Gå til innhold

Mehavn Ulykka


Marcus Krogtoft

Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

I kveld har forsvarssjef Sigurd Frisvold løst alle forsvarsansatte fra taushetsplikten for å kaste lys over det som hendte 11. mars 1982. Jeg husker forøvrig hendelsen meget godt.

 

Jeg har ikke lest kommisjonens rapport, men iflg Larsstuvold (Widerøe-kapteinen som har skrevet hovedoppgave om hendelsen) er det en rapport der HSL for første gang har gitt seg i kast med så heftige spekulasjoner. Bl a er teorien om de utløsende årsaker: kapteinens medisinbruk som årsak til voldsomt siderorspedalbruk, kombinert med servere turbulence, en koffert som fløy fra fremre lasterom som åpnet seg, fløy over vingen og gjennom propellen for å slå løs balansevekta på toppen av vertikalfinnen. Du tror det ikke før du får se det....

 

Denne dagen var en mørk dag i norsk luftfarts histore. HSL har gjort den mørkere.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykjer og at dette programemt var særs interesant. Eg reagerar kraftig på at HSL ignorerte over 30 vitneutsagn om at engelske Harrier maskinar var observerte i området kor LN-BNK gjekk ned. det med lastelukene og sideroret verkar mystisk og litt ekstremt. Men eg vil ikje seia noko for der har eg så godt som ingen peiling på kva som kan ha skjedd.

Lurar på kvifor dei ikkje har funne Kapteinen....verkar merkjeleg at han har forsvunne.....

Men no skal det vera sagt at eg var 3 år i underskot då dette skjedde og at eg ikkje visste noko om denne ulykka fr for vel to år sidan...

Håpar dei finn ut av kva som skjedde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Lars Chr. Hansen:

trur nok at grunnen til at Kapteinen ikke er funnet er vel at han har forsvunnet lengere utpå havet, som en følge av sterke strømmer på hvabunnen... (min teori da dette da
"[blink]"
)

Det stememr nok dette... som dykkar har eg merka at undervansstrømmane kan vere sværet sterke. Og at dei har flytta denne stakaren er nok ikje usansynlig. Har sett store oljefat rulleforbi meg på flat botn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Torstein Sønstabø:

Roa deg ned no du... me må vel få lov til å spekulera litt rundt ulike ting ved dene ulykka?

Torstein, jeg er "roa", men det finnes altså teorier om nettopp dette som ble lansert da ulykken var i media første gang og senere. Første gang -3 år Torstein.

 

Jeg anbefaler alle som har interesse i denne historien om å f.eks oppsøke et bibliotek og lese avisene fra denne tiden. Her finnes mange teorier.

 

[ 20.11.2002, 00:06: Endret av: Roald Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda ddet går jo ann å gjere. Bilblioteket er jo ein fin ting. Men klokka "seint på kvelden"? Tviler på at dei opnar då "[stikk

Joda Tomas. Dei sa at ein Harrier ba om Prioritert Landing like etterå og lande på Tromsø og var i huj og hast stua inn i britane sin hangar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn merkelig hvor mye som skulle holdes hemmelig i denne saken. Bare det å få ut rapporten fra hovedredningssentralen i Bodø skulle vise seg vanskelig:

 

Fra Avisa Nordland:

quote:

Men han måtte til departementet for å få ut rapporten Hovedredningssentralen i Bodø skrev ulykkesdagen.

- Daværende politimester Bjørn Hareide knipholdt på rapporten fordi han mente den var en intern logg unndratt offentlighet, sier Larsstuvold.

Departementet var delvis enig med politimesteren, men peker på at det har gått lang tid og at det er en stor og velbegrunnet offentlig interesse for saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Erik,

Du tar fullstendig feil. Er jeg så uklar? Det jeg har kommentert etter mitt første innlegg, er de siste innleggene er om kapeinen.

 

Jeg var høyst oppegående da teorien om Harrier-kollisjon første gang ble lansert, og har senere ikke sett noe som kan svekke min oppfatning om nærkontakt med et annet fly var årsaken. Re-check, Bjørn Erik.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett - nå har samferdselsministeren bestemt at saken skal granskes på nytt. La oss håpe at dette blir en skikkelig gransking som fører frem, slik at pårørende og andre kan slippe alle mulige teorier og spekulasjoner om hva som egentlig skjedde.

Problemet er jo at dette begynner å bli lenge siden, og jeg vil tro at en oppklaring er avhengig av bistand/info fra det britiske forsvaret.

Det slo meg forresten mens jeg så Brennpunkt-programmet: Sitter det en tidligere Harrier-flyger i England et sted som ikke har hatt det spesielt godt med samvittigheten sin i noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK, som journalistisk søkende organ har stilt spørsmål ved Mehamn ulykken tidligere. Jeg har (i forvaring enda) en VHS tape med en dokumentar laget ca. 1987/88 hvor de også tar opp spørsmålet om hva som egentlig skjedde.

 

Dengang ble det heftet lite ved observasjoner av andre fly i området rundt tidspunket, søkelyset lå på dårlig sikt, kofferten i sideroret og medisinske årsaker.

 

En ny granskning hvor alle kort legges på bordet vil kanskje gi oss det endelige svaret.

