Gå til innhold

"Braa.. eh Scannor" [REAL ATC]


Thomas Lorentzen

Anbefalte innlegg

Håper det for all del er bedre forbindelse oppe i lufta, enn vi hører her. Tenk på en helt fresh pilot da, f.eks.

"Cessna 739, turn...*uhørelig*" Har også kanskje noe med at ATCen snakker veldig fort også da!

Jeg har også slitt litt på VATSIM, og har hørt andre har slitt med det at ATCen snakker for fort!

Men det tyder jo bare på høy IQ! ""

 

Slenger inn et sitat fra boken "Flypsykologi":

For en legmann som får sitte i cockpiten og lytte til radiokommunikasjon med tårnet, høres hele samtalen uforståelig ut, ikke bare fordi det er ukjent terminologi, men også fordi det er dårlig forbindelse. Flygeren derimot får de opplysningene han trenger. Grunnen til dette er at han er vant til de dårlige forholdene, og at han har forventninger om hva innholdet av meldingen skal være. Vi mottar altså flere sanseinformasjoner når vi vet hva noe dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Hva med det der at de skal svare på det språket de blir snakket til på? altså, står jo ingen plasser om at det er krav til at språket skal være engelsk? Selv om det er standarden? I så fall burde jo hvert jævla fly styrtet i Bodø? "" Ok, satt det kanskje litt på pinnen da, men det må da vel være grenser for å være pirkete osv... ett av "top 10 dummeste innleggene" jeg har lest, igjen.

 

Så.. man skal trives på arbeidsplassen, og da skal man sitte å sure å ikke slippe litt "løst" av og til, er det ikke travelt, er det vel ikke dødsfarlig at de tar en liten strofe på norsk vel? Eller?

 

Bransje er det du jobber i da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg helt enig med Stig! De få ordene som ble sagt på norsk har absolutt ingen betydning for den andre flytrafiken! Selv hører jeg på scaner relatift ofte, å det går ikke lenge mellom hvær gang det kommer ei å anna strofe ifra enten pilot ellet flygeleder på norsk. Men har aldri hørt at det som er blitt sagt på norsk har noe betydning for den andre traffiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hehe.. Forstår bekymringen til Ivar. Men jeg er(helt uten erfaring/utdanning) ikke enig at dette kan føre til ulykker. Så vidt jeg vet er det fullt mulig å snakke norsk på sambandet, men det er vel i utgangspunktet opp til fartøyssjef. Uansett har jeg vært i cockpit i Sas noen ganger, og samtlige turer har Cpt kommet med minst en liten kommentar på Norsk. F.eks satt jeg fremme på siste flyet til Haugesund fra Oslo. Vi får høre fra TWR: "SAS1399, hvis du har fryktelig lyst kan du rulle inn på banen via A4." hvorpå kapteinen svarer: "Ja for [sensurert], nå vil jeg sove!" Han var en utrolig morsom type.. """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info kan jeg fortelle at jeg har jobba med fly-kommunikation i rundt 20 år, og har aldrig opleva at nogen

f.eks på KASTRUP har brugt så elendig og dårlig kummikation som han som jeg hører.

 

Vil du være vennlig å fortelle oss hva du jobber som, og eksakt hvilken erfaring du har fra lufttrafikktjeneste? Jeg må si jeg stiller meg meget undrende til dine utspill.

 

Jeg syntes faktisk det lukter litt Helge Bø her. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr R:

 

Når det gjelder bruk av Norsk på frekvensen, så er det faktisk lov. (Og om piloter kaller opp på norsk, så PLIKTER vi å bruke norsk i svaret!)

 

Ellers så kan jeg informere om at i Danmark er bruk av native language på radio MYE mer utbredd på radio enn i Norge.

 

Hva gjelder å si feil callsign mange ganger på en dag når det endres, så ser jeg ikke noe rart i det. Om du vet så mye om luftfart som du hevder, tror jeg du vet hvor vanskelig det er å endre bedtydningen av en 3-bokstavs kode over natten, uten at det blir litt krøll i begynnelsen.

