Jump to content

Halvdan Hellenes

Members
  • Content Count

    3,541
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Halvdan Hellenes last won the day on February 5

Halvdan Hellenes had the most liked content!

Community Reputation

2 Neutral

About Halvdan Hellenes

  • Birthday 10/11/1966

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Stemmer det at også skjermenheten nå er gitt bort og demontert Svein Olav.
  2. Jeg kjente også Einar gjennom miljøet her inne fra jeg kom hit nå for mange år siden. En tvers igjennom hederlig og dyktig kar, lidenskapelig i sin interesse for alt med fly å gjøre og viktig bidragsyter til flightsim-miljøet. Hadde også stor glede av å følge hans inspirerende blogg om det å ta PPL(A), en ærlig og gjennkjennbar beskrivelse av både opp- og nedturene på veien mot målet. Det var svært trist å få vite når navnene på de to omkomne idag ble offentliggjort, at Einar var en av dem. Kondolerer til de begges kjente og kjære, venner og alle innen det relaltivt lille flymiljøet i Norge, som ila. gårsdagen ble fattigere og etterlater seg et vondt tomrom.
  3. Nei, mener FSX Gold virkelig er gull og dermed det beste God inneholder det samme som i Deluxe Varienten, men i tillegg også Acceleration Expansion Packt!
  4. Uansett omstendigheter er dette veldig trist syns jeg med konsekvenser for mange mennesker som nevnt tidligere. Giever jr. skal i hvertfall ha det for et tappert forsøk av en ikke akkurat typisk norsk A4-person i et skittøft marked der altså low-cost dessverre, men ikke helt overraskende viste seg ikke å være drivverdig.
  5. Ønsker fortsatt god jul til alle sammen her inne! Pluss også ønsker om et flott 2018 både mtp. hobby'n vår med stadig utviking av nye/bedre produkter og selvfølgelig også ellers i livet! ;D
  6. Bare en kjapp oppdatering med info om at Vingcommander/Kenneth Salomonsen ikke tok noe videre kontakt og at hele skjermenheten derfor fortsatt gis bort gratis til førstemann til mølla. Tror kanskje jeg har glemt å nevne det, men lagt opp elektrisk anlegg med ledninger/kontakter på skjermrammen samt noen dels lange og kraftige USB-kabler som "tilhører" enheten følger selvfølgelig med
  7. Heisann VikingCommander! Hehe, må nok skuffe deg med et positivt svar og si, jada jeg har den enda og den er din hvis du tar jobben ;D
  8. Tidligere flykaptein Mike Ray har skrevet mye bra og lærerikt nærmest step-to-step guide for flere av de vanligste passasjerflya med basis i simulering av kvalitetsfly til FSX/P3D. Mye illustrasjoner, humor (kanskje litt "over the top" enkelte ganger for enkelte ) og i et enkelt og forståelig språk fra helt basic og oppover til det å mestre en hel flytur. Har selv hatt mye glede av Boeing 737NG-boka hans, som også kan lastes ned og leses digitalt. www.utem.com
  9. Velkommen tilbake Og bare så det er sagt PMDG med sin 737 NGX (for FSX og P3D)henger så absolutt med i svingene fortsatt og er etter min og flere sin mening, fortsatt noe av det aller best simulerte airlineren det fortsatt er der ute! ;D
  10. Få lånt en Minivan, få med en kompis og litt verktøy så er det mye man får gjort på en dag Stein Kjøperen av selve hele simulatoren i fjor demonterte alt sammen med en kompis ila. en snau dag (og det var mye mer arbeid enn evt. bare å ta ned skjermen), fikk det pent ned via heisen til bilen som sto rett utenfor inngangsdøra. Satte seg i bilen og var hjemme igjen seint samme kveld! De bodde på Nord-Vestlandet..
  11. (Moderator kan slette tidligere annonse) Alt av B737NG-simulatoren som ble la ut for salg ifjor sommer er nå borte med unntak av hele skjermenheten, som nå også skal bort. Den er laget på mål tilpasset rommet den står i og i div. deler produsert og senere montert av et lokalt håndverkfirma. Selve skjermrammen er dekket med tilbøyde treplater (fuktet finér mener jeg å huske), alle ujevnheter sparklet ut/slipt i flere runder og til slutt malt med flere lag med såkalt "Black Widow paint", en blanding av div. malingskomponenter etter oppskrift for best mulig gjengivelse av projisert bilde mtp. flysimulering. Hele skjermen har i fronten nederst en praktisk gangvei langs hele kurvaturen og er plassert på 5 fritt roterbare hjul som muliggjør bevegelse av hele enheten. Skjermen er senere også overbygd med tak som dekker absolutt hele kurvaturen og i taket (på innsiden) er det montert en praktisk slidebar treplate (fram-/bakover) med fester for 3 projektorer for best mulig bildetilpasning. Har også hatt en elektriker i etterkant som har montert flere strømuttak på høyre del av skjermrammen for praktisk tilkobling av div. elektrisk utstyr. Hele skjermmodulen er så innvendig malt med sort matt maling. Størrelse: Kurvaturen er på ca. 200 grader. Tot. bredde i fronten ca. 320 cm, men ca. 10-15 cm. bredere noe lengre inn (ved tangering av 180 grader), totalhøyde 235 cm. og dybde (front-ende) ca. 215 cm. Dette er en stor, ganske tung og solid sak. Den er fysisk for stor til å komme gjennom dører etc. som én enhet og må derfor deles opp der den står og så settes sammen i sitt nye hjem igjen. Å først ta av taket og så dele skermen vertikalt i 3-4 enheter ser jeg for meg kanskje er den beste og mest praktiske måten å gjøre det på? Jeg gidder ikke å bla igjenom flere mapper og summere igjen for hva hele skjermen med alt i sin tid kostet, men totalt noe rundt kr. 60-70.000,- tror jeg ikke er noe overdrivelse. Etter heller dårlig respons på å betale noe for dette i et par-tre måneder så velger jeg å gi den bort gratis mot at den som tar den også demonterer, henter den og er forberedt på at det vil bli litt jobb med å få den pent ut (både for rommet og skjermen). Våger påstanden at dette er en ganske så god mulighet for de som seriøst skal igang med- eller holder på med en fullskala flysimulator og mangler skjermløsning! Her er noen ikke så alt for gode bilder, men bør gi et lite inntrykk av hvordan den ser ut.
