Gå til innhold

"Braa.. eh Scannor" [REAL ATC]


Thomas Lorentzen

Anbefalte innlegg

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Har aldig i mit liv hørt så u-proffessionel Kommunikation

før. Jeg vil etter egen erfaring innfor kommikation med fly

si at dette slår alt....

Han husker ikke hva flyet hetter og begynner at snakke "privat" med flyet, om at han nå har sakt galt CALL-SIGN 13 ganger ....til nå..

Hvis denne karen i kontrollen tegner standarden i norske

kontroller er der ikke noget at si till at der er så relativt mange nær-ulykker på norske flyplasser.

Uproffessionelt og helt ut i skogen er sådan snak..

Ingen flyledere bør begynne privat snak om..at ikke kunne huske,- og har forkert blok på bordet der viser at flyet hetter noget annet en det i virkeligheten hetter.

Jeg har aldrig i mit liv hørt så elendig kommunikation som dette.

Hvis dette fortsetter vil der meget snart skje forferdelige

ulykker kan jeg tenke mig.

Til info kan jeg fortelle at jeg har jobba med fly-kommunikation i rundt 20 år, og har aldrig opleva at nogen

f.eks på KASTRUP har brugt så elendig og dårlig kummikation som han som jeg hører.

Er der nogen som har kommentarer eller lignende,så bare kom frem.

En helt anden ting er at..Hvis nogen vil kommentere dette eller andre ting som jeg har inlagt i dette forummet, så vær seriøse og ikke så barnslige som jeg så da jeg fortalte at MyTravel Virtual var til Salu. Nogen begynner at hakke på MyTva ledelse osv., helt uten grunn helt uten at vite noget som helst. Andre begynner at hakke vedr. store og små bogstaver i det man skriver. Andre synes at dette er et leke-forum og mener at man kan tilbyde bukseknapper og lignende til betaling for et virkeligt flot VA som MyTva. er.

Tenk der om gutter og jenter, Det ikke grunn for å såre nogen her i dette forummmet. Vær proffesssionelle så godt dere kan, og tenk der om, hva dere siger.

Har (DU) ikke noget at si så er der ingen grunn for at du bare (PRATER).

Venlig hilsen

Ivar Rasmussen

BRA762 / VKG111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldig i mit liv hørt så u-proffessionel Kommunikation

før. Jeg vil etter egen erfaring innfor kommikation med fly

si at dette slår alt....

Han husker ikke hva flyet hetter og begynner at snakke "privat" med flyet, om at han nå har sakt galt CALL-SIGN 13 ganger ....til nå..

Hvis denne karen i kontrollen tegner standarden i norske

kontroller er der ikke noget at si till at der er så relativt mange nær-ulykker på norske flyplasser.

Uproffessionelt og helt ut i skogen er sådan snak..

Ingen flyledere bør begynne privat snak om..at ikke kunne huske,- og har forkert blok på bordet der viser at flyet hetter noget annet en det i virkeligheten hetter.

Jeg har aldrig i mit liv hørt så elendig kommunikation som dette.

Hvis dette fortsetter vil der meget snart skje forferdelige

ulykker kan jeg tenke mig.

Til info kan jeg fortelle at jeg har jobba med fly-kommunikation i rundt 20 år, og har aldrig opleva at nogen

f.eks på KASTRUP har brugt så elendig og dårlig kummikation som han som jeg hører.

Er der nogen som har kommentarer eller lignende,så bare kom frem.

En helt anden ting er at..Hvis nogen vil kommentere dette eller andre ting som jeg har inlagt i dette forummet, så vær seriøse og ikke så barnslige som jeg så da jeg fortalte at MyTravel Virtual var til Salu. Nogen begynner at hakke på MyTva ledelse osv., helt uten grunn helt uten at vite noget som helst. Andre begynner at hakke vedr. store og små bogstaver i det man skriver. Andre synes at dette er et leke-forum og mener at man kan tilbyde bukseknapper og lignende til betaling for et virkeligt flot VA som MyTva. er.

Tenk der om gutter og jenter, Det ikke grunn for å såre nogen her i dette forummmet. Vær proffesssionelle så godt dere kan, og tenk der om, hva dere siger.

Har (DU) ikke noget at si så er der ingen grunn for at du bare (PRATER).

Venlig hilsen

Ivar Rasmussen

BRA762 / VKG111

 

Så du mener at det ikke går an å være seriøs uten å være grav alvorlig hele tiden? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo helt klart gjør jeg det.

Men jeg synes at der hakkes for mye på pesonerne som inlegger saker i forummet.

Husk på at dem som inlegger ting her, nesten alle,- ønsker at dele oplevelser med andre, og ikke gjør dette for at trokke nogen over føttenne.

Hvorfor forsøke i dette forummet at lære nogen hvordan ting staves, ....?...osv.

Morsomt nok finder alle ut av hvordan det leses likevel, men.....jo det ville være fint at hakke på personen som kanske ikke staver så bra..."for jeg er jo bedre end som så".

Hvis nogen skulle hakke på andre så hakk, med et glimt i øjet så ingen blir såra, for det tror jeg mange blir i dette forummet når de ønsker at dele tingene sine med os andre.

