Gå til innhold

Fly styrtet på Schipol flyplass


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

No spøka ikkje Thomas med ulukka, men han gjorde narr av ein journalist. Men nok om det.

 

Dersom dei plutseleg gav full gass, så er det vel logisk å tenka at flyet hamna i ein stall situasjon eller nær ein stall. Kan det hende at dei har kome ut for ein microburst av noko slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Microburst teorien min var igrunn berre basert på lause tankar. Sjekka vêret då eg kom heim ifrå skulen. Og det ser ikkje ut til å ha vore vanleg "microburst vêr" som du seier Clamer. Men som du også mumlar om... ein skal aldri seia aldri.

 

Men no er mine spekulasjonar over. Ventar heller på rapporten trur eg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microburst teorien min var igrunn berre basert på lause tankar. Sjekka vêret då eg kom heim ifrå skulen. Og det ser ikkje ut til å ha vore vanleg "microburst vêr" som du seier Clamer. Men som du også mumlar om... ein skal aldri seia aldri.

 

Kan du utdype hva microburst er for noe, Torstein?

 

 

Noen som vet reg'en på maskinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra vitner både ombord i flyet og på bakken høres det veldig ut som flyet var i en stall før det traff bakken med halen først.

 

Hvis dette er riktig ksn det høres ut som om de stallet ja. En swept-ving staller med vingetippene først. De ligger ganske langt bak iforhold til balansepunktet og flyet vil da få en nose up bevegelse. Dette vil igjen føre til at mer av vingen staller som igjen fører til en større nose up.... osv.

 

Men en moderne maskin som dette har vel all mulig elektronikk og varnings som hyler å skriker lenge før en slik situasjon oppstår, så det virker rart at erfarne piloter lar det gå så langt.

 

Det blir spennende å lese rapporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilotene overlevde visstnok ikke.

Systemene vil nok varsle uansett, men om man nå f.eks. ikke får respons fra motorene og prøver å hale ut det siste som er av energi i maskinen for å nå fram til rullebanen eller i det minste komme seg over en traffikert motorvei, så tror jeg ikke man bryr seg så mye om noen systemer som uler lenger.

Dette skulle ikke være en spekulasjon, kun et eksempel på tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Pa bildene ser det ut som hoyre motor er et stykke foran flyet, eller ihvertfall et godt stykke foran vingen den satt i. Stusser litt pa det jeg. Hvis flyet tok bakken med halen forst sa ville jo motoren stuke i bakken tidligere enn flysnuten. Og da skulle man kanskje tro at motoren ville bli liggende igjen bak vingen og ikke foran slik som her. Hvis ikke den motoren hadde fremdrift da?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulasjoner! La "nærbildene" snakke for seg selv:

 

http://www.airliners.net/photo/Turkish-Airlines/Boeing-737-8F2/1489235/L/

 

http://www.airliners.net/photo/Turkish-Airlines/Boeing-737-800/1489223/M/

 

http://www.airliners.net/photo/Turkish-Airlines/Boeing-737-8F2/1489232/M/

 

http://www.airliners.net/photo/Turkish-Airlines/Boeing-737-8F2/1489233/M/

 

http://www.airliners.net/photo/Turkish-Airlines/Boeing-737-8F2/1489234/M/

 

Oi! Hva ser man på det siste bildet? Jo TO motorer' date=' med fanblades relativt inntakt. [/quote']

 

 

Det var jo godt. Vil vel tro at de overlevende passasjerer hadde rapportert om smell eller brak dersom kompressor eller turbin hadde kastet blader.

 

Kan det kanskje være en mulighet for at denne 737en ble utsatt for det samme som den BA777 som havarerte i London (fuelslush/ising i pumpene som ga uncommanded thrust reduction ved landing pga flow restriction)? Ut i fra hva jeg har forstått, og har forsøkt å finne ut av så har ikke dette vært noe kjent problem på 737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er både deprimerende, betenkelig og rart å sitte her og lese hvor mye spekulasjoner det kan bli ved hendelser og ulukker med fly. Utrolig livlig fantasi for mange her inne.

 

Man klager på avisenes oppslag og ordbruk og spekulsajoner når slike hendelser skjer, men enkelte her inne overgår alt hva en journalist kan klare å skrive.