  12. Både og syns jeg. Det var da som nå mest mulig realistsk gjegivelse av landskap, skyer, himmelfarger og ikke minst flya og hvordan de fløy som gjaldt. Husker såvidt enda mye morro i FS9'n med freeware fra både Fokker 70 og ikke minst Dash 8'n fra Majestic (tror jeg det var), begge veldig bra systemsimulert med flotte cockpiter. Lydene i Dash'n var jo helt konge Ser man idag på videoer fra det beste fra da, var det virkelig mye veldig bra syns jeg. Og at man er hestehoder foran idag gitt man fortsatt "bare" prøver å gjengi det virtuelle mest som det er og ser ut i virkeligheten, så syns jeg allikevel ikke forskjellen er sååå stor også når man tar hensyn til såpass mange år vi tross alt snakker om her Det kan jo hevdes at jo lengre man kommer i utviklingen, dess mindre er det faktisk mulig å gjøre forandringer på og fremskrittene vil etterhvert bli på "mikroskop-" og veldig detaljnivå. Noe bedre enn virkeligheten er det jo tross alt ikke mulig å komme. Og ser man på det virtuelle som nå idag klares å gjengis er man søren ikke så veldig langt unna syns jeg Parallellt med utviklingen har det selvfølgelig innen det datatekniske for å kjøre det man har idag, vært revolusjoner. Og spesifikasjoner med ytelse og hastigheter som bare var en fjern drøm for noen år siden, trenger man ikke å vente lange tiden på før noe nytt og bedre dukker opp. Det hadde vært morsomt med FS9 på en moderne P3D v3-datamaskin av i dag og ha en konkurranse om å være førstemann til å passere 1000 fps! ;D
  13. Gikk inn nå å så i versjonen jeg har av NVI (1.9.7.3) som jeg bruker til Prepar3d v3 og så om det var noen profiler der for FS9/A century of Flight/Microsoft Flight Simulator 9 eller Microsoft Flight Simulator 2004 som alternativer, men dengang ei. Fant dog en profil på Microsoft Flight Simulator 2002 der Husker ikke i hodet akkurat nå hvordan man lager seg en ny NVI-profil. Men i grove trekk mener jeg det går ut på å finne fram til og markere FS9.exe som target og så lage et navn på profilen før man begynner å justere. Det skal ikke være vanskelig. Det begynner som tidligere nevnt snart å bli decennier siden massene brukte den, men et søk på google vil jeg tro både gir deg grei bruksanvisning for det å lage en ny profil samt også bilder av forskjellige FS9 NVI-innstillinger. Så du i hvertfall har et utgangspunkt å begynne å tweake fra ;D
  14. Alt av B737NG-simulatoren jeg la ut for salg tidlig i sommer er nå borte med unntak av hele skjermenheten, som jeg nå også ønsker å bli kvitt. Den er laget på mål tilpasset rommet den står i og i div. deler produsert og senere montert av et lokalt håndverkfirma. Selve skjermen er dekket med tilbøyde treplater (fuktet finér tror jeg), alle ujevnheter sparklet ut, finslipt og til slutt malt med flere lag med såkalt "Black Widow paint", en blanding av div. malingskomponenter etter oppskrift for best mulig gjengivelse av projisert bilde mtp. flysimulering. Hele skjermen har en praktisk gangvei i fronten nederst langs hele kurvaturen og er plassert på 5 fritt roterbare hjul som muliggjør bevegelse av hele enheten. Det er etter montering senere også overbygd med tak som dekker absolutt hele kurvaturen og i taket er det montert en praktisk slidebar treplate (fram-/bakover) med fester for 3 projektorer. Har også hatt en elektriker som har montert flere strømuttak på venstre del skjermrammen for praktisk tilkobling av div. elektrisk utstyr. Hele skjermmodulen er så sortmalt. Størrelse: Kurvaturen er ca. 200 grader. Total bredde i fronten ca. 3.20 m, men ca. 10-15 cm. bredere noe lengre inn (ved tangering av 180 grader), totalhøyde 235 cm. og dybde (front-ende) ca. 215 cm. Denne er stor, tung og kraftig og er altså montert opp i simulatorrommet etter produksjon av enhetene eksternt. Den er fysisk alt for stor til å komme gjennom dører etc. som en enhet og den må derfor deles opp og så settes sammen på sitt nye sted igjen. Å først ta av taket og så dele skermen vertikalt i 3-4 enheter (kanskje fler) ser jeg for meg kanskje er den beste og mest praktiske måten å gjøre det på? Jeg gidder ikke å bla igjenom flere mapper og summere igjen for hva hele skjermen med alt i sin tid kostet, men totalt noe rundt kr. 60-70.000,- tror jeg ikke er noe overdrivelse. Jeg lar den nå gå til høystbydende over kr. 5000,- mot at den som evt. får den også demonterer, henter den og er forberedt på at det vil bli litt jobb med å få den pent ut Legger med noen ikke så alt for gode bilder, men bør gi et lite inntrykk av hvordan den ser ut.
×
×
  • Create New...