Gå til innhold

Beste flyopplevelse


Jonas Mindt-Soot

Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Hum..

 

Villeste flyturen må vell bli stall-trening i stor høyde med LN-GAT. Vi satte nesen i været og lot flyet stige til det ikke klarte mer, da det datt overende og nedover det gikk "" Kilte litt i magen, og var ganske gøy ""

 

Andre flyturer som har festet seg til hukommelsen er en tur fra CPH til OSL i cockpit på en SAS Airbus 321. Har reist i cockpit flere ganger, men aldri før har kapteinen erklært meg utsjekket på flyet ""

 

Og i sommer fra ARN til ORD og tilbake på Business class hos SAS går vell i kategorien mest behagelige tur ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen "ville" episoder i real ""

I FS derimot har jeg naturlig nok mange, kan nevne en.

Når jeg var helt fersk ville jeg fly ENBR-LEPA i en defualt 737 før jeg skulle dit i real. Ga gass, tok av, ingen korrekte innstillinger, og visste ikke engang hvordan autopiloten virket "" Fløy etter GPS og festet en sjetting i stikken, slik at flyet hold seg i en noenlunde OK høyde...41000 fot ""

Første tur på multiplayer var noe, trodde det var så seriøst der ""

Norge Rundt med SAS/Braathens(Virtual) var jo fint. Får ta noe slikt igjen snart ""

 

Det ble en del til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den VERSTE flyturen min var i en Fokker 50 i Nord-Norge et sted på en stormfull dag for noen år siden. Var overbevist om at min siste time var kommet. Det ristet så j*vlig at jeg bare satt og klamret meg til setet foran for å unngå å ramle ut i midtgangen. Heldigvis var det nesten tomt fly, så det var ingen vitner til min fornedrelse.. må ha sett helt vill ut i blikket "" De som har fløyet mye med F50 mener sikkert at dette er helt normalt.. men det var min første tur i 'lite' fly.

 

Den eneste andre 'minneverdige' turen var med en MD-8X fra Spania, da flapsen på den ene vingen hadde kilt seg fast og det lekket ut et eller annet fra vingen.. kanskje kjølevæske? Bensin? Hva vet jeg... Men vi landet nå uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på Blåtind skytefelt ved Bardufoss var vi som var stasjonert der så heldige å få være med forsvarets Lynx-helikopter på en 10 minutters lavtflygingstur (i tretopphøyde) rundt skytefeltet. De måtte fly to turer for at alle skulle få vært med, derfor ble turen forholdsvis kort, men det var skikkelig artig så lenge det varte ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klappsete tur i 737-700 Braathens var jo en utrolig fin tur.Dublin - Oslo, reiste i solnedgangen, lå på 40.000 fot.. landa på 01R i mørke etter en lav innflyving over SONER... det var vakkert det "" Piloten var av typen som kun hadde prøvd default 737-400 i flightsim.. men han var imponert av den "" "ils-frekvensene stemte jo!" "" Sku hatt med meg bærbar pc og vist pmdg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min villeste tur var med Air India 747-337 i fra Bombai-London da seteraden jeg satt på løssna "" jeg måtte stå i 2 timer "" flyet var fullt, så derfor måtte jeg stå... fik refundert pengene ""

 

En annen var en fall vind på vei i fra Oslo-Billund... i en form for Beechcraft eller noe "" det suste i magen og kaffen til han forran hang i taket under fallet "" da lo jeg etterpå... han fikk varm kaffe i trynet ""

 

EDIT: Den øverste er selvfølgelig "SANT!" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomste jeg vet er/var å fly Twin-otter på korte flighter i heftig vær. Mer berg-og-dal bane har jeg ikke opplevd i hele mitt liv. Har også landet Dash 8 med en motor.

Slike ting er seriøst morro! Oppfordrer alle til å prøve skikkelige travere (dash) i ekte Finnmarksvær ""

Pappa har forresten landet Braathens 737-700 uten flaps. 180kts tror jeg cpt'n sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen spesielle opplevelser i luften.

 

Men det er jo en flyopplevelse.

