Gå til innhold

CALLSIGNTYVERI!


Hans Olav Sørensen

Anbefalte innlegg

En litt merkelig overskrift kanskje, men bakgrunnen er følgende:

Sist lørdag kveld tenkte jeg å ta meg en liten flytur og startet opp som vanlig.

Som medlem i SAS VA,skulle jeg bruke mitt tildelte callsign SAS501. Alt gikk smertefritt helt frem til connect i SB. Da kommer den svarte stygge teksten " callsign in use " som de fleste nok har vært borti ved disconnecting og forsøk på connecting igjen.

Dette hadde forsåvidt vært ok hvis jeg hadde vært oppe og blitt disconnektet, men det var over et døgn siden forrige pålogging og nedloggingen ble da foretatt korrekt.

Jeg skjønte da at her måtte det være noe annet som lå bak, og sjekket straks Servinfoen, og mine antagelser ble bekreftet. En annen hadde tatt seg den frihet å bruke mitt callsign og var på tur fra Frankfurt til København.

Jeg logget meg da på med mitt andre callsign LN-HOS og forsøkte forgjeves å få kontakt med vedkommende både på voice og tekst, men til ingen nytte. Stakkaren hadde bestemt seg for å ikke svare meg.

Nå kan vel noen tenke som så at hvorfor ikke flyve med et annet callsign selv, men når man engang har bestemt seg for å være med i et VA så er man selvsagt interessert i å samle seg så mange timer som mulig, så i stedet for å fly så ble det en litt tidligere tur i loppekassen enn først tenkt.

De gloser som ble servert skal jeg spare dere for, men kort fortalt var ikke humøret på topp.

Så til den som var så heldig å få fly med mitt callsign den aktuelle kvelden: Jeg har notert din ID hos Vatsim, og dit er episoden rapportert!

Til andre som måtte føle en sterk trang til å fly SAS,WIF,BRA,VBX eller andre VA uten å være registrert, sjekk i det minste at du ikke bruker et registrert callsign. Allerhelst LA VÆR!

Hans Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann!Det er vel ikke slik at man har "rettigheten" på et callsign da?

Men jeg føler med deg,i aller høyeste grad! Selv bruker jeg alltid SAS2366 når jeg flyr,og det er stort sett kun jeg som bruker det!jeg har mine faste callsigns, som alle andre antar jeg [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Har sett et par andre som har brukt det,men det har passet seg slik at jeg ikke skulle ut å fly da så!*puh*!

Kanskje det hadde vært noe å opprette en liste der man "regget" callsignet sitt da,altså fikk en slags rettighet på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt presisering trengs kanskje.

Til dere som snakker om rettigheter til callsign:

Når man går til det skritt å registrere seg for et VA så får man tildelt et PERSONLIG callsign som er knyttet opp til det navn som man er registrert med. Jeg forlanger da at andre også respekterer det! Jeg forlanger også da å få fly når det passer meg, og ikke måtte vente til callsignet blir ledig.

Hva er da vitsen med at man skal bruke et callsign som indikerer hvilket VA man er medlem i hvis så ikke skulle være tilfelle?

Hva hvis den som bruker ditt tildelte callsign gjør et eller annet når vedkommende flyr online som kanskje kan medføre at du selv får problemer neste gang du bruker det?

Det er faktisk ikke alle som oppfører seg etter regelboka når man er online!

Tenk litt før dere roper om copyright!

 

Hans Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg skjønner så godt hva det er du mener!

Men kanskje det hadde vært noe å fått opprettet en slik liste med callsigns!Så kunne vi også se hvem som er hvem? Og det kunne fungere som en slags "rettighet"!

Hvordan ville en slik liste ha fungert tro?Er det noen steming for en slik liste?enten her på fs.no eller kanskje på vaccnor sine sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Når man går til det skritt å registrere seg for et VA så får man tildelt et PERSONLIG callsign som er knyttet opp til det navn som man er registrert med.