 

-bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som virkelig er interessert i informasjon og kunnskaper om saken, bør også få tak i boken "Ingen kjent trafikk", skrevet av bl.a. nå avdøde Oddvar Kristoffersen.

 

Boken omhandler i tillegg til en god del andre forhold vedrørende lufttrafikken i det aktuelle området ulykkesdagen, også faktiske opplysninger om ulykken, samt diverse teorier om hendelsesforløpet, basert på både "Flight Manual", vitneutsagn og inngående kjennskap til flygingens egenart i nordområdene.

HSL's arbeide får tildels hard medfart, begrunnet med det faktum at man mistenkte lederen i Havarikommisjonen, Wilhelm Mohr, for å ha en "bukken og havresekken" posisjon i forbindelse med arbeidet med etterforskningen.

 

Oddvar Kristoffersen, som på den tiden var journalist i lokalavisen "Fremover" og samtidig skolesjef i Narvik Flyklubb, hadde et brennende ønske å klarlegge alle forhold som kunne kaste lys over årsakssammenhengene i forbindelse tragedien. Bare så synd at han ikke får oppleve det som er i ferd med å skje nå; at saken sannsynligvis tas opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Slenger inn en liten selvopplevd historie for å støtte opp "Harrier teorien".

Det var i 1988 jeg kom fra Gardermoen retning Ski i en cessna 150. Lå over Øyern på høyde med Flateby i ca.3000 fot. Har sett jager aktivitet høyt over meg en stund før. En F-16 kommer sigende inn bakfra på min venstre side. Anslår avstanden til ca.50-75 meter. Jageren har understell og annet ute for å fly så sakte som mulig. Siger forbi meg og piloten "gir meg fingern og en hånd blir dratt over strupen".? Dere kan jo tenke dere hvilke støkk det gir å se en F-16 på denne avstanden i lufta. Den virket enormt stor.

Etter å ha "gitt meg fingern", senket han nesa og gikk litt lavere for deretter å dra inn understellet og hva han ellers måtte ha hatt ute, akselerte i stor fart og ble borte retning Rygge. Nokså skremt og forbanna Kalte jeg opp tårnet på Kjeller og fikk svar. Spurte om han hadde annen kjent trafikk i området. Fikk til svar at det ikke var annen trafikk i området??? Dette da til tross for at jeg hadde oppservert jager aktivitet over Øyern i flere minutter før "besøket". Tenker med gru på hva som kunne ha skjedd om jeg hadde gjort en skarp venstre sving i det denne F-16 jageren kom inn bakfra så nære. Det må også nevnes att gjeldende område er mye brukt som treningsområde for PPL trening av klubbene på Kjeller. Skulle selvfølgelig ha meldt en "near miss" den gangen, men ble frarådet og fortalt at de aldri ville innrømme å ha hatt noen F-16 i dette området på nevnte tidspunkt. Saken ble derfor valgt ikke rapporter.

Har faktisk flere lignende hendelser.

Tror sikkert at jeg ikke er alene om å ha hatt "nærbesøk" av jagerfly. Så kan man jo spekulere på hvorfor? Brukt som mål (hånd "signalene" kan jo tyde på dette i dette tilfelle)? Morro/kjekkaseri? Hva hvet jeg. Det jeg er sikker på er at mange av forsvarets unge piloter lever etter andre sikkerhetsregler en oss "vanlige" piloter, og att mange av disse hodeløse handlingene blir missforstått skjult/forsvart. Luftforsvaret har antageligvis andre "skjulte" regler for hva som er ok.

Artig å høre om andre har lignende sanne, selvopplevde historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et interessant innlegg, Per! Du er ikke den første og sikkert ikke den siste som blir brukt som target training av militære fly.

 

I ettermiddag/kveld er det kommet flere opplysninger som kan kaste lys over hendelsen, og som den nye havarikommisjonen må ta stilling til.

 

På nettsiden til NRK finnes oppdatert stoff, og en oppsiktsvekkende opplysning er at en dykker fra KNM Horten var med på å ta opp en mørk, trekantet flydel som ikke passet med Widerøe-flyet. I NRK Nordnytt i kveld opplyses at en tidligere offiser på Bardufoss har tatt kontakt med politiet for å gi opplysninger om hva han observerte på Bardufoss samme dag som ulykken. I korte trekk er dette at han var i "nærkontakt" med en Harrier som nødlandet. Flyet hadde skade i nese og langs buken. Han observerte grønnmaling på skadestedet. Flyet ble øyeblikkelig tatt hånd om av engelskmennene.

 

I dagens Avisa Nordland mener Ulf Larsstuvold - Widerøe-kapteinen som har brukt de siste årene for å komme til bunns i saken - at nødlandingen i Tromsø var en avledningsmanøver. "Kollisjonsflyet" landet på Bardufoss, en militær flyplass, hvor de hadde et apparat som kunne ta hånd om dette på en mer diskret måte enn på Tromsø Langnes.

 

Disse opplysningene, koblet mot det som ble sagt i "Brennpunkt" gir en form for logikk. Flyet i Tromsø ba om prioritert landing, men da det lå et Twin Otter-fly foran på innflyging, ga Harrier-piloten OK til at WF kunne lande først, og det landet vertikalt etter at WF hadde landet. Hvorfor - hvis det hadde skade/problemer - aksepterte piloten et saktegående Twin Otter foran seg?

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...