Jeg arbeidet på Flesland i min arbeidsuke, på SAS tekniske. Var med på nattskiftet, hvor vi skulle taue ned 737-600. Det var meg, og flyteknikkeren som skulle opp i cockpitten å sitte. Og jommen meg var det plass i co-pilot setet til meg. Jeg satte meg villig ned og fulgte med på alt som skjedde, det var ikke så mye. Var bare noen lys, for det var pushback bilen som slepte oss ned. Vel inne i hangaren fikk jeg prøve trappestyret, noe som var litt artig. Så fikk jeg vite hvor den lå. ""

 

Litt etter, så var det en MD-82 som stod for tur. Den skulle vi taxe ned i hangaren for egen motor. Jeg som 'copilot' og flyteknikkeren som 'kæptn'. Det var en helt vanittig følelse, å få sitte og se panelet i aksjon og belysningen var ganske tøff. Og det med at man ikke hørte et pip fra motorene var helt utrolig. Flyteknikkeren åpnet vinduet for å vise hvor mye støyforskjell det var. Og det var litt! ""

 

Og så begynnte vi å taxe, teknikkeren ga litt guffe for han likte så godt å høre at det nesten ikke var noe lyd. Og så fortalte han litt om tregheten i reaksjonene o.s.v så det var en del av briefingen. Jeg ble tilbudt om å prøve bremsepedalene, men vi kom litt for raskt innpå taxeveien som vi skulle inn på. Så han tok bremsingen selv.

På innsvingningen mot hangaren, tok han litt fart, kjørte litt inn og tok en fuel cut off, og trilte fint på plass. De kom løpende med en liten trapp som vi skulle klatre ned, så det ble ikke noe trappeutbretting da. ""

 

Senere på kvelden begynnte vi å skru på 736en, vi sjekket rundt og inni motoren, hjulbrønnen, setebeltene, og jeg fikk i oppgave om å teste ovnene. "" Vi tok også noen tester i cockpiten og så om det stod noen feilmeldinger i FMC sammen med stoltesting hvor vi kjørte stolene frem og tilbake og beltene skulle sjekkes hvor godt de egentlig var festet. Senere fikk pappa og jeg en omvisning rundt på flyet og klokken 03:15 var det hjem for å sove.

 

Jeg kan vel si at det har vært en av mine mest minneverdige flyopplevelser.

 

Ellers har vi de turene på Flesland hvor vi var innenfor gjerdet og så på Spanair piloter løpe rundt flyet og kaste snøballer på hverandre. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etterhvert hatt noen turer i cockpit, og det er jo alltid like interessant og morsomt!

 

Har også flydd København-Bangkok på business med Thai, og Newark-Arlanda på business med SAS, og det var også fine opplevelser! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel to sterke kandidater:

 

Fikk en tur med Cessna skyhawk i gave til 18-årsdagen min. turen gikk fra Kjeller, oppover Nittedal/Hakadal eller hvor det nå var, over åsen til hjembygda mi, Maura. Sirklet en runde over huset mitt, før vi satte kursen mot Oslo, hvor vi sirklet litt. Der foretok piloten et par steep-turns, og man kan tydelig kjenne G-krefter i en liten Cessna. Dro nedover mot Drammen, hvor jeg til og med fikk overta spakene og svinge over mot Oscarsborg, før vi dro opp til Kjeller igjen..

 

Senere på høsten, så jeg Tommy Steine og H.C. Andersen fra Senkveld (dette er litt over tre år siden..) fly det samme flyet. Tror reg.en var LN-TUX, uten at jeg skal være for sikker.

 

I 2003 tjenestegjorde jeg i kystvakten, noe som innebar en del gratis flybilletter, da man har turnustjeneste med ca. 6 uker på og tre uker av, som regel fløy man da opp til Skagen via Bodø. I slutten av juni samme år, hadde jeg nettopp avsluttet en fire-ukers perm, og fløy oppover i nydelig vær. Vi klatret inn i en Dash-8 i Bodø, som etter turen over Vestfjorden klatret ned og fløy "visuelt" (som piloten sa det, antageligvis det vi kaller VFR) gjennom Raftsundet. Utrolig heftig. Så man ut av vinduet så man fjell på begge sider. Etterpå kom vi utover Hadselfjorden (fjorden utenfor Skagen flyplass. Jeg satt i midten i baksetet, og cockpitdøra sto åpen, så jeg hadde fri sikt framover. Flyet gjorde en venstresving, og jeg så plutselig rullebanen rett foran oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 1 time i høyresete på en slik under high level formasjons acro nord av Halmstad

 

2. 40 min VFR low level tur rundt Skåne i samme type fly, der jeg fikk fly selv fra gear up til base turn.

 

3. 2 timer i døra på en 412 fra 339 når vi var markører mot "noen" under en øvelse i Sør Varanger i 98. (Døra var åpen, det var mørkt, og planen var å finne "fi i teig")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klatret inn i en Dash-8 i Bodø, som etter turen over Vestfjorden klatret ned og fløy "visuelt" (som piloten sa det, antageligvis det vi kaller VFR) gjennom Raftsundet. Utrolig heftig. Så man ut av vinduet så man fjell på begge sider. Etterpå kom vi utover Hadselfjorden (fjorden utenfor Skagen flyplass. Jeg satt i midten i baksetet, og cockpitdøra sto åpen, så jeg hadde fri sikt framover. Flyet gjorde en venstresving, og jeg så plutselig rullebanen rett foran oss.

