Gå til innhold

Lars B. Frostad

Members
  • Innholdsteller

    4 623
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Lars B. Frostad

  • Bursdag 08. juli 1977

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Lars B. Frostad's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Høres fornuftig ut! Jeg er i samme tanker selv, dog har jeg ikke en gang tatt spranget fullt ut til FSX en gang; så å begynne med noe annet enn den - føles helt uaktuelt p.t. Slik som tilbudet og det havet som finnes av scenery og fly til FSX, kan jeg ikke se; at jeg skal gå over til noe annet enda, da kan man like gjerne "hoppe over" en generasjon i såfall.
  2. Ja en fin blanding av DC9-20 (sport) og MD-87, med med MD-90 motorer - hadde helt klart sett flere av slike maskiner; til en avveksling fra alle "grisene"..
  3. (Bildet er copyright © Comac, og til fri bruk/presse) 2. desember 2015: Comac har nå levert første maskin, av typen: Comac ARJ21 (-700); Comac presenterte deres C919 for ca. en måned tiden. Men denne ARJ21 er ikke mindre enn ca. åtte år forsinket. Comac (Commerical Aircraft Corp. of China) leverte den første maskinen til det kinesiske selskapet: Chengdu Airlines; som setter denne i bruk tidlig i 2016. ARJ21 har vært gjenstand for svært mange forsinkelser, denne maskinen skulle opprinnelig blitt levert medio 2006, totalt er det 278 bestillinger på maskinen Comcac ARJ21 har 2+3 seating, og typisk seatconfig for 78 til 90 pax, og en rekkevidde på mellom 2.200 og 3.700 km. Maskinen er i første rekke bygget for innenriksmarkedet i Kina, er ikke sertifisert enda utenfor Kina. Les mer bl.a. her: Aeronews: "Comac ARJ21’s first delivery": http://www.aeronewstv.com/en/industry/commercial-aviation/3004-comac-arj21s-first-delivery.html Flygtorget: "Comac leverer det første flyet": http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11294&utm_source=Airmail&utm_campaign=2b8020b0a5-Airmail+%281528%29&utm_medium=email&utm_term=0_822a74708b-2b8020b0a5-22881105
  4. (Bildet er pressebilde copyright © Emirates) I dag skriver vi 1. desember 2015, og det markerer også starter for Equipment change permanent for Emirates på CPH (København: Kastrup) fra B773 (Boeing 777-300ER) og over til A388, Airbus A380-800 på ruten mellom CPH og Dubai. Maskinen er en av de første med helt ny seat-config, med kun to klasser. Med kun Business og Economy. (C- og Y-klasse om bord), har maskinen kapasitet til 615 pax. Strekningen ble opprinnelig operert med en A330 fra 2011, før man gikk over til B773 (etter hvert dog uten 1.class); før man i dag knappe fem år senere har tatt steget opp til den imponerende A380-maskinen fra Airbus. Mye info om dette flere steder, man kan bl.a. lese mer her: Flygtorget: "A380-premiär i Köpenhamn": http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11288&utm_source=Airmail&utm_campaign=402a43cfb5-Airmail+%281527%29&utm_medium=email&utm_term=0_822a74708b-402a43cfb5-22881105 Se seatconfig på denne 2-klassers A388 hos Emirates, via SeatGuru her: http://www.seatguru.com/airlines/Emirates_Airlines/Emirates_Airlines_Airbus_A380_Two_Class.php
  5. SAS har nå besluttet å selge ut hele finske Blue1, til det europeiske selskapet CityJet, sistnevnte selskap overtar alle aksjene i Blue1. Selskapet skal lease inn åtte stk. fabrikknye CRJ-900 maskiner, som skal fly i SAS sitt nettverk i fulle SAS-farger. Alle Bombardier CRJ-900 maskinene vil få kapasitet til 90 pax, og blir satt inn på linjenettet fra mars 2016. Mere informasjon bl.a. her: Flygtorget: "SAS säljer Blue1 til Cityjet": http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11194&utm_source=Airmail&utm_campaign=32e86f9d51-Airmail+%281511%29&utm_medium=email&utm_term=0_822a74708b-32e86f9d51-22881105
  6. Ok? Hatt den i 16 år her, og aldri fått noen tilbakemelding ang. den før nå - men dersom det er så viktig, så får jeg bytte den umiddelbart.
