Gå til innhold

Endelig bekreftet


Truls Petter Elven

Anbefalte innlegg

Etter at jeg begynte å kjøre Flybussen har jeg kjørt mange piloter til å fra Gardermoen når dem skal hjem eller på jobb, benyttet jeg anledningen til å spørre om det er mulig at en sofapilot kan lande å fly en ekte Boeing 737 ut i fra bakgrunn med PMDG 737 og noen timer i en ekte 737 Simulator.. Svaret ble nok som jeg alltid sier, NEI!

 

Det er så mye ulike faktorer som spiller inn i den virkelighetens verden enn det er i en flightsimmers verden. blant annet realisme, realitetsfølelsen, fysikk, håndtering, størrelse, stressfaktoren, psykisk og vær å vind.

 

Det nærmeste man kommer realismen i FS er instrumentering av 737.

 

I en 737 Simulator kan man gjenskape mye, men psykisken spiller en stor rolle der, man vet i hodet at man sitter i en simulator og ikke en real flight, dem bruker 737 simulator til å trene på ulike ting som kan skje i en real flight, men man får aldri den virkelighetens følelse når man sitter i en ekte simulator.

 

Som enkelte av pilotene sa at det er skremmende at enkelte sofapiloter sier det ut ifra bakgrunn av PMDG 737 og en ekte 737 Simulator at de kan nå fly å lande en ekte 737 fly.

 

enda ett godt eksempel på dette er om at det kommer en til meg å sier at han har masse timer i en trailersim, kjørt å rygget til å fra godsterminalen, klart seg bra i svinger osv... Dere vet hva jeg mener, skryt! Så fort han setter seg i en 52 tonns trailer og den første bakken og svingen, rett ut! Hvorfor?? Fordi han mangler kunnskapen, realitetsfølelsen, håndtering, stressfaktoren, størrelsen osv....

 

Tror nok jeg blir hudflettet for dette innlegget, men jeg tror de fleste her inne er enig med meg om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg Truls Petter ""

Jeg må si meg enig dette,en sofa-pilot vil aldri kunne klare å lande en ekte 737.... Simulatorer i Flight Academys er jo ingenting i forhold til real..hvordan FS er sier seg jo selv!

Jeg synes vi Sofapiloter,deriblant meg selv, bør være litt varsomme med hva vi skriver i "pilotene svarer" selv om vi har gjennomgått dette en haug av ganger i FS..det er jo langt fra realiteten!

 

Så fikk jeg skrevet mitt meningsinnlegg for i kveld ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg, og jeg er veldig enig i dette.

 

Jeg har utallige timer bak PMDG sin 737, og ca. 5 timer i real full motion 737 sim. Hadde jeg hatt mulighet å satt opp en CAT3 landing, kanskje det hadde gått? Man vet aldri 100% sikkert før man har prøvd "" Men helt seriøst, skulle jeg tatt flyet manuelt ned på bakken, gjerne med litt gusty vindforhold og jeg får det psykiske over det igjen.. jeg kunne like godt ha bedt folk om å be sin siste bønn, jeg tviler på at landingen hadde vært pen.

 

Hadde flyet hatt noen defekter, så hadde det vel ikke gått i det hele tatt. Motorkutt ved v1 for eksempel, Sindre og Karl Mathias vet vel hvordan det gikk med meg i full motion 737 sim da... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint inlegg Truls Petter. Jeg kjører selv de tyngste bilene (vogntog) og er ikke skjeldent opp i 56 tonn. Har også hatt en del gutter i lære. Noen har fått prøve seg å kjøre redskapen min, men det er det helt slutt på. Nybakte sjåfører rett bak rattet med totalvekt på ca 50 tonn, og en liten tur gjennom Oslo. Heheh nei det skjer ikke i min bil. Jeg har testet det. Og så kan man da tenke seg en FS-simmer i en real 737, hahaha jaja lykke til. Jeg blir vertfall ikke med på den turen.

