Jump to content

Rolf Arne Beck

Members
  • Content Count

    1,235
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Rolf Arne Beck

  • Birthday 02/11/1987
  1. Du kommer til å få studielån fra enten den norske eller svenske lånekassen. Jeg har ikke alt for mye peiling på den svenske lånekassen men jeg tipper de har mer eller mindre det samme opplegget som i Norge. I Norge mottar du i underkant av 270.000 kroner over en periode på 3 år. Det kommer ingen renter og du betaler ingen avdrag før du er ferdig med studiet. Etterhvert som du består eksamen så, så blir 40 % av lånet ditt strøket, altså du ender bare opp med å måtte betale tilbake ca. 160.000 kr. Du har også mulighet til å søke om rentefritak, altså sletting av rentene på lånet ditt hvis du har en lav inntekt etter studiet. Kort sagt det finnes ikke et lån der ute som er bedre enn det du får hos Lånekassen. Jeg hadde søkt på alle flyskolene du er interessert å gå på. Opptaksprøvene tar ikke lang tid, så det koster deg lite å prøve.
  2. Søknadsfristen er 1. desember. Deretter inviterer de folk på opptaksprøver på nyåret en gang. Studiestart for de som blir valgt er visstnok 3. mai 2011. De har opptak hvert år ja. De lever i en viss usikkerhet med tanke på hva som kommer til å skje med 2012 kullet fordi de holder på å komme inn i en overgangsperiode innad i utdannelsessystemet i Sverige. Men mest sannsynlig så kommer det til å fortsette. Det er ihvertfall ingen risiko for deg som kandidat, for kommer du inn så er du garantert å bli utdannet til den standarden de har opparbeidet seg igjennom årene.
  3. Rolf Arne Beck

    TFHS

    Det er shk på pilotforum.no som minnet meg om dette, men det er jo mange flyinteresserte her og som vurderer å ta pilotutdannelse, så jeg tenkte å det kunne være greit å skrive det samme her. L.U.S.A (tidligere kjent som TFHS) søker nå kandidater til sitt 2011 kull. Søknadsfristen er 1. desember altså om 2 dager, så for de som kunne vært interessert i dette her så begynner tiden å renne ut. For de som ikke er klar over det så er dette snakk om et universitetstudie og er derfor helt gratis. TFHS tar studentene sine til MPL sertifikatet istedet for det klassiske CPL sertifikatet. I tillegg til flysertifikatene så får du typerating og jobberfaring i et flyselskap som styrmann. For tiden er det snakk om flyselskapet City Airlines som flyr ERJ 135/145. Faktisk så ble de på det forrige kullet som fløy for City ansatt der for noen uker siden. Mer informasjon er å finne her: http://www.lu.se/o.o.i.s?id=320&lukas_id=XGTRF Lykke til!
  4. Hva vil "litt av filmen" si? Jeg avventer for øyeblikket med å se resten av filmen ettersom jeg forsto det slik at den skulle bli lagt ut i HD på serveren din for de som hadde kjøpt den. Kanskje jeg har misforstått noe?
  5. Da dukket den opp her i Sverige. Skal se om vi ikke får sett igjennom eller i det minste noe av den i løpet av kvelden
  6. Med tanke på at man kunne høre snorkingen på CVRen så virker det som det var med viten og vilje at kapteinen sov og styrmannen lot han gjør det. Det kan tyde på at det var et noe skjevt autoritetsforhold i cockpit og det var kanskje en av grunnene til at kapteinen enten ikke hørte på styrmann sin advarsler før krasjet eller at styrmannen ikke følte at han kunne beordre en go-around. Men dette er selvfølelig bare spekulasjoner basert på det lille media vet om saken. Det sies at forholdet mellom kaptein og styrmann blant besetninger fra Asia og sør-Amerika har, i større grad enn i den vestlige verden, dette problemet. At kulturen dikterer at kapteinen er en person med stor kunnskap og erfaring, og at en enkel styrmann skal ikke uten videre opponere det kapteinen gjør. Dette er selvfølgelig en grov generalisering og såvidt jeg vet har det ikke blitt gjort mye arbeid på å dokumentere det, ihvertfall ikke i luftfart. Men jeg har lest om noen undersøkelser som har blitt gjort og til en viss grad støtter det.
  7. Denne? [video:youtube]72zxLhRrpUY Lurer på om man kan logge timene
  8. Når Widerøe har sin siste 100ft stabilized callout, så sier PNF f.eks. "pluss 1" eller "zero" eller "minus 2".. hva er det han refererer til?
  9. Det er nok fortsatt et stort overskudd av piloter, så det kommer nok til å ta en stund før det faktisk blir en mangel på piloter, men dette går helt klart i riktig retning. Så er det bare et spørsmål hvor lenge dette varer før det går nedover igjen
  10. Du kan ikke la oss forhåndsbestille, så du ikke ender opp med å trykke for få utgaver, med påfølgende forsinkelser?
  11. I de lavere delene av atmosfæren utgjør 1 hPa ca. 27 fot (noen runder det av til 30'). Etterhvert som man beveger seg oppover så kommer hver hPa til å utgjøre en større høyde og større høyde.
  12. Jeg bruker en telephone pick-up line (slik som denne: http://www.radioshack.com/product/index.jsp?productId=2103876) som jeg fester til headsettet. Deretter kobler jeg den til en liten diktafon som tar opp alt som blir sagt over intercom'en og radioen.
  13. Det gikk faktisk tom akuratt der. Jeg hadde bare rukket å lade kameraet i ca. 15 min før jeg måtte dra. Det var overraskende at det varte å så lenge som det gjorde. Jeg lånte det nye kameraet til en venn av meg. Det er et GoProcamera. Jeg kommer utstyrt med gyrostabilisering i alle 3 aksene :whistle:
  14. Da har vi startet på en ny del av flyprogrammet vårt og jeg har fått sleng sammen en liten video jeg tenkte å dele med dere. Videoen ligger her. Jeg håper å få filmet litt mere fremover også, og da kanskje få filmet litt Split S, Spin, Cuban 8 og lignende.
×
×
  • Create New...