 

Har vert med på det samme, men ifra klappsete i cocpitt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klatret inn i en Dash-8 i Bodø, som etter turen over Vestfjorden klatret ned og fløy "visuelt" (som piloten sa det, antageligvis det vi kaller VFR) gjennom Raftsundet. Utrolig heftig. Så man ut av vinduet så man fjell på begge sider. Etterpå kom vi utover Hadselfjorden (fjorden utenfor Skagen flyplass. Jeg satt i midten i baksetet, og cockpitdøra sto åpen, så jeg hadde fri sikt framover. Flyet gjorde en venstresving, og jeg så plutselig rullebanen rett foran oss.

 

Har vert med på det samme, men ifra klappsete i cocpitt ""

 

Regner med at du da kunne se hvor nære rullebanen var før dere svingte inn på final. Det gjorde ikke jeg, og ble desto mer overrasket.. Uansett var det en flott tur i nydelig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine flotteste flyturer har alle vært med Norwegian.

Den ene var ENBO-ENGM sommer, på vei til London, den andre ENGM-ENBO, på vei fra Hellas. Den første var preget av et merkelig skydekke over ENGM, som resulterte i en skikkelig fartsfølelse idet vi fløy igjennom skydekket, og av en eller annen grunn fløy vi ganske lenge helt øverst i skydekket, så jeg fikk følelsen av at vi fløy skikkelig lavt. Det var ganske morsomt.

 

På vei hjem fra Hellas var det været som nok en gang skapte show, sammen med moder natur. Det var helt fritt for skyer, og dette var på kvelden, så jeg fikk sett alle de berømte fjellene/øyene nordover langs nordlandskysten, mens sola speilte seg i vannoverflaten. Virkelig en flott oplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur 1: Skulle være med Orion opp fra Andøya for å justere Angle of attack-indikatoren. Vel oppe fikk vi beskjed om at et russisk forskningsfartøy hadde sendt ut nødmelding fra Nordishavet. Crewet hadde selvsagt ikke tid til å sette av en skarve flyelektriker, så jeg ble med på en 8-10 timers rundttur ute over ruskete hav, stirrende stivt ut i havet fra ett av observasjonsvinduene for å se etter lys.

Eller de såkalte "spy og drite-turene" der autopiloten på Orion ble testet var også en positiv opplevelse, siden jeg aldri ble syk (mange ble skikkelig dårlige)! Plutselig brått ned så man blir hengende i lufta (jeg sto bak og holdt meg fast i stanga der ombordstigningstrappa festes under flyging), og deretter brått opp slik at man presses ned i knestående.

Eller klappsetetur med Orion fra øvelse i Skottland hjem til Andøya. Da vi landet på øya kom vi omtrent sidelengs inn på grunn av sterk vind. PF rettet flyet elegant opp sekunder før touch down.

Eller ... nei, nå får det holde med Orion-turer!

 

Tur 2: Første tur med Dakotaen på Torp. Gikk ut Sandefjordsfjorden i lav høyde for å møte et cruiseskip på vei inn. Da vi passerte det, virket det som om vi så OPP på skipsbrua. Deretter i en krapp bue forbi Gaia (kopi av vikingskip). Det var så lavt at jeg følte at vi sneiet bølgetoppene, men jeg tenkte at "går det til helv... nå, så skitt au"!. Jeg smilte så bredt etter den turen at jeg måtte gå sidelengs ut av døra!

 

Tur 3: En helikoptertur opp til, og rundt, Skagastølstindene (heter det vel?), og deretter close up-flyging inntil Vettafossen (Vøringsfoss-lignende vannfall) før vi landet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil si at taktisk flyving med helikopter er drit kult... "norge rundt"på klappsete i et Da20 Jet Falcon var heller ikke så ille... fra Rygge til Ørland der vi hadde landingsrunder. så videre i low alt. til bodø... videre fra bodø til værnes der de øvde på landing med bare en motor,,, brukte litt over 6 timer tror jeg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle fly Oslo-Køpenhavn-Washington, for et par år sia med airbus fra Køpenhavn. Men noen hadde kødda med billetten til mamma, så det stod pappas etternavn på den, dermed måtte vi få ny billett (for å ikke skape trøbbel i USA) og vi mista flyet. Istedenfor måtte vi ta den nye ruta mellom Oslo-Newark, hvor det "uheldigvis" var fullt på billig-setene...så en tur med B767 på business class var ikke så verst likevel, i tillegg ble det turbo-prop mellom Newark og washington """"""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...