Gå til innhold

Trykkfall i en Norwegian masikn


Christer Havnø

Anbefalte innlegg

Passasjerer brukte oksygenmasker da et Norwegian-fly nødlandet på Gardermoen søndag kveld.

 

 

Flyet var på vei fra Gardermoen til Bergen da det måtte snu.

 

- Det var et Norwegian-fly som måtte snu på grunn av lavt trykk i kabinen, sier informasjonssjef Jo Jobro ved Oslo lufthavn Gardermoen.

 

Flere av passasjerene skal ha opplevd situasjonen som dramatisk. Det var en urolig stemning på flyet, får VG Nett opplyst. Det er satt opp et nytt fly, men tre passasjerer har valgt å ikke bli med dette flyet.

 

- Det var et trykkfall i kabinen, og da har vi klare prosedyrer om at man returnerer til nærmeste flyplass, går ned til 10.000 fots høyde for å jevne ut trykket, og så lander, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til VG Nett.

 

Flyet skulle fra Oslo til Bergen, og de fleste passasjerene reiser med et nytt fly om lag klokken 19. Flyet med trykkfallet er nå på vei til teknisk sjekk for å få klarhet i årsaken.

 

- Surstoffmaskene i kabinen falt ned etter cirka 30 minutters flyvning. Det var nervøs stemning i kabinen. Kapteinen og besetningen har etterpå briefet passasjerene og besvart spørsmål om hendelsen, sier Ellingsen.

 

 

*Kilde VG Nett

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge han som viste oss rundt på Gcat Flight Academy under FLG07 så er det fire masker som faller ut av hver luke, slik at uansett hvor besetningen befinner seg kan de ta en maske.

Jeg stusset litt på en ting. Det sto at maskene kom ut etter 30 minutters flyging. Betyr det at trykket falt yterligere etter at de hadde snudd? Eller hadde de så voldsomt motvind at de etter 30 minutter fremdeles hadde Gardermoen som nærmeste flyplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 masker pr 3 seter. Dette gir rom for å ha spedbarn på fanget. Uansett skal det være 1 maske på annenhver rad tilgjengelig for besetningen så de kan bevege seg rundt ifm trykkfall. Det finnes også et antall bærbare oksygenflasker om bord.

 

Maskene kommer dersom kabinhøyden overskrider 14000 fot, eller dersom vi manuellt slipper dem ned.

 

Vanligvis er det kapteinen som flyr en emergency desent og informerer besetning og pax via PA systemet, og styrmannen gjør checklisten og informerer ATC. Et trykkfall på 24000 fot er ikke så veldig kritisk, det fleste beholder bevisstheten i flere minutter uten oksygen. Skjer det på 40000 fot så svimer man av i løpet av ca 15 sekunder uten oksygen.

 

Der ser ut til at pilotene gjorde jobben til punkt og prikke. Dramatisk er det uansett når det står på.

 

Det er som vanlig interessant å se hvordan media håndterer saken. Hadde det vært et annet norsk innenriksselskap så ville navn og bilde vært slått stort opp i VG. Nå nevner de ikke navnet på selskapet i overskriften en gang og ikke noe bilde.

 

Dagbladet lager sin vanlige katastrofeoverskrift.

 

Boarding.no er som vanlig edruelig og kaller spaden ved det riktige navnet. En sikkerhetslanding. Det var det det var.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en emergency descent, er det throttle tilbake og speedbrakes,

eller er det throttle tilbake, speed ned til slat-speed, slats out, flaps out,

osv?

Er det speedbrake som gjør at rate of descent blir høy,

eller er det masse flaps?

Største rate of descent får man vel kanskje ved å fly av farten til 200? kias og sette ut 25 grader flaps, deretter gear,

da burde vel rate of descent ligge på 4000-5000 fpm?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks rate of descent er det beste forholdet mellom størst mulig fart og størst mulig motstand. Tar man ut flaps og gear etc. vil man få veldig høy motstand, men også en veldig begrenset fart (pga. fartsrestriksjonene på flaps og gear). Den raskeste descenten vil man som regel få med all tilgjengelig drag ute og Mmo/Vmo (Maximum Operations). Som regel er vel dette kun speed brakes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
Hadde det hvert sas' date=' SAS nær katastrofe, stupte mot bakken.... [/quote']

...5000 skiturister på Geilo i livsfare.

Alle dere som var med meg på nødbrief på sas fa vet hvordan dette foregår, men jeg kan jo si at dette er en stressed situation for crew.....dere var jo med på evakuering fra fly lost of nose wheel chrash...dvs....laaangt ned...he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg om et bilde jeg så for et par dager siden;

 

ATR-72

 

hvor ingen har headset i det hele tatt. What's up with that?

Nå vet ikke jeg hvordan ATRen er , men i MD80 er cockpiten så støysvak at det finnes høytalere på overhead som fungerer like greit som med headset.

Nå er jo MD-80/90 både lengre og har motorene lenger bak,men ATRen kan jo være ganske støysvak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fløyet uten headset noen ganger på Dashen og det går egentlig OK, men jeg syntes det er mere behagelig med heasdset. Ikke bare er det stillere og sikrer bedre kommunikasjon, men det er også fint å slippe å ta opp den forbaska mic'en hver gang man vil si noe til ATC om man bruker høytaler.

I vårt selskap er det SOP at man benytter headset under 10000'. Over kan man gjøre som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høyttaler i Cessnaen også, og hører fint ATC uten headset, men pga. hørselskader og "fatique" så velger jeg å bruke headset :P

 

Og sammenligning av jet med turbo-prop er ikke helt passende mtp. støy. Særlig ikke i sammenligning med MD-80. Kontrolløren min under oppflyging sa han savnet MD-80en pga. den stille og rolige atmosfæren i cockpiten.

 

Poenget mitt var vel at jeg hadde inntrykk av at de fleste brukte ANR headset i jet-sammenheng, og ANR og PNR headset i turbo-props pga. støy og mulige hørselskader. Derfor jeg stusset litt på hvorfor de hadde droppet begge deler i en ATR. :)

 

God jul da folkens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg om et bilde jeg så for et par dager siden;

 

ATR-72

 

 

Nå er jo MD-80/90 både lengre og har motorene lenger bak' date='men ATRen kan jo være ganske støysvak? [/quote']

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er i cockpit på ATR 72, men at den er støysvak kan jeg aldrig tenke meg.

 

jeg reiser av og til med ATR, og jeg kan i hvertfall si at lengre bak bråker det som bare H******

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...