Gå til innhold

Air France-fly forsvunnet fra radaren


Steve Strøm

Anbefalte innlegg

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Satt og tengte litt, kanskje HELT feil men:

 

Flyet ble tatt av lynet så strømmen gikk, deretter har pilotene koblet ut autopilot og har begynnt og fly manuelt også har de mistet kontrollen over flyet grunnet vanskelig turbulens, og ikke klart det og at de gikk ned i havet..?

 

ikke vet jeg men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det er nok mye som kan ha hendt. Desverre er det nok lite vi får vite sikkert før de faktisk finner flyet... Om de finner flyet...

 

Det Air Canada flyet du nevner, Simon, var nok en DC9-32 (C-FTLU, flight 797). Brann fra kortsluttning av en krets finner du også i Swiss flight 111 (HB-IWF, MD11). Men fly som Airbus A330-200 er vel faktisk laget med disse to ulykkene i bakhodet, så jeg har mine tvil om hvorvidt det faktisk er mulig å snakke om en elektrisk brann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brasiliansk pilot skal ha sett «Oransje prikker» på Atlanterhavet. Han mener det kan ha vært flammer.

 

Sent mandag kveld meldte senegalesiske myndigheter at de har sett vrakrester i sitt farvann. Det har ikke vært mulig å bekrefte om dette tilhører Air France-flyet, skriver O Globo.

 

Nyeste fra vg.no nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra innlegg Frank!!!

Her legger du med andre ord skylden på pilotene i en hendelse du egentlig har null grunnlag for å mene noe om!!!

Hva er det som sier deg at pilotfeil er delaktig i denne hendelsen? Og at du klarer å komme med en setning som at pilotene ikke tar situasjoen alvorlig nok, jeg er målløs!!!

Artig å fått vite hva slags bakgrunn du har for disse konklusjonene, flyr du til daglig eller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ikke noen rolle om han flyr til daglig, det gir ikke noe bedre grunnlag for å komme med konklusjoner. Spekulasjoner i denne saken slik det står nå er helt meningsløst uansett. Mitt forslag er at den ivrige havarikommisjonen på Flightsim.no slutter å spekulere i årsaker og heller får lese rapporten fra den ordentlige havarikommisjonen når den en gang er ferdig.

 

Mine tanker går til de forulykkede og de pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra innlegg Frank!!!

Her legger du med andre ord skylden på pilotene i en hendelse du egentlig har null grunnlag for å mene noe om!!!

Hvorvidt en spekulerer i pilotfeil eller ingeniørfeil spiller mindre rolle. Naturen i seg selv kan ikke få "skylda" siden den ikke gjør "feil", men alltid er som de fysiske lover tilsier.

Det var, etter hva vi vet, strøm nok til sending av SMS og mayday burde vært sendt. Sannsynligheten for et mayday ikke blir oppfattet av noen instanser bør være liten ellers har noen gjort en dårlig jobb. Nettopp dette området er jo en "klekkesentral" for stormer.

Hårreisende å se folk her inne sitte og kritisere piloter og generelt prøve å utrede hva som skjer.

Å bedrive spekulasjon på et forum er etter min mening greit, alle som leser er klar over at dette er synsing fra en privatperson.

Langt værre er det med journalister som sprer feilinformasjon i hytt og gevær på riksdekkende media- uten noen form for korreks i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskina kunne ha hatt instalert gsm basestasjoner' date=' og dermed ville man ha muligheten til å sende sms. Air france driver å monterer slikt i sine langdistansefly, og noen A330 hadde alt fått utstyret.[/quote']

 

Joda, sant nok det! MEN, som jeg ser det akkurat nå har vi ihvertfall to mulige utfall:

 

1. Flyet mista strøm når begge (?) motorene stoppet, og måtte gjøre ett forsøk på å lande på vannet.

2. Noe førte til at flyet tok fyr og eksploderte? (Ref. til utsagn fra pilot om flammer) eller noe annet førte til at flyet styrtet.

 

Ok, altså:

 

1. Hvis du er Airbus, og du designer flyet ditt for at noe slikt skal skje, hva vil du prioritere den ytterst lite strømmen du har til? Å la pilotene ha nok instrumenter og utstyr til å lande flyet eller å drive en GSM sender som sansynligvis tar MYE strøm da det skal litt til å finne sattelitter osv når du er over atlanterhavet.

2. Si at du er en passasjer, og flyet styrter nedover, tror du at du hadde rukket å dra frem mobiltelefonen og sendt en SMS? Kommer selvfølgelig helt ann på mye rart denne siste påstanden... Kan ha vært "ett sakte styrt" som kansje kunne latt folk få tid til å somle seg, men jeg er litt skeptisk for å være ærlig.

 

Også, hvis det er ett tordenvær det er snakk om, burde ikke GSM sendere være slått av i utgangspunktet? Mtp at det faktisk leder tordenet mot seg? Det er en grunn til at man ikke skal bruke mobiltelefon i tordenvær!

 

Mathias :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke det at jeg nødvendigvis mener at det var det, men om det nå skulle ha vært en bombe ombord i flyet, og den har gått av, gir ikke det en forklaring på hvorfor flyet bare forsvant fra radaren og at det ikke ble sendt ut mayday eller noe. det ville vel også da være mer spredte vrakrester da naturlig nok!?

