Audun Grun Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Det spekuleres i at et lynnedslag muligens kan være årsaken til ulykken.Men lynnedslag i FL350,kan det være mulig at det er tordenvær i den høyden? Men det er sjelden det er en feil som gjør at et fly detter ned. Det er stort sett flere feil i kombinasjon som er grunnen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Ja, som Audun sier, det er tvilsomt at vær ALENE kan styrte et fly som er fra 2005... Da må det være flere faktorer inne i bildet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir-Tore Aunmo Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Værsystemene på disse breddegrader er mye mer omfattende enn hva vi er vant med her oppe i nord. Skyene kan strekke seg opp til 55000ft og ha utstrekning på flere hundre km. Og lyn kan like gjerne slå oppover eller til siden som nedover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Trur det var Tv Norge de sa at de har funnet flyet via satelitt. Så folk er på veg ut dit nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Veldig trist dette! Jeg tror det kan dreie seg om eksplosjoner faktisk. Et lyn alene klarer vel ikke å ta ned et helt fly. Men man kan lure på hva som har skjedd. Man må bare krysse fingrene for det beste selvom det ser veldig dårlig ut! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Thoresen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Merkelig at TVNorge er den eneste som melder det. Finner ikke noe info om det noe annet sted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Hansen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 I følge det Flygesjef i Norwegian Tomas Hesthammer sier så tror jeg dette kan være det som har sjedd: Flyet får tekniske problemer etter at lynet kanskje skulle ha slått ut strømmen på flyet. Deretter mistet kontakten med sin egen værradar og fløyet inn i et uvær. Pilotene prøver å snu og tar kursen tilbake. På tur tilbake får de flere problemer og de nærmer seg mest sansynlig kysten! Da sjønner folk at dette ikke kommer til å gå bra og de sender sms til sine kjære før de prøver å lande på vannet eller styrter på en eller annen måte! Jeg tror selv at dette var i nærheten av den øya de sendte folk ut for å lete flyet "styrtet eller noe ligende", siden det er sikkert en sms sender/mottaker på øya som har sendt smsene. Dette har sikkert de ikke ville fortelle videre! Men ren spekulasjon! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard C Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Sprø historie på Sky News nå. En britisk kvinne ble intervjuet på direkten og sier at mannen hennes var ombord . Det pussige er at mobilen hans ringte etter ulykken men ingen tok telefonen..... Så hun håper at det kan være noen i live. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Thomas. Tv Norge hadde hørt det fra franske tv kanaler. Så jeg skal jo skru på bbc å se om de sier noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Hansen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Enten bare noen som prøver å skape litt dramatikk rundt det eller at det bare er påfunn. Sikkert en annen mobil som han glemte hjemme. I så fall så tror jeg uansett om det er mobilen som han hadde med seg at det er mobilen som er i livet og ikke mannen ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Sjefsflyger i Norwegian sier til TV-2 nyhetene at Airbus flyet kan ha fått lyn nedslag og problemer med egen vær radar Må ærlig innrømme at den skjønte jeg ikke.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Thomassen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 I slike saker vil det være mange spekulasjoner, det ligger i menneskets natur. Når det gjelder dette med mobiltelefoni fra fly, så er det i utgangspunktet IKKE mulig uten forbindelse med landbasert utstyr. Typisk får man inn signalene på mobilen i ca 5-6000 ft, og i rimelig nær avstand fra utstyret. I 35000 ft kan ikke mobilen brukes, på den bakgrunn. MEN - noen selskaper, bl.a. Air France, har installert basestasjoner med satelittkontakt i noen av flyene sine. Kanskje hadde dette flyet en slik anordning? ACARS/ATSU på A330 vil kunne sende "feilinformasjoner" til mottaker på land, også uten at pilotene ser dette (ECAM). Dette betinger ACARS-dekning. Det aktuelle området innebærer bruk av HF-radio, noe som kan vanskeliggjøre kommunikasjon. Men normalt ikke de store problemer. Man snakker med Brasil på den ene siden, og