Eier man det callsignet da? Det var noe nytt for meg.

quote:

Hva er da vitsen med at man skal bruke et callsign som indikerer hvilket VA man er medlem i hvis så ikke skulle være tilfelle?

Da kan du jo bare bruke SAS500 istendenfor SAS501. Da flyr du jo fortsatt for SAS selv om du ikke bruker akkurat ditt nummer.

quote:

Hva hvis den som bruker ditt tildelte callsign gjør et eller annet når vedkommende flyr online som kanskje kan medføre at du selv får problemer neste gang du bruker det?


Får man problemer da? Hvis noe beskylder deg for noe som du ikke har gjort kan du jo bare dra frem loggen som ligger på VATSIM sine hjemmesider. Der står det når og hvor du har vært online. Da har du bevis og kan ikke havne i noe slags form for trøbbel.

quote:

Det er faktisk ikke alle som oppfører seg etter regelboka når man er online!


Finnes det regelbok? hvor?...

Jeg forstår jo selvsagt at det er irriterende, men skal man ut å fly med f.eks BAW som callsign kan man jo ikke lete rundt på alle British Airways VA sider for å se om det nummeret man skal bruke er opptatt. Det ville tatt alt for lang tid.

Når jeg selv skal ut å fly med f.eks VKG som callsign har jeg ikke tid til å sjekke ut alle Premiair sine VA sider. Da velger jeg bare et tilfeldig nummer og har jeg uheldigvis tatt noen andre sitt kan de heller prøve å kontakte meg slik at vi kan få ordnet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth!

Hvis du ikke har noe mere fornuftig å svare enn du gjør her, så foreslår jeg at du lar vær!

For det første: Hos SAS VA er det slik at man får tildelt en personlig ID som legges inn i en flightrecorder som brukes når man flyr. DA ER JEG PUKKA NØDT TIL Å BRUKE MITT CALLSIGN!

Du sier videre at jeg bare kan bruke SAS500 istedet for SAS501. Utrolig at du ikke har skjønt poenget: SAS500 tilhører en annen person!

Når det gjelder loggen til Vatsim så er jeg fullstendig klar over den, men når du blir samtaleemne på nettet mellom de forskjellige flyvere som observerte den derre idioten i går kveld, da brukes ikke loggen.

Finnes det regelbok spør du? Trodde du visste at det gjaldt visse regler når man flyr online? Har forøvrig observert deg som ATC et par ganger, så det vet du.

Så til det siste du skriver om BA.

Hvorfor ikke registrere deg på det VA du ønsker å representere istedet for å lete nettet rundt etter callsign in use eller ikke?

 

Hans Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Hans Olav Sørensen:

Kenneth!

For det første: Hos SAS VA er det slik at man får tildelt en personlig ID som legges inn i en flightrecorder som brukes når man flyr. DA ER JEG PUKKA NØDT TIL Å BRUKE MITT CALLSIGN!


Det er faktisk feil!har selv vært med i SAS VA!og brukt den flightrecorderen!Og om jeg ikke husker feil var jeg SAS342.Men jeg har ikke brukt annet enn SAS2366. Så hvilket callsign du bruker når du fly online,spiller faktisk ingen rolle, med tanke på logging av flytur etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Du sier videre at jeg bare kan bruke SAS500 istedet for SAS501. Utrolig at du ikke har skjønt poenget: SAS500 tilhører en annen person!


Ja, men du kan jo bruke et annet som f.eks SAS9651. Det er det ingen som bruker. Da flyr du fortsatt for SAS, bare med ett annet nummer. Ingen problem det.

quote:

Finnes det regelbok spør du? Trodde du visste at det gjaldt visse regler når man flyr online? Har forøvrig observert deg som ATC et par ganger, så det vet du.


Jada, det visste jeg, men jeg trodde ikke det var slik at det var copyright på callsign.

quote:

Hvorfor ikke registrere deg på det VA du ønsker å representere istedet for å lete nettet rundt etter callsign in use eller ikke?


