Jump to content

Tore Stabell Kuloe

Members
  • Content Count

    1,226
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Tore Stabell Kuloe

  • Birthday 09/22/1966
  1. egentlig ganske bra å lese hele PPL-pensum, bestå eksamen, ta alle flytimer og fly opp - også innenfor den måneden.. Så det må ha vært hektisk!
  2. Nesten litt komisk at det er verre å få til at to flygeledere frivillig melder seg til ATC på Vatsim enn å få tillatelse til å bygge ut huset. Vatsim har blitt stort og fylkeskommunalt tungrodd;)
  3. Er det noe sted Atis-ene fra Gardermoen er å finne på nett, i skriftlig form?
  4. merkelig kanskje, at selv om flyet er splitter nytt, var det noe tull med ads-b-transponderen, slik at flyet på Flightradar24 spratt fram og tilbake mellom FL150 og FL333 (!)
  5. klokka 10, bort til Hardangervidda og tilbake igjen: SOURCE: FPL EOBT: 1205030800 ROUTE: DCT ATLAP N623 PIRAG DCT GITRO/N0344F150 L24 ADOPI DCT
  6. Tror det må være køl og damp. Men sørover gikk det på nitroglyserin i kveld, bortimot rekord? Warp speed
  7. Her går det ikke akkurat unna! nordavind
  8. det som også så litt pussig ut, var at flyet tok 4-5 runder, som for å brenne av fuel før landing. (andre fly så ut til å lande som vanlig, uten noen holdings.) Om det var en annen grunn til å lande i Dublin enn den kapteinen fortalte passasjerene, er det i praksis slik at det er bedre å lure/lyve for passasjerene enn å fortelle sannheten (hvis den kan engste noen)? Og ENZV-GCLP er vel ikke på grensen av hva 737 kan klare (ca 2000nm), det er vel minst 500 nm mer som skal til før man må etterfylle hvis vinden/høyden skulle være ugunstig?
  9. artig hvis noen kan grave fram hva som har skjedd her. Nøyaktig da dere landet i Dublin passerte LN-DYH, også Stavanger-Las Palmas, over hodet ditt. I samme høyde som dere hadde før dere startet innflygning til Dublin. Så har det jo i dag også vært skikkelig medvind nedover.. Kanskje noen som jobber i NAX kan belyse litt? Høres jo spesielt ut at ATC har bedt dem gå så lavt, over så store avstander, at fuel ikke blir tilstrekkelig. Man går ned og etterfyller allerede i Dublin.. Etter etterfyllingen fortsatte dere i den samme høyden dere hadde før dere mellomlandet, FL350. Det er jo en skikkelig kabal å legge opp, dette med å fly nord-sør gjennom horven av fly som skal fra Europa til Amerika. Det hjelper vel at dere fikk et odde flightlevel, selv om det er en vestgående flight, for stort sett har alle Europa-Amerika-flyene et partall-flightlevel.
  10. Takk for raskt svar. Men hvorfor er det så karakteristisk asfaltering, med snirklete taxiways i en stor bue, osv? Hvorfor ikke "vanlige" oppstillingsplasser, som for sivile fly? Mange av dem har jo sin egen lille hangar med gress på taket, vil man helst ikke ha mange F16 samlet på en plass?
  11. Hva er egentlig disse små, runde oppstillingsplassene for fly som finnes på mange plasser? Hvorfor ikke en stor plass, er det noen grunn til at det er mange, små parkeringer med avstand i mellom? Er det brannfare? Eksempelbilde fra Lista (fra Google maps) eksempel
  12. Kanskje den har vært her en drøss av ganger allerede, men i alle fall kommer Aeroflot med en i kveld, de pleier jo å komme med en liten Airbus.
  13. ser jo mest ut som en test-flyging? Etter at NAX begynte med disse flightnumrene med bokstaver(NAX1XP..) som ikke er de samme som rutenumre (NAX1108..), er det jo umulig å se hva som er hva;)
  14. Godt å høre at vi er enige i noe;) På dette kartet: kart kan man av det se hvor det er ekstremvær? I det kommende halve døgnet er det meldt "ekstremvær i norde-England og litt i nord-Norge. På kartet blåser det jo mer over f.eks Stockholm, og der er været helt rolig. Og over "ekstremværet" i nord-England blåser det jo mindre i høyden enn over Oslo, hvor alt er rolig på bakken. Så da må det bli "hvis det blåser masse i høyden kan det hende at det blåser mye på bakken. Hvis det blåser masse på bakken kan det hende det blåser masse i høyden"
×
×
  • Create New...