Jump to content

Per Borrmann

Members
  • Content Count

    390
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Per Borrmann

  • Birthday 04/06/1949

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Boeing 777-200LR har ca. 2000 km lengre rekkevidde en A380. Blir vel kanskje litt snau sikkerhetsmargin for en A380?
  2. Masse god info og "tutorials" her; http://flightsim.no/forum/index.php?topic=22715.0 Ellers, Ingen hemligheter : bare litt diskresjon for og ungå for stor offentlig opmerksomhet som potensielt kan vekke en "kjempe". Send meg en PM. Forklaring vil bli gitt... gjelder det opprinnelige spørsmålet i første innlegg fra Eivin om; "finnes det noen gratisprogrammer som kan brukes til sånt?"
  3. Se der ja...Takker og bukker Rune 8) Mener det skal finnes i hvertfal en fil til...
  4. Er vel fremdeles noen her som husker "Isak i tårnet" ? Har klart å rote bort disse ubetalelige ATC filsamlingene :'( fra legenden Idar Isaksens arbeid i tårnet på ENFB og ENGM. Har også lett nettet rundt på kryss og tvers uten å finne en "levende" link til noen av disse filene... Noen som kan hjelpe?
  5. Enda mere ombordfilming, Klikk linken under; https://www.nrk.no/nordland/filmet-den-unike-starfighter-flygningen-fra-f16-fly-1.13156073
  6. Flyet nærmer seg sveriges sør/ost kyst. Kan følges her: http://www.flightradar24.com/ADB3412/39c1edf I øyeblikket ser det ut som landing fra sør... Det burde tilsi vestre bane 01L eller østre bane 01R
  7. Tror ikke du er på bærtur Roy! Er vel helst medias ukritiske og ukyndige viten og håndtering av alle spekulasjonene som er problemet. Har sjelden sett skrevet så mye vås om en enkelt sak i norske media :-[
  8. Som en kurositet kan nevnes at videoen hos Aftenposten nå er sett over 50 000 ganger :crazy: Den er i dag også solgt og lagt ut/på sveriges største avis Aftonbladet :eek:
  9. Per Borrmann

    FLG 2011

    Sorry... sliter litt med å få leverings skjema til å vise riktig... Men, dere får bekreftelse på levering av påmeldingen til email-adressen dere har oppgitt på påmeldings skjema. :grin: Så var Geir Ove meg i forkjøpet.. :grin:
  10. Siden det nå ble nevnt andre yrker i tidligere post så ville det vel være naturlig å sammenligne trafikkflygeryrket med regelverket for andre yrker som også har ansvar for mange mennesk og krever en del i form av oppmerksomhet og årvåkenhet, som Halvdan Hellenes skriver. Det mest opplagte må vel da være førere av tunge kjøretøyer som trailere og busser (trikk, T-bane og tog har vel omtrent de samme reglene tror jeg). Eneste forskjellen på disse yrkene som jeg ser det er Lønn, hva de må overvåke og hvordan dette håndteres, foruten "mengden" av dette (forrarbeid, trafikk, instrumenter, systemer, regler). Sitter unektelig igjen med en følelse av att jeg er tryggere som passasjer på flybussen før og etter en flyreise. Jo da, har lest statestikkene :grin: Dette da til tross for himelvidt forskjeller i lønnsnivåene (og selvfølgelig utdanningtiden). Kanskje da også greit å ha i tankene at en flyger opererer i hastigheter 10X av en sjåfør... Her er de Ufravikelige kjøre og hviletid regler for yrkessjåfører sitert fra veitrafikkloven: Daglig kjøreperiode •Etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal du ta 45 minutters pause •Pausen får ikke benyttes til annet arbeid, du skal hvile. Døgnhvile •Hovedregelen er døgnhvile på 11 sammenhengende timer eller minst tre + ni timer hvert døgn •Maksimalt tre ganger i uka kan døgnhvilen reduseres til ni timer Ukentlig kjøreperiode •Total kjøretid per uke er maksimalt 56 timer (forutsatt avtale etter reglene om arbeidstid for sjåfører) •Kjører du to uker på rad kan total kjøretid ikke overstige 90 timer (forutsatt avtale etter reglene om arbeidstid for sjåfører) Ukehvil •Senest etter seks døgn skal du gjennomføre en ukehvil på minst 45 timer •Ukehvilen kan reduseres til 24 timer annenhver uke (reduksjonen skal kompenseres med en tilsvarende hvileperiode) Fartsskriver registrer riktig kjøretid Er du omfattet av kjøre- og hviletidsregelverket skal du ha fartsskriver i kjøretøyet. Fartsskriveren holder styr på kjøretiden og sikrer at du vet når du skal ta pause. Har kjøretøyet digital fartsskriver må du ha et sjåførkort. Dette utstedes ved alle Statens vegvesens trafikkstasjoner. Har kjøretøyet analog fartsskriver må du ha diagramskiver som skiftes ut når den daglige kjøreperioden er over. Hensikten med regelverket er å ivareta trafikksikkerheten og sikre like konkurransevilkår, samt ivareta sjåførens arbeidsforhold.
  11. 3 biletter tur og retur Oslo Narvik/Harstad til totalt kr.6,- Bestilt/betalt og motatt biletter :grin:
  12. Skjeldent syn selv om det nå er mitt på natten "over there"...
×
×
  • Create New...