Problemet er at jeg ikke bare bruket èt callsign. Jeg bruker blant annet BRA, SAS, WIF, BAW, VKG o.s.v. Da synes jeg det blir litt for mye hvis jeg skal være medlem av alle disse VA'ene bare for å fly noen turer i blandt.

[ 02-02-2002: Endret av: Kenneth Lima ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg flyr både SAS og BRA. Jeg velger et alltid et tilfeldig callsign. På VATSIM har man ingen rettigheter på hvilket callsign man har, man må bare ta et som er ledig. Det er mange som ikke har tid eller ønske om å fly for et VA, og tar derfor et tilfeldig nummer.

At man er medlem i et VA gir ingen flere rettigheter på VATSIM, og ihvertfall ikke enerett til å bruke det callsignet. Men man kan prøve å kontakte den andre personen som bruker callsignet, og spørre VENNLIG om han kan bytte det. Jeg hadde ikke hatt noe problem med det. Men det er ikke sikkert han får meldingen din.

Det å rapportere dette vil nok ikke ha noen effekt hos VATSIM.

Thomas

Vetaran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da ille Sørensen.

Har brukt mitt BRA 255 callsignal siden lenge før Braatens VA ble opprettet.Nummeret er helt tilfeldig valgt.Er fullstendig klar over at jeg ikke har noen som helst copyright på dette callsignalet,men jeg har nå alltid brukt det.

Håper nå virkelig ikke at noen fra braatens VA har rappet mitt callsignal..det hadde tatt seg ut...

mvh Per [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har reserverte callsign online på vatsim.

når du melder deg inn i et VA får du en PILOT ID som du skal bruke når du pirepper osv, i ditt tilfelle er den SAS501.

Om du da flyr online med et annet callsign skal da ikke bety noe som helst.

husk at mange flyr SAS ruter fordi om dem ikke er med i et VA. flyr man f.eks SK501, så er SAS501 korrekt radar-id. Den som da bruker "ditt" callsign trenger ikke å ane noe om at DU er med i et SAS va. de kan jo sitte i indre Mongolia for alt vi vet,og aldri hørt om deg og SAS va. Verden er stor, 99.999999% av verdens simmere vet ikke hvem du og ditt callsign er. Det må du huske på.

Du har ingen grunn til å klage på / angripe callsign "tyven".

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SCANDVA er helt uavhengig fra VATSIM så du har null rett til å kreve callsignet ditt. Dette er ganske enkelt fordi callsignet ikke er ditt. Det er riktig, du har en personlig ID hos SCANDVA, men IKKE på VATSIM.

Jeg har akkurat like stor rett som det du har til å logge meg på VATSIM med SAS501.

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Schubert:

Hei Hans!

Neste gang prøv å sette f.eks SAS501./SAS-501 eller lign.

Arild

Oi oi.. her er vi glupe.. hva skal ATC kalle dere som da..

Scandinavian 501 og Scandinavian - 501?? [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Det hadde blitt gøy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste posten din Hans Olav trodde jeg første det var en dårlig såøk. Hvor har du fått idéen om at du "eier" rettigheten til et callsign????? Er callsign'et "ditt" opptatt, bruk et annet!

Grunnen til at han ikke svarte deg kan jo like godt være at han ikke viste *hvordan* man sender private beskjeder som at han ignorerte deg. Når det er sagt, hadde jeg vært online og fått noen sure meldinger om at jeg hadde tatt callsign'et til noen hadde jeg gitt en god F i det og rapportert fyren for flaming om han sendte mer enn et par-tre meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var da voldsomt til temp. det var her da og angrep på Hans Olav!! Hadde jeg opplevd det samme som Hans Olav så hadde jeg også blitt "frustrert". Riktignok kan man ikke så at man eier et callsign, men jeg tror mange oppfatter det slik når man er medlem av et VA. da får man tildelt en pilotID fra dette VA og det blir av mange, også av meg, oppfattet som ens egen ID på VATSIM. Har jo etterhvert skjønt at slik er det ikke, men det gikk lang tid før jeg skjønte det. tror ikke jeg er dum av den grunn. Selv om det ikke finnes noe skriftlige lover og regler på dette med callsign og eiendomsrett, så finnes det kanskje noen uskrevne regler, eller praksis, kotyme, kall det hva dere vil. det er jo klart at dersom det er en fra "langtvekkistan" så kan det jo sikkert hende han eller hun kommer med samme callsign som meg, VBX114, men tror sjansen er liten.

