Gå til innhold

Sindre Kuløu

Members
  • Innholdsteller

    96
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Sindre Kuløu

  • Bursdag 30. nov. 3

Sindre Kuløu's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jeg skjønner ikke helt paralellen mellom ulykken i Sverige og den i Ålborg. I Sverige konkluderte vel den svenske havarikommisjonen (eller hva de nå heter) at piloten burde ha stengt og feathret (hva er det norske faguttrykket for "feathring")? den motoren som ikke fungerte. Virker på meg som om det var en mer åpenbar pilotfeil i Sverige enn det som er tilfellet i Danmark. Men tiden vil vise - skal bli spennende å lese havarirapporten.
  2. Fokker 50 er stiv ja..Det gjør at opplevelsen blir en helt annen enn med Boeing 737 f.eks, der vingene ser ganske fleksible ut. Vi har begge av dem på Kristiansund lufthavn Kvernberget. Føles ut som en tommerstokk på vei ned ei stri elv med Fokkeren. Men fy søren for noen uværsfugler de er, selv om de ofte har ganske hårete landinger, ofte med et hjul vesentlig tidligere enn det andre, og med snuten nærmest på tvers av rullebaneretningen. Geniale fly - elsker rumlingen i motorene når propellene går i fine etter en tøff landing. Har flere ganger kjent at flyet står og rister i vinden på bakken, og at hjulene beveger seg ganske mye frem og tilbake i vindkastene. Stilig!
  3. For mange av oss simmere er Meigs Field i Chicago forbundet med default airfield i FS, helt inntil de siste versjonene. Meigs ble revet for noen år siden. Mange av oss har vel prøvd å lande eller ta av med helt usannsynlige flytyper bare for å teste om det gikk an Men jeg viste ikke at en 727 faktisk har landet på Meigs Field i virkeligheten også; sjekk denne: Den ble flydd inn dit fordi den skulle settes på et museum. Men sjekk siste sekundene før touch down; den har ikke rare marginene å gå på!
  4. Selv om dette ikke er ekstremt, så er det alltid imponerende for en skrivebordspilot som meg å se ekte fagfolk utføre jobben sin! Så dere den Dash'en også som ble tatt av vinden rett etter T/O? Måtte ha ristet noe forferdelig..
  5. Jeg tror faktisk den har sin misjon ennå ei stund. Det finnes ingen andre like robuste fly som utføre de mange bushflyoppdrag som denne fuglen kan gjøre.. Så med litt oppdatert mikkmakk i cockpit, og noen små modifikasjoner, tror jeg det absolutt er et marked for den.
  6. Kom over dette; http://www.vikingair.com/content2.aspx?id=276 Ser ut som et selskap har kjøpt rettighetene til Twin Otter og planlegger å videreføre bygging av den i fremtiden.. Stemmer dette? Har noen andre hørt om det? Eller er dette gammelt nytt?
  7. Vel og merke reverserer man ikke motorene i den forstand at den har et gear eller noe. Man vrir kun propellbladene i motsatt retning, slik at de blåser framover istedet for bakover. Skipspropeller gjør det samme; snurrer samme retning, men vrir propellbladene, og da reverseres kraften. Det må være på nyere båter.. Titanic måtte bremse ned propellene også kjøre de i motsatt retning.. Det er sant når det gjelder virkelig gamle skip. Men teknikken med vridbar propell er fra begynnelsen av 1900-tallet. Problemet med gamle skip var vel at teknikken ble for kostbar å bygge i så stor skala på den tiden. Siden 50-tallet har ikke dette vært noe problem. De eneste båtene som normalt ikke har vridbar propell er enorme oljetankere. De har heller ofte ikke gear, men maskin og motor er fast koblet uansett, da gear og system for propellvridning blir i så enorme dimensjoner at det lønner seg ikke. Men da snakker vi maskiner i 100000 hK-klassen.
  8. Vel. Det vanlige på mindre private båter er vel gear, men alle større båter har vridbare propeller. Dessuten; gamle snekker og sjarker har vridbare propeller og trygge gamle dieselmotorer. En knall kombinasjon; da har du helt trinnløs overgang fra framover til bakover, og kan ligge på været akkurat som man føler for det.
  9. Vel og merke reverserer man ikke motorene i den forstand at den har et gear eller noe. Man vrir kun propellbladene i motsatt retning, slik at de blåser framover istedet for bakover. Skipspropeller gjør det samme; snurrer samme retning, men vrir propellbladene, og da reverseres kraften.
  10. Mhm. Men tror nok også motorene reverseres og bidrar til dette. Men uansett; mer ekstrem kort landing har jeg ikke sett
  11. Mulig dere har sett denne før, men jeg hadde ikke det. Fant denne på YouTube - har dere sett noe lignende før? Ser ut som om Twin Otteren bare bruker noen meter på lande? Riktignok i kraftig motvind og med bruk av reverse, men likevel...? http://youtube.com/watch?v=_8wmZ6hhpg8
  12. Forrige gang jeg reiste med Ryanair var fra Milano til Torp. Flyet ankom Milano, vi gikk om bord, og taxet til rullebanen. Men som den observante flynerden jeg er skjønte jeg at noe var galt; de ga ikke gass, men bare rullet sakte nedover rullebanen. Så taxet de av rullebanen igjen. Da kom piloten på intercom'en, og så: "Bon giorno, ladies and gentlemen. Yes. We have a little problem. Just a little problem. Something is blinking red in cockpit. Just a little problem. 10 minutes, ok?" Jeg og kameraten min måtte le; "Something is blinking red in cockpit" Uansett; det var noe feil med ignition-ett-eller-annet, og vi ble 1 1/2 time forsinket. Men det har da skjedd når jeg har reist med både Norwegian og SAS, og ellers når jeg har reist med Ryanair har de vært ekstremt punktlige og effektive. Så får man la være å irritere seg over at man ikke kan legge setene tilbake, at det ikke finnes setelommer, og at man sitter som sild i tønne. Det er tross alt bare snakk om noen timer. Jeg synes ikke ulempen med Ryanair er dårlig sikkerhet, for jeg føler meg sikker - men det er det at de opererer fra veldig perifere flyplasser. Oslo Torp du liksom Eller Frankfurt Hahn...? Men man får det man betaler for, enkelt og greit.
  13. Da har det vel blitt konstatert at bildene er falske. Men det er jo fascinerende hvor mye kunnskap medlemmene på forumet har, er dere ikke enige? Selv om bildene har blitt avslørt som falske av andre, så synes jeg bevisføringen her på forumet har et nivå som er meget høyt. Her tar man ikke noe for gitt
×
×
  • Opprett ny...