Jump to content

Marcus Krogtoft

Members
  • Content Count

    231
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Marcus Krogtoft

  • Birthday 12/28/1982
  1. Jepp, va fin den der da han landa. Fikk ikke filme inne i kabinen siden den var full av instrumenter og ballasttanker.
  2. Hvordan forklarer du da at vi har litt skyvekraft av eksosgassen på Beechen? Det samme har Dornier 228....
  3. Windshielden er av: Glass, plastikk, Glass. Varme elementene er støpt inn i vinduet, og så vidt jeg kan se av tegningene så skal elementene ligge mellom det ytterste laget med glass og plasten. Hele Windshielden kommer som en assy, med silicone seal og weather hump seal, og utpå der igjen er det en aluminiumsramme med skruehull. Disse skruene skal torques til 20 lbin. etter at sealingen er tørr. Ofte sprekker windhshielden pga heatfunksjonen, f.eks forestill deg hva som skjer om du kjører varme på et vindu som står i mot -30 grader. Saken blir ikke akkurat bedre av at Windhieldene til Beechen har en elendig passform, så endel interne spenninger i ruten har og sitt og si for at den sprekker. Men som mange tror, så blir ikke windshielder bare byttet pga sprekk. Et tilbakevendene problem hos oss iallefall er delamminering av ruten, dvs at lagene med glass-plastikk-glass løsner litt fra hverandre (pga temperaturforandringer, kjemisk reaksjon, og trykkforandringer). Dette har ingen strukturell betydning, men sikten blir dårlig. Og siste kriteriet for bytte er hvis windshield heat ikke fungerer. Så kjapt oppsumert, så bytter vi Windhshield ved Sprekk, u/s Varme i ruta, og delamminering som hindrer sikten.
  4. Sprekk i Windshield, skjer med gjevne mellomrom, Dette er et normalt problem på Beech 200 series. Frontruta består av flere lag, og hvis det er det ytterste laget som har sprukket, så kan man fly unpressurized, så lenge sprekken ikke hindrer sikten. Er sprekken på det innerste laget, så står du AOG til du har installert ny Windshield. I praksis blir jo ruta byttet med en gang den sprekker, denne jobben tar minst 30 timer pga sealing som skal tørke.
  5. Har mekket til en video fra nord, bildene er riktignok tatt i vinter da men... Dere som var på unge ørner har nok sett den der. Eagle Mulig du trenger VLC player for å kunne se denne.
  6. Æ va vell litt lengre inn i rossfjorden...., Æ vet a faen ka som helt skjedde, men det va vell litt uoppmerksomhet ute å gikk jah. Human Factors hete det vel i flyindustrien. Men anyway, neste gang blir det operativ flygeplan uansett hvor kort man skal ut å fly, da ville tabben ha blitt oppdaget på et tidligere tidspunkt. Forøvrig første gang æ har gått på en navigasjonstabbe. Va uansett greit å få en Radar Vector til Rossvoll :blush:
  7. Tenkte bare at jeg skulle dele en aldri så liten tabbe med resten av forumet... Skulle fly ned til Bardufoss i kveld for å levere et fly til vedlikehold, men huhei, gjett hvem som tok feil fjord inn til bardufoss... Tipper en viss en her på forumet fikk seg en god latter siden han satt i tårnet.. Sånn kan det gå når man ser feil på kartet..
  8. Det er jo både lyd og lys i de aller fleste ordentlige fly. Dette trigges av Power Lever i Flight Idle, Flap i App eller Down, og Landing Gear Selector up. Man kan mute warning hornet hvis man bare har Flap app, men er Flap i down posisjon så er muting umulig. Allikevel er det ingen problem å prestere å gjøre en gear up landing...
  9. Bare vent til en av de securityfolkene finner ut at dem skal kreve høyere lønn, en streik der kommer til å stoppe hele norge... P.S vi var i møte med Avinor i Tromsø i dag, og der kom det fram at en av karene i SGS hadde blitt securitysjekket 37 ganger i løpet av en arbeidsdag, det er da vel mye.
  10. Og som vanlig sniker NLA til seg reklame......
  11. Æ har vel diverse bilda som æ kan uploade når æ bare får tid....
  12. Akkurat dette vi vil unngå, Windmilling trekker energi, det tilfører ingenting. Derfor kantstilles propellen når noe slikt skjer.
  13. Ja vi skal ha lærlinger til høsten. Både innenfor Avionikk og teknisk. Skolene skal ha fått mail om det med beskjed om å distribuere budskapet videre til elevene. Innefor avionikkfaget kan det bli enten komponent eller system, det vet jeg ikke helt enda. Men innefor teknisk blir det system-mekaniker. Antallet er ikke godt å si, men antakelig en fra avionikk og en fra teknisk.
  14. Akkurat det hørtes ut som et meget velkjent problem....
  15. [image]http://www.chickenwingscomics.com/archives/content/strips/20060808.jpg[/image] [image]http://www.chickenwingscomics.com/archives/content/strips/20050405.jpg[/image]
×
×
  • Create New...