Gå til innhold

Beste flyopplevelse


Jonas Mindt-Soot

Anbefalte innlegg

Har vel hatt noen begiventhetsrike flyturer, men et par skiller seg jo ut. Den første flytimen jeg hadde vil jeg si var en flyopplevelse. Ikke bare var det min første tur med småfly, det var også den første turen i real life jeg fløy et fly.

 

En annen tur som må nevnes er acro-turen jeg hadde med SAAB Safir på Starmoen i sommer. Med looper, roller, spinn osv. var det en tur jeg sent vil glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

"Ellers har vi de turene på Flesland hvor vi var innenfor gjerdet og så på Spanair piloter løpe rundt flyet og kaste snøballer på hverandre."

 

Herlig, herlig! Burde vært påbudt for besettning som kommer sørfra! "" Tenker de tenkte friskt og klart på return.

 

Vel, min beste flyopplevelse er definnitivt en 90 minutters seilflytur ved Starmoen sommern 2002. Det var tider! Helt vanvittig å bare seile rundt om kring uten motorkraft.

 

Andre fine opplevelser er å sitte i cockpit i diverse rutefly. Er nok stort sett Dash8, 737 og M80 som står på listen der. Alle har hver sin sjarm. Kanskje MD80 aller mest, vet ikke helt. Vel. Siste landing på Fornebu med LN-RMX i ordinær trafikk var en fin opplevelse. Også den i cockpit. Mener det var LN-RMX det var. I alle fall en Md80 maskin fra SAS. Var også en av de første pasasjerene ut fra Gardermoen, på vei til Malaga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "flydd" F-16 simulatoren som står/sto på Bodø Hovedflystasjon.

 

Vært med på å bli plukket opp av et SeaKing helikopter under en øvelse mens det hovret over oss som lå i flåter på vannet.

 

Flydd akro på notodden .. Vanvittig gøy :-)

 

Klappsete Oslo-Bergen med SAS MD81 .. Kompis av meg som er flyver i SAS.

 

 

-Morten-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomste må vel ha vært en 40 minutters baksetetur på SK60 rundt Såtenäs i 2000.

På andreplass kommer vel 20 minutter i JAS-39 Gripen simulatoren dagen etter

3. plass var tur i cargo-rommet på en C130 (igjen på Såtenäs samme uke) på fotoshoot i tett formasjon med en annen C130, og bakluka åpen hele tiden. Skumleste da var nok da vi fløy ut over Väneren i 8 meters høyde, og flyet som ble fotografert fløy lavere for å lage skumsprøyt... Er morro med forsvaret som kan gjøre som de vil... ""

Acro med G115 her på Bardufoss kommer vel på en 4. plass... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe å fortelle om i nyere tid. Men har selvfølelig opplevd "råe" turer med både det ene og andre.

 

1. Var med en SAAB Safir som fløy markør (målskive?!?) da de hadde luftvern batteri (20mm Firling?) på Vårberget i Vardø. Trakk såpass mange G at jeg trodde jeg skulle finne innvollene på gulvet!

 

2. Løfta inn på fjellet med Sea King'en fra Banak. Fisketuren var like flott ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur med Saab safir fra Starmoen ligger vel høyt oppe. Fikk fly en del selv og tok noen heftige steep turns. Etter på var det rolls (som jeg ikke gjorde selv). Introtur med seilfly samme dag var også rått. (Anders P, seilfly ER kult!)

 

Regner med at jeg får flere fine flyopplevelser når jeg innen nærr framtid begynner med flytimer på Saab Safir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt beste turen var helt klart første solotur i eget fly.... ""

 

Deretter kommer første gang jeg fløy i formasjon... Det også solo i eget fly... ""

 

Får vel føye til et par til...