Hvis du tror at man bevisst tenker på hva "BRA" eller "SAS" er når man skal lese ett callsign på radio har du særdeles manglende erfaring! Det går på ren refleks og rutine når det er noe man bruker ofte. (Flere hundre ganger om dagen).

 

PS: Om du er Helge Bø, venligst krabb under den steinen du kom fra......... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på 25.år i marinen med Fly-

radar og ATC, hvor ingen slinger i kommunikationen

accepteres. Her er ENGELSK standard sprok og forstås av

alle, ingen undtatt.Hvis nogen tænker bryte standarden bruker man setningen "quote in (Feks.Norwegian)" og her etter taler på nationalt sprok, og slutter med "unquote".

Sån er det bare, og er ikke til disskussion

Venlig hilsen Ivar "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flygleder Bardufoss TWR/APP, rettigheter på tårnkontroll og radar innflygningskontroll. Har tidliger jobbet på Ängelholm TWR, rettigheter på tårnkontroll og peilerinnflygning.

 

(Om du var innen GCI, luftvern, helikopterkontroll el.l på skip, så er det knapt det samme som vanlig ATC..... "" Om du var flygelder på landbase, så har du ikke sett mye av ATC verden! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anders F.

Du har helt helt ret, og vi er enige så langt.

Men...Ingen blander isammen Engelsk og Norsk. Dette

blir så rotete og "Ja her går det bra", i et mas som

jeg i hvert fald ikke er utdannet til. Man bruker enten

norsk eller engelsk og ikke roter til som man hører her.

Og dette er ikke bare meningen min.Jeg er utdannet til at

gjøre det rett, og avviker aldrig, da jeg da ikke er

kompetent til jobben min lengre.-Kanske for at jeg er Millitær og ikke civil.Dette here vil jeg ikke bruke tid på at disskutere lengre, da jeg ikke ser nogen anledning til at skulle forsvare det som jeg har lært gjennom mange år, og ønsker da heller ikke at lægge inn flere svar på denne snart "vanskelige" disskussionen, der som vanlig kører op i ordkløving og hakking.

GENERELT

Blir spendende at se hvem som jobber med hvad, og hva det sidste angrepet mot svaret mit måtte bli.. HE HE..,

For der må jo være en som vet veldig mye mere om dette, og om hvad jeg kan og må, kan jeg tenke mig.

For nå..

""Venlig hilsen Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igjen Anders F.

Det er ikke for at jeg ikke vil snakke mere om denne ATC, men jeg kan ikke diskutere om det jeg har lært er rigtig

eller forkert, da jeg mener at det jeg har lært er rigtigt nok. Det du har lært er også rigtigt nok.

Til info har jeg "kjørt" ATC både i fra Fly,-Skib,-og til slut land. Følgelig har kommunikationen vært Millitær i fleste tilfellene, men også civil.

Det var nok en kjempe feil av mig at kommentere ATC streamen, men gjorde det da jeg hørte noget som mine kolleger og jeg aldrig ville ha brukt på en åpen freq.

Jeg fik mange stryk her, og vil da nok vare mig for at

svare på andre innleg for ettertia, da det ikke er særlig

morsomt at skulle forsvare sig mot et så massivt angrep

på mig som person.Jeg kommenterte "Streamen" ut ifra min

utdannelse og mit yrke.Men der tok jeg feil.Det jeg kunne

fremsette ble hakka ned med stokker.

For ha det Anders

VH Ivar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren gjetting:

 

Sca(n) = Scandinavian

(N)or = Norway

 

Scanor = Scandinavian Norway, noe jeg synes passer meget bra. SAS Braathens er jo SAS Group sitt firma i Norge.

 

Nei du sier ikke det? Er jo ikke noe problem å fatte hvorfor de har valgt akkurat dette kallesignalet. Tror heller Arne tenkte på likheten i forbindelse med bruk på sambandet. Lettere å forveksle når starten er lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Rasmussen, så enig i det du sier.

