Gå til innhold

US Airways A320 har styrtet....


Geir G

Anbefalte innlegg

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

I filmen med 767'en som lander langs stranda ser du at den ikke treffer vannet med vingene level, men at venstre vingen tar nedi først og bidrar til at hele flyskroget tar hovedsmellet med det knallharde vannet som i en slak sving. Kreftene mot skroget blir dermed annerledes og også sideveis mye kraftigere enn hvis vingene hadde vært level under "landingen" og flyskroget (også) brekker opp i mindre enheter med sanns. raskere eksponering for vann for de som sitter i disse, dårligere flyteegenskaper enn et inntakt flyskrog osv.

 

Flere mennesker i Ethiopian-flyet druknet også fordi de ignorerte beskjeden om å ikke inflatere flytevestene før de var kommet utenfor flyet. Med oppblåste påspente flytevester var det ikke mulig å dukke nedover fra luftlommen øverst i det synkende vraket de var fanget i for å komme ut og opp til redning utenfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

men hva skjedde med denne landingen? hvorfor gikk ikke denne 320 i knas som nødlandingen til ethiopian i 1996??

Nei det var nok bare fordi Ethiopian var en Boeing det vet du Emil... :whistle:

 

Vel nei, det er som Halvdan sier. Og i tillegg til det han nevner var det også noen andre faktorer som bidro i negativ forstand:

 

1. Piloten sloss med kaprere som prøvde å overta kontrollen for å styrte flyet.

 

2. De hadde ikke fått ut noe flaps, og kom dermed inn med en vesentlig høyere hastighet enn USAir (i følge foreløpig opplysninger) hadde.

 

3. I tillegg til at de tok nedi med vingetuppen først sies det også at venstre motor traff et rev/grunne.

 

 

PS takk for tipset Dag, skal huske det om jeg kommer meg til New York igjen i overskuelig fremtid. Concorde er interessant, og det så ut til å være mye annet spennende der også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså for min del kan man i grunn kalle det hva man vil. En fugleinitiert pilotassistert tvungen nødnedgang på vann, var vel hva det egentlig var, men kall det gjerne et mirakel, krasj, landing, ulykke, styrt, eller en kombinasjon av disse. Selv har jeg vel for det meste bare omtalt det som en "landing" uten å henge på noe nærmere beskrivelse, siden omstendighetene er vel kjent blandt lesere her.

 

Når jeg ser på den "landingen", og det flyet etterpå, så ser det for meg ut som både en landing og en krasj. Et fly som ikke har krasjet, eller styrtet om du vil, ser ikke slik ut, så jeg syns ikke det er så galt å kalle det en krasj.

 

Trådens tema, (fly styrtet) kommer vel av at det var det man visste ved det tidspunktet, og de fleste har såvidt jeg har fått med meg brukt noe mildere begreper etter at utfallet ble kjent. Syns vel ikke det er så veldig viktig, men hvis du mener det ikke er en krasj fordi menneskene inni flyet kom helskinnet fra det, er jeg ikke 100% ening i det. Men at en krasjlanding er enda mer beskrivende er jeg helt ening i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirakel? Hadde noen av gjessene som ikke gikk i motorene fløyet etter maskinen, grepet fast og satt maskinen mykt ned på bakken... da kan vi snakke om mirakel!

 

Alt så langt kan fint forklares av Archimedes og Isaac Newtons lover...

:grin:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettavisen VG skriver i dag at dette flyet nå har fått demontert halen, og vinger, og blir nå transportert på lastebil til en hangar i New Jersey. Der skal det gjennomgå videre undersøkelser av NTSB.

Man ser blandt annet store skader på undersiden etter vann-landingen:

 

hudson_bak_460.jpg

 

 

Og under ser vi et bilde av fronten. Hvis det ikke bare er noen som har begynt på tegning av smilefjes, så lurer jeg på om disse rosa ringene man ser kan være potensielle bird-strike?

Men det er bare mine spekulasjoner, så kan meget vel være noe helt annet. Her er bildet:

 

hudson_trailer_460.jpg

 

 

Til slutt så ser jeg av andre fora, at det nå spekuleres i at dette kan ha vært et organisert angrep. FBI skal visstnok ha pågrepet to mistenkte, som begge skal være i samme familie som de som utførte angrepet. Her er overvåkningsbilder av de to:

 

pic18467640x480.jpg

 

Døm selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, se det ja Halvdan, det la jeg faktisk ikke merke til første gangen.

 

Til amerikaneres forsvar får jeg legge til at historien var fra eget hode, men jeg syns det var et morsomt bilde. Og det er vel ingen overdrivelse å si det er en smule hysteri og anstrengt forhold til alt med turban der borte. Man kan jo trene duer, og Canadagjess er vel ikke noe dårligere fulger det.

 

Så forresten nylig også et bilde som kunne motbevist Torbjørns påstand, med finner det ikke igjen. Flyet ble nemlig holdt oppe av tilfeldig forbipasserende engler, og det var to ved hver vinge, samt en bak. Men jeg finner altså ikke igjen bevismaterialet, så da får vi vel bare vente på NTSB rapporten før vi vet endelig hendelsesforløp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne det for de som er interessert litt utover første tids sensasjonsnytt, og ikke har fått det med seg; Det har blitt frigitt utskrift av CVR (Cockpit Voice Recorder) for denne hendelsen nå. Den kan lastes ned som PDF her COCKPIT VOICE RECORDER DCA09MA026 . Den inneholder også litt bilder og informasjon om "den svarte boksen", dødt pinger-batteri, mm.

 

Mye mer stoff, og en del interessant som blandt annet avhør av crew, pax, diverse rapporter, og masse bilder finner man her: ntsb.gov/Dockets/Aviation/DCA09MA026/

 

 

aftconebilde.jpg

 

 

Usairmotorskader.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dårlig gjort Hr Hjemmen...

 

Jeg har for vane å teste linker i slike innlegg før jeg poster, og det fungerer fortsatt direkte i både Opera og Firefox herfra i alle fall.

 

Prøv eventuelt for Internet Explorer-7/8 på den øverste CVR pdf-filen, og høyreklikke linken og velg "lagre mål som"

 

Ellers er adressene i klartekst her:

CVR pdf; http://www.ntsb.gov/Dockets/Aviation/DCA09MA026/420471.pdf

 

Nettsiden med oversikt over alt:

http://www.ntsb.gov/Dockets/Aviation/DCA09MA026/default.htm

 

Håper du får det til da. Ellers kan jeg jo alltids sende CVR utskriften, den er bare på 0,5MB eller noe sånt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, men det spørs vel litt hvor grundig man skal gå inn i sequence of events. Som feks hva var den eksakte årsaken til at disse gjessene valgte akkurat den ruten den skjebnesvangre dagen, ble de forsinket av ekstra god mat-tilgang, hvorfor fløy de så høyt, valgte noen gjess å bli igjen på spisestedet, og isåfall hvorfor, og hvordan har hendelsen påvirket flokken og deres ruteplanlegging i ettertid?

 

Jeg ser for meg 1.5 timer med hvite knoker Hollywood underholdning her. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre piloter, presses gjessene til å fly maks i forhold til flyvetidsbestemmelsene, og var tydeligvis godt slitne ("fatigued") ettersom de tydeligvis ikke navigerte riktig og ei heller reagerte korrekt på TCAS RA.

 

Muligens de ikke hadde fuel til å rute rundt, men insisterte på at US Airways fikk ta omveien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...