrkiske nettavisen "Sabah" her:

http://arsiv.sabah.com.tr/2008/09/23//haber,83DB05FF3BEE49D484C0A89650027BA1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt hvorfor kapteinen fikk sparken og synes han fortjente det. Greit nok å la noen sitte en stund i kaptein setet når flyet står på bakken, men når den er i luften? Nei, da synes jeg ingen andre enn pilotene selv bør sitte i disse setene.

 

Man må ta et eksempel, hva om noe hadde gått galt i det kapteinen er på do og gutten sitter der, kapteinen må komme seg raskt til sitt sete i nødsituasjonen, men steike, der sitter jo en gutt, sekundene tikker og kapteinen roper om at gutten må komme seg ut av setet, gutten hopper ut, faller og treffer diverse knapper og alt blir et kaos og "poff".

 

Et annet problem er at gutten har i sin rekkevidde fra den stolen så og si alt og kan gjøre hva f**n han vil og co-pilot kan gjøre lite med å få kontroll på gutten mens han trykker løs på alle knapper.

Hadde jeg vært passasjer hadde jeg nok protestert om de lot en 15 år gammel gutt sitte bak spakene, om det er under takeoff, cruise eller landing.

 

Inflight skal bare, BARE, pilotene sitte i disse setene. Og i den perioden vi er i nå, med alle terrorister, kan man aldri være sikre.

 

Kapteinen, fortjente sin straff, han gikk imot regelverket til selskapet. End of story.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både rett og galt, men mest rett at piloten fikk sparken, mener jeg. Greit nok at det er stor stas for en femtenåring dette, jeg har selv reist MYE i cockpit, men ALDRI rørt et av pilot-setene i lufta. (kan også ha noe med at det vanligvis ikke er så nødvendig for toalettbesøk for pilotene i lufta innenlands :P )

 

Ingen i flyet har vel merket dette, MEN at bildet kom ut på internett er en stor tabbe.

 

Har selv opplevd noe "lignende" på nettby, en som kom og kommenterte et medlem på forumet sine bilder og sa at han selv hadde fått lov til å lande en 737 i london, pga at faren var kaptein osv. HVIS det hadde vært sant, noe jeg TVILER STERKT på, er det jo IDIOTI å drive å skryte av sånt på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk meg til å tenke på en av Mayday episodene vist på bla TV4.

 

The captain of Aeroflot Flight 593 brings his two children into the cockpit. He sits his daughter in the captain's seat and she has a turn at being a pilot, though she does not touch the controls. Then the pilot's 15 year old son has a turn in the captain's seat. He turns the control yoke to the right then brings it back to the neutral position. The autopilot tries to command a roll to correct the aircraft's course, but the boy is holding the yoke in the neutral position. This causes the autopilot roll servo to disconnect from the aileron control system. Flight 593 banks right at a 90 degree angle. The pilot tries to get his son to correct the turn but the aircraft stalls. The aircraft enters a spin and the pilots find that due to high g-forces they cannot reach the control columns. The First Officer manages to reach his control column and together with the captain's son pulls the aircraft out of the dive, but it is too late. The aircraft crashes at a near-level attitude and all 75 people on board die.

 

 

Hele den episoden ligger forresten på yotube. Del 1 av 5 her:

 

[video:youtube]PDY3Dat7Yqk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hva er det som skjer med verden?

 

Det er en forbanna 15 åring! Det var nok kanskje litt for snilt av kapteinen å la ham sitte i kapteinsetet, men det må jo forstås at det var en helt ufarlig situasjon og at co-piloten overvåket det hele. Hva skulle han gjøre, styrte flyet?

 

Give me a break....

 

Advarsel hadde holdt etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at kapteinen har ansvaret for flere 100 passasjerer som er ombord. Når kapteinen går på do og 15-åringen kan når som helst gjøre hva han vill med flyet, det er uansvarig. Plutselig ligger 737`en opp-ned og er på vei ned mot bakken inverted, før fo engang rekker å reagere. Det er ikke så heldig :crazy:

Synd at han fikk fyken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud' date=' hva er det som skjer med verden?

 

Det er en forbanna 15 åring! Det var nok kanskje litt for snilt av kapteinen å la ham sitte i kapteinsetet, men det må jo forstås at det var en helt ufarlig situasjon og at co-piloten overvåket det hele. Hva skulle han gjøre, styrte flyet?

 

Give me a break....

 

Advarsel hadde holdt etter min mening. [/quote']

 

Det har skjedd at ett fly har styrtet i en ganske lik situasjon, som nevnt ovenfor her.