Senegal på den annen side av Atlanteren. En nødmelding (mayday) burde være grei å få frem. Om en slik melding ikke ble sendt, kan det tyde på rask utvikling av problemene. En A330 har back-up strømforsyning både fra APU og RAT (turbin), samt fra eget batteri (ca 30 min). Den har fem "styrecomputere", og om man mister fire (nesten utenkelig) kan man styre videre på en. Videre kan flyet også manøvreres konvensjonellt ved hjelp av THS (trimbar stabilisator) og rudder. Konvensjonelle back-up instrumenter finnes i tillegg til de airdatabaserte. (EFIS). En slik ulykke vil ikke ramme ETOPS som prinsipp, men kan sette Air France ev. A330 operasjonene generelt i en situasjon, der man krever visse forandringer, før de får fortsette med dagens 180 ev 208 min. Tally-Ho Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Hvis lynnedslaget har gjort at vær-radaren er ute av drift, er ikke flyet sikret mot å unngå å fly inn i store kraftige CB-celler. (Tordenvær) De vertikale vindene blandet med kraftig nedbør og ising kommer garantert til å knekke ethvert fly som ikke er klar over at de befinner seg inni en av dem. Sjeldent jeg har hørt om noen maskiner som frivillig flyr direkte inn i en slik sky. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Mange spekulasjoner her, ja. Naturlig nok. Jeg vil først og fremst rette mine tanker til pårørende til de i det savnede flyet. Håper de finner ut av hva som har hendt snart og at andre kan lære av dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Hansen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Jeg kan bare ikke forestille meg hvilke problemer de hadde ombord vis det nå hadde vært slik at man kunne sende sms via basestasjon som var på flyet som igjen hadde kontakt med en satelitt. Merkelig at dette flyet da ville ha vært på tur ned og vis det hadde vært kontakt mellom basestasjon ombord på flyet ville jo posisjon til flyet da smsene ble sendt være mulig å finne på 123. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Eid Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Ingen mayday er en smule mystisk. Vil ikke APU/RAT evt kunne gi strøm til radioene ? Det eneste vi vet er at vi ikke vet nok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Bergseng Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Det er kanskje blitt en misforståelse et eller annet sted. Det JEG hørte tidligere i kveld var at Frankrike hadde bedt amerikanerene om hjelp for å prøve å finne flyet ved hjelp av satelitt-bilder. Nå mens jeg skriver dette, kan jeg ikke se noe sted at det skal være funnet noen ting enda. Når jeg ser gjennom denne tråden, ser det ut som det er litt forvirring rundt disse meldingene som skal ha kommet fra flyet. Det er 2 typer meldinger som skal ha kommet fra flyet. Den ene typen var automatiske meldinger, som trolig ble mottatt av Air France sin tekniske stab. Dette var automatiske meldinger fra flyet. Disse automatiske meldingene skal ha rapportert om flere feil på flyets systemer. De andre type meldingene som visstnok kom ut fra flyet var SMS-meldinger fra passasjerene. Akkurat som flere her inne, synes jeg dette virker rart, men ingen vet nøyaktig hva som har skjedd, så det er vanskelig å spekulere i hvordan dette kan være mulig. Jeg la også merke til at VG bare skrev at en person hadde sendt en "jeg elsker deg"-melding. Den trenger vel strengt tatt ikke å ha noe med hendelsen å gjøre, selv om media gjerne skulle ønsket det. Uansett hva som har skjedd, må det ha skjedd brått og voldsomt, for ifølge BBC, ble det ikke mottatt noen form for Mayday eller rapport om problemer fra pilotene (bortsett fra de automatiske meldingene). Denne hendelsen høres for øyeblikket veldig mystisk ut. Men en ting jeg gjerne vil vite, som jeg så en spurte om tidligere: Siden Airbus har et system hvor flyet styres elektronisk gjennom pilotenes stick, vil det da si at pilotene mister all kontroll hvis strømmen forsvinner? I motsetning til Boeing, som fortsatt bruker gode gamle vaiere (så vidt jeg vet)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Hansen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Så sant så sant! Styrten måtte sjedd rimelig raskt tror jeg også! Men ingen som tror at min spekulasjon er sansynlig ? Flyet får tekniske problemer etter at lynet kanskje skulle ha slått ut strømmen på flyet. Deretter mistet kontakten med sin egen værradar og fløyet inn i et uvær. Pilotene prøver å snu og tar kursen tilbake. På