Geir G Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Et fly av type A320 har styretet i Hudson river, USA. Det tilhørte US Airways. Hva skjer? http://abclocal.go.com/wabc/story?section=news/local&id=6606410 Siter
KJ Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Sitter å snakker med en kompis fra USA som ser dette live nå...han sier diverse nyheter sier birdstrike på begge motorer. Alle er redda. Den kom fra La Guardia. Siter
Fredrik Helland Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 "ekspertene" på tv2 nyhetskanalen sier vertfall de har rapporter fra USA om at det var birdstrike som er årsaken! Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Det var skikkelig bra at alle overlevde da! Fugler er farlige!! =P Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Flyet traff en flokk fugler ja,sies det. Godt gjort av pilotene og sette det ned på Hudson river. Siter
Christopher Andersen Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 styrt og styrt fru Blom, men bra at ingen omkom da Siter
Jørn Jovik Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Kan ikke skjønne annet enn at mannskapet må ha gjort en helt fabelaktig jobb her. Siter
Geir G Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Skrevet 15. januar 2009 Støtter overnevnte settning... Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 styrt og styrt fru Blom' date=' men bra at ingen omkom da [/quote']Hvor høyt må et fly ha kommet før det kan kalles styrt om det ramler ned? Ser ut til at mannskapet har gjort en god jobb, er ikke hver dag fly ramler ned 3,600 fot uten at det er snakk om en dødsulykke. Siter
Ola Nordstrøm Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Cnn streamar live www.cnn.com ganska spännande. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Hvor høyt må et fly ha kommet før det kan kalles styrt om det ramler ned? Jeg ser på en styrt som en smell, en nødlanding i vann er noe ganske annet Fugler er farlige!! =P Hvis de har tenkt over saken regner jeg med at fuglene mener det stikk motsatte :grin: Siter
Daniel Klepp Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Cnn streamar live www.cnn.com ganska spännande. http://edition.cnn.com/video/flashLive/live.html?stream=stream1 direktelink! Ser ut til at alle har overlevd, noen hadde fått skader i bena... De snakker om en dobbel birdstrike, altså begge motorer ute. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Man kan vel heller kalle dette for en vellykket nødlanding på vannet en en styrt. I allefall virker det som at pilotene har gjort en meget bra jobb tatt situasjonen i betrakting. Kunne like godt ha ramla ned midt i sentrum av byen (land). Siter
Tommy André Bertelsen Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Synes det var godt gjort å lande en maskin med to motorer under vingene ;-D ville ikke motorene fungert som "vannbøtter", noe som ved større fart teoretisk sett kunne ha rivi vingene av flyet? Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 Jeg er overrasket av hvor helt flyet fortsatt er. Det er ikke snakk om at flyet bare har kjørt av rullebanen etter at den traff fuglene? Dette minner meg om det jetflyet som prøvde å lande i medvind: [video:youtube]TYhrpA0tmBQ Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 15. januar 2009 Skrevet 15. januar 2009 måtte flire litt når reportern på tv2 nyhetskanalen sier at 2 av motorne stopper. er jo ikke en A340 heller da, utulig at det gjikk så bra som det gjorde. ikke ofte at man har så go overlevelses statistikk når d kommer til nødlanding/styrt i vann. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 (Foto er copyright © AP / Aftenposten) Uten tvil en svært vellykket kontrollert nødlanding i vann (ditching), som uten tvil skjedde pga. svært dyktige piloter og crew - dette ble gjort utrolig profesjonellt og det er virkelig ett under at det kun ble mindre skader som resultat - når man ser igjennom bildene. At 155 totalt kunne gå fra dette uten noen større skader, er helt utrolig. En A320 kan flyte utrolig godt, og det så man uten tvil bevis på her - nå har vel også de fleste Airbus-maskiner en egen "ditch"-knapp ombord som aktiveres før de treffer vannet; slik at så mange ventiler osv. lukker seg, så vil maskinen holde