Ikke bare det at de snakker Norsk innimellom, de snakker så ufattelig dårlig Engelsk at jeg til tider har vanskelig å höre hva de sier.

 

Og för noen begynner å kommentere det:

Ja, jeg vet at det ikke er MEG det var sagt til, uten til piloten, og at han sikkert skjönte hva ATC sa:

 

Noe som imponerer meg mye er hvor enormt mye noen her på forumet vet. Her nytter det ikke å være pilot eller jobbe som flygeleder. Uansett får du så hatten passer HAHAHAHA tror jeg ler meg skakk """"""

 

Haha, ohh yeah, its Flightsim forum allright ""

 

Til info kan jeg fortelle at jeg har jobba med fly-kommunikation i rundt 20 år, og har aldrig opleva at nogen

f.eks på KASTRUP har brugt så elendig og dårlig kummikation som han som jeg hører.

 

Vil du være vennlig å fortelle oss hva du jobber som, og eksakt hvilken erfaring du har fra lufttrafikktjeneste? Jeg må si jeg stiller meg meget undrende til dine utspill.

 

Jeg syntes faktisk det lukter litt Helge Bø her. ""

 

Kanske alle bare skal ta å legge inn en liten dagbok fra når de var födt til dagens dato?

Bilder på födesel, skolegang, examen, förste dama man fikk i seng, CV, erfaringer m.m m.m.

 

Noen her på forumet har fryktelig vanskelig å akseptere ting som det er, og MÅ ha bevis i hytt å pine. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Timmy

Flot inlegg du kommer med her.

Vil bare si......Pass veldig mye på hva du sier her for der er en stor skare uten selv kontrol der bare farer frem med bål og brann uten at kunne begrunde sagligt, og chancen for at bli overfalt verbalt her er veldig stor.

Som du nok leste tidligere ville jeg gjerne se hva de forskjellige der kommenterte min kommentar jobber med, MEN bare EEN (1) var så ærlig at si det og det var Anders Forseth. Anders kommentar har jeg respekt for, for han vet hva han sier, da han har erfaring rundt ATC. Mange gapte og skrek som unger her uten at vite en klapp. Han som nå mener at jeg ikke kan se forskjell på Civil og Militær ATC, han må da nå fortelle lidt om sin bakgrund for at kunne være så flink at kunne se det selv.Kanske han vil hjelpe mig da. Jeg vil gjette på at han er rundt 17.år og bare vil si noe her for at komme av med frustrasionerne sine da han ikke har peilig på hvad ATC er.

Håper at han selv vil komme med lidt mere data rundt hans viten her da jeg nok tar feil.Ikke missforstå mig her vedr. alderen(17.år) som jeg skriver. Jeg tror bare ikke at han i det hele tatt jobber eller har jobba med ATC, da han da ikke ville ha sagt sånn her, men villle ha kommet frem med noget konkret .

Endnå engang tak til dig Timmy

Venlig hilsen Ivar

Altid bra at vite at man ikke er alene med meningerne. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du trenger ikke gjette, står i profilen min her at jeg er født 31.10.1986, så ja, er 17 år ja.

Men, trenger man være ATC for å se forskjell på militær og sivil flytraffikk? Dessuten, så sa ikke jeg at du ikke hadde peiling på hva du snakket om, men slik er det i Norge, og slik vil det være. Jeg VET at her i Bodø snakker til og med de militære pilotene på norsk til tårn/approach av og til, sånn ca hver gang de flyr altså.

 

"Jeg er ikke enig med din mening, men jeg skal dø for at du får din mening frem..." eller noe sånt noe.

