Gå til innhold

Svein Hansen

Members
  • Innholdsteller

    313
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Svein Hansen

  • Bursdag 19. aug. 1974

Svein Hansen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Takk for opplysningen. Men som jeg sa til Bjørn under en av medarbeidersamtalene; Jeg trivdes i den jobben jeg var i da pga de kaostiske tilstandene som av og til rådet ute på tråkka når alt gikk på skeive Etter omstillingen på line, med mer natt og hangar jobb, var det ikke så interessant lengre. Begrenset hvor lenge man gidder å smøre understell og ta cabin sjekker vet du Som du skjønner synes jeg heavy er for statisk. Trives veldig bra her jeg er nå da, har 5 fine LM6000 turbiner vi skal ta vare på,samt noen gigantiske kompressorer(65MW) og elektriske motorer på 2,8 MW. (Everything is big up here!) I tillegg styrer jeg med tilstandskontroll av alt roterende. Dvs. vibrasjonsmålinger, oljeanalyse, termografisk analyse og performance. Særdeles interessant, men muligens at noen synes det er noe sært da. Men hele vedlikeholdet vårt er basert på tilstandkontroll. (Har vib måling på flyene også vet du.2 indikatorer på motor instrumentene på NG'en ihvertfall mener jeg å huske.) Masse å ta tak i, og mulighet til å engasjere seg i det man føler for stort sett. Men savner en del av folkene der nede, og selvfølgelig lukta av Jet fuel A1 en varm sommerdag ute på tråkka. Men skulle det dukke opp noe annet interessant, kan man godt flytte på seg igjen:) Bare snakke om godt nok betalt det Uansett, hyggelig å treffe deg her inne, Tor. Hilse alle kjente ifra meg her oppe finnmarka:)
  2. Hehe. Vet ikke om jeg skal ta det som et kompliment eller ei, men som dreven nordlending velger jeg å se det positive i alt. Er vel kanskje ikke en typisk "nerd" i dette flysimmer greien sjøl, men har bestandig hatt en særdeles stor interesse for flyging, og siden jeg var 9-10 år gammel var jeg 110% fokusert på å bli flyver:) Dessverre hadde jeg en ulykke med synet på ene øyet når jeg ble 12, og det gjorde at den veien ikke var et alternativ lengre:( Men får mettet noe av "tørsten" med simming da:) Men altids moro å treffe kjente og ukjente her inne. Stadig flere som havner på den lista:) Har jo etterhvert innsett at det ikke kun er 14 åringer med kviser som driver med dette, men gjerne mest godt voksne mennesker:)
  3. Tor Strengehagen.....kjenner bare en med det navnet. Jobbet på OLSTM-P2. Stemmer det? Hadde IHVERTFALL IKKE trodd jeg sku treffe på deg her inne Jobbet 5 år der sjøl, før jeg begynte her oppe i Statoil. Jommen er verden liten...ka farsken!
  4. Synes nå det var litt vel mye flisespikkeri her inne nå da. Greit nok at artikkelen bommer litt med forkortelser, og såvidt jeg leser av artikkelen, var det da slettes ikke luken på 80x80 han refererte til om den norske mann, men rommet. Greit nok visst det var et flyteknisk ukeblad som skrev artikkelen, men det er jo ikke det. Selv for en som har jobbet på dette flyet er det ikke greit å holde styr på alle disse forkortelsene...og tro meg, det er MANGE av dem på de forskjellige unit'ene.
  5. Skadene på kroppen skyldes nok bare belastningen av at flyet hviler på halepartiet,tenker jeg. Som hr.Toll skriver her.Det kan jo være mange faktorer, bl.a. disse som han har nevnt.Tipper også at det ligger noen "shear" bolter i området der det er knekt.Disse boltene skal vel gjøre akkurat det som har skjedd,nemlig sørge for at understellet knekker ved en hard landing. Disse kan det jo ha skjedd noe med, eller være noen problemer med. Ellers aner ikke. Har ikke jobbet med denne flytypen. Men selvfølgelig er jo dette godt stoff for media;"Fly knekker sammen,sånn helt uten videre" Vet bare at har jeg vært jornalist, hadde jeg spedd på ennå litt Det er jo jobben dems,for svarte!
  6. Har ikke METAR'n tilgjengelig. Men mener å huske vi hadde i Hammerfest(ENHF) gusting 54 kts på flyplassen, og 82 kts i 1100 ft.Dette var på tirsdag. Var ganske friskt da. På melkøya utenfor Hammerfest målte vi gusting 56 m/s Vi evakuerte samme dag
  7. Glem det.Fikk akkurat mailen i postkassa om at det er stengt
  8. Michelle. Sitter på Statoil Admin, og vi har ikke hørt noe om forbud Godt å se flere "Melkøyere" her
  9. METAR: ENHF 171020Z 22034G50KT 170V250 9999 FEW025 M06/M10 Q1014 WIND 1100FT 20052G76KT
  10. Ok.Takk for opplysningen, var noe i nærheten av det jeg trodde da.
  11. Mener å ha lest eller hørt en plass at 90 sekunder er den kritiske tiden de opererer med i havaritjenesten på større flyplasser. Dvs. at innen denne tiden bør enten brannen være slukket eller nedkjølt tilstrekkelig til å ikke utgjøre noen fare for gjennombrenning av flyskroget,eller så må alle være evakuert innen denne tiden. Vet ikke om noen har hørt det samme, eller om de har noen mere utfyllende opplysninger omkring dette? Ellers stemmer det som sagt at det finnes backup på 2-3 kanskje 4 computere ombord i Airbus'en, men de er utsatt for lyn de også. Kan det være mulig at lynet har klart å slå ut alt av backup i samme slengen, eller har ikke flyet på grunn av et evt. nedslag klart å koble inn backup'en tidsnok. Vet ikke jeg.Bare morsomt å spekulere.
  12. Hadde jo en diskusjon lenger ned ang. lynnedslag. Som sagt ovenfor her er jo at Airbus'en er fly by wire, dvs.at ALT stort sett er styrt av computere ombord i flyet. Et skikkelig lynnedslag kan vel i teorien slå knockout på dette utstyret. Skal ikke spekulere i det selvsagt, med det var første tanken som slo meg etter at vitner sa at strømmen forsvant like før landingen. Tragisk ulykke, men ifølge nyheten som sagt var jo alle reddet ut derfra,utrolig men sant. Trodde ikke det da jeg så første bildene derfra.
  13. Som Jørgen sier, det er vanlig at lynet treffer i nesepartiet på flyet og vingene. Andre plasser vi hadde et tilfelle i SAS for en stund siden da jeg jobbet der, var at lynet hadde "truffet" langs hele skutesiden i overkant av cabin vinduene. Der var det blitt hull rett igjennom skroget. Husker denne episoden veldig godt,da det ble en ganske omfattende vedlikeholdsjobb på dette flyet Hvorvidt det er lynet eller energien i dette som lager hullet kan vel bli et definisjonspørsmål.
  14. Har faktisk sett lynnedslag som har laget hull rett igjennom metallplatene i skroget. Som oftest er hullet mikroskopisk slik at du kan knapt nok ser det med det blotte øyet, og det er dermed ikke noe stor fare for trykksettingen av kabinen. Uansett, skal det forsåvidt være ganske store hull i skroget før du får problemer med trykkesettingen.
×
×
  • Opprett ny...