seg flytende så lenge som mulig. At flere pax faktisk gikk tørrskodd fra vingen og ombord i flere av båtene som kom kort tid etter; er jo bare en solskinnshistorie. Men det ligger selvsagt mye i, i arbeidet pilotene gjorde her. For at slike kontrollerte nødlandinger på vann (ditching) skal bli så bra som mulig, må både fart og vinkel være ganske så korrekte. Var tydeligvis en flokk med canadagjess som altså havnet i BEGGE motorer, og disse fuglene er STORE! At pilotene fikk tatt denne svingen var helt kritisk, ellers ville dette mest troligh ha endt langt mer tragisk og dramatisk enn hva som nå er tilfellet. Med kun +6 i vannet, var det utrolig viktig å få såpass mange av disse rute- og sightseeing båtene på plass raskt - disse kom til unnsetning kort tid etter. For de som bodde i nærheten, må jeg tro det var ett ganske skremmende og surrealistisk syn å se denne A320-200 maskinen komme flytende nedover Hudson River - som nok for mange fikk minnene fra 11. Sept. til å komme tilbake; ikke minst når denne maskinen foretok den kontrollerte nødlandingen på vannet. Det har blitt rapportert av mange av passasjerene var faktisk lite berørt av ha som har skjedd, dog kan jo etterreaksjonene komme etterpå. Det skal faktisk ha kommet frem, at noen sto ute på vingen UTEN redningsvest - men MED sin bærbare pc! Her er samling linker for mer info: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2869434.ece http://www.dagbladet.no/2009/01/15/nyheter/flystyrt/new_york/4393369/ http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=539949 http://www.boarding.no/art.asp?id=34780 http://www.usairways.com/awa/ http://www.huffingtonpost.com/2009/01/15/chelsey-sullenberger-us-a_n_158331.html http://quiteallright.blogspot.com/2009/01/us-airways-flight-1549-pre-crash-photo.html http://abclocal.go.com/wabc/story?section=news/local&id=6606410 Siter
Even Moe Egenes Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Hvor stor er sjansen for at du får birdstrike? Ikke så utrolig lav, men sjanse for TO?! UTROLIG LAV Sjansen for at du har fått birdstrike rett etter take-off, du har ett noelunde fullastet fly, er på 3,600 fot (?) har ikke sjans til å komme deg til flyplassen, og greier å lande på en elv i en av verdens mest tettest befolkede byer må jo være lik null? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Det blir vist snakket om at dette kan være første gang et "stort" passasjerfly foretar en vellykket nødlanding på vann. Er det noen her som kan bekrefte/avkrefte det? Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Hvor stor er sjansen for at du får birdstrike?Ikke så utrolig lav' date=' men sjanse for TO?! UTROLIG LAV[/quote'] Det er ikke lenge siden RyanAir stod godt plantet i bakken med tilsvarende. Siter
Morten W Melhuus Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 speed Altitude Time Lat Long kts Feet 03:26PM 40.8 -73.87 151 1800 03:27PM 40.83 -73.87 174 2800 03:27PM 40.86 -73.88 194 3200 03:28PM 40.88 -73.9 202 2000 03:28PM 40.86 -73.93 215 1600 03:29PM 40.83 -73.95 194 1200 03:29PM 40.82 -73.97 191 1300 03:30PM 40.78 -74 189 400 03:31PM 40.75 -74.02 153 300 Ser ut til at de var kommet til akseleration altitude da det skjedde. Var forresten selv på flytime over Øyern igår da motoren begynte å gå meget ujevt og vi mistet en del motorkraft. Tanken slo meg at mulig vi ender opp i Øyern hvis den stopper helt :crazy: Fikk klatret opp til 4000' og karret oss tilbake til Kjeller. Var noen nervepirrende minutter men det gikk bra... . Ikke spesielt morro å måtte finne fram "engine power loss in flight" sjekklisten. M Siter
Rune Foshaug Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Hvor stor er sjansen for at du får birdstrike?Ikke så utrolig lav' date=' men sjanse for TO?! UTROLIG LAV Sjansen for at du har fått birdstrike rett etter take-off, du har ett noelunde fullastet fly, er på 3,600 fot (?) har ikke sjans til å komme deg til flyplassen, og greier å lande på en elv i en av verdens mest tettest befolkede byer må jo være lik null? [/quote'] Hvis du anser birdstrike som en ren statistisk hendelse, så er det jo sjelden at det skjer birdstrike, og det burde derfor være ekstremt sjelden med birdstrike i to motorer på samme flytur. Men hvis man også husker på at fugler er flokkdyr, så er det ikke så utenkelig heller. :-) Siter