 

3. Akrotur i baksetet på LN-WNH (Harvard).

 

4. Akrotur i baksetet på LN-ALM (Super Decathlon).

 

5. Første solotur (LN-YSC).

 

6. Taktisk flyging med B412, over østfold, med åpen dør.

 

7. Var pax i Widerøes LN-WFS da den var utstillt på Sola Flyshow for noen år tilbake. Ikke ofte man ser en Dash 8 ta en "fighter-break" etter takeoff, og enda mer sjeldent er det å være pax da.. ""

 

8. Diverse turer på klappsete i Dash 8-100/300/400, flere 737'er, 757-200, MD-80'er, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scanair et eller annet for mange herrans år siden. Lurer på om det var DC10? Kan det stemme? 767? Veldig flykjent på den tiden. ""

 

Vel. Det mangla reverse thrust ved ankomst Gardermoen. Og det var akkurat som det ble windshear for det smalt i bakken som bare rakkern. Trodde understellet skulle komme opp igjennom gulvet. Så en lang stillhet før låsing av bremser ved enden av rullebanen. Det var skikkelige bremser! Spennende var det. Flyvertinnen var helt hvit i ansiktet.

 

Edit:

Må nevne 1.5 timer i 737 simulatoren på Fornebu. Jeg klarte ikke å stå etterpå fordi jeg var så anspent den tiden. Helt spinnvilt. Og tipset om å sette på seg sikkerhetssele burde jeg hørt på. Det fant jeg ut etter at nesehjulet knakk under nødlanding på jordene uten motorer før Innsbruck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VÆRSTE jeg har vært med på er under landing på Torp etter hjemkomst fra Spania for ca 5 år siden. Husker ikke hvem flyselskap det var men reiste med Ving. (Piloten var spansk)

Syntes det var merkelig at jeg så vi var over rullebanen når vi var så høyt som vi var. Da vi endelig tok bakken, virket det som om han brukte alt han kunne bruke for å bremse. Da vi endelig kom til en stopp så jeg til min forbauselse at når vi snudde ved enden av rullebanen, var det så vidt at ikke hjulene kom på utsiden. Jeg satt nesten og så rett ned på plenen.

Jeg har vært med på mye rar flyving og landing, men denne sitter som den værste ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når man er inne på det værste så har jeg en vinner:

Jeg skulle til Malaga (var på Lanvetter flyplass) 22. desember 2003. Da vi kom fikk vi beskjed om at flyet var noen timer forsinket på grunn av at da det først skulle til Gran Canaria tidligere på dagen så hadde tug-bilen ødelagt nesehjulet på flyet (737-800). Det tok noen få timer å fikse det men da det var fikset skulle flyet fortsette til Gran Canaria og så komme tilbake å fly oss til Malaga.

 

Da flyet endelig var på vei tilbake fra Gran Canaria fikk det problemer med flapsen så det måtte mellomlande i Danmark for å få en mekaniker til å fikse den. Og så kom det til Lanvetter og vi kunne fly til Malaga, 21 timer etter orginal tid!

Hadde vi visst på forhånd at det skulle ta nesten ett døgn så hadde vi tatt inn på ett hotell men vi fikk vite at flyet skulle gå om to timer, og etter de to timene skulle det gå om enda to timer og sånn holdt det på..

 

Å overnatte på en flyplass er ikke gøy så jeg brukte mye tid på å gå opp en rulletrapp som gikk nedover """"

 