Jeg har mange timer med helikopter i FS. Trodde glatt jeg skulle klare dette real. Og jeg har også prøvd real. I dag har jeg mange timer under rotoren. En ting som er sikkert, første gangen jeg fikk stikka og kolektiv i mine egne hender, er jeg glad det var en pilot der. Ellers hadde jeg ikke skrevet dette.

Folk må gjerne tro de klarer slikt for min del. Og da har jeg et tips. Slipp yoken, spring som f... ut og trekk frisk luft. Det er nemlig en verden der ute utenfor FS ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig bekreftet? Det kan jo ikke bekreftes før du putter alle simmerne i en 737 og lar de vrake samtlige fly. Det er å bekrefte. Ellers kan jeg jo si at jeg kan motbevise påstanden din siden en annen pilot JEG kjenner sier at han tror en simmer ville greid det, i alle fall om forholdene lå til rette for det; feilfri maskin, kurant vær ""

 

Skjønner du hvor jeg vil?

 

Men jeg skjønner hvor du vil hen og jeg blir egentlig mer og mer enig!

 

Min mening er nøytral i dette spørsmålet. Bare påpeker at det går an å argumentere i begge retninger!

 

Etter at jeg begynte å kjøre Flybussen har jeg kjørt mange piloter til å fra Gardermoen når dem skal hjem eller på jobb, benyttet jeg anledningen til å spørre om det er mulig at en sofapilot kan lande å fly en ekte Boeing 737 ut i fra bakgrunn med PMDG 737 og noen timer i en ekte 737 Simulator.. Svaret ble nok som jeg alltid sier, NEI!

 

Egentlig et fornuftig innlegg. Jeg tror kanskje de fleste flightsimmere her på flightsim.no ville slitt med å lande en 737 _uansett forhold_.

 

Finnes det ikke noen flightsimmere som ville greid å lande en 737 problemfritt under noen forhold?

 

For å få svar på dette, eller i alle fall en indikasjon så må kunnskapsnivået til flightsimmerne kartlegges. Du som skal bevise at det ikke lar seg gjøre må også spesifisere gruppen nermere. Vanskelighetsgraden til utfordringen må også kartlegges mer nøye for at man skal finne ut av dette. Til dette trenger man helst et større antall 737-800 piloter om flytypen var 737-800. Hvorfor?

 

Om du spør 1 kan svaret være: JA, de greier det.

Om du spør 2 kan sværet være JA og NEI. Da er jo størrelse for JA 50%.

Spør du 20 vil du kanskje få 17 NEI og 3 JA. Man kan jo selv avgjøre når n blir stor nok til å gi en pålitelig indikasjon.

 

Mye av TR pensum går kanskje til beskrivelse av systemer og prosdyrer man ikke trenger å kunne om for å lande maskinen.

 

Andre forhold vil jo også spille inn:

 

*Vær?

*IMC eller ikke?

*Tilstand på flyet?

*Guiding av instruktør?

*Nødsituasjon / Normal situasjon?

*Konfigurert for landing / ukonfigurert?

 

Husk at med et så stort antall som selv er på flightsim.no (ca 3500) så vil kunnskapsnivået være kontinuerlig fordelt omtrent. Hva er minimum? Maksimum?

 

Poenget mitt er at dette spørsmålet finner man ikke svar på ved å synse. Argumentene både for og i mot er alt for slappe for å kunne sette noe lit til det.

 

Til Kenneth G Sørensen og mange av dere andre som mener dere har god greie på dette: Jeg er ikke på noen sitt parti lengere. Jeg bare trekker frem et mer interessant aspekt ved denne diskusjonen enn den tidligere JA/NEI debatten. Situasjonen er nok mer kompleks enn å bare si LAND / IKKE LAND.

 

Interessant innlegg forøvrig. Skjønner godt at man får vann på mølla når man får bekreftende evidens fra fagfolk. Har brent meg litt på det før ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, diskusjonen er i gang igjen...