Even Moe Egenes Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Hvor stor er sjansen for at du får birdstrike?Ikke så utrolig lav' date=' men sjanse for TO?! UTROLIG LAV Sjansen for at du har fått birdstrike rett etter take-off, du har ett noelunde fullastet fly, er på 3,600 fot (?) har ikke sjans til å komme deg til flyplassen, og greier å lande på en elv i en av verdens mest tettest befolkede byer må jo være lik null? [/quote'] Hørte senere at den fløy inn i en flokk, så da blir sjansen litt større! Hvis du anser birdstrike som en ren statistisk hendelse, så er det jo sjelden at det skjer birdstrike, og det burde derfor være ekstremt sjelden med birdstrike i to motorer på samme flytur. Men hvis man også husker på at fugler er flokkdyr, så er det ikke så utenkelig heller. :-) Siter
Christian Paulsen Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Dette må jeg bare ta av meg hatten for, imponerende! Det å sette ned et slikt fly, med de store lave motorene, på vann, uten motorkraft, og tilsynelatende uten å skade vinger eller kropp, virker for meg som litt av en bragd, for å si det mildt. Gunnar SeljesethDet blir vist snakket om at dette kan være første gang et "stort" passasjerfly foretar en vellykket nødlanding på vann. Er det noen her som kan bekrefte/avkrefte det? Nei kan i grunn ikke avkrefte eller bekrefte dette, men mine tanker når jeg hørte om dette gikk til som etter å ha gått tom for fuel forsøkte å lande på vannet. Det gikk jo ikke så bra. Også husker jeg en Boeing 707 som riktignok var cargo, men som tilsynelatende klarte noe liknende det denne US-Air Airbusen nå gjorde. Det var i Lake Victoria i 2000, og jeg har ikke sett noe rapporter eller offesielle beskrivelser av hendelsen, men angivelig skal dette ha skjedd: "An AVweb reader sent in photos of a damaged 707 sitting sadly in the water short of the runway at Mwanza, asmall port city on Lake Victoria in northwestern Tanzania. Apparently,after two unsuccessful approaches at night, the pilot of the Arabian-registered cargo plane came in low and was duly warned by the tower. The captain replied that he knew what he was doing -- and then proceeded to hit the water a couple of miles short of the runway. Theimpact tore off all four engines and the landing gear, but the fuselage was unpunctured and the crew -- with no injuries -- was picked up by a fishing boat, and the remains of the plane were towed closer to shore Mer bilder fra denne TAAT saken her nightmare_africa_air Siter
Martin Floor Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Dagbladet har lagt ut bilde av A320 flyet før det landet, med hjulene oppe i det flyet nærmer seg Hudson River. Utrolig bra utført av pilotene, og vel så bra utført evakuering av kabinpersonalet. Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Ja ett utrolig bilde!Jeg tør ikke og tenke på hva som hadde sjedd,hvis det var på kvelden og bekmørkt. Heldigvis dagtid da det sjedde. Siter
Martin Floor Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Er man heldig og har måneskinn i mot seg, så er faktisk vann det letteste å identifisere fra luften, i motsetning til land som enten kan være jorder, bygninger uten lys eller skog/fjell og fortsatt se helt svart ut. Men det ville nok definitivt gjort situasjonen vanskligere, særlig om det var overskyet eller mangel på månelys. Et bedre bilde rett før ditching på vg.no. Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 16. januar 2009 Skrevet 16. januar 2009 Et fantastisk positivt utfall på det som fort kunne blitt en stor katastrofe dette ja! I tillegg til svært dyktige flygere og kabinpersonell er jeg også imponert over hvordan flyet oppførte seg ut fra de bildene man kan se etter "landingen". "Ditch button" på Airbusen som Lars nevner tidligere i denne tråden må vel også ha vært med på å gjøre at resultatet av dette endte på en slik utrolig måte. At det holder seg så godt flytende lenge og også flyter i slik "riktig" høyde til tross for store vektforandringer under evakueringen, at alle via vingen for kortere eller lengre tid kommer seg over i båtene. Imponerende i alle ledd dette! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.