Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i dagens VG at siste kommersielle flight med denne typen er over, det var Northwest sin DC-10 den 8 januar, til Honolulu, Hawaii, hvis jeg husker riktig? Men det er vel flere land som fortsatt opererer med dette flyet i pax-trafikk? Eller er den faset helt ut?

Synd i såfall, et nydelig fly som jeg desverre aldri fikk oppleve...

 

Men er vel noen her inne som har vært med denne fuglen? ""

Skrevet

Foelgende selskaper bruker fremdels DC-10'en: Aeroflot, Arrow Air, ATA Airlines, Avient, Biman Bangladesh, Cargoitalia, Centurion Air Cargo, Cielos del Perú, DAS Air Cargo, FedEx, Gemini Air Cargo, Omni Air Interantional, VARIG Logistica og World Airways.

 

Hvem av disse som bruker dem til passasjerer vet jeg dog ikke.

Skrevet

Jepp, vet det er mange som bruker disse som cargo og militærfly. Men er nok ikke lenge før DC-10 er helt ute av passasjer-trafikk tror jeg..tenkte kanskje noen av de sør-afrikanske selskapene fremdeles brukte de... de har jo en tradisjon med å bruke gamle fly i årevis...

Skrevet
Jeg Og..Premiair ""

Har faktisk fåt meg en god del turer med DC 10'ern selv. Er nok alle besøkene i cockpit i den som har gjort meg fly int. Er gammel nok til å flydd en del ScanAir også (Var vel forgjengeren til Premiair/MyTravel)

Skrevet

Jo da, 4 turer Gran Canary. Først Scanair og så Premieair.

Veldig tung i baken ved take-off, i forhold til MD11.

Forøvrig på siste tur fra syden måtte vi lande på Fornebu. Den gangen Gardemoen var stengt på grunn av flykapringen.

Kort rullebane så vi landet hardt.

Syrlig kommentar fra purseren: "Som dere merket har vi landet, og det på feil flyplass."

Skrevet
"Som dere merket har vi landet, og det på feil flyplass."

 

Ha ha, konge-kommentar! Ja ja, det finnes jo det som er verre. Er jo flyselskaper som klarer å lande på feil flyplass, selv om den de skulle til - ikke var stengt.

 

Har også noen turer med både DC10-10 og DC10-30 i bagasjen, bl.a. med Scanair, Premiair, og NW. Flotte og spesielle fly, men vil nok heller fortrekke en A330 som har erstattet mange av rutene som tidl. ble fløyet med DC10'ern.

Skrevet

Får slenge meg på jeg og. Har fløyet med DC-10 mange ganger (Scanair/Premiair og tilslutt MyTravel). Husker spesielt en tur til hellas i 99, flyplassen var micro, og DC-10'en fikk terminalen til å virke veldig liten. Det var faktisk synet av dette som gjorde at jeg kun interreserer meg for passasjerfly nå i dag. Ellers var det ganske spennende da vi skulle ta av igjen. Piloten holdt bremsene på akkurat lenge nok til at at jeg tror alle i flyet forsto at vi trengte litt mere "punch" til takeoff.... "" PS: destinasjone var Parga, men husker ikke hva flyplassen heter, noen som vet?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...