Enda en morro flyopplevelse var å fly småfly for første gang ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur vi hadde, Sola-Kjevik-Sola, i en PA-28. Masse vind fra sørøst, og Sola-folk vet hvordan det arter seg med masse turbulens. Greit nok, men tok laang tid å komme seg ned dit, og måtte høyt for å slippe unna det verste. Approach på Kjevik artet seg slik at jeg lurte på om vi i det hele tatt kom til å lande på rullebanen, ble slengt rimelig vegg-i-mellom - helt rått. 20-30 fot over bakken roet det hele seg til noe som føltes nesten vindstille og i hvertfall ikke turbulens og kastevinder. Veien hjem sleit jeg med å være kartleser; for det første var kartlesing tilnærmet umulig i perioder, for det andre hadde vi en groundspeed på 150-160 knop, _litt_ mer enn normalt "" Når vi lå på final på Sola var jeg vel kommet til Vikeså på kartet, hehe ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cockpit flight tur/retur Bergen-Kristiansand fokker 50. Jobbet på Flesland den uken. Noen fokker 50 piloter spurte om eg hadde lyst til å vere med på en tur. Eg sa selvfølgelig ja. Turen var kjempefin. Det var ganske vindstille så landingen blei ikke noe problem. Litt lavt skydekke på Kjevik men det gkk greit. På approachen til Flesland igjen var det slike kule Haugskyer (cumulus) så vi drev og slida fram og tilbake mellom skyene. det var utrolig stillig. "" Føltes som om vi kjørte i tunnel gjennom skyene. Noen andre her som har opplevd noe lignende??? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre opplevelser jeg vil trekke frem som spesielt artig:

 

1: En tur i Seilfly med LN-GOS (en K-7) i mai i fjor. Det var min første tur vekk fra flyplassen, og det var også den første på over 20 minutter tror jeg (og er vel fortsatt den lengste turen min). Fo de som er kjent på disse kanter så fløy vi inn i Gullfjellet Gliding Area, og over Gullfjellet var det helt sykt med termikk. Variometeret ble nærmest sprengt, dvs. nålen lå og slo på sperren ved +6 m/s! Det var ganske rått å se hvordan fjellet forsvant under meg i en enorm fart og det var bare å sette bremsene ut og nesen nedover for å komme seg ut før du gikk for høyt opp (ikke lov å gå høyere enn 1300m pga. innflygingen til Flesland).

 

2: Andre opplevelsen min er første solo i seilfly. Alle som har prøvd dette skjønner hva jeg mener. Man har ingen motor, så det er ikke rom for noen tabber, man har kun ett forsøk. Men siden jeg tidlig denne dagen hadde fått beskjed om at jeg kanskje skulle fly solo senere på dagen(var på sommerleir på Voss) hadde jeg gått rundt og vært ekstremt nervøs hele dagen, og tenkt gjennom turen hundrevis av ganger, så når jeg satt meg i flyet og looket canopy'en så var jeg ikke lenger nervøs. Denne dagen var nok ikke den beste for solo, da det var litt vind. Dette første til at under avgang , frem til ca. 50 meter over bakken, så ble flyet kastet frem og tilbake som en filledukke mens jeg prøvde å følge slepeflyet så godt jeg kunne. Men jeg var fullt konsentrert, og vi kom oss opp på høyden for utløsning, så jeg løste ut, og det gikk en liten tanke gjennom meg at jeg nå var helt på egenhånd. Hvor jeg skulle svinge, om jeg holdt riktig fart, at jeg fløy balansert og når jeg skulle fly tilbake til flyplassen var helt opp til meg. Da jeg kom meg på downwind fikk jeg en hissig antonov-2 på nakken, de hadde tydeligvis intensjoner om å presse seg inn før meg, men til slutt ble de overtalt om å sakke ned så jeg kunne lande først. Men da jeg svingte Base-leg viste det seg at jeg stod overfor en utfordring til: Det var kraftig synk pga. vinden, noe vi ikke hadde øvd på før. Jeg kortet inn finalen litt, passet farten, og da nærmte meg (50 meter vra terskelen) gav synket seg og jeg kunne ta ut mer bremser (hadde flydd nesten uten bremser hele veien frem til der!) og sette flyet mykt ned på merke, hoppe ut og skubbe flyet ut av banen for antonoven som kom like etter. Instruktøren kommenterte at jeg var seint ute med bremsene, men da jeg forklarte situasjonen sa i vertfall de andre i klubben at jeg hadde handlet riktig (han sa ikke noe mer om det, liker ikke å ta feil).

