Gå til innhold

Fokker 50 kollapset på Gardermoen...


Fredrik J

Anbefalte innlegg

Det var da forferdelig hvor stort dette ble slått opp da. Skulle nesten tro det hadde gått liv. Det tyder nok på at det er noen som har unlatt ett eller annet under vedlikehold(velger å formulere det vagt...). Men makan til oppslag i VG ""

 

Vell som sagt over her så ser det nok ut som det er noen heftige skader på flyet ja...ser mørkt ut for "Inge Viking! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavmålsjournalistikkens ubestridte ener i Norge (sol.no) pryder nå overskriften med at et "SAS-fly gikk i bakken". ""

 

Det blir interessant å se hva undersøkningene kommer fram til hva som egentlig har skjedd her. Venter også på om forumets F-50 spesialist Jörgen Toll, har noe å si om hva som kan være årsaken til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kära gamla Delta!!! ""

 

Här kan många olika faktorer vara orsaken...

 

Det står att hon var till vedlikehold under natten. De kan ha bogserat utan låspinnar i lock-strut. Det kan medföra att lock-strut går ur låst läge, och då ska det inte mycket till för att fälla in stället..!

 

Hon kan ha blivit påkörd av bröytebil/catering/etc.

 

Har svårt att tänka mig ett hydraulik problem, då stället är låst mekaniskt, och att då borde nos-stället gått in.

 

Och folkens, detta hände med en Fokker50 på Kastrup då den var helt ny, så ta det lite lugnt med "Problemfly" "Uföretryg" m.m. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står att hon var till vedlikehold under natten. De kan ha bogserat utan låspinnar i lock-strut. Det kan medföra att lock-strut går ur låst läge, och då ska det inte mycket till för att fälla in stället..!

 

Vil tro at det er noe slikt som har skjedd ja...

 

Men likevel snodig at flykroppen har mottatt så store synlige skader etter en sånn sammensynkning ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadene på kroppen skyldes nok bare belastningen av at flyet hviler på halepartiet,tenker jeg.

 

Som hr.Toll skriver her.Det kan jo være mange faktorer, bl.a. disse som han har nevnt.Tipper også at det ligger noen "shear" bolter i området der det er knekt.Disse boltene skal vel gjøre akkurat det som har skjedd,nemlig sørge for at understellet knekker ved en hard landing.

Disse kan det jo ha skjedd noe med, eller være noen problemer med.

Ellers aner ikke.

Har ikke jobbet med denne flytypen.

Men selvfølgelig er jo dette godt stoff for media;"Fly knekker sammen,sånn helt uten videre"

Vet bare at har jeg vært jornalist, hadde jeg spedd på ennå litt """"""Det er jo jobben dems,for svarte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det ser ut til at flykroppen har fått store strukturelle skader. Hvis vi ser på bilde nr to i VG-artikkelen så ser det ut som det også er bulker som går nedover langs de bakerste vinduene, over der flyet hviler på bakken. Kan være lyseffekt men det ligner bulker.

 

Tydelige skader i kroppen i fremparten kan vel ha noe med vekta av motorene samt at nesa hvilte på nesehjulet under kollapsen... Nå har ikke jeg store peilingen her jeg har bare studert bildene.

 

Og en strukturelt deformert flykropp det er vel ikke noe særlig å prøve å rette på, eller?

 

Adressa har allerede rukket å døpt F-50 til problemfly:

http://www.adressa.no/nyheter/nordmore/article617824.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe de kutter fokker 50'n helt ut nå å kjøper BAe 146 i steden;-)

 

Angående afløser til Fokkeren - vil det ikke være mere nærliggende for selskabet at satse på Q400, som de i forvejen har en del af? Eller Q300, hvis de fortsat ønsker et fly i 50 personers klassen. Tænker på fordelene ved at have en flåde bestående af mange ens fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er essensielt at hendelsene med Fokker 50 ses isolert sett. Dette er et uhell som kunne skje med hvilken som helst flytype, det er vel ganske sannsynlig at noen har glemt å ta viktige forholdsregler under vedlikeholdsoppholdet. et understell knekker jo ikke akkurat uten videre - det er jo mekanisk låst i posisjon. Det er selvsagt for tidlig å finne noe svar nå, skal bli spennende å lese rapporten. Jeg har for min del bare positive erfaringer med F50, og håper SAS holder dem i rute enda noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper også at det ligger noen "shear" bolter i området der det er knekt.Disse boltene skal vel gjøre akkurat det som har skjedd,nemlig sørge for at understellet knekker ved en hard landing.

Disse kan det jo ha skjedd noe med, eller være noen problemer med.

 

Vil bare si at det ikke knakk, men felte seg inn. Mer rundt det som skjedde trenger jeg vel ikke å si, men det ser helt klart ikke bra ut for flyets videre karriere. Var å kikket på det idag, å det blir nok mest sannsynlig scrapping (eller spiker om du vil "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Da kan jeg fortelle at operasjonen med å få denne på hjulene igjen er ferdig. Den blir nå tauet til hangar vest

(gamle Braathens hangaren) for nærmere undersøkelse.

Vi fikk "endelig" benyttet vårt Recovery utstyr og det fungerte som forventet. Løftet opp maskinen med 3 stk løfteputer. Deretter ble det benyttet vingejekker som løftet hjulene fri av bakken slik at vi kunne sette i pinner. Begge nesehjulene hadde punktert under hendelsen, så disse ble også skiftet.

Det er også nedsatt en intern granskningskommisjon som skal undersøke hva som har skjedd. Vi som jobbet med dette i dag har vel en formening og har hørt rykter, men det må det bli kommisjonens jobb å finne ut av.

Uansett så har vi holdt på siden 0600 med dette. Etter skadene å dømme vil den neppe fly igjen, men man vet jo aldri.

Har tatt mange bilder og skal prøve å legge ut noen senere.

 

Mvh

Jan Fredrik

SAS807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...