Gå til innhold

CALLSIGNTYVERI!


Hans Olav Sørensen

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Einar Halvorsen:

[QB]

Om det står - eller ikke har ingen betydning, det blir scandinavian501 uansett.

[QB]

Javel.. kan du forklare meg hva som skjer hvis en ATC possisjon har Scandinavian 501 og Scandinavian-501 sammtidig da..? Og hvis de er på voice.. hva gjør ATC da? ber dem forrandre callsign?

[image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Hoel:

Javel.. kan du forklare meg hva som skjer hvis en ATC possisjon har Scandinavian 501 og Scandinavian-501 sammtidig da..? Og hvis de er på voice.. hva gjør ATC da? ber dem forrandre callsign?

[image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

 

ikke værre enn at man leser hva som står da: det ene: Scandinavian five-zero-one. det andre: scandinavian dash-five-zero-one.

vanskeligere trenger det vel ikke gjøres?

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Javel.. kan du forklare meg hva som skjer hvis en ATC possisjon har Scandinavian 501 og Scandinavian-501 sammtidig da..? Og hvis de er på voice.. hva gjør ATC da? ber dem forrandre callsign?


Eller man kan be den ene sette en bokstav etter callsign f.eks SAS501T. Da blir det "Scandinavian five-zero-one-tango". Dette er det noen flyselskaper som gjør i real-life for å ungå misforståelser når to fly med nesten samme callsign flyr samme rute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg at det er MANGE, eller NOEN her med andre meninger, men i VNoAF er det slik at flyr vi F16, som da har Callsign FAL (uttales FALCON###, #-ID), og skal fly online, er vi nødt til å bruke FAL###, hvis vi feks. bruker ECH### eller hva som helst annet (tror det nå er kommet et som man bruker for andre fly som ikke har egen "ID"..), så får ikke vi godkjent den ruten..eller no slikt..mao: Hvis jeg skal fly FAL445 fra ENBO-ENOL, så må jeg bruke FAL445, og ikke FAL446 eