Gå til innhold

Rune Rodahl

Members
  • Innholdsteller

    121
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Rune Rodahl

  • Bursdag 24. feb. 1974

Rune Rodahl's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. jaaaadaa Moller har vel holdt på med dette i 30 år, og svidd bort den ene millionen til investorer etter den andre.. Moller skycar har flydd noen meter over bakken, men det er helt klart at den har for liten motorkraft.. for ikke å snakke om rekkevidde (er vel fire motorer på den?) skikkelig økonomisk i dag ja..... Det er vel oppe og avgjort at slike "hover-cars" ikke kan realiseres med stempelmotorer. Vet at Moller snuser på nye motorer, men med tanke på hvor komplisert og kostbart hele opplegget er så burde vel Moller gjøre det samme som det amerikanske forsvaret gjorde for 40 år siden; droppe det! vet ikke hvordan det går med den vertical lift utgaven av JSF nå, men utprøvingene for noen år siden beviste vel kompleksiteten i det hele...
  2. håhå..... tror nok jeg ville kjørt ja. Det er 33km fra Saltstraumen til Bodø - flyplassen ligger jo besnærlig nært fjorden, men husk at du må rundt hele Langstranda, og så helt inn til byen - noe som jo er lengre enn strekningen over selve fjorden. Flystasjonen har jo egen småbåthavn, men den er jo "off limits" for dem som ikke jobber på stasjonen så vidt jeg vet. Hadde jo vært kult om dem hadde åpne den i forbindelse med showet. Men uansett vil du da befinne deg på feil side av stripa - og en 3-4 kilometers spasertur rundt!! Veien mellom Saltstraumen og Tverlandet er av god gjennomsnittlig utkant-norge-standard... Telt på Bodøsjøen Camping er jo ett alternativ...
  3. jeg bare lurer.. hvilken norsk lovparagraf som omhandler dette? som fartøysjef har man jo en viss taushetsplikt mht hva som skjer på radioen... jeg vet jo at i andre tilfeller, så betegnes jo radiotransmisjon som "åpent samband" og at en må regne med at hvem som helst kan lytte på. Men å videreformidle slik informasjon, hva sier loven? dette er jo i høyeste grad interessant for slike forum som dette. Ikke for å starte en diskusjon nei - trenger ikke noe synsing, bare en henvisning til lovverket!
  4. ja, synes det var merkverdig sent at hangar.no kom med dette nå først - er jo ikke akkurat en blodfersk nyhet! mener jeg leste om dette for noen måneder siden....
  5. kanskje et motorfeste som røk, eller en liten skade på propellen? "rister og banker noe j...." synes det er greit nok å publisere dette, er en erfaring som er grei å ha med seg... man vet jo aldri når en selv kan komme opp i en slik situasjon. synes piloten taklet dette bra, kommuniserte glimrende med ATC - prøvde ikke å være verdensmester, men spurte om råd og veiledning. ATC snakker jo som om alt er ved det normale, og det hjelper nok på å stresse ned piloten. Hørtes rett og slett ut som godt "airmanship".
  6. Denne episoden var vel rimelig udramatisk, og kontrollert - det er jo prosedyrer for slikt, og med en turboprop er dette skjelden dramatisk. Så et program på TV om en liten turboprop som drev med søk ute i havet - dem gikk over til single engine operation for å øke flytiden/redusere drivstoff-forbruket! jeg stussa litt på at den kunne ha noe for seg, men dem gjorde da det! På små stempel twins, blir det med en gang litt mer dramatisk, da enkelte flytyper gjerne mister opp mot 60-70% av total thrust ved motorstopp, og 80% av climb thrust!!!. Dette fordi den ene motoren som er i drift vil vri flyet om vertikalaksen(, økt sideror for å holde kurs vil videre øke drag...og gi og da er det en fordel å være lett assymetrisk thrust vil derfor fremkalle en side slip - derfor løftes den døde motoren "raise the dead" ett par grader slik at man unngår side-slip... Her i ligger det store spranget fra single til multi-engine operation (rating) enver pilot kan jo skru på to velfungerende motorer, men når en av dem svikter endres "flyge-egenskapene" dramatisk kontra en single engin som får motorstopp.... Stay Twin!
  7. hehe... jeg har reist med SAS DC10 ! Gardermoen til JFK !!!
  8. jeg velger å tro at dem drikker espresso - ingen kaptein i verden vil vel drikke sprit foran kamera, medmindre han går av med pensjon dagen etter.... Flyvertinna som i så fall serverer sprit til kapteinen, kan jo også begynne å se seg om etter ny jobb. selv om jeg er fra nord-norge så spiser jeg ikke torsk hver dag! en trønder drikker vel ikke karsk isteden for kaffe hver dag. vossingen spiser vel heller ikke smalahove til frokost... men engelskmenn må [*********] meg ha den jævla teen sin til alle døgnets tider.... un' espresso doppio, per favore!
  9. hehe... ganske stilig å se dem fly traffic patterns som en annen cessna... bor på right base 25, og dem fløy left traffic på 25, fikk landingslysa midt i fleisen under baseturn... "bank angle, bank angle" hehe....
  10. hehe... ja det er nok vinden som gjør denne landingen imponerende! med 60-70 knops motvind kan twin-otteren ta av omtrent vertikalt! .. og det skjedde vel en gang i Widerøe? I Brønnøysund tror jeg? dem hadde ekstrem sidevind og tok likesågodt av på tvers av banen!! rullet fra taxebanen, og idet hjula var inne på banen; full gass og takeoff... Det ble sponhelvete og innrapportering av saken, men maskinen hadde jo tatt av fra rwy, så det ble vel ikke noe straffesak mot kapteinen - spørs om rutinene i widerøe ble skjerpet litt etterpå! hehe... sikkert andre som kjenner saken her - correct me if I'm wrong (tror også vi har diskutert emnet for 6-7 år siden)
  11. tja... her er jo ei fin side, med litt historier: http://homefree.sensewave.com/~s191871/artikler.htm denne boka anbefales: http://www.antikvaren.no/searchauthor2.asp?authornumber=13205 Denne leste jeg tidlig i tenåra: http://www.allbookstores.com/book/8205118981/Knut_A_Nilsen/Heinkel_Savnet_Over_Lesja.html Ellers så får du ta deg en tur på flymuseet her i Bodø... der er det historier overalt! - har guidet der for mange år siden... Rune
  12. nja.... dem som praktiserer nudisme er som regel dem man har MINST lyst til å se nakne..... jeg mener... hvor mange råsexy nudister har dere sett? jeg bare spør.... stay clothed!
  13. Så nettopp 5-6 utrykningskjøretøyer på langstrekka på Hovedflystasjonen.. full fart mot vakta (så kan jeg ikke se mer....) ser bare city nord og radarkuppelen på flymuseet.. Senere hørte jeg sirener, som om dem hadde forlatt stasjonen.. Svarte at jeg ikke har scanner.... noen som så det samme ... vet mer? Rune
×
×
  • Opprett ny...