Flyselskapet sparket med god grunn. Selv om faren for noe skulle ha skjedd i utgangspunktet er liten, så tror jeg neppe fremtidige passasjerer setter pris på at selskapet de flyr med overlater sjefstolen til mindreårige flydilleentusiaster.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg får muligheten tll å ta med noen herfra på forumet en dag, så skal jeg passe på at dere ikke kan røre noe som helst... for det er LIVSFARLIG!

 

Kanskje like godt at vi har forbud mot ethvert besøk... gjør egentlig livet vårt enklere.

 

Alt som er skrevet her i tråden om hvor farlig det var, er vel overdrevet! Man kan gjøre akkurat like mye ugang fra klappsetet, som man evt kan gjøre fra en av stolene, om ikke enda mer (man har jo alt, inkl circuitbreakere innenfor rekkevidde)... Jeg tipper selskapet så seg nødt til å gjøre noe slikt mtp både uvitende journalister som blåser opp historier for et uvitende publikum...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at den jevne mann har ikke anelse om annet enn hvilket sete han skal sitte i og at der fremme er det masse knapper som er farlige å trykke på.

Når det da kommer ut at i det aktuelle flyselskap har latt en 15åring sitte ved spakene så er det revnende likegyldig om det er trygt eller ikke.

Flyselskapet er avhengig av å ha et godt rykte, og når det i denne episoden kommer frem ett bilde av den aktuelle hendelsen så er selskapet nødt til å foreta seg noe, etter som de neppe vil ha på seg at de aksepterer slike ting enten det er trygt eller ikke.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det fakutm at han fikk sparken var mest pga. at mediene var de som rapporterte saken. Hvis kapteins ledelse hadde fått vite det av f.eks. copiloten så hadde det kansje bare endt med at han fikk beskjed om at det ikke skulle skje igjen , men siden dette ble en PR sak for selskapet måtte de fremstå som de tok det veldig seriøst og da er det å gi kapteinen sparken det eneste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media har generelt hatt svært liten innsikt i bransjen, og ekstremt lite innsikt når de omtaler tekniske hendelser (feks motorfeil)... skandaler og kriser selger! Ikke trivielle ting.

 

Ja, jeg tror vi kan takke media for at det har blitt sånn... men når det er sagt, burde skipperen kanskje ha visst det, og vært mer paranoid og ikke stolt på at bildet ble beholdt av gutten som et kjært minne men klistret ut på nettet for alle og enhver å se.

 

Igjen... trist at det er slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjedde den gang var grunnet mangel på kunnskap om flyets systemer.

 

Kapteinen lot da sønnen sin styre spaken med full control-deflection, noe som fikk autopiloten til å kople seg av og dermed gikk flyet inn i en brå sving.

 

 

I dette tilfellet, med co-pilot som passer på, er det absolutt ingenting som kan gå gale spør du meg. Co-piloten sitter ved spakene og dersom gutten skulle ha gjort noe gale kunne han ha rettet det opp på sekundet. Og det sier jo seg selv at co-piloten holder et ekstra øye med gutten når han sitter foran spakene.. I aller verste fall kunne jo co-piloten bare kastet han vekk.. det er jo bare en stakkers liten gutt.

 

Men så langt trenger ikke diskusjonen å gå en gang, fordi det er jo helt klart at 15-åringen ikke hadde hensikten å styrte flyet. Dessuten er han trossalt 15 og ikke 3, han har vett nok til å ikke trykke på alle knappene helt uten videre.

 

 

Det var uriktig å la ham sitte der, ja, men å bli sparket og at hele karrieren skal gå i dass pga det der er latterlig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig eller ikke farlig å la en 15 åring sitte ved spakene...

det er uansett UANSVARLIG, og dette kan ikke et ansvarlig flyselskap leve med. De må ta hensyn til sine kunder. Det eneste rette her var selfølgelig å sparke kapteinen.

 

Tipper de fleste også hadde reagert hvis bussjåføren på bussen plutselig hadde overlatt rattet til en 15 årig passasjer,og satt seg selv i baksetet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde
Å sammenligne det med rattet på en buss er bare tåpelig...

 

Det som har skjedd er ikke annerledes enn å la andre stå ved roret på broen til et cruiseskip...

 

 

Hilsen T

Men så tar det jo litt lengre tid før ett cruiseskip reagerer, også de pleier vel å seile mitt ute på havet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt rart, er at det ikke virker som at folk får med seg at det faktisk sitter en utdannet trafikkflyger rett ved siden av. Med egen yoke og armer som han kan bruke til å trykke på hvasomhelst av brytere.

 

Og jeg er ganske sikker på at hvis det hadde oppstått en nødsituasjon hvor kapteinen måtte fort tilbake,så hadde gutten vært oppe av setet før Kaptein Uansvarlig hadde rukket tilbake til setet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...