Man kommer trots alt lengre med venlighet end bryskhet.

Jeg vil på forhånd undskjylde mit dårlige norske skrift-sproket mit da jeg har boet i danmark i over 40år.

Venlig hilsen

Ivar Rasmussen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldig i mit liv hørt så u-proffessionel Kommunikation

før. Jeg vil etter egen erfaring innfor kommikation med fly

si at dette slår alt....

Han husker ikke hva flyet hetter og begynner at snakke "privat" med flyet, om at han nå har sakt galt CALL-SIGN 13 ganger ....til nå..

Hvis denne karen i kontrollen tegner standarden i norske

kontroller er der ikke noget at si till at der er så relativt mange nær-ulykker på norske flyplasser.

Uproffessionelt og helt ut i skogen er sådan snak..

Ingen flyledere bør begynne privat snak om..at ikke kunne huske,- og har forkert blok på bordet der viser at flyet hetter noget annet en det i virkeligheten hetter.

Jeg har aldrig i mit liv hørt så elendig kommunikation som dette.

Hvis dette fortsetter vil der meget snart skje forferdelige

ulykker kan jeg tenke mig.

Til info kan jeg fortelle at jeg har jobba med fly-kommunikation i rundt 20 år, og har aldrig opleva at nogen

f.eks på KASTRUP har brugt så elendig og dårlig kummikation som han som jeg hører.

Er der nogen som har kommentarer eller lignende,så bare kom frem.

 

 

BRAVO. Det mest latterligste innlegget jeg har sett på min tid på fligtsim.no og jeg har vært her noen år - Som han sier står det BRA på stripen hans, og da sier man automatisk Braathens. Det er noe som godt plantet inn, det folka her er tross alt bare MENNESKER. Tenk deg hvis SAS plutselig endret callsign, så tror jeg de hadde slitet litt på CPH også.

 

Og du snakker om å være profesjonell, og du som visstnok jobber med fly-kommunikasjon så viser du akkurat en holding til en amatør for å komme med slike påstander om at ulukker kan skje. Og etter ha spottet på diverse flyplasser rundt om kring i Europa, så har nok slik "privat" snakk skjedd flere steder. At dette er noe voldsomt privatsnakk er bare tøys. Vask øra dine og hør godt etter! ""

 

 

Og som skriver bør man tenkte over det man skriver, et tips du kunne ha plukket opp selv kanskje? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir

7 min. Ja.

Men Geir, jeg jobber i denne branchen og behøver ikke 7.min

for at se at dette er helt gerent.Første gangen er een gang for mye, da mange tvivl-spørgsmål vil opstå.

Tenk dig at f.eks en Spansk pilot overhør denne samtalen som

pludselig foregår på et annet språk end engelsk.Samtalen begynte på engelsk og må derfor foregå på engelsk hele veien igjennom uten "eget sprog" innom. Mange sprog fejl i fly-kommunikation har altid vert årsak til fejl vurderinger,- her både fly og bakke.Og man må aldrig fortelle at man feiler over radioen da dette vil sette piloten i en situassion, hvor han vil tvivle på om han nå kan tro på at det han hørte var rett.

VH. Ivar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man må aldrig fortelle at man feiler over radioen da dette vil sette piloten i en situassion, hvor han vil tvivle på om han nå kan tro på at det han hørte var rett.

Om ikke det humoristiske stemmeleiet avslørte for ikke-norskspråklige at denne situasjonen var temmelig ufarlig, så tipper jeg humringen deres gjorde det. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole

Jo Frankrike er og blir et av de stor problemerne rundt ATC.

Som alle vet, vil franskmennene "IKKE" snakke engelsk, og det har jo smitta av på bla. ATC.

Mange folk i frankrike lærer først ordentlig engelsk den dagen de står å skal bruke det rent proffessionelt, og da er det jo blitt sværere med tia at lære sig.Og dette er jo da et stort problem innom mange jobber ,her er bla. ATC, som i frankrike kan være et stort problem for resten av verdens lande som flyr på frankrike.

For takke for at andre land har et noen annen posivtiv holdning vedr. felles sprok for fly-com.

Venlig hilsen Ivar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lytter til kommunikasjon mellom fly og ATC i land hvor morsmålet ikke er engelsk så vil du daglig høre opp til flere samtaler på morsmålet. Det har i vertfall jeg hørt når jeg har hørt på min scanner rundt om i Europa. Dette er også kommentarer som ikke er farlig at ikke alle stasjonene i luften forstår, og det kan umulig oppstå noen farlige situasjoner på bakgrunn av dette. både britiske, spanske, russiske og andre piloter vil klare å få flyet sitt ned like effektivt om de ikke vet hvor mange ganger deres ATC har sagt feil kallenavn på BRA-tag'ene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det for all del er bedre forbindelse oppe i lufta, enn vi hører her. Tenk på en helt fresh pilot da, f.eks.

"Cessna 739, turn...*uhørelig*" Har også kanskje noe med at ATCen snakker veldig fort også da!

Jeg har også slitt litt på VATSIM, og har hørt andre har slitt med det at ATCen snakker for fort!

Men det tyder jo bare på høy IQ! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...