Gå til innhold

"Braa.. eh Scannor" [REAL ATC]


Thomas Lorentzen

Anbefalte innlegg

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Du, med flere, burde bli komikere med den kunnskapen dere tydligvis har om ATC og lufttrafikktjeneste! ""

 

Hvis du klarer å ta fram et innlegg der jeg forteller at jeg har store kunnskaper om ATC og lufttrafikktjeneste så skal du få 1000kr.

 

Du burde kanske lese innlegget mitt en gang til så du skjönner hva som står....

Dersom du ikke orker å bla en side tilbake, så kommer det her:

 

Ikke bare det at de snakker Norsk innimellom, de snakker så ufattelig dårlig Engelsk at jeg til tider har vanskelig å höre hva de sier.

__________________________________________________________________________________

Kanske alle bare skal ta å legge inn en liten dagbok fra når de var födt til dagens dato?

Bilder på födesel, skolegang, examen, förste dama man fikk i seng, CV, erfaringer m.m m.m.

 

Noen her på forumet har fryktelig vanskelig å akseptere ting som det er, og MÅ ha bevis i hytt å pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldrig i mit liv hørt så elendig kommunikation som dette.

Hvis dette fortsetter vil der meget snart skje forferdelige

ulykker kan jeg tenke mig.

 

Jeg fik mange stryk her, og vil da nok vare mig for at

svare på andre innleg for ettertia, da det ikke er særlig

morsomt at skulle forsvare sig mot et så massivt angrep

på mig som person.Jeg kommenterte "Streamen" ut ifra min

utdannelse og mit yrke.Men der tok jeg feil.Det jeg kunne

fremsette ble hakka ned med stokker.

 

Det virker som om du synes litt synd på deg selv etter at så mange svarer på innlegget ditt, og flesteparten er uenig med deg. Så fortsetter du å si at innleggene dems er for barnslige og usaklige(uten at de er det)...

Du kom med din mening og en sterk påstand om at dette er uproffesjonell ATC. Det værste du har hørt faktisk..

For meg hørtes dette helt vanlig ut. At du "nærmest" drar en konklusjon på at det vil oppstå ulykker hvis det fortsetter med blanding av Engelsk/Norsk og korte private samtaler.. det er rimelig sterkt synes jeg.

Klart folk blir provosert!

Noen påstår også at de snakker dårlig engelsk på den streamen... jeg må være ærlig å si at jeg ikke kan høre forskjell på engelsken i den streamen der, og all annen ATC jeg har hørt her til lands. Er det ikke sånn engelsk man snakker hele tida da?

 

Nei..jeg stilte ikke spørssmålstegn ved bruk av norsk i ATC verdnen.Det jeg sa var at det ikke er korrekt og blande sammen språkene i samme sendingen. Her litt groft: TURN VENSTRE ..# osv.

Alle land bruke jo eget sprog når det ikke kreves.

Venlig hilsen Ivar

 

DET var ikke litt grovt, det var helt usaklig.. Det er ikke den type blanding av norsk/engelsk som blir gjort av ATC'n.. hvertfall ikke på streamen, som visstnok skal være svært uprofesjonell og elendig..

 

Sånn, da fikk jeg sagt mitt også ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen blander isammen Engelsk og Norsk. Dette

blir så rotete og "Ja her går det bra", i et mas som

jeg i hvert fald ikke er utdannet til. Man bruker enten

norsk eller engelsk og ikke roter til som man hører her.

Og dette er ikke bare meningen min.Jeg er utdannet til at

gjøre det rett, og avviker aldrig

 

Vs.

 

Jeg vil på forhånd undskjylde mit dårlige norske skrift-sproket mit da jeg har boet i danmark i over 40år.

 

Hvis du som en konsekvens av det første sitatet ditt kunne slutte å hele tiden prøve å skrive Norsk, som resultaterer i en blandingssmørje mellom Dansk og Norsk som jeg i alle fall tidvis har problemer med å forstå, så tror jeg kommunikasjonen også i denne tråden også ville bli noe klarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil først si at jeg står fortsatt for det jeg sa. Jeg jobber ikke med kommuikasjon mellom ATC og fly, jeg er elev på videregående skole. Men som jeg sa så hører jeg daglig i Norge norske utsagn, fra enkeltord til samtaler. Og i andre land er det ofte enda verre, og blandt annet på en del mindre danske flyplasser går nesten alt i dansk.

 

At du sier vi angriper person i stedet for sak er vel heller ikke rimelig, da hovedtyngden av innlegget går på saken, men du kan kanskje føle det som det går på sak pga. massiv kritikk.

 

Jeg respekterer dine innlegg, og jeg tror gjerne at du ikke ville akseptert norsk kommunikasjon på radioen. Men nå må du ha klart at dette er et utdrag fra sivil kommunikasjon, og dette er altså hverdagen verden over for sivil kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arild

Det er overhovedet ikke hverdagen for civil kommukikation.