 

Om dere orker å lese mer, så er tredje hendelsen jeg vil trekke frem ikke en seilflytur, men en klappsetetur med Braathens ENKR-ENGM. Jeg var vel rundt 15 år den gangen, og det var min første tur på klappsete, men også den beste turen på klapp jeg har hatt. Jeg fikk komme inn kort etter at vi var på cruise. Jeg og kapteinen kom fort på godfot, og det var tydelig at han likte å snakke med meg, sannsynligvis fordi jeg var så ung, så flyinteressert og visste såpass mye om flyging og flyet (jeg hadde nøye tenkt ut spørsmålene slik at de viste at jeg hadde litt peiling). Det første i vertfall til at jeg fikk bli i cockpiten frem til gate, fikk en del kart, mye snop og en svært fin tur. Synes også det var litt artig da vi begynte på descend, da purseren (en svenske) kom inn og spurte om hvorfor jeg fikk bli i cokpitt. Kapteinen svarte: "Vel, for det første, så er ikke han svensk. For det andre så vet han mer om fly enn det jeg gjør". En veldig hyggelig pilot, og jeg skulle likt å treffe ham igjen.

 

Håper ikke dette ble for langt.

 

Vil i vertfall også si at de allerede nevnte turene på Flesland innenfor gjerdet med BFSK har vært veldig lærerike og artige ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste opplevelse må ha vært mens jeg var medlem i en fjellredningsgruppe i Røde Kors Hjelpekorps. Under en øvelse med helikopter fløy vi inn til et stup med en Bell 212 hvor jeg rapellerte ned i tau til en "skadet" fjellklater som hang i stupet. Jeg koblet ham inn på min klatresele hvoretter vi ble løftet ut av fjellveggen av helikopteret og fløyet ned til dalbunnen mens vi hang i tauet ca 20 meter under helikopteret. En utrolig opplevelse!

 

Værste opplevelse er ikke så lett. Mange opplevelser. Har hatt en del landinger med brannbiler stående klar.

 

Hadde for 10-12 år siden en tur fra Svalbard med en Beech 200 hvor været var ekstremt. Nesten ingen flyplasser i Nord-Norge med godt nok vær til landing, så vi måtte satse på Tromsø til tross for at det var mildest talt marginalt. På vei inn fikk vi en voldsom turbulens slik at utstyr i cabinen ble kastet rundt og flygerne sa etterpå at de ikke var i stand til å lese instrumentene i de værste øyeblikkene. På bakken var det sterk kulig og snøfokk, så alle flyplassens brannbiler sto klar langs rullebanen når vi landet. På vei fra flyplassen måtte bilen vi ble hentet av stoppe flere ganger fordi sjåføren ikke kunne se veien.

 

Har også vært med på en landing med en businessjet hvor begge motorene stoppet i det flygerne skulle reversere etter landing. Flyet stoppet ca 10 meter fra baneenden og 15 meter fra vannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant mange fine opplevelser i USA og Norge er det spesielt én tur jeg minnes med stor glede. Mot slutten av "primary flight training" på Whiting Field, FL fikk jeg med meg en helgetur ned til Key West (i dette råskinnet av et fly). I nydelig vær fløy jeg low-level i sikk-sakk mellom øyene som ligger på rekke og rad nedover der, mens jeg kosa meg og nynna på Beach Boys' "Kokomo" for meg selv, hehe. Har vel sjelden eller aldri vært så fornøyd som da jeg toucha ned på Key West Boca Chica field! ""

 

HG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min beste fly opplevlse må være når vi skulle til syden og droppa 2000 FT med en 747 det kilte godt i magen!

 

Hvilket selskap var det som fløy 747 til "syden"? Antar at du fløy fra Norge, og at "Syden" er Middelhavsområdet/Kanariøyene. Ble bare nysjerrig.

 

Sydne vil si at eg fløy til hellas.. selskap vet jeg ikke var ikke innterisert i fly da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle ta opp denne tråden igjen da dette er veldig morsomt å lese på. Kanskje noen har opplevd noe mer også.