  7. Tja, ting går i sykluser; og nå i "ferietiden" er det veldig vanlig med lavere besøkstall og trafikk i slike forum. Er selv moderator for et annet forum, og dette er veldig vanlig. Ellers når det gjelder Flightsim.no, så må man også selv gjøre en innsats; dersom man synes det er lite trafikk, eller "bevegelse". Nå er det vel også fortsett en del bevegelse i forumdelen som dreier seg om FS og lignende simulatorer, dog har vel det blitt stadig mindre trafikk i andre deler av dette forumet. Ser f.eks. flybildene jeg la ut fra Mai i år, fra bl.a. Amsterdam; totalt 229 visninger (som i seg selv er meget beskjedent), men av disse har ingen vanlige brukere kommentert, ikke en eneste (bortsett fra en av moderatorene). Da sier det seg selv, at man ikke gidder å poste serie etter serie, når det ikke er noe respons eller engasjerte forum-medlemmer. Synd at utviklingen har blitt slik, men sånn er det nå en gang.
  8. Ja, det har blitt en dramatisk utvikling i saken. Det blir nå bekreftet, at styrmann faktisk har startet nedstigning med viten og vilje; til tross for at det ikke var noen steder å lande, i tillegg til at kapteinen har blitt utestengt fra flightdeck: Rett og slett utrolig tragisk, så får man bare smøre seg med tålmodighet, og se hva den videre etterforskningen vil vise; og om denne styrmannen hadde sin egen "agenda" eller hva som lå bak, mer her: Dagbladet: "Etterforskningsleder: Andreflygeren styrtet flyet i fjellet med vilje": http://www.dagbladet.no/2015/03/26/nyheter/germanwings/utenriks/flyulykke/flystyrt/38409485/ Boarding: "Kan ha styrtet flyet med vilje ?": http://www.boarding.no/art.asp?id=59385 Ja, det høres nok urovekkende ut. Men denne funksjonen, ble ikke laget med tanke på slike suicidale piloter i tanke. Rett og slett grufullt og tragisk, men styrmannen i flighdeck har med vilje sørget for, at ingen andre kom inn - da denne kan settes i "Lock" funksjon, slik at man uansett ikke kommer inn. Denne hendelsen, kan nok evt. på sikt føre til nye regler - bl.a. at en fra kabinen er i flightdeck så lenge det kun er en pilot til stede osv.
  9. Det har kommet bekreftelse fra Lufthansa, at det ikke er noen spor av kriminelle handlinger eller terror, ellers: Lufthansa: "Flyet var i perfekt teknisk stand": http://www.boarding.no/art.asp?id=59372 Boarding: "En av de sorte boksene er funnet": http://www.boarding.no/art.asp?id=59370
  10. En maskin fra Germanwings (søsterselskap av Lufthansa) styrtet i dag tidlig, på vei fra BCN (Barcelona) i Spania, på vei tilbake til DDS (Dusseldorf) i Tyskland. Flyet hadde kun vært i luften i ca. 45 minutter, før den mistet høyde rask - og kræsjet deretter i de Franske alpene i relativt høy fart. Det var ca. 146 pax om bord på maskinen, samt seks besetningsmedlemmer, totalt 150 sjeler - maskinen var innredet for max 168 pax. Maskinen har styrtet ikke langt fra Nice, i de franske alpene - nær byen Digne-les-Bains. Den aktuelle flighten hadde rutenummer: "4U 9525". Dette er den første fatale ulykken for selskapet, som generelt har en snittalder på ca. 9 år; på de maskinene som er i flåten. Germanwings ble grunnlagt i 1997, og fra 2009 ble de oppkjøpt av Lufthansa; den senere tid har stadig fler av rutene til Lufthansa blitt flyttet over til bl.a. Germanwings. Maskinen var en Airbus A320-200, med reg.: "D-AIPX" - en maskin som var ca. 24 år gammel. Visse deler av media, henger seg dessverre allerede opp i alderen på maskinen: TU: "Ulykkesflyet blant de eldste A320-ene": http://www.tu.no/industri/2015/03/24/ulykkesflyet-blant-de-eldste-a320-ene Dette er den andre A320-styrten på kun tre måneder, da kræsjet samme flytype hos Air Asia med 162 pax. Her er detaljert info om Germanwings A320-200-maskinen, D-AIPX: http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A320/147,D-AIPX-Germanwings.php, De siste rutene fløyet av maskinen, hadde fløyet DUS-BCN i dag tidlig: http://www.flightradar24.com/data/airplanes/d-aipx/ Animasjon av ruten fløyet av: D-AIPX: (trykk på play-knappen, for å starte) http://www.flightradar24.com/data/airplanes/d-aipx/#5d42675 Oppdatering kl: 14:35: VG: "Germanwings-maskinen sendte ut "Mayday"-melding kl: 10:47": http://www.vg.no/nyheter/utenriks/luftfart/siste-noedmelding-fra-germanwings-flyet-offentliggjort/a/23422354/ Dagbladet: "Alle 150 om bord omkom": http://www.dagbladet.no/2015/03/24/nyheter/utenriks/flystyrt/38366960/ TV2: "Passasjerfly med 150 mennesker om bord har styrtet i Alpene": http://www.tv2.no/2015/03/24/nyheter/luftfart/dsseldorf/flystyrt/6724013 Blir oppdatert så fort mer informasjon foreligger.