Man bruger i dette tilfeldet Norsk eller engelsk. Man blander ikke 2 sprog sammen i een sætning.

Nogle af jer forstår stadig ikke meningen med det jeg siger, men tror at jeg siger at man ikke kan benytte norsk.

Een gang til.:

Man må og kan gerne benytte norsk i kommunikationen.

Hvis man gør dette skal hele samtalen være på norsk.

og

Man må og kan gerne benytte engelsk i kommunikationen.

Hvis man gør dette skal hele samtalen være på engelsk.

for:

Man mixer ikke 2 sprog sammen i Een sætning. Jeg ville miste

mit arbejde hvis jeg rodede rundt på må og få, og blandede

to sprog sammen i ATC.

Og til LEGEN som har vanskeligt ved at læse mine inlæg:

Lidt uprof. af dig at tale uden om emnet og tale om dine egne problemer med at læse hvad jeg skriver.Ærligt tror jeg dig ikke.Een lidt dumsmart bemærkning syntes jeg.Men det er jo bare min mening.Jeg læser i hvertfald fint norsk, og også blanding mellem de to sprog.Nordisk er ikke vanskeligt for de fleste mennesker, og hvis du ikke kan læse hvad jeg skriver kan det hende at der kan oprettes et kursus for Scandinavere i nordiske sprog for dig og ligesindede.

Troede det var ATC vi talte om i dette forum. Jeg syntes stadig man kan spore en holdning der her går på enkeltpersoner og ikke på emnet.Til info har jeg mange gange mødt Leger som skriver så dårligt at menig-mand ikke forstår et klap af hvad der står på papiret.Og her mener jeg skriften og og ikke indholdet.

Venlig hilsen Ivar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at en liten misforståelse er ute og går seg en tur her. Hvis jeg ikke har feiltolket det siste innlegget til Ivar, så sikter han til bruk av norsk og engelsk i samme setning, ikke bruken av norsk og engelsk hver for seg som mange andre synes å tro han mener. Har jeg rett, eller er jeg fullstendig på jordet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alle

Der var et inlæg tidligere der omhandlede Flyveledere, og om at de også skal have det lidt sjovt på deres arbejde.

Kunne ikke lade være at tænke på den forfærdelige ulykke i Linate med SAS maskinen. Mens flyene havarerte blev der Joket i tårnet..........

Det kan ikke være særligt morsomt at være en pårørende til een af de omkomne og få at vide hvad der foregik i tårnet mens deres kære blev dræbt. ""

Venlig hilsen

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Michael

Ja ATC kan være vanskeligt at forstå, da nogle endelser let bliver uhørelige osv.Men der er også meget stor forskel på udtalelserne sammenfaldende med i hvilket land man er i.

ATC må heller aldrig blive et job som kører på rygraden, og det må man altid huske på.Hver dag bør opfattes som en ny opgave som man selvfølgeligt proffesionelt udfører, og lægger stor vægt i at udføre korrekt.

Venlig hilsen Ivar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alle

Der var et inlæg tidligere der omhandlede Flyveledere, og om at de også skal have det lidt sjovt på deres arbejde.

Kunne ikke lade være at tænke på den forfærdelige ulykke i Linate med SAS maskinen. Mens flyene havarerte blev der Joket i tårnet..........

Det kan ikke være særligt morsomt at være en pårørende til een af de omkomne og få at vide hvad der foregik i tårnet mens deres kære blev dræbt. ""

Venlig hilsen

Ivar

 

Jaha, så nå har vi jo ikke sagt FLERE ganger at "så lenge det ikke går ut på sikkerheten.." .. eller? I Linate mener i alle fall jeg at det var ANDRE ting en blanding av norsk og engelsk for ATC som foresaket ulykken. Om du vil kan jeg jo bla opp ATISen for ENGM den dagen også så kan vi jo sammenligne litt, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohøj Stig

Kikkede lige lidt efter i forumet.

Fandt ingen steder hvor jeg påpeger at de taler Norsk/Engelsk i tårnet på Linate.Havde vel også været lidt usædvanligt i Italien.

Rapporten vedr. Linate-ulykken indeholder bla. oplysninger om hvorledes tårnet kosede sig og slappede af med jokes, og så vidt jeg er informeret, blev der ikke talt med en blanding av Norsk/Engelsk her.

Venlig hilsen

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig

Vil høre om der er nogen her der kan definere "så lenge det ikke går ud over sikkerheden", og hvor den grænse går.

Skulle nødig blive så afslappet at der kommer til at afvikles ugentlige Bingo spil rundt om i tårnene.

Du må huske på at der hvor JEG arbejder kan og må vi ikke

sidde og joke, da der så vil spores en "rygrads"-holdning, og da bliver tingene komplisserede. VI har en ensrettet holdning vedr. disse ting for at tingene skal fungere bedst.

Venlig hilsen Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ken-Robert

Hvorfor skulle jeg dog gi meg.Ingen opgiver vel at lære fra sig nogensinde.