Er enig med Hans Olav i at det jo ikke er særlig morro å oppleve at en eller annen "dust" driver kødd på VATSIM med "mitt" callsign og så får jeg trøbbel.

Men nok om det. Kan nok være nyttig med en slik diskusjon, for det ER mange som mener de "eier" et tildelt callsign.

quote:

Oi oi.. her er vi glupe.. hva skal ATC kalle dere som da..

Scandinavian 501 og Scandinavian - 501??

Om det står - eller ikke har ingen betydning, det blir scandinavian501 uansett.

Så til slutt, jeg skjønner Hans Olav meget godt. Hadde blitt sur selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dere nå er litt harde mot hans Olav - opplevde det samme for en tid tilbake. Skulle koble meg på og mitt "kjære gamle" callsign LN-RTG var opptatt. På PC sjekket jeg dette og det en en i Norge som helt tilfeldig hadde tatt det navnet. Vi fikk oss en hyggelig "chat" hvor jeg forklarte at jeg hadde benyttet det i lang tid. Ble ikke noe styr av den grunn, og alt falt tilbake til det normale igjen.

Men tror nok at alle som har benyttet et callsign føler en "viss eiendomsrett" til det, selv om ikke vi har noen lovlig eiendomsrett eller copyright til det.

Så konklusjonen blir vel at dersom vi ser "eget" callsign løftes øyenbrynene litt.... hos ALLE!!

Så lag nå ikke så mye oppstyr av det da, og riv ike håret av hodet på oss fordi vi føler det slik...

----------------------

UP and Go

Og husk Flyinnet i morgen, med egne callsign.... Så får vi håpe det bare blir ett av hver [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med Einar og Hans-Olav her grunnene er nevnt ovenfor, sikkert flere ganger..!

skjønner Hans-Olav meget godt!,- ser på FAL445 som "mitt" callsign, selv om jeg ikke kan gå til rettsak mot en som bruker det callsignet..men setter jo pris på at det ikke er noen andre som bruker dette..! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Selv om Hans-Olav mener at ikke andre kanskje burde drive gjøk med det callsignet som han bruker, tror jeg ikke vi trenger henge han ut slik som det er enkelte tillfeller av her i dette emnet.. La oss heller ha godt humør, for senere i dag er det jo FLY-IN! ! ! ! ! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK..

Skjønner jo litt at folk får et forhold til callsignet sitt, men å "kreve" at andre skal skifte midt i en "flight" er vel å trekke det litt langt?

Selv velger jeg et tilfeldig callsign, men for letthetens skyld velger jeg ofte samme som sist, men er det opptatt tar jeg bare et annet. Og INGEN kan forlange/forvente at jeg skal fly for et VA, bare jeg bruker et callsign som det eksisterer et VA for (SAS, BRA, VBX osv.)

Appropo VA og callsigns, burde vært lagt opp som i virkiligheten (tror jeg), et Flightnr. i hennhold til tid og rute, eller tar jeg feil her?

Da vil jo callsignet være tildelt den spesefikke flygningen, og ikke personbestemt, eller?

Ingen EIER noe callsign, og reglene på VATSIM er helt klare på dette, først til mølla...... Dersom ikke annet er bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første post på dette forumet.

Dette blir like dumt som at jeg skulle bli sur fordi noen brukte mitt vanlige nick på IRC f.eks.

Helt enig med Tore Sætre her. Hadde noen kontaktet meg mens jeg fløy online, og vært rasende fordi jeg tilfeldigvis brukte hans vanlige callsign, hadde jeg gikk fullstendig F i fyren. Hadde jeg derimot fått en hyggelig forespørsel om jeg kunne være snill og bytte, så hadde nok det latt seg ordne. Hans Olav må hvertfall ikke tro at han har noen mer rett enn meg til å kalle seg SAS501 fordi han er med i et virtuellt leke-flyselskap.

