I slike saker vil det være mange spekulasjoner, det ligger i menneskets natur.
Når det gjelder dette med mobiltelefoni fra fly, så er det i utgangspunktet IKKE mulig uten forbindelse med landbasert utstyr. Typisk får man inn signalene på mobilen i ca 5-6000 ft, og i rimelig nær avstand fra utstyret. I 35000 ft kan ikke mobilen brukes, på den bakgrunn.
MEN - noen selskaper, bl.a. Air France, har installert basestasjoner med satelittkontakt i noen av flyene sine. Kanskje hadde dette flyet en slik anordning?
ACARS/ATSU på A330 vil kunne sende "feilinformasjoner" til mottaker på land, også uten at pilotene ser dette (ECAM). Dette betinger ACARS-dekning.
Det aktuelle området innebærer bruk av HF-radio, noe som kan vanskeliggjøre kommunikasjon. Men normalt ikke de store problemer. Man snakker med Brasil på den ene siden, og Senegal på den annen side av Atlanteren. En nødmelding (mayday) burde være grei å få frem. Om en slik melding ikke ble sendt, kan det tyde på rask utvikling av problemene.
En A330 har back-up strømforsyning både fra APU og RAT (turbin), samt fra eget batteri (ca 30 min). Den har fem "styrecomputere", og om man mister fire (nesten utenkelig) kan man styre videre på en. Videre kan flyet også manøvreres konvensjonellt ved hjelp av THS (trimbar stabilisator) og rudder. Konvensjonelle back-up instrumenter finnes i tillegg til de airdatabaserte. (EFIS).
En slik ulykke vil ikke ramme ETOPS som prinsipp, men kan sette Air France ev. A330 operasjonene generelt i en situasjon, der man krever visse forandringer, før de får fortsette med dagens 180 ev 208 min.
Tally-Ho