Gå til innhold

Fly styrtet på Schipol flyplass


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Ser at dagbladet.no rapporterer at det er en 400. Meg bekjent har aldri 400 blitt levert uten eyebrows, pluss at Turkish (etter det Wikipedia kan opplyse meg om) kun bruker 400 på innenlandsruter. Altså er det en 800.

 

Så også at det stod at en motor datt av før flyet havarerte - kan det være snakk om at en fandisc i enten kompressor eller turbinen har "røytet" blader, som rett og slett har ødelagt motorfestet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet rapporterte temmelig riktig da

 

Om du leser litt ned på siden

Flyet er av typen Boeing 737-800, skal ha hatt 135 personer om bord, 118 av disse passasjerer. Flyet styrtet under landing. Turkish Airlines er medlem av Star Alliance - som også SAS i Norge mater passasjerer gjennom. Det er foreløpig helt uklart hvilke nasjonaliteter passasjerene har, og hvorvidt noen har overlevd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis du kan avskrive den teorien ut ifrå dei to bileta der er for meg ganske uforståeleg Johnny. På det siste biletet du linkar til, ser me EIN motor. Flyet har to. Og dersom det som er rapportert stemmmer, så ramla ein av motorane av flyet. Men det er ikkje sagt noko om det var høgre eller venstre varmepistol som gjekk fløyten.

 

Fanblades ifrå turbinane skal i prinsippet ikkje fly rundt og skade flyet. Men slikt kan jo skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis du kan avskrive den teorien ut ifrå dei to bileta der er for meg ganske uforståeleg Johnny

 

Hmm, var visst en link som ikke kom med:

 

http://www.spitsnieuws.nl/archives/foto/2009/02/turkish_airlines_geen_doden_bi.html

 

Ser ut som om begge motorene har forlatt vingene, for meg ser det mest ut som impact damage.

 

På forumet til pprune snakkes det også om høy ROD før landing.

Men det blir selvfølgelig bare spekulasjoner før mer pålitelig informasjon kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pressekonferanse: 50 sårede, 9 døde. Flyplassen ble stengt, men etterhvert tok de ned flyene som var i luften. Vet ingenting om årsaken foreløpig. Neste pressekonferanse kl. 16. Rykter om for lite bensin (derfor ingen brann), ingen kommentar. 4 besetningsmedlemmer blant de omkomne (ikke bekreftet).

 

ilmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har forsåvidt skjedd i nyere tid også Aleksander, som feks denne MD-80 Delta Flight_1288. Men den motoren på bildet ser jo veldig hel og fin ut, nesten mistenkelig hel. Som du sier var det godt at det ikke tok fyr, som det så alt for ofte gjør. Men veldig trist at det gikk liv likevel. :(

 

Men hva har skjedd med alle mediahetserne på FS.no? Denne gangen syns jo til og med jeg det var vel drøyt og spekulativt, og overskriften med fete typer som sier "Piloten var under opplæring" og kapteinen forsøkte å avbryte landingen, får det til å høres ut som det var øvelseskjøring og pilotfeil. Ikke står det noe mer om denne piloten under "opplæring" heller, så det var en svært tåpelig overskrift syns jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Står det ikke noe mer om piloten som skal ha vært under "opplæring"?

 

1:

Samtidig melder en tyrkisk avis at piloten som førte flyet var under opplæring, og at kapteinen om bord skal ha forsøkt å avbryte landingen da alt gikk galt.

 

2:Den tyrkiske storavisen Hürriyet forteller nå at piloten som førte flyet var under opplæring.

 

Ifølge avisa hadde han bakgrunn som militærpilot, og ville forsøke en miliær type landing, da noe gikk galt.

 

3:

Det kan tyde på at opplysningene om en tredje pilot på opplæring stemmer, ettersom flytypen normalt føres av to piloter.

 

4: - Kaptein Hasan Tahsin, tidligere pilot i luftforsvaret, var veldig erfaren, sier han.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står det no. Det stod ingenting om det utanom i overskrifta tidlegare.

 

Det eg undrar meg over, er følgande:

 

Dersom alle tre pilotane er omkomne. Korleis veit dei då at piloten under "opplæring" prøvde ei militær innflygning?

Korleis veit dei at kapteinen prøvde å klatre opp att?

 

Ja, eg veit det er vanleg at kapteinen tar kontrollen om noko skjer, men det er ingen prov på at dette har skjedd i denne ulukka enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en flyger på et naboforum så betyr det at luftrommet rundt er stengt for fly som ikke har avtale på forhånd... holder sikkert nyhetshelikoptrene unna luftrommet rundt flyplassen som skal ha 2 RWYs åpne i alle fall.

 

Mer eller mindre ordrett sitert fra naboforumet (scanair). -Så airliners kan likevel fly sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei som Torstein sier Tom Arne, så var det kun omtalt i overskriften i opprinnelig versjon. Så jeg syns det ble vel drøyt og en merkelig vinkling. :)

 

Det eg undrar meg over' date=' er følgande:

 

Dersom alle tre pilotane er omkomne. Korleis veit dei då at piloten under "opplæring" prøvde ei militær innflygning?

[/quote']

Hva er egentlig en militær innflyvning/landing i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme person på naboforumet lurer på hva i ## en militær landing er for noe - vedkommende er tidligere militær flyger og nå flyger i et norsk selskap.

 

Den eneste forskjellen jeg kan tenke meg er TACAN approach men de flya (sivile) har ikke sjans til å ta imot signalene fra en TACAN annet enn DME og med det får du ikke flydd en innflyging. Eventuelt Precision Approach Radar eller vanlig surveillance approach - om DET er militære innflyginger... men en militær landing? Aldri hørt om. Det må være en vanlig landing med et militært fly... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat på pressekonferanse på nederlandsk nett TV , der sier 2 av de overlevende att alt så ut som en normal landing helt til like før flyet traff bakken , da hadde motorene ruset opp kraftig , men like etterpå smalt det.

 

Så blir vel veldig spekulativt å trekke noen konklusjon ennå ,og flyplass ledelsen hadde ingen formining om årsaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...