 

Jeg får vel egentlig bare gjenta det jeg har sagt før. Jeg er veldig enig i at dette sannsynligvis hadde gått veldig dårlig om noen hadde prøvd seg i RL. Men å si at ingen med tusener av timer i FS ville ha klart å få ned en 737 (eller airbus for den saks skyld) der systemene fungerte fint og man kanskje til og med kunne sette opp en full autoland er jo bare helt ute på viddene! Ikke alle er like, og NOEN hadde nok klart det, men dette er kun noen få folk. Tar igjen Grønlien-brødrene som eksempel, jeg sier ikke at de garantert hadde klart det i RL, men instruktøren skrøt mye av dem og sa blandt annet at dem klarte seg bedre enn en del av pilotene som var der! Og når noen klarer overgangen fra å sitte bak en flat skjerm med alle panelene på denne til en full level-d simulator, hvorfor skal de ikke da klare overgangen videre til RL. Selvsagt er det mer psykisk press, men enkelte takler psykisk press veldig bra! Andre ikke! Å si at INGEN hadde klart det er bare dumt, og er vel stort sett yrkesstolthet som ligger bak, men det er nok veldig veldig få som klarer det.

 

Kan fortelle historien om en kollega av min far også. Han hadde tatt noen få flytimer (5-6) for mange år siden (over 15), og han var borti statene og fikk invitasjon til å være med en venn i småfly. I luften fikk piloten et illebefinnende, og dermed var denne kollegaen alene med stikken. Han klarte å manøvrere flyet tilbake og lande flyet, piloten overlevde også og er i live i dag. Så når noen som er så ukjente med å fly klarer å ta over og lande et fly (med en døende person ved siden av seg), hvorfor skal ikke da personer som har brukt tusenvis av timer på å øve seg på dette i simulator klare dette, dersom de kan klare den psykiske biten?

 

-Er nok mye enklere å lande et lite cessna-fly en en stor 737 til mange 100 millioner penger, sier vel noen. Men de fleste pilotene jeg har snakket med antyder vel heller det motsatte. En 737 er mye roligere å fly, og kommer ikke så lett ut av kontroll. Men sannsynligvis vil ikke simmeren en gang behøve å fly den manuelt, så det blir "bare" å trykke på de riktige knappene.

 

Personlig blir ikke jeg nervøs eller stressa NÅR jeg er i slike situasjoner (har riktignok aldri vært i denne situasjonen før), men ETTER noe slikt kan jeg bli skikkelig nervøs, selv om det gikk bra, og kan bli så skjelven at jeg knapt klarer stå på beina.

Men personlig tviler jeg på at JEG klarer å lande andre fugler enn seilfly uten mer trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelsen og kunnskapen og så videre er nok kontinuerlig fordelt. Noen vil klare det, andre ikke. De fleste ikke, det er jeg ganske sikker på.

 

Om kunnskapsnivået er høyt nok og man ikke blir lammet av stress / andre psyk.reaksjoner er det jo fullt mulig at noen ville greid det.

 

Flightsimmere som slewer seg litt lengere opp fordi de er kommet for lavt på approachen trenger kanskje litt mer trening.

 

Egentlig er det jo iddiotisk å diskutere dette så fremt vi ikke har en spesifikk situasjon å gå ut ifra. Spør jeg en psykolog på universitetet i morgen vil de jo ha mye mer data enn "kan en flightsimmer lande?". Det de kan svare på er hvilken reaksjon som med høyest sansynlighet kan forventes ved en slik situasjon.

