Gå til innhold

Ganske sjokkerende video!


Nicklas Winger

Anbefalte innlegg

Hva kan en si? Jeg er faktisk ikke spesielt overrasket i det hele tatt. Det er utrolig lett å ta feil i kampens hete, og SPESIELT når du får feil info og/eller tolker infoen gitt på feil måte. Uansett hvor godt man forbereder seg så vil det desverre forekomme Friendly Fire-incidents. Krigens natur, osv.

 

Synd for de som dødes pårørende, samt pilotene som må leve med en FF-hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkerende ja, er fort gjort å skyte galt, samme har skjedd i nesten alle kriger de siste 100 årene da piloter har tatt feil av vennlige eller fiender, men det kan være andre faktorer som at britiske styrker har tatt feil av posisjonen sin over radio, tror ikke at Us pilots er happytriggere som skyter alt som rører på seg der nede i helvetes bakgård...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non en gang ett tilfelle av at USAF skyter i stykker britiske kjøretøyer som viser alle de korrekte markeringene. (Fargede paneler på taket)

 

Hvis man hører på hele lydsporet, eller leser utskriften, snakker de seg inn i å tro at det er fienden. Selv om de ser de fargede panelene, så sier de "...nei det er sikkert en orange missil på taket...." De gjentar at de ser oransje paneler på taket ørten gangen.

 

Commando flyet (Manila Hotel) hjelper ikke. De avfeier med en gang spm fra Popov flight om det er egne styrker i området.

 

De går aldri ned for å ta VID på målene, men sitter på 12K og prøver å gjøre det. Ikke lett vil jeg tro.

 

De har lite fuel, og slenger inn et siste angrep rett før de er på bingo.

 

 

Pussig at Britene aldri har gjort noe B-B de siste 4-5 krigen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så det ut som om dette var slutten på en lang dag for pilotene, kanskje uten noe "action". Dermed snakker seg til at dette er en fiende... men de skal ikke klandres helt, når de får beskjed av kommandoflyet at det ikke er noen alierte i området. Tragisk hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed snakker seg til at dette er en fiende... men de skal ikke klandres helt, når de får beskjed av kommandoflyet at det ikke er noen alierte i området.

Nå er det jo til syvende og sist pilotene som trykker på avtrekkeren, så det er strengt tatt ingen andre å klandre...det må da være bedre å la noen "bad guys" slippe unna, ennå å ta sjansen på å skyte på noe man ikke er sikre på hva er.

Dette er vel en video av hva som skjedde på bakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en video av hva som skjedde på bakken...

 

Stiller meg tvilsom til det. Hendelsen med A-10-flyene er datert til 28. mars, mens dette skjedde 7. april ifølge youtube-siden. Det var i tillegg snakk om en britisk konvoi, mens det her er amerikanske bakkestyrker involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en video av hva som skjedde på bakken...

 

Stiller meg tvilsom til det. Hendelsen med A-10-flyene er datert til 28. mars, mens dette skjedde 7. april ifølge youtube-siden. Det var i tillegg snakk om en britisk konvoi, mens det her er amerikanske bakkestyrker involvert.

 

...og reporteren melder "John Simpson, BBC News, Northern Iraq..."

 

Nettavisen og The Sun skriver at hendelsen skjedde ved Basra, som ligger syd i Irak..

 

Altså, ikke samme hendelse... Forøvrig er det jo snakk om raketter på youtube-videoen, mens den andre videoen ganske tydlig viser at de brukte kanonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at Britene aldri har gjort noe B-B de siste 4-5 krigen......

 

Ironi eller tenker vi ikke så langt tilbake som til Falklandskrigen?

 

Wikipedia

 

1982 - HMS Cardiff shoots down AAC Gazelle (UK) in the Falklands Islands.

 

1982 - United Kingdom UK Special Boat Service Commando killed in firefight with UK Special Air Service Commandos. Falkland Islands.

 

2003 British Challenger 2 tank came under fire from another British tank in a nighttime firefight, blowing off the turret and killing two crew members

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed snakker seg til at dette er en fiende... men de skal ikke klandres helt, når de får beskjed av kommandoflyet at det ikke er noen alierte i området.

Nå er det jo til syvende og sist pilotene som trykker på avtrekkeren, så det er strengt tatt ingen andre å klandre...det må da være bedre å la noen "bad guys" slippe unna, ennå å ta sjansen på å skyte på noe man ikke er sikre på hva er.

Dette er vel en video av hva som skjedde på bakken...

 

Det er nok ikke så enkelt skjønner du. Pilotene mistenkte at det var fiendlig missilbatterier. Hvis de ikke gjorde noe kunne de risikere at det faktisk var missilbatterier som kunne ha angrepet "Friendlys" som de trodde var 800m lengre nord. Feilen deres ligger jo i at de ikke gjorde en ordentlig identifisering før de angrep. Og mission controll som blankt aviste muligheten for at det kunne være allierte.

 

Den videoen du linket til er fra en annen Friendly Fire hendelse som involverte missiler/bomber og ikke A10 sin 30mm kanon.

 

Dette er ikke noen overraskelse eller noe nytt. Hvis jeg husker riktig var flertallet av de alliertes tap under den første gulfkrigen (Desert Storm) Friendly Fire (Blue on Blue) hendelser eller ulykker og ikke fiendlig handlinger.

 

Eneste forskjellen her er at det har kommet fram video som viser selve hendelsen i close up, og media kaster seg over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at Britene aldri har gjort noe B-B de siste 4-5 krigen......

 

Nå tenkte jeg på RAF/FAA/AAC da.......og uansett så tenkte jeg bare de siste 4-5 krigene. (GW1 og fremover)

 

Siste engelske B-B hva gjelder luft er vel fortsatt F-4 vs Jaguar Gr.1 under TACEVAL på Brüggen......

 

(Skal vi snakke alle våpengrener og Falkland, så må du nok finne mer plass, for lista er lang. Når det er sagt, skal vi ta med alle våpengrener fra USA blir lista ennå lengere. Mener å huske at de klarte å knerte 8 av sine egne M1 under GW1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Eneste forskjellen her er at det har kommet fram video som viser selve hendelsen i close up, og media kaster seg over den.

 

Og det synes du ikke noe om, eller?

 

Det jeg ikke syns noe om er at folk blir overrasket over dette her og hyler ut om at USA er forrædere. Jeg forsvarer ikke USA, men når man velger å gå i krig så kommer folk til å dø. Det er ikke noen forskjell mellom denne videoen og de hundre andre videoene hvor NATO soldater blir drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...