  11. Over: ett av selskapets flotte MD-95/B717 maskiner i en svært lekker livery, bildet tok jeg i Helsingfors, pr. Aug. 2014. Finske: Blue1 i SAS-gruppen har allerede gått gjennom store forandringer i 2014, og fler skal det bli. Finske Blue1 fikk kniven på strupen, og det hele kunne endt med at selskapet ble historie, men nå blir selskapet knyttet enda sterkere til SAS. Fra før har selskapets flåte på ni stk. MD-95 (B717)-maskiner blitt redusert til fem stk, dette førte også til en drastisk reduksjon i kapasitet med nesten en halvering. Nye avtaler er på plass med de ansatte, og selskapet skal nå produsere enda mer; til lavere kostnad enn tidligere; og selskapets resterende fem stk. MD-95 / Boeing 717 maskiner skal fases ut av flåten i løpet av året, og erstattes med SAS B737-600 som kommer fra Oslo og St.holm-basen. Blue1 vil beholde sitt nåværende navn, men vil fly i fulle SAS-farger på de fem stk. B736-maskiner som skal inn i flåten. Dette er nok en bra strategisk valg av SAS, og gjør at SAS sitt datterselskap i Finland; vil på mange måter bli motstykket til SAS/Cimber/Red:One i Danmark. På et "entusiast"-nivå, er det selvsagt svært synd - at både Blue1 som nåværende selskap mer eller mindre forsvinner, ikke minst grunnet de meget behagelige MD-95 (B717) flytypen. Her er link til en trip-rapport, hvor jeg fløy to stk. legs med denne MD-95, mellom Stockholm og Helsingfors i 2014: Aug.2014: "Del2 - m/ Blue1 & MD-95 (B717-200) &Suite@Radisson": http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=18887 Les mer om selve saken bl.a. her: Flygtorget: "Nya flygplan säkrar framtiden för Blue1": http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10843&utm_source=Airmail&utm_campaign=b935238387-Airmail+%281455%29&utm_medium=email&utm_term=0_822a74708b-b935238387-22881105 Over: MD-95 var som en ombygget "MD-87" klassiker, dog langt mer moderne og med full glass-cockpit; disse flyene forsvinner nå mest trolig til Spania eller USA.
  12. Har lest og studert denne litt ja, meget interessant - så takker så mye for linken. De første bildene jeg så (før jeg forstørret dem), så tenkte jeg med en gang, at jeg måtte ha programmet til FSX som gjorde slik at jeg fikk samme grafikk som bildet nederst til høyre (av de første bildene), ja vel ja - det var jo selvsagt X-plane ja, ugh.. alle fra FSX er så "disete" i forhold, mens kontrasten er helt rå på X-plane bildene.
  13. Mange vil nok ha mye igjen for, å sette seg litt ekstra inn - i hva som blir hengende igjen i systemet, vil installering og fjerning av spill og programmer; samt ikke minst med all cache, cookies, og annet som henger igjen ved surfing. Men dersom man er nøye, og bruker jevnlig f.eks. Malwarebytes Anti-Malware, og Ccleaner - i tillegg selvsagt til bra antivirus og brannmur, så bør man kunne klare seg noen år etter min mening; uten full re-install.
  14. Qatar Airways Cargo starter opp på Stavanger Lufthavn: Sola (SVG) fra mandag 3. november, i første rekke med Airbus A330 - hvor SVG inngår i en slinge, der Cargo-versjonen av A330'en kommer fra Brussel. Ruten er: Doha-Khartoum-Entebbe- Brussel-Stavanger-Doha. Ruten kan også opereres med B777F i perioder, selv om det blir sagt at Airbus A330F vil være den faste maskinen på ruten, hver mandag. Lufthansa Cargo vil fra 8. november (altså kun fem dager senere) inkluderer SVG i slingen hvor flyet kommer fra Houston, komme innom Stavanger Sola hver lørdag, og da med Boeing B777F, flyet går videre til Frankfurt fra Stavanger. Boarding: "Ny fraktrute til Sola: Lufthansa skal fly Houston - Stavanger – Frankfurt": http://www.boarding.no/art.asp?id=58843 RA: "To nye frakteruter": http://www.rogalandsavis.no/index.php?p ... etID=96520 Ruteinfo: http://airlineroute.net/2014/10/09/qrc-svg-w14/ Så kan man jo håpe på, at det er en viss sjanse for at LH Cargo, kanskje kan sette inn en MD-11F som erstatningsmaskin; dersom en av deres T7 maskiner skulle bli syke... 8)
  15. Amsterdam-Houston? Du mener vel Stavanger-Houston? Dessuten postet jeg denne "nyheten", allerede: 1. april i år: SAS starter opp direktelinje: Stavanger-Houston med BBJ http://flightsim.no/forum/smf/index.php?topic=82350.0
×
×
  • Opprett ny...