Fredrik J Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Et SAS Braathens Fokker 50 fly gikk i bakken etter at hjulene knakk sammen mens det sto på bakken. Er det noen som har noen mer info om denne saken? Se mer her. Siter
Espen Otterstad Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Utifra første bilde på VG (som jo er noe uklart men dog) ser det ut til at flyet har store strukturelle skader. Det ser ut til å være en ganske stor "sprekk" forran vingene om en ser på det første bilde hos VG. Mulig write-off? Siter
Stian Rolandsen Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Det var da forferdelig hvor stort dette ble slått opp da. Skulle nesten tro det hadde gått liv. Det tyder nok på at det er noen som har unlatt ett eller annet under vedlikehold(velger å formulere det vagt...). Men makan til oppslag i VG Vell som sagt over her så ser det nok ut som det er noen heftige skader på flyet ja...ser mørkt ut for "Inge Viking! Siter
Pål Martin Olsen Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Hva er et fornuftig anslag på verdien av dette flyet? Hva skjer med det videre? Går det ann å få det på vingene igjen? Siter
Espen Otterstad Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Hva er et fornuftig anslag på verdien av dette flyet? Hva skjer med det videre? Går det ann å få det på vingene igjen? Verdien på flyet aner jeg ikke, men om skadene er så omfattende som det ser ut til på bilde så er det vel fare for at dette "går til spiker" ja... Siter
Erling Øksenvåg Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Nå har det skjedd så mange hendelser og nestenulykker med disse flyene at SAS Braathens virkelig bør vurdere å anskaffe erstatning til F50'en. Det finnes mer enn mange nok alternativer i denne flykategorien på markedet i dag. Erling H Øksenvåg erling.oksenvag@sunndals.net Siter
Jim Vold Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Fysj!! Forteller dette flyet oss at de er på vei mot ..... ?? Visste flyet ang. krangelen som ble fastlåst i går kveld at det ikke orket mer? Gi det sykmelding eller uføretrygd den! Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Lavmålsjournalistikkens ubestridte ener i Norge (sol.no) pryder nå overskriften med at et "SAS-fly gikk i bakken". Det blir interessant å se hva undersøkningene kommer fram til hva som egentlig har skjedd her. Venter også på om forumets F-50 spesialist Jörgen Toll, har noe å si om hva som kan være årsaken til dette. Siter
Morten Haughom Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Gi det sykmelding eller uføretrygd den! Enig, har inntrykk av at F50 er litt av problemfly for SAS... Siter
Gjest Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Kära gamla Delta!!! Här kan många olika faktorer vara orsaken... Det står att hon var till vedlikehold under natten. De kan ha bogserat utan låspinnar i lock-strut. Det kan medföra att lock-strut går ur låst läge, och då ska det inte mycket till för att fälla in stället..! Hon kan ha blivit påkörd av bröytebil/catering/etc. Har svårt att tänka mig ett hydraulik problem, då stället är låst mekaniskt, och att då borde nos-stället gått in. Och folkens, detta hände med en Fokker50 på Kastrup då den var helt ny, så ta det lite lugnt med "Problemfly" "Uföretryg" m.m. Siter
Michael A B Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Det står att hon var till vedlikehold under natten. De kan ha bogserat utan låspinnar i lock-strut. Det kan medföra att lock-strut går ur låst läge, och då ska det inte mycket till för att fälla in stället..! Vil tro at det er noe slikt som har skjedd ja... Men likevel snodig at flykroppen har mottatt så store synlige skader etter en sånn sammensynkning Siter
oddvar gylland Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Er nok helt klart lock pin som ikke er satt i på denne her. Bra det ikke skjedde på enva i natt. Var trøtt når jeg gikk heim 04 i natt men satte i pinner i alle fly på bakken vertfall. Får håpe de kutter fokker 50'n helt ut nå å kjøper BAe 146 i steden;-) Siter
Svein Hansen Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Skadene på kroppen skyldes nok bare belastningen av at flyet hviler på halepartiet,tenker jeg. Som hr.Toll skriver her.Det kan jo være mange faktorer, bl.a. disse som han har nevnt.Tipper også at det ligger noen "shear" bolter i området der det er knekt.Disse boltene skal vel gjøre akkurat det som har skjedd,nemlig sørge for at understellet knekker ved en hard landing. Disse kan det jo ha skjedd noe med, eller være noen problemer med. Ellers aner ikke. Har ikke jobbet med denne flytypen. Men selvfølgelig er jo dette godt stoff for media;"Fly knekker sammen,sånn helt uten videre" Vet bare at har jeg vært jornalist, hadde jeg spedd på ennå litt Det er jo jobben dems,for svarte! Siter