Vi er voksne mennesker som leker at vi flyr, og vi behøver ikke ta dette så alvorlig at vi blir dritforbanna og rapporterer til Vatsim om en liten filleting som at en annen person bruker et kallenavn som gjerne du vil bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når vi nå først er inne på dette med callsign.

Det er jo slik at de forskjellige VA har registrerts eg på VATSIM med et spesifikt callsign, eks. SAS, VBX, BRA etc. Hva betyr så dette?? Betyr det at ingen andre VA kan ta disse i bruk, eller betyr det at ingen som ikke flyr for disse selskapene kan benytte disse callsign??

Eks. dersom man øsnker å benytte VBX??? så må man være "ansatt" i dette selskapet eller er det fritt frem??

Helt enig i at vi skal ha det morro, men det kan jo være greit å få en klarhet i dette også.

og som Stig sier, I dag er det flyinn og her er det muligheter for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja så mye oppstyr ble det av dette.

Jeg var faktisk så dum å tro at når man var innmeldt i et VA som er registrert hos Vatsim, så hadde man en viss "eiendomsrett" til det callsign man var tildelt, men det ser jeg jo ikke er tilfellet.

Til de som uttaler seg om hvilken beskjed jeg sendte til vedkommende, hvor har dere det i fra at jeg hadde sendt ufine meldinger og var fly forbannet?

Jeg har heller ikke bedt noen skifte callsign midt i en flight.

Nok om det.

Uansett hva man måtte mene om det ene eller det andre, så er nå min mening den at når man tilfeldig velger seg et callsign som kan assosieres med et VA, så bør man kanskje ta seg tid til å sjekke at man ikke nødvendigvis velger et som står på listen over piloter i det aktuelle VA.

Jeg kunne i alle fall ikke tenke meg til å bare hente meg et tilfeldig uten å sjekke først.

Jeg ser jo at mange ikke er av samme mening som meg, og har forøvrig full respekt for det selv om jeg ikke er av samme mening.

For mitt vedkommende er denne diskusjonen avsluttet, og ønsker forøvrig alle lykke til med kveldens arrangement.

 

Hans Olav

SAS501/WIF015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tøv!

Callsign er bundet til en rute, intet annet. Hvis jeg går on-line og ønsker å fly følgende FPL:

(FPL-SAS332-IS

-B737/M-SIJRWY/S

-ENBR1725

-N0399F250 DCT SOPAR UZ15 SIG

-ENGM0025

-DAT/V)

Skal jeg da være nødt til å bekymre meg om en eller annen "eier" SAS332? Alt jeg skal behøve å tenke på er å fly flight plan`en korrekt.

Hvis dere skal simulere den virkelige verden, så får dere gjøre det, er nå min mening.

Eller har VA`ene et eget "eierskap" som eksluderer oss andre simmerne? Get real!

Mvh,

Kjell.

[ 03-02-2002: Endret av: Kjell Engkrog ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Hans Olav Sørensen:

Uansett hva man måtte mene om det ene eller det andre, så er nå min mening den at når man tilfeldig velger seg et callsign som kan assosieres med et VA, så bør man kanskje ta seg tid til å sjekke at man ikke nødvendigvis velger et som står på listen over piloter i det aktuelle VA.

Jeg kunne i alle fall ikke tenke meg til å bare hente meg et tilfeldig uten å sjekke først.


Dersom jeg skal fly online mellom Oslo og Bergen velger jeg et callsign som stemmer med flyselskapet, ruten og tiden på døgnet. F.eks. SK330. Og da mener du at jeg skal sjekke for de virituelle flyselskap om noen har den pilot-id'en????? Som noen skriver tidligere, et callsign er enten flightnummeret på ruten man flyr eller registreringsnummeret til flyet man flyr. Hvilket "ansatt-nummer" en pilot har i et VA har jo ingenting med hvilket callsign man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...