Emil Topstad Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Mulig det var feil hastighet som de sier, men jeg tror flyet ikke var helt da det traff vannet. Ser på andre flyulykker der fly ikke var hele da de traff bakken kan minne litt om denne. mener at vrak delene ligger i et 5km langt belte så er det noe som ikke er som det skal, om det er bombe skal jeg ikke si det er for det kan jo eksplodrere på andre måter og! ikke sikkert flyet eksploderte heller kan foreksempel være en dør eller noe som åpnet seg i luften og at det reiv flyet i stykker mer og mer jo fortere ned det gikk og at det da ble et langt belte av det mens det var på vei ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 En Cargodör kan godt ha âpnet seg i luften, men en PAXinngang er vel nesten umulig â âpne over FL100? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Eller (det er vel nesten ikke mulig) men om noen har hørt om det British Airways flyet som cockpit ruten fløy ut på.. om dette skjedde kan jo flyet ha mistet kontrollen og kjørt rett i bakken mens det gikk i oppløsning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Kjærstad Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Det var vel en BAC maskin ? Husk at dette er en A330, Veldig nytt ! Tenker vel at rutene er en del bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Et enkelt 5km område med vrakrester er i grunnen ikke nok til å si at flyet gikk i oppløsning i luften etter min mening. Restene ligger tross alt på havflaten, og med havstrømmer og dårlig vær tar det ikke lang tid før slikt sprer seg. Det som bedre indikerer at flyet kan ha gått i oppløsning i luften er slikt som dette; http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6637027 ... et nytt området med vrakrester som befinner seg 60km unna det første... Den episoden med "windscreen blowout" var en BAC One-Eleven, og det litt spesielle med den flytypen var at frontrutene ble festet fra utsiden. Om jeg ikke tar mye feil, så er det nok vanlig for Airbus a sette frontrutene på plass fra innsiden slik at trykkdifferansen mellom inn- og utsiden av flyet vil bidra til å holde ruta på plass... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Bernhardsen Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Helt naturlig at man spekulerer ved slike tragiske ulykker. http://news.yahoo.com/s/time/20090602/wl_time/08599190242100 Når man sammenligner den historien der med det man har fått ut av media, så ligner det mer og mer det samme. Og mer ligner det når evt. lav fart kan ha bidratt med årsaken pga. turbulens (AoA). Vi får håpe de finner boksene som kan gi Airbus mer informasjon om denne saken er lik Qantas 74 flighten og at de evt. får gjort noe med problemet. Iallefall så er en slik ulykke et resultat av en rekke diverse årsaker, som f.eks. lik den Qantas+ vær og + fart som til slutt resulterte med AoA. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas F. Tollefsen Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Angående flightplan, så indikerer rapporter at den forsvant mellom INTOL og TASIL som vil gi airway UN873. En rute brukt tidligere er denne: (FPL-VRG8744-IS -B763/H-SIRYW/S -SBGL0110 -N0485F290 PCX3 POKA UA314 NUQ/N0475F330 UA314 SVD UZ10 NTL/M080F320 UN873 FEMUR/M080F320 UN873 INTOL/M080F320 UN873 EPODE/N0476F340 UN873 ASEBA/N0475F340 UN873 SAGMA/M080F340 UN873 CVS/M080F360 UN873 LIMAL/N0463F360 UN873 GDV UN858 SUNID/N0454F380 UN858 DGO UN976 PPN/N0457F360 UN976 LATEK UN871 KUDES T163 PSA PSA2W -EDDF1129 LSZH EDDL -EET/SBRE0050 SBAO0309 ORARO0340 GOOO0355 GVSC0518 GCCC0618 GMMM0746 LPPC0836 LECM0848 LFFF0951 LSAS1042 EDUU1059 EDFF1111 RIF/PPN/N0456F390 UN857 BAN BAN2E LEMD RMK/ETOPS UNDER 120 MIN RULE ENROUTE ALTS SBNT GVAC) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Morten W Melhuus"Feil hastighet" var vel å dra den langt. Ja, det jeg syns var litt spesielt var å si at man blir stående fast. Ellers skulle fenomenet du beskriver med plutselige windshift med påfølgende hastighetsproblemer være veldig godt kjent for oss simulatører også, i alle fall de som flyr PMDG i FSX med addon vær. Som du sier kan det se ut som de var i vær de ikke skulle vært i, men hva som var årsak og hva som var konsekvens er vel ikke godt å mene så mye fornuftig om enda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Da var man tilbake på start igjen... Vrakrestene som er funnet er ikke fra Air France flyet, men trolig et skip. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=544271 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_Andre Martinussen Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Ser en spansk pilot observerte ett sterkt hvitt vertikalt lysglimt i 6 sekund i samme området og tidsrom. Hvitt tilsier fosfor såvidt jeg vet. Kanskje hadde Frankrike eller Brasilsk forsvar noe i lasten. Men kun spekulasjon, jeg er ingen konspiratoriker;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Så på nyhetene nå at de har ACARS meldingene som ble sendt til flyet.. Der stod det at FLT AP OFF - Skjønte ikke noe her. Sender flyet eller pilotene melding via ACARS når de skrur av autopiloten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Jespersen Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Den koblet seg nok ut selv siden flyet mistet noen viktige systemer, og det gjør at den kobler seg ut automatisk for å la pilotene styre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Må si at dette utføres meget uprofesjonelt, Brasil sier de har funnet flydeler, men Frankrike sier de IKKE har funnet flydeler fra AF447. Hva er det de driver med? Og hvis autopiloten ble koblet ut så måtte jo pilotene fly flyet i stormen manuelt, var antagligvis så mye vind og krefter i dette været at de kanskje ikke klarte og holde flyet oppe i lengden. Det er jo heller ingen som vet om flyet i det hele tatt gikk i oppløsning før det traff vannet. Jeg håper virkelig de finner flyet, og finner ut hva som har skjedd.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Grun Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Air France bytter hastighetsmålere. Flyselskapet nekter å kommentere hvorfor. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=554498 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Christian Lindgren Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 sakset fra VG: De automatiske meldingene som ble sent fra AF447 før det forsvant sporløst i Atlanterhavet viser at de avanserte systemene om bord ga motstridende informasjon om flyets hastighet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Hvis det er dette pålegget fra Airbus media sikter til (og som blir videre-"servet" her - rått), ble det utstedt i 2002. Den aktuelle flymaskinen ble produsert i 2005. PS: Dette er mitt første - og siste - innlegg i denne diskusjonen inntil en konklusjon fra en havarikommisjon foreligger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Arild Hansen Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 På tide å legge inn sjekk av pitot i pre-flight inspection på alle fly kanskje??? I 1996 gikk et fly ned på grunn av veps i pitot, samme år gikk et fly i bakken på grunn av teip fra vedlikehold over pitot, i forrige uke måtte et norsk fly snu på vei til Spania pga humle i pitot - og nå lurer man på om det kan ha vært pitottull med A330en også. Hvorfor sjekkes ikke dette oftere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Om det skulle vise seg at det kom melding om informasjon om forsjellige hastigheter i system kan dette like godt skyldes ising. Om det hadde vert tapet for/ fremedlegmer i pitorøret alt ved takeoff skulle dette ha blitt oppdaget LANGT tidligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Arild Hansen Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Joa... sant nok. Men rart at man allikevel ikke sjekker dette hver morgen f.eks. Hundrevis av liv har jo gått tapt pga av insekter i pitotrøret. Jaja... sorry avsporingen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Jespersen Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 På tide å legge inn sjekk av pitot i pre-flight inspection på alle fly kanskje??? I 1996 gikk et fly ned på grunn av veps i pitot, samme år gikk et fly i bakken på grunn av teip fra vedlikehold over pitot, i forrige uke måtte et norsk fly snu på vei til Spania pga humle i pitot - og nå lurer man på om det kan ha vært pitottull med A330en også. Hvorfor sjekkes ikke dette oftere? La oss montere webcam i alle pitot rør! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Ingen som vet hvordan ACARS virker? her er forøvrig også en Air France Flight 447: A detailed meteorological analysis http://www.weathergraphics.com/tim/af447/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Siste som er rapportert er at ingen av vrakdelane eller oljeflaka dei har funne stammar ifrå flyet. Om DET stemmer, så er det jo eit kraftig steg attende til starten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Andre kan jo utrede nærmere, men meldingene sendes automatisk ja Tom. Hvor mye, hvor ofte, og over hvilket system, kan såvidt jeg har forstått variere noe fra selskap til selskap. Det jeg lurer mest på i den forbindelse er om de meldigene vi har fått høre om kommer fra offisielle kilder, eller om det også er informasjon av tvilsom opprinnelse, og som er tolket av "ikke-eksperter". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Bernhardsen Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Ser ut som det ikke var kun 12 feilmeldinger iløpet av 4 minutter flyet sendte, men faktisk 24 feil meldinger totalt. Dessuten ser det også ut som at været ikke var like kraftig som det ble opplyst om tidligere i området iflg Dagbladet http://www.dagbladet.no/2009/06/06/nyheter/utenriks/innenriks/air_france-ulykken/flystyrt/6591419/ ...Mens VG derimot skriver om ekstremvær: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=554498 Blir mer og mer forvirret etter mer media skriver om ulykken/forsvinningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Man kommer til å bli helt tullerusk av alle teorene som media skiver om her. Jeg synes vi alle skulle vente til Havarikommisjonen får satt bitene på plass, og nærmer seg en konklusjon som faktisk stemmer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Bernhardsen Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Enig. Og svaret på gåten finner vi iallefall ikke på flightsim.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 34-22-25 - INDICATOR - ISIS (INTEGRATED STANDBY INSTRUMENT SYSTEM) 34-43-00 - TRAFFIC AND TERRAIN COLLISION AVOIDANCE SYSTEM 34-12-00 - AIR DATA/INERTIAL REFERENCE SYSTEM (ADIRS) ((ADIRU & CDU)) 34-10-00 - AIR DATA/INERTIAL REFERENCE SYSTEM (ADIRS) 27-90-00 - ELECTRICAL FLIGHT CONTROL SYSTEM (EFCS) 22-83-34 - FMGEC (FLIGHT MANAGEMENT, GUIDANCE AND ENVELOPE COMPUTER) 22-62-00 - FLIGHT ENVELOPE COMPUTATION 22-30-00 – AUTOTHRUST 27-23-00 - RUDDER AND PEDAL TRAVEL LIMITING ACTUATION 27-93-00 - FLIGHT CONTROL PRIMARY COMPUTER (FCPC) 34-11-15 - PROBE – PITOT 27-93-34 - FCPC (FLIGHT CONTROL PRIMARY COMPUTER) 21-31-00 - PRESSURE CONTROL AND MONITORING 27-91-00 - OPERATIONAL CONFIGURATION (F/Ctl Altn law) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Lik fra Air France flyet er funnet i følge brasialiansk luftforsvar... http://www.dagbladet.no/2009/06/06/nyheter/utenriks/air_france-ulykken/6594367/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Arild Hansen Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Ja... det stemmer sikkert nå. Ah!... grusomt! Men det er jo forsåvidt bra at man begynner å finne de omkomne slik at etterlatte får en grav å gå til. Uff! http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=554572 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg lurer bare på som alltid på hvorfor man fortsetter å fly i dårlig vær. Hver gang jeg sier dette, blir jeg "bombet" med svar som: "Flyene er bygd for å tåle slikt". Hvilket jeg alltid anser som rent pisspreik. Derfor har jeg ikke sagt en dritt i denne tråden hittil. Poenget: Hvorfor i svarte fortsetter man å fly i områder der man vet det er svært så ustabile værforhold?? Vennligst gi meg et godt svar på dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.