 

Neste blir vel at du sier jeg ikke har vært i kontrollsentralen eller noe slikt? Aldri flydd? DESSUTEN skal man ikke se på alderen, for alderen kan ikke relateres direkte til modenhet, systemforståelse osv, det er forskjellig fra person til person det ""

 

Edit: Måtte bare få med meg, at de siste 4-5 årene mine har min interesse bare økt og økt for ting innen luftfart, militær og sivil, og sier ikke at jeg kan ATC bedre en deg, men kan litt om litt av hvert... bla. det jeg nevnte i ett av mine forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig

Det var dig som påpeka at jeg ikke kunne se forskjell på Civil og Militær ATC.

Fint at du har interesse infor dette området. Det er for meg

ihvertfall spedende at jobbe med. Noget som jeg ønsker for dig er at du likesom jeg for prøve at jobbe som operatør

i ORION og kanskje AWACS. Dette slår bare alt.

Du følte et angreb før...Gjør ikke det. Jeg følte også et angrep, men la os grave ned øksa i stedet for, og utveksle

erfaringer. Jeg vet hva jeg kan og du vet hva du kan. La os hjelpe hverandre istedet, og kunne trekke litt på hverandres viten.F.eks vet jeg ikke mye om Vanlig PC,-det gjør du helt sikkert.

Jeg vil hellere en gjerne svare på spørssmål,-men jeg har gjennem hele denne ATC snakken bare blitt hagla ned med at jeg ikke vet noe osv,-og det selv om at jeg lever av at drive kommunikation fra og til fly.Det gjør meg litt skuffet

og litegran ked av det å, da jeg jo bare kom med information som jeg kjenner til, og forsøkte at bibringe som en annen ingangsvinkel til bruk av sprok i ATC. Håper at

du skjønner.

Venlig hilsen Ivar. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, på en måte kan man vel si det, men er ikke så uvanlig det da. Uansett, du har rett i hva du sier om at vi vet selv hva vi kan, ingen tvil selv om man ikke virkelig vet det før man blir satt på prøve. Men, jeg syns fortsatt at du har feil holdning om dette med den kommunikasjons-biten der, hehe. Vi legger ned øksen ja ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til godeste Ivar Rasmussen

 

Dersom du mener at det kun er god ATC i de land der bare engelsk brukes, så tror jeg nok det begrenser seg til England og USA. Har selv vært innom radartjenester i utlandet (Rhein Radar i sør Tyskland, der de har et av de tettest trafikkerte luftrommene i Europa), og her prates det minst like mye på morsmålet som i Norge. Nå ser jeg på flygelederne i Tyskland som svært kompetente, og er HELT uenig med deg. Disse snakker heller ikke spesielt godt engelsk, men fordi man har en fast fraseologi har det ingenting å si. Om man sier "tørn left hedding tu tri serro" så skjønner alle det.

 

Skjønner ikke helt hvorfor du stille spørsmålstegn ved ATC i Norge pga bruk av norsk. Har jo aldri vært noe problem som følge av dette...

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nu skal jeg ikke spille klog eller erfaren, inden for "Komunaktion mellem ATC og Fly"

 

Men vil da lige give min mening til dette ""

 

Kan egentlig ikke se problemet, at ATC siger at han har sagt Bratheens 13 gange i dag, skulle da ikke gøre piloten usikker på, om ATC nu er til at "stole" på.. Vi må lige tænke på situationen. BRA, har fået nyt callsign, det er første gang det tages i brug, så self. kommer ATC jo til at sige Bratheen's nogle gange, det er jo ren refleks, det burde piloten vide..

 

At de snakker på norsk, kan jeg heller ikke se det store problem i.. Man kan jo høre de griner, så for en udenlandsk pilot, er det vel indlysene at det ikke er noget info til ham.. Ellers får den udenlandske pilot vel også den info, han skal have på engelsk?

 

Vi ved jo heller ikke hvor meget trafik der er, og hvordan det ligger..

 

Bare logik for mig, og mit bidrag til debatten "" Husk på, jeg er ikke udannet i noget indenfor "fly komunikation" e.t.c

Er kun ATC på Vatsim """"

 

Dette er overhovedet ikke ment som en "angreb" på nogen.. Så ikke opfat det sådan plz ""

 

Anyway, sjovt lydklip """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...