Mye, mye synsing her. Og noen bedrevitere.
DAT har operert i Florø i 8 år, her er noen erfaring som er gjort av meg:
1) Operativt. DAT har levert en meget god regularitet i Florø. En utfordring har vært at rwy i Florø er 07 og 25. Maks sidevind i Florø med ATR, hvertfall det DAT har operert med, er 25 knop.
En annen utfordring har vært at når et fly først har teknisk tar det tid å hente opp deler fra Danmark, i verste fall Frankrike. Da har DAT flydd trekant-ruter, eks. Florø-Bergen-Oslo.
2) DAT - en ensom ulv
En pest og plage for reisende fra Florø har vært at man ikke kan sjekke bagasjen direkte videre til final destination. Til slutt har nå DAT klart å lage en avtale med Norwegian, men den har fungert noe lunde. Det har derfor vært mulighet å sjekke videre dersom man reiser med Norwegian, men min erfaring er at dette ikke har latt seg gjøre på vei til Florø (fra Bodø den gangen).
3) For de reisende
Mye kan sies om DAT. Men, min erfaring er at ATR er et behagelig fly å reise med. DAT har servering av gratis kaffi og lefse, og på morgenen har de også servert gratis frokost(!), noe som har vært svært godt mottatt. I tillegg har de levert lave priser, som man ikke kan legge skjul på at forbrukerene har levd godt på. De sprakk monopolet Widerøe hadde i Sogn og Fjordane, forbrukerene vant på det.
I Florø laget de også til en gratis parkeringsplass til konkurranse mot Avinor sin gebyrbelagte. Dette var nok et pluss.
4) Diverse
Noen har nevnt at DAT har piloter som er fra Øst-Europa osv.
I Florø har DAT det siste året hatt mye dansker av crew, en del svenske piloter og noen norske av både piloter og cabin-crew. Pilotene er svært dyktige på forholdene på Vestlandet, og det skal sies at Florø som ligger helt i havgapet ofte kan ha svært ufordrende værhold! Når det gjelder arbeidsforhold mtp lønn med mer kan dere lese litt forskjellig på nettet. Jeg er ikke kjent med de faktiske forhold, men regner med at de følger nasjonal (dansk) og europeisk lovgivning innenfor dette.
Avslutningsvis. Jeg er svært glad for at Widerøe har returnert til Florø. Faren er høyere billettpriser. Håpet er at DAT forsetter Florø-Stavanger, noe som vil gi litt konkurranse på ruten Widerøe har sørover til Bergen. Dette fordi mange av de reisende Florø-Bergen er offshore-relatert og reiser videre til Stavanger.
Det skal bli spennende å se hvordan DAT vil operere rutene i Lofoten. Jeg er selv student i Bodø, og skal nok rimelig raskt prøve en dagstur til en destinasjon i Lofoten for å se hvordan DAT fikser dette. Så forslag til destinasjon av Røst, Svolvær og Leknes mottas med takk :-)