Christer Havnø Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Passasjerer brukte oksygenmasker da et Norwegian-fly nødlandet på Gardermoen søndag kveld. Flyet var på vei fra Gardermoen til Bergen da det måtte snu. - Det var et Norwegian-fly som måtte snu på grunn av lavt trykk i kabinen, sier informasjonssjef Jo Jobro ved Oslo lufthavn Gardermoen. Flere av passasjerene skal ha opplevd situasjonen som dramatisk. Det var en urolig stemning på flyet, får VG Nett opplyst. Det er satt opp et nytt fly, men tre passasjerer har valgt å ikke bli med dette flyet. - Det var et trykkfall i kabinen, og da har vi klare prosedyrer om at man returnerer til nærmeste flyplass, går ned til 10.000 fots høyde for å jevne ut trykket, og så lander, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til VG Nett. Flyet skulle fra Oslo til Bergen, og de fleste passasjerene reiser med et nytt fly om lag klokken 19. Flyet med trykkfallet er nå på vei til teknisk sjekk for å få klarhet i årsaken. - Surstoffmaskene i kabinen falt ned etter cirka 30 minutters flyvning. Det var nervøs stemning i kabinen. Kapteinen og besetningen har etterpå briefet passasjerene og besvart spørsmål om hendelsen, sier Ellingsen. *Kilde VG Nett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Aarøen Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Har besetningen "bærbart" oksygenutstyr, slik at de har mulighet til å komme seg rundt i kabinen og assistere de som ev måtte trenge det ved en slik situasjon? Håkon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Ja, ivertfall flyvertinnene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 I følge han som viste oss rundt på Gcat Flight Academy under FLG07 så er det fire masker som faller ut av hver luke, slik at uansett hvor besetningen befinner seg kan de ta en maske. Jeg stusset litt på en ting. Det sto at maskene kom ut etter 30 minutters flyging. Betyr det at trykket falt yterligere etter at de hadde snudd? Eller hadde de så voldsomt motvind at de etter 30 minutter fremdeles hadde Gardermoen som nærmeste flyplass? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai R Sivertsen Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Interesant dette , men karnsje ett godt spørsmøl til teknikere eller pilotene! Dette er noe som jeg har tenkt på ofte siden jeg har vært i en lignende situasjon , uten dramatikk forøvrig. Kunne vært fint å fått en nærmere beskrivelse av slike situasjoner. MVH Kai Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 4 masker pr 3 seter. Dette gir rom for å ha spedbarn på fanget. Uansett skal det være 1 maske på annenhver rad tilgjengelig for besetningen så de kan bevege seg rundt ifm trykkfall. Det finnes også et antall bærbare oksygenflasker om bord. Maskene kommer dersom kabinhøyden overskrider 14000 fot, eller dersom vi manuellt slipper dem ned. Vanligvis er det kapteinen som flyr en emergency desent og informerer besetning og pax via PA systemet, og styrmannen gjør checklisten og informerer ATC. Et trykkfall på 24000 fot er ikke så veldig kritisk, det fleste beholder bevisstheten i flere minutter uten oksygen. Skjer det på 40000 fot så svimer man av i løpet av ca 15 sekunder uten oksygen. Der ser ut til at pilotene gjorde jobben til punkt og prikke. Dramatisk er det uansett når det står på. Det er som vanlig interessant å se hvordan media håndterer saken. Hadde det vært et annet norsk innenriksselskap så ville navn og bilde vært slått stort opp i VG. Nå nevner de ikke navnet på selskapet i overskriften en gang og ikke noe bilde. Dagbladet lager sin vanlige katastrofeoverskrift. Boarding.no er som vanlig edruelig og kaller spaden ved det riktige navnet. En sikkerhetslanding. Det var det det var. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Hadde det hvert sas, SAS nær katastrofe, stupte mot bakken.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Eik Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 er du flypilot eller?.. Såg du skrev "dersom vi manuellt slipper dem ned" hvem flyer du for? men uansett så var bra for klart! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 en emergency descent, er det throttle tilbake og speedbrakes, eller er det throttle tilbake, speed ned til slat-speed, slats out, flaps out, osv? Er det speedbrake som gjør at rate of descent blir høy, eller er det masse flaps? Største rate of descent får man vel kanskje ved å fly av farten til 200? kias og sette ut 25 grader flaps, deretter gear, da burde vel rate of descent ligge på 4000-5000 fpm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Hadde det hvert sas' date=' SAS nær katastrofe, stupte mot bakken.... [/quote']...5000 skiturister på Geilo i livsfare. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Maks rate of descent er det beste forholdet mellom størst mulig fart og størst mulig motstand. Tar man ut flaps og gear etc. vil man få veldig høy motstand, men også en veldig begrenset fart (pga. fartsrestriksjonene på flaps og gear). Den raskeste descenten vil man som regel få med all tilgjengelig drag ute og Mmo/Vmo (Maximum Operations). Som regel er vel dette kun speed brakes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Nær ved og bli drept, i ukontrolertr styrt.....nesten 112 passasjerer døde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Dagbladet gir oss nå også fotografier tatt ombord med mobiltelefon mens dette stod på oppe i lufta. Fotografen roser mannskapet, og alle unntatt styrmannen nevnes spesifikt som veldig dyktige. Hva galt gjorde hun tro? http://www.dagbladet.no/nyheter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Hadde det hvert sas' date=' SAS nær katastrofe, stupte mot bakken.... [/quote']...5000 skiturister på Geilo i livsfare. Alle dere som var med meg på nødbrief på sas fa vet hvordan dette foregår, men jeg kan jo si at dette er en stressed situation for crew.....dere var jo med på evakuering fra fly lost of nose wheel chrash...dvs....laaangt ned...he he Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Det var en opplevelse Geir Ove, takk for at du fikset det:) Han en riktig god jul alle sammen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rasmus Larsen Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Når jeg ser de billeder fra Dagbladet, kommer jeg til at tænke på hvordan piloterne kommnuikerer med ATC hvis de også skal have sådan nogen masker på? Nogen der kan forklare det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Det er mikrofoner i maskene. Hos oss er det også anbefalt å sette på headset igjen etter å ha tatt på maskene, siden det kan være vanskelig å få forstå hverandre og ATC over høytalerene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Vi fikk se pilotenes masker også mens vi var på FA. Disse er mye mer avanserte. Jeg mener de hadde det utstyr de trengte for å kommunisere via Radio, de har vel også visir, slik at pilotene ikke skal plages med røyk i øynene dersom dette skulle forekomme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Clamer. Men så må det vell sies at det er en del mere støy i en Dash8 Cocpitt en i en B737 cocpitt :grin: Jaja, sånn er det når man man på liv å død skal fly propell framfor jet :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Det er ikke direkte støysvakt i en 737-cockpit takket være talentløs design på cockpitglassene. Suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuus! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Steinar: det er da mange nok som flyr med headset, tilogmed ANR i 737 og. Ikke akkurat den stilleste cockpiten jeg vet om. Særlig ikke sammenliknet med MD-80, F70/100 eller Luftbuss... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Det minner meg om et bilde jeg så for et par dager siden; ATR-72 hvor ingen har headset i det hele tatt. What's up with that? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Er vel enkelte fly som har høytalere i cockpit, sånn at flyverne ikke trenger å ha på seg headset hele tiden. Kan vel være noe slikt der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Det minner meg om et bilde jeg så for et par dager siden; ATR-72 hvor ingen har headset i det hele tatt. What's up with that? Nå vet ikke jeg hvordan ATRen er , men i MD80 er cockpiten så støysvak at det finnes høytalere på overhead som fungerer like greit som med headset. Nå er jo MD-80/90 både lengre og har motorene lenger bak,men ATRen kan jo være ganske støysvak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Jeg har fløyet uten headset noen ganger på Dashen og det går egentlig OK, men jeg syntes det er mere behagelig med heasdset. Ikke bare er det stillere og sikrer bedre kommunikasjon, men det er også fint å slippe å ta opp den forbaska mic'en hver gang man vil si noe til ATC om man bruker høytaler. I vårt selskap er det SOP at man benytter headset under 10000'. Over kan man gjøre som man vil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Jeg har høyttaler i Cessnaen også, og hører fint ATC uten headset, men pga. hørselskader og "fatique" så velger jeg å bruke headset Og sammenligning av jet med turbo-prop er ikke helt passende mtp. støy. Særlig ikke i sammenligning med MD-80. Kontrolløren min under oppflyging sa han savnet MD-80en pga. den stille og rolige atmosfæren i cockpiten. Poenget mitt var vel at jeg hadde inntrykk av at de fleste brukte ANR headset i jet-sammenheng, og ANR og PNR headset i turbo-props pga. støy og mulige hørselskader. Derfor jeg stusset litt på hvorfor de hadde droppet begge deler i en ATR. God jul da folkens.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Clausen Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Hvilken registrering var det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Sandvik Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Det minner meg om et bilde jeg så for et par dager siden; ATR-72 Nå er jo MD-80/90 både lengre og har motorene lenger bak' date='men ATRen kan jo være ganske støysvak? [/quote'] Nå vet jeg ikke hvordan det er i cockpit på ATR 72, men at den er støysvak kan jeg aldrig tenke meg. jeg reiser av og til med ATR, og jeg kan i hvertfall si at lengre bak bråker det som bare H****** Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Hvilken registrering var det? LN-KKE var det. Synd at slikt kan skje uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Nilsen Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Er ikke fly med turbo-prop motorer på måte også et jetfly :confused: I større fly har dem en turbofan der turbinen drives av en jetmotor, mens litt mindre fly har turbo-prop, der propellen drives rundt av en jetmotor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.