Det som skjedde den gang var grunnet mangel på kunnskap om flyets systemer.
Kapteinen lot da sønnen sin styre spaken med full control-deflection, noe som fikk autopiloten til å kople seg av og dermed gikk flyet inn i en brå sving.
I dette tilfellet, med co-pilot som passer på, er det absolutt ingenting som kan gå gale spør du meg. Co-piloten sitter ved spakene og dersom gutten skulle ha gjort noe gale kunne han ha rettet det opp på sekundet. Og det sier jo seg selv at co-piloten holder et ekstra øye med gutten når han sitter foran spakene.. I aller verste fall kunne jo co-piloten bare kastet han vekk.. det er jo bare en stakkers liten gutt.
Men så langt trenger ikke diskusjonen å gå en gang, fordi det er jo helt klart at 15-åringen ikke hadde hensikten å styrte flyet. Dessuten er han trossalt 15 og ikke 3, han har vett nok til å ikke trykke på alle knappene helt uten videre.
Det var uriktig å la ham sitte der, ja, men å bli sparket og at hele karrieren skal gå i dass pga det der er latterlig synes jeg.