Tom Setsaas Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Huff, det ser ut til at flykroppen har fått store strukturelle skader. Hvis vi ser på bilde nr to i VG-artikkelen så ser det ut som det også er bulker som går nedover langs de bakerste vinduene, over der flyet hviler på bakken. Kan være lyseffekt men det ligner bulker. Tydelige skader i kroppen i fremparten kan vel ha noe med vekta av motorene samt at nesa hvilte på nesehjulet under kollapsen... Nå har ikke jeg store peilingen her jeg har bare studert bildene. Og en strukturelt deformert flykropp det er vel ikke noe særlig å prøve å rette på, eller? Adressa har allerede rukket å døpt F-50 til problemfly: http://www.adressa.no/nyheter/nordmore/article617824.ece Siter
Thomas Varn Mortensen Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Får håpe de kutter fokker 50'n helt ut nå å kjøper BAe 146 i steden;-) Angående afløser til Fokkeren - vil det ikke være mere nærliggende for selskabet at satse på Q400, som de i forvejen har en del af? Eller Q300, hvis de fortsat ønsker et fly i 50 personers klassen. Tænker på fordelene ved at have en flåde bestående af mange ens fly. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 De eier jo både Blue1 og Air Botina som begge har BAe'en,men det er jo vanskelig og si..... Siter
Sindre Kuløu Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Tror det er essensielt at hendelsene med Fokker 50 ses isolert sett. Dette er et uhell som kunne skje med hvilken som helst flytype, det er vel ganske sannsynlig at noen har glemt å ta viktige forholdsregler under vedlikeholdsoppholdet. et understell knekker jo ikke akkurat uten videre - det er jo mekanisk låst i posisjon. Det er selvsagt for tidlig å finne noe svar nå, skal bli spennende å lese rapporten. Jeg har for min del bare positive erfaringer med F50, og håper SAS holder dem i rute enda noen år til. Siter
Gjest Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 De eier jo både Blue1 og Air Botina som begge har BAe'en,men det er jo vanskelig og si..... Ja, och framför allt så äger de Wideröe..! Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Ja, och framför allt så äger de Wideröe..! Eier hvem? Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Nei, har forsatt ikke hørt om selskapet Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Wilco! Er nok bare trøtt etter lang duty Jörgen Siter
Andreas Moe Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Tipper også at det ligger noen "shear" bolter i området der det er knekt.Disse boltene skal vel gjøre akkurat det som har skjedd,nemlig sørge for at understellet knekker ved en hard landing. Disse kan det jo ha skjedd noe med, eller være noen problemer med. Vil bare si at det ikke knakk, men felte seg inn. Mer rundt det som skjedde trenger jeg vel ikke å si, men det ser helt klart ikke bra ut for flyets videre karriere. Var å kikket på det idag, å det blir nok mest sannsynlig scrapping (eller spiker om du vil ) Siter
Jan Fredrik Furøy Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Hei Da kan jeg fortelle at operasjonen med å få denne på hjulene igjen er ferdig. Den blir nå tauet til hangar vest (gamle Braathens hangaren) for nærmere undersøkelse. Vi fikk "endelig" benyttet vårt Recovery utstyr og det fungerte som forventet. Løftet opp maskinen med 3 stk løfteputer. Deretter ble det benyttet vingejekker som løftet hjulene fri av bakken slik at vi kunne sette i pinner. Begge nesehjulene hadde punktert under hendelsen, så disse ble også skiftet. Det er også nedsatt en intern granskningskommisjon som skal undersøke hva som har skjedd. Vi som jobbet med dette i dag har vel en formening og har hørt rykter, men det må det bli kommisjonens jobb å finne ut av. Uansett så har vi holdt på siden 0600 med dette. Etter skadene å dømme vil den neppe fly igjen, men man vet jo aldri. Har tatt mange bilder og skal prøve å legge ut noen senere. Mvh Jan Fredrik SAS807 Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 De eier jo både Blue1 og Air Botina som begge har BAe'en,men det er jo vanskelig og si..... vel.. nå bør du holde deg fast.. men Blue1 og Air Botnia er ett og samme selskap da Siter
Gjest Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Begge nesehjulene hadde punktert under hendelsen, så disse ble også skiftet. Ja, det funderade jag på hur det gått till..? Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Forsto det slik at flyet hadde satt seg på halen før den klappet sammen, så det ville vel forklare både knekt rygg og punkterte nesehjul? Flyet tok jo fart... Selvmord kanskje? Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Tenkte med en gang på om man kanskje burde være raskt ute med å få sagt av nesepartiet og bygd en full flightsim av det? Instrumentene er jo i god behold. Desverre har jeg en stygg mistankte om at de plukker ut det meste som kan brukes av maskina... Siter
Marcus Krogtoft Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Det meste blir nok kanibalisert til andre F50 maskiner, hvis dem bestemmer seg for å permitere flyet.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.