 

(bare ikke skyt meg om det her høres helt usakelig ut, men bare en liten påstand)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Frank har rett her. I følge Aftenposten var siste radarkontakt med flyet kl. 03:33. Klokken 04:00 fløy det inn i uværet og kl. 04:14 kom melding om trykkfall og kortslutning.

 

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et HF samband i Sør-Atlanteren, slik det er med Shanwick og Gander center? Selv om flyene er på et HF bånd, så er de vel nødt til å kontakte center når de flyr inn i et nytt airspace. I dette tilfellet fløy de vel fra Braziliansk luftrom og inn i Senegalsk luftrom, om de fulgte UN866.

 

Noen som har flightplan?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan flyet være borte for alltid?

Hvordan skal de klare å finne det igjen om det ligger en plass på bunnen av havet langt der ute og det ikke sender ut signaler? En eventuel oppheising ville jo vært minst like krevende som å heise opp bourbon dolphin - Noe de aldri fikk til.

 

Først og fremst en utrolig tragisk ulykke dette her.

Jeg stiller meg som noen andre her skeptisk til enkelte medier. f.eks er det blitt sagt at det er sendt ut SMS fra flyet - Hvordan er det mulig når du ligger 35.000fot og langt i fra kysten? Man er jo ikke i nærheten av noen sender i det hele tatt. Jeg har også liten tro på at lynnedslag alene har forårsaket denne ulykken alene. Lynnedslag slår ned i fly hele tiden, og det er ikke noe uvanlig med det. Flyene er konstruert for det og har masse utstyr for å avlede strømmen som legger seg rundt flyet når et lynnedslag treffer (lynavledere) Jeg har mer tro på dårlig vær, svært kraftig turbulens kombinert med et kraftig lynnedslag. Selv dette er det fint mulig å fly i. Noen skriver at flyet kan ha nødlandet i havet, men jeg personlig tror dette er tilnærmet umulig med slikt farvann - spesielt i storm. Skroget ville aldri tålt belastningene. De klarte det på Hudson River, men vi snakker sjø av helt andre dimensjoner og etter all sannsynlighet to vidt forskjellige ting fra denne tragiske ulykken med Air France.

 

Men jeg skal ikke dra konklusjonen noe lenger nå før man vet noe sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning for de som setter pris på noe annet enn vrøvlet til DB og VG.

 

Link: http://www.weathergraphics.com/tim/af447/

Fin link. Denne Tim konkluderer med;

 

It's my opinion that tropical storm complexes identical to this one have probably been crossed hundreds of times over the years by other flights without serious incident.

Altså; Dårlig vær, men ikke noe historisk dårlig. Videre synsing fra mannens side;

My own opinion of the crash cause, as of Monday night, based on the complete lack of a HF radio call and consideration of all of the above, suggests severe turbulence (see the BOAC 911 and BNF 250 tragedies) combining in some unlikely way with CRM/design/maintenance/procedural/other deficiencies to trigger a failure cascade.

Været er ikke alene skyld i ulykken, men minst en X faktor i tillegg. F.eks. turbulens som forårsaker løpsk cargo (container lager hull) og dermed kortsluttning og trykkfall (som flyet selv rapporterte om).

 

Flyet datt for raskt eller så slo trykkfallet ut personell. Jeg antar at HF (mayday) stillhet kommer av manglende evne til å gjennomføre dette.

 

SMS kan være sendt fra flyet før ulykken (pax var engstelige pga været). Flyet hadde sannsynligvis mobilsender ombord.

 

Note;

Min personlige mening er at DB og VG bør nedlegges pga gjentatt publisering av faktafeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil Topstad

jo det hadde vert en liten ting det der, men hvorfor mistet de kontroll?

Det vet vi ikke enda.

 

Av hendelser jeg har hørt om i nyere tid kan jo Adam_Air_Flight_574 være et eksempel på hvordan man kan miste kontroll, forsvinne sporløst i havet etter å ha fløyet inn i uvær med instrumentproblemer. (Den saken er forøvrig med i sesong 6 av Mayday/ACI)

 

Men det er bare som et eksempel på svar på ditt spørsmål. Selv jeg, som ikke har noe i mot å spekulere, har ingen teorier her og nå. Vi vet jo ingenting.

 

Forresten syns jeg det er helt greit at man spekulerer og diskuterer slike saker på vegne av seg selv som privatperson, det er helt naturlig. Men jeg er enig i at man bør være veldig forsiktig med å fordele skyld frem til den dagen vi har fått en havarirapport.

 

Noe som kanskje forbauser meg mer i denne saken, enn at brukere på ulike fora spekulerer villt i hva som kan ha hendt, er at AirFrance gikk ut så raskt og offisielt med "kan ha blitt truffet av lyn" teorien.

 

Jeg vil anta det er disse automatiske meldingenes karakter og/eller innhold som gjør at de føler seg sikre nok til å nevne det. Men for almennheten vil jeg tro det fremstår noe motsetningsfullt at AirFrance sier dette (og altså insinuerer at lyn er en del av en årsak), samtidig som alle andre pressetalspersoner i luftfartsbransjen formaner om at lyn treffer fly hele tiden, og det er ingen sikkerhetsrisiko relatert med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...