 

Hvorfor ikke vente til de som skal granske ulykken er ferdig med sine undersøkelser og man har konkrete ting og hendelser og forholde seg til, da kan man få et korrekt inntrykk av hendelsesforløpet og årsakene bak ulykkene.

 

Av samme årsak er det skjelden jeg orker lese det som her skrives når slike hendelser skjer, for det er uansett totalt uinteresant å sitte og lese ville spekulasjoner og fantasier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gå for mye bort fra toppic, men Einar, jeg synes det bare var unødendig med den posten. Hvis du ikke liker å lese det, så la heller vær sier nå jeg.

 

Som mennesker flest er vi nyskjerrige, og det blir i denne tråden diskutert hva som KAN være grunnen.

 

Synes både det er trist og merkelig at fly styrter på denne måten. Men heldigvis var det bra "kun" 9 menneskeliv gikk tapt, og ikke fler.

 

Venter på rapport fra havarikommisjonen her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samme årsak er det skjelden jeg orker lese det som her skrives når slike hendelser skjer' date=' for det er uansett totalt uinteresant å sitte og lese ville spekulasjoner og fantasier. [/quote']

Enig. Kan ikke fordra gjetninger, foretrekker fakta. Unngår visse tråder av samme grunn. Virker som kaffekroken er i ferd med å bli en plass for "sensasjoner"...hvilket jeg finner meget kjedelig. Kaffekroken har blitt et "presse-sted" der man alt for ofte kan lese akkurat det samme skvalderet som står i avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må si det er både deprimerende, betenkelig og rart å sitte her og lese hvor mye spekulasjoner det kan bli ved hendelser og ulukker med fly. Utrolig livlig fantasi for mange her inne.

 

Man klager på avisenes oppslag og ordbruk og spekulsajoner når slike hendelser skjer, men enkelte her inne overgår alt hva en journalist kan klare å skrive.

 

Hvorfor ikke vente til de som skal granske ulykken er ferdig med sine undersøkelser og man har konkrete ting og hendelser og forholde seg til, da kan man få et korrekt inntrykk av hendelsesforløpet og årsakene bak ulykkene.

 

Av samme årsak er det skjelden jeg orker lese det som her skrives når slike hendelser skjer, for det er uansett totalt uinteresant å sitte og lese ville spekulasjoner og fantasier.

 

 

 

Enig. Kan ikke fordra gjetninger, foretrekker fakta. Unngår visse tråder av samme grunn. Virker som kaffekroken er i ferd med å bli en plass for "sensasjoner"...hvilket jeg finner meget kjedelig. Kaffekroken har blitt et "presse-sted" der man alt for ofte kan lese akkurat det samme skvalderet som står i avisene.

 

 

 

Avsporing:

Så la vær å les disse trådene da, hvis dere syns det er så slitsomt. Ingen som tvinger dere. (Unnskyld, men måtte bare ventilere litt)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist att noen føler det deprimerende av å lese denne diskusjonen i kaffekroken , men det er vel som å se på TV , hvis du ikke liker programmet så bytter du kanal....

 

Nå er det jo sånn att dette forumet er ett forum for fly intereserte , og da kan vi jo ikke se bort i fra det faktum att det vil spekuleres og teoriseres hver gang det skjer en ulykke innen luftfarten.

 

Er jo helt trist att 9 mennesker mistet livet i denne ulykken i Amsterdam (Schiphol) i går.

Det er 9 menneskeliv for mye uansett , men jeg synes det er fint med alle teorier som kommer opp her på forumet , vi er jo tross alt skrivebords piloter de fleste av oss.

 

Og de fleste av oss har vel hatt noen dårlige landinger eller take off`s i FS.

 

Derfor synes jeg personlig da att det er fint med alle teoretiske innspill som kommer opp for å klarlegge fakta ifm ulykken i Amsterdam og andre ulykker som har vært diskutert her på forumet.

 

Vi har nok uansett mye å lære av sånne tragiske hendelser uansett , men vi blir vel litt klokere hver gang "håper jeg"

 

Tror personlig att det er mange her inne på forumet som har større forutsetninger for å spekulere i ett hendelsesforløp enn journalister som skriver i hytt og pine om hva de tror og mener.

 

Tror ikke att "katten tror att den er en hest selv om den er født i stallen"

 

Kansje en dårlig sammenligning , men føles sånn noen ganger fra journalistenes side....

 

Ha en fin kveld videre.

 

MVH

Kai

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...