 

Jeg synes forsåvidt det er litt interessant å spekulere i dette. Jeg _prøver_ å være forsiktig med å uttale meg om ting jeg tror at jeg VET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en sannhet med modifikasjoner. Selv har jeg kun flyerfaring fra FS, men da jeg besøkte SAS Flight Academy, under utdannelsen til å bli flygeleder, fikk vi prøve oss på MD-80 full motion sim. Jeg klarte lande den uten store problemer. Mange som deiset i bakken da de prøvde også da:)

 

...Jeg kan selvsagt ha vært lucky. Det skal også sies at været var fint, rullebanen var tørr, alt var bare lekkert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få flightsimmere har nok erfaring med å lande en maskin i real men kanskje erfaring med å observert andre gjøre dette. Mennesker lærer jo av å etterlikne andre...:)

 

Akkurat derfor klarer alle flyelever å lande en 172 på første forsøk, etter å ha sett at instruktøren gjør det først, lest en cessna-manual og øvd litt på flightsim først. ""

 

Dette er jo en evigvarende diskusjon. Kan ikke en flightsimmer med tykk visa og overdreven tro på egne evner snart leie seg en tur i en 737 og prøve noen landingsrunder?

 

Og ja, jeg har landet en full motion jet-sim på første forsøk (brukte ikke AP eller AT), i et fly jeg aldri hadde prøvd på flightsim, og NEI, jeg hadde IKKE klart det real life. Så kan jo PMDG-fantomene bare gå rundt og tro at jeg er en elendig pilot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ting er vel uansett sikkert. Dersom situasjonen hadde opptsått, trur eg at ein Flightsimmer hadde hatt større sjans til å finne ein flyplass og plante maskina nedpå rullebana eller ved sida av rullebana enn ein som aldri før har kikka på instrumenteringa. Men å lande ein 737....neppe. Å krasjlande....muligens, men tvilar på at alle ombord hadde overlevd.

 

Det er jo forskjell på å lande eit fly og få det ned på bakken i meir eller mindre ein bit.

 

Har sjølve prøvd såvidt å fly litt småfly real. Har prøvd meg på landing ein gang.... endte med at han som var utdanna flyger måtte ta over og gå rundt. Eg hadde ikkje sjans til å kontrollere det godt nok til å få ei fin landing. Det var i vindstille, ein varm sommarsdag. så ein 737 blir nok litt for heftig for ein vanleg "dødeleg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få flightsimmere har nok erfaring med å lande en maskin i real men kanskje erfaring med å observert andre gjøre dette. Mennesker lærer jo av å etterlikne andre...:)

 

 

Jeg har selv flysert. for småfly og driver nå på med utsjekk på tomotorsfly. Jeg har også en god del timer i flightsimmen.

 

Jeg kan med en gang si at jeg aldri i verden hadde greid å lande en C172 problemfritt etter bare en time RL i flyet. Det hadde garantert vært behov for en del reparasjoner av flyet etterpå. Det samme gjaldt når jeg skulle starte med to-motorsflygingen. Det første landingsforsøket ble en "Go around".

 

Det er så mange faktorer i RL som ikke blir gjennskapt i en sim, slik at forholdene blir noe helt annet.

 

 

Mulig jeg er en sinke, men jeg tror det ikke.

 

 

Men da skal det også sies, i en gitt krisesituasjon, når ingen andre kan gjøre noe og det ikke er andre muligheter, så er det vel bedre at en simmer gjør et forsøk selv om det blir skader på flyet ved landingen. Bedre det og redde liv, enn å ikke gjøre noe og alle omkommer.

 

 

Så min konklusjon er: Jeg håper jeg ikke kommer i en situasjon der jeg må lande en 737 og vil aldri i verden gjøre forsøk på å ta av med en slik maskin, men var det ingen andre muligheter for å berge livet og jeg satt i en 737, så ville jeg ivertfall gjort et forsøk på å lande den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 737-flyger jeg snakket med ble ikke overrasket over hvor bra det gikk med simmerne i full motion-simmen på Gardermoen. Det er lett å lande en 737 sa han ""

 

Selvfølgelig hadde det blitt en god del totalhavarier (kanskje de fleste) om man hadde prøvd en haug med ulike simmere, men bombastisk å si at INGEN hadde greid det synes jeg er blir for dumt. Argumentene holder rett og slett ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...