Gå til innhold

Håkon Aarøen

Members
  • Innholdsteller

    513
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Håkon Aarøen

  • Bursdag 24. nov. 1982

Håkon Aarøen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. http://www.saitek.com/uk/prod/yoke.html selges ubrukt, grunnet overgang til PPL-A 750,-? Håkon
  2. Vel.. nå har vel tilogmed reporteren som skrev dette innrømmet at det var en spøk :-) Men man kan jo aldri vite... http://nymag.com/daily/intel/2012/09/mitt-romney-joke-joking-airplane-windows.html
  3. Ahh, slik det er.. men fra Ground Idle mot full revers, er det pitchen man styrer direkte med hendelen, ikkesant?
  4. Interessant rapport! Her kunne det absoutt gått skikkelig gæli, med tanke på at begge motorene kunne blitt ødelagt. Flaks at den ene holdt. Men hvordan fungerer egentlig throttle quaden på Dash8? Jeg jeg forstått det slik at "power-spaken" i midten kontrollerer pitchen på propellene, mens conditioner-spaken til høyre skrur av og på bensintilførselen, sette propellene i feather, samt justerer ønsket RPM på propellene.. ? .. også justerer motoren selv hvor mye drivstoff som må tilføres for å opprettholde ønsket turtall med den aktuelle pitchen, slik at power-spaken indirekte kontrollerer bensintilføreselen når man ikke er i "beta mode" (ground idle eller reverse) Eller er jeg HELT på bærtur? Håkon
  5. Beklager bump av et gammelt innlegg. Sjekk ut denne lenken om forholdene på VRY i Twin Otter-tida. Godt skrevet og interessant lesning. Forøvrig finnes rapporten fra havarikommisjonen her om noen ikke har lest den.
  6. Så de to første episodene! Bra fotojobb med mye fin flyfilming - men historien er syltynn og skuespillerne er vel heller ikke av de beste
  7. En klassisk link; men like morsom hver gang! Nettbutikken til investoren :grin:
  8. Link Her bør folk som frekventerer forumet ha gode muligheter til å innkassere en premie ;-) Håkon
  9. Tipp topp tommel opp! Venter i spenning
  10. Fine stills, men finnes det noen trailer? :-)
  11. Artig bok om Norsk flynavigasjonshistorie: Les mer hos Norsk Telemuseums butikk
  12. Ahhhh.. :-) Det var slik det var.. Ground, ikke auxiliary :-)
  13. Drar opp igjen denne tråden, da jeg i helga var med på en interessant tur med chartret Dash8 fra Widerøe Oslo-Haugesund-Sogndal. Flyet skulle vente på oss i Haugesund en 10 timers tid, og da vi og pilotene kom tilbake til flyplassen så viste det seg at Haugesund ikke hadde riktig (eller fungerende) APU for Dash8-100. Vi kom til bekmørkt fly, fikk satt oss på plass ved hjelp av lommelykt-lys, mens pilotene skulle foreta en batteristart. Dette virker det som var en ganske omfattende prosess, og overhørte bla at de måtte ringe noen for å skaffe sjekklister for dette. Hele prosessen tok over 20 minutter, fra motorene startet til vi var igang, og kapteinen sa siden at det var mange systemer som måtte resettes og slikt, samt at batteriene måtte "lades" opp igjen ved tomgangskjøring før vi kunne ta av. Hadde vært artig å sett noen slike sjekklister for "uvanlige situasjoner".. noen som har noen? :-) mvh Håkon
×
×
  • Opprett ny...