 

Mine er slik:

1: 2 Flyvninger i Bell 412, ene turen taktisk andre turen var også taktisk, men det der drev vi å landet i skiløyper og i hagen på folks hytter. Hohoho, det var gøy å stalle med Bellen

 

2: Bajas flygning med R44 over Lillestrøm og Alnabru. Med Lowpass over Kjeller og diverse annet gøy.

 

3: Lande med Braathens B737-700 på den 1500m lange stripa på Chios(LGHI). Det var bremsing det. Ikke akkurat noen kisser landing heller.

 

4: Lande med 747 på Landvetter, litt forskjell på de andre flya der(737 og avro). Landingen i Tehran må være den beste jeg noen gang har vært med på Det var ordentlig kisser. Ekstremt gode piloter i Iran Air, må være noen av de beste i verden. Når man tenker på at alle som flyr der har mange års erfaring på F-14 de andre flya Iran Air force har. Jeg synes de fortjener noen nye fly nå.

 

Det var også ganske fett å ta av med NWA DC-10-30 fra EHAM, Det er akkselerasjon i den fuglen der assa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornebue - Gran Canaria. Tror det var Fornebue, og ikke Gardermoen. Veldig usikker hvilket fly og selskap, men det var ikke veldig stort, mye mulig det var SAS om de fløy den ruten før. Tror dette var 98 eller noe slikt.

Makan til natur, det var helt rått. Husker jeg så høye fjell, rød-brun aktig. Tror til og med jeg så hvaler i havet, det var en flight jeg aldri glemmer.

 

Det jeg også husker best med flighten, var at jeg hørte på det som var in-flight entertainment den gang. Man kunne koble til headphones, og høre på noen CDer de hadde. Husker jeg hørte på Savage Garden - To the moon and back. Som jeg riktignok den gang trodde var "To the moon in a bag".

Hver gang jeg hører den sangen minnes jeg den flyturen.

 

 

En annen flytur jeg aldri vil glemme, var ikke veldig lenge siden, når jeg flydde selv for første gang i en Cessna 172 fra Torp. Det var strålende vær, og jeg fikk fly hele tiden, takket være hundretalls timer bak Flight Simulator ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsykt tøffe ting som har blitt opplevd og gjort av folk her på forumet, og her er min liste

 

1. Flydd ENZV-ENGM-EKCH-ENGM-ENZV i cocpit hos norwegian på en dag

 

2. Vert i cocpit på KLM 747 under en flight til KIAH

 

3. Business class på SAS a340 og noe kraftig turbelens under avgang fra KEWR (noe som fikke meg til å søle juice på teppe i midtgangen)

 

4. En utrolig har landing med klm fly på polderbaan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen tvil om hva som er den råeste flyturen min, det var når jeg "deadheada" påskeferien i 9.klasse mener jeg det var. Muttern jobba i leiern den gangen, så blei noen fine turer med herc`n.. Men denne turen var det råeste.. Fløy soldater med siste stopp banak/lakselv. Nedover var det tomt fly, så vi tok av i formasjon med to stk F-16 som vi fløy med en liten stund før de la inn høygiret og stakk. Men vi la inn høygiret vi og, men sinnsyk flyging over finnmarksvidda.. Dæven, herc`n, for de som ikke veit det, er ekstremt manøvrerbar med rette skippern bak spakene. Utrolig gøy!! Beste av alt var at jeg sto mellom setet til skippern og maskinisten, så hadde orkesterplass!

 

På andre plass har vi atlanterhvas-kryssinga mi i sommer med NWA DC-10-30. En nesten livslang drøm som gikk i oppfyllelse der gitt, å fly DC-10. Og kan legge til at det er ikke bare Iran-air piloter som kan å lande mjukt! Har aldri vært borti makan til landing. Fatters blei overraska han og, og han har flydd mye i jobben over siste 25 åra, og har vel logga endel passasjer-timer..

 

Ellers kan jeg nevne crosswind-landing inn Trondheimsfjorden med Br 737-500. Så rullebanen ut vinduet når jeg satt på høyresida """" Tøft.

 

håper lista kan bli lengre.

 

Asgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...