Min profil.

44.år

Militær

Gift

2 barn

1 hund

1 kat

Arbejder med fly-nav.-com.-radar som operatør i

marine-fly og skibe, og på land-baser.

Har været ansat i forsvaret i 25 år med speciale i disse emnerne.

Fritid:

Rejser meget

vandreturer på fjellet

bil-turer

Flightsim

svæveflyvning

Tv, og mange andre ting

Venlig hilsen Ivar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke lade være at tænke på den forfærdelige ulykke i Linate med SAS maskinen. Mens flyene havarerte blev der Joket i tårnet..........

Det kan ikke være særligt morsomt at være en pårørende til een af de omkomne og få at vide hvad der foregik i tårnet mens deres kære blev dræbt. ""

 

Flygelederne der begynte å fortelle vitser når de var klar over at to fly hadde kollidert ja.

 

Etter det jeg husker fra den ulykken, så hadde det ikke skjedd noen ulykke hadde flyene vært der de skulle, noe flygelederne regnet med at de var.

 

De hadde jo ingen grunn til å tro at det var et småfly på banen.

 

 

Lurer også på når vi switcha over på norsk og Engelsk i samme setning.

Var det ikke norsk generelt på radioen som ble diskutert?

For meg virker det nesten som om at du vrir det over på noe annet siden de aller fleste var uenig med deg.

 

Jeg personlig, uten noen spesiell luftfart utdannelse, kan ikke forstå annet enn at litt variasjon kan være litt bra.

Kan ikke se for meg at en flygeleder begyner å sende ut instruksjoner på norsk i hytt og pine under "rush-tiden", noe jeg ville sett på som en "smule" tvilsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dette ganske vanlige utsagnet på sivil luffartskommunikasjon: ABC123 contact HUTTIHEITI DEPARTURE on XXX.XX, ha en god dag/tur/natt/kveld? Hører den HELE tiden på radio! Der er norsk og engelsk blandet i samme setning, og det er nesten standard å si det slik om trafikken tillater det.

 

HUTTIHEITI er da en fiktiv flyplass.

 

Og Ivar: jeg flyr også seilfly, som elev. Hvilken klubb er du med i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til LEGEN som har vanskeligt ved at læse mine inlæg:

Lidt uprof. af dig at tale uden om emnet og tale om dine egne problemer med at læse hvad jeg skriver.Ærligt tror jeg dig ikke.Een lidt dumsmart bemærkning syntes jeg.

 

Siden klar kommunikasjon og sammenblanding av språk går som en rød tråd i de siste 78 innleggene i denne tråden, syns jeg ikke det var så urimelig å påpeke at du bidrar til å gjøre det du skriver mer uklart med den sammenblandingen av norsk og dansk du prøver på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå var det jo den der spøken med flygelederene som prøvde finne ut hvor den smellen kom ifra, var det ikke? Da noen tullet / joket litt med at det var supervisoren deres eller noe slikt, om jeg ikke leste feil / en annen rapport. Det var jo da før de viste hva som hadde skjedd, fordi de ikke viste hva som hadde skjedd.

 

Ok, kanskje ikke norsk og engelsk da, hva med italiensk og engelsk? Skjønner ikke hvordan du drar disse parallellene dine mellom en slik flyulykke og at noen snakker norsk og engelsk over flysambandet i Norge. Og at engelsk blir det språket som kanskje blir det kommende språket på forum og slikt, så jaja, men det er lenge til i så fall. Og hvem skulle komme med ett slikt krav? Vi bruker feks. engelsk på SCAVACC sitt forum, hvor det er norske, danske og svenske folk som skriver, fordi at alle skal slippe å lese forskjellige språk. MEN det er opp til hver enkelt hvilket språk de skriver på. Dessuten, har dere flyplasser i Danmark eller en annen plass for den del hvor de ikke har en liten strofe med morsmålet i en sending / melding? Da ser jeg bort ifra forsvaret og deres måter å kommunisere på, da jeg ikke har hørt på militært fly - militær kontroll samtale enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig

Ja der bliver sagt godmorgen/godformiddag/godeftermiddag/-g godaften/-og godnat, det er alt.

Jeg trækker ikke paraleller mellem Linate og sagen her.Det var en anden her i forummet der nævnte at man godt kunne fravige, og have det sjovt.Dette var bare et eksempel på hvad der her foregik mens der skete de forfærdelige ting.Her sad der folk i tårnet og havde det så veldig hyggeligt.Og vedr. forum på engelsk var det ikke mig der kom med indlæget, men svarede høfligt på en andens indlæg.Personligt er jeg ligeglad med hvilket sprog det føres på, bare det er Engelsk,-Tysk,-eller scandinavisk.

Svar vedr. svæveflyvning: Flyver fra Kalundborg Svæveflyve-klub. Har gjort det siden jeg var 13år.

Venlig hilsen Ivar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...