tur tilbake får de flere problemer og de nærmer seg mest sansynlig kysten! Piloten mister kontrollen over flyet! Da sjønner folk at dette ikke kommer til å gå bra og de sender sms til sine kjære. Flyet styrtet i nærheten av øya de søkte etter flyet siden det kanskje er derfra senderne/mottakerne til smsene var! Sansynlig ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Eid Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Siden ingen har mottatt mayday må ett av følgende ha skjedd: - Pilotene tar ikke situasjonen alvorlig nok (før det er forsent) - Ingen fungerende radio. - Flyet datt i vannet i et svinaktig tempo. Når flyet klarer å sende automelding om kortsluttning så bør det være strøm der og ergo fungerende COM. Hvorfor da ingen mayday ? Om de mister all styring pga brent kabelnett burde de allikevel kunne sendt mayday via radionene. Noe sier meg at pilotfeil er delaktig i dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Thomassen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Spm: Å finne flyet ved hjelp av sms'ene som ble sendt... En A330 beveger seg med 8 NM (ca 15 km) pr min, blir enorme havstrekninger uansett. Uansett - man baserer søket ved hjelp av signaler fra ELT og ev. satelitter. ELT går typisk i 48 timer, så det haster. Spm: Styre A330 konvensjonelt. Se svar tidligere. Flyet lar seg manøvrere konvensjonelt uten computerhjelp. Man har normalt strøm til radio og annet utstyr ved hjelp av APU, RAT eller eget batteri, om motorens generatorer stopper. ATSU / ACARS kan sende "feilmelding", avhengig av dekning. (uavhengig av pilotene). Tally-Ho Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Thomassen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 En ting til; Et mayday kan ha vært sendt, men ikke hørt (fanget opp). Det angivelige området (nordøst av posisjon INTOL) ligger i et såkalt HF-område. Her lytter Brasil, og noe lenger NØ lytter Dakar (Senegal). Men forholdene for kommunikasjon kan være dårlige, og ofte hører ikke mottaker med en gang hva som sendes. På denne tiden av døgnet (natt) er det heller ikke veldig mange andre fly i dette aktuelle området. Tally-Ho Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Dette med at flyet må ha nådd kysten fordi pax greide å sende SMS vet jeg ikke om jeg tror på. Det er nok antageligvis ikke verdens beste radardekning der nede, men jeg tror da virkelig at hvis de var såpass nær at en basestasjon kunne motta SMS, kunne en eller annen radar motta signaturen til flyet. Derfor tror jeg at disse meldingene må ha blitt mottatt fra en basestasjon på en greit bebodd øy/øygruppe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Eid Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 ATSU / ACARS meldingen kom 40 min etter at flyet forsvant fra radar. Jeg antar av dette at flyet på normalt vis forsvant ut av radar dekningen ? Mye bruk av "forsvant fra radar" som en slags dommedagsmelding. Et eksempel er overskriften på denne tråden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Noe som er en stor missforståelse, da det å miste radarkontakten med fly som skal krysse Atlanteren er noe som er standard prosedyre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Dette sier vel artig nok det meste om været der.. Ikke greit å fly i " VERDENS VERSTE TORDENVÆR " akkurat skjedde nå http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3101142.ece#xtor=RSS-3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Maskina kunne ha hatt instalert gsm basestasjoner, og dermed ville man ha muligheten til å sende sms. Air france driver å monterer slikt i sine langdistansefly, og noen A330 hadde alt fått utstyret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Eid Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Noe som i så fall betyr at flyet hadde strøm tross melding om kortsluttning (vanskelig for flyet å sende SMS uten strøm). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Jespersen Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Om det var kortsluttning og flyet var uten strøm så er nok det siste de gir strøm til gsm systemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fritz Bratz Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Hvorfor det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Eik Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Tror ikke hele flyet fikk kortslutning..Det er gjerne bare en krets. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.