Drar opp igjen denne tråden, da jeg i helga var med på en interessant tur med chartret Dash8 fra Widerøe Oslo-Haugesund-Sogndal.
Flyet skulle vente på oss i Haugesund en 10 timers tid, og da vi og pilotene kom tilbake til flyplassen så viste det seg at Haugesund ikke hadde riktig (eller fungerende) APU for Dash8-100.
Vi kom til bekmørkt fly, fikk satt oss på plass ved hjelp av lommelykt-lys, mens pilotene skulle foreta en batteristart.
Dette virker det som var en ganske omfattende prosess, og overhørte bla at de måtte ringe noen for å skaffe sjekklister for dette. Hele prosessen tok over 20 minutter, fra motorene startet til vi var igang, og kapteinen sa siden at det var mange systemer som måtte resettes og slikt, samt at batteriene måtte "lades" opp igjen ved tomgangskjøring før vi kunne ta av.
Hadde vært artig å sett noen slike sjekklister for "uvanlige situasjoner".. noen som har noen? :-)
mvh Håkon