Jump to content

Magnus F. Meese

Members
  • Content Count

    3,117
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Magnus F. Meese last won the day on February 11

Magnus F. Meese had the most liked content!

Community Reputation

10 Good

About Magnus F. Meese

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. https://www.vatsim.net/members/member-help
  2. Hvis du har et kamera med høy FPS, som PS2 Eye, kan du alltids prøve FaceTrackNoIR, har ikke erfaring selv, men erindrer å ha lest om folk som syns det funker fint på andre fora og Reddit. Her kreves eget detektivarbeid.
  3. Et billigere og like bra alternativ finner du i https://www.trackhat.org/, jeg eier både Trackir 4 og Trackhat cam + batteri-clip, og bruker sistnevnte.
  4. For treningens skyld er MAP ofte en effektiv måte å praktisere/refreshe klassisk navigasjon på, ofte med flere komplekse manøvre. Om enkelte konsepter er ukjente eller upraktiserte, anbefaler jeg å bli trygg på ting som radialer, distanser, hold entries, arcs, osv. på en fast høyde over MSA med 180/200kias (i en 737), før man gjør det som en faktisk Go-Around. Selv med to stykker fremmi er det mye som skjer ved en GA, og selv for de ekte gutta kan det fort bli nødvendig med et minutt eller to av radioen før de er klar til å snakke med oss i tårnet om hva som skjedde, avhengig av hva som var årsaken. Hvis du ikke trenger å lure på hva alle disse tallene og instrumentnålene betyr nå igjen, sitter du igjen med mye mer mental kapasitet til å både navigere riktig, kjøre after takeoff-checks, cleane opp flaps og gear, ikke buste høyder, ikke treffe fjell, osv. Og om det blir en go-around uten at det var meningen og det ikke er noen grunn til å fly en lang og vond MAP, og du er offline/uten ATC, kom deg opp på MSA og selv-position med headings via downwind-base-final tilbake på ILSen. Hvis det ikke er terreng å unngå eller andre spesielle forhold, er det ingen grunn til å utføre lange vonde manøvre hvis man ikke spesifikt er ute etter treningen (sånn for fremtiden).
  5. Hvis det er interessant, finnes det et langt rimeligere tilbud i Trackhat. Jeg har eid både trackIR og Trackhat, bruker trackhat nå. Trackhat sin Clip og Hat er langt bedre enn refleks/pro clip, særlig de som går på batteri, og kameraet+trackhat software er på samme nivå som IR-sensoren.
  6. Hva, er ikke Roger Wilco, et av de aller første voIP-systemene i historien, godt nok i 2019? Makan! Det er bare 20 år gammelt! Det nye systemet er helt topp, og ikke langt unna release. Det er slutt på voice-rom laget av ATC, hele frekvensbåndet er alltid live for alle innen rekkevidde (men 122.8 har en distansebegrensning på 20nm eller noe sånt for at livet skal være levelig på cruise!), så om man vil lage dyrelyder på 121.5 kan den uvanen nå også utforskes på VATSIM. VHF-effektene er knallgode med crackling, 400hz IDG støy, heterodyne, osv., men kan også deaktiveres for de som foretrekker clean voice. Attenuering over distanse er dritbra. Og det aller viktigste er at den grusomme delayen på 0.5-1sec fra du trykker PTT til mottaker hører det er forbi.
  7. Om man synest TrackIR er for dyrt rett fra butikken (som det er), kan jeg anbefale https://www.trackhat.org/. Har eid og brukt flittig både TrackIR med refleks, TrackIR-sensor med Trackhat-emitter på hodet, og nå full Trackhat-pakke. Anbefaler virkelig batteridreven clip eller caps alt etter preferanse, ledning er ikke noe særlig. Jeg finner ingen punkter trackIR sin sensor eller software er bedre på (har TrackIR 4, ikke 5) i forhold til PS4-kameraet og trackhat-softwaren, om noe syns jeg kamera+trackhat er bedre på å ignorere falske lys/refleksjoner enn IR4.
  8. Hvilket system er det du beskriver? Jeg visste ikke engang at GBAS generelt var i bruk i sivil luftfart før GPS ble nøyaktig for alle brukere.
  9. I just completed this quiz. My Score 20/100 My Time 33 sekunder  
  10. Selskap og maskin er neppe vanskelig å finne ut av, men hvor er vi?
  11. Jeg kontrollerte den kvelden, og er vel sikkert den eneste aktive i ATC-stallen som enda er på dette forumet, så det var et greit sammentreff! Syns å huske en som måtte innrømme gearpins, ja! Noe de aller fleste i Majesticen har gjort minst én gang. Ellers kan jeg ikke huske noen store tabber, stå på. Det viktigste som fersk pilot på et ATC-nettverk er å begynne på voice med en gang (de med talevansker er unntatt, selvfølgelig), og gjøre masse tabber i starten på alle fronter, det har en strålende effekt på hvor fort du blir god både på voice og det å fly. Rødming blir det uansett, det er best å gjøre alt unna i en fei heller enn å spre det utover en lang periode. Jeg husker ikke om du brukte tekst eller voice, men tipset over er standardsvaret mitt for alle nye (og det kan tenkes at flere finner denne posten før eller etter sin første online-flight)
  12. Airliner-fascinasjon kan vel ikke helt dekkes av å humpe rundt i en Cessna. Jeg er seilflyger, aka innehar jeg kompetanse på den eneste form for ekte flyving (les med glimt i øyet), og er slettes ikke enig i at småfly og full motion overlapper helt eller i stor grad. Jeg har "kastet bort" penger på både full motion (BE20 og 737), fixed base, og introtur til PPL, og syns samtlige var verdt pengene på hver sin måte. Jeg har vel omtrent like mye tid som PF i motorfly som jeg har i full-motion, og hadde jeg fått et gavekort på en time i én av dem etter eget ønske her og nå, hadde jeg nok gått for full motion. Det er mitt syn Edit: Og typerating er vel ikke relevant her, hele poenget for min del er jo at jeg har fått flydd full motion i typer som jeg bokstavelig talt har brukt tusenvis av timer i sim og hundrevis av timer med manualer og videomateriale for å få forståelse for. Det er snodig å ha fysisk tilgang i stedet for skjerm, men man vet jo hvilke knapper man skal tykke på og hvor de er å finne. Til og med A til B som multicrew går sånn tålelig greit. Det er et digert sprik mellom hobbyist og fagmann, men det er også et digert sprik mellom hobbyist og intetanende.
  13. Hvor ligger håpet an der, forresten? Er det hvisking om faktisk fremgang, eller står den på en to-do-liste? Kan man regne med at den kommer i løpet av de neste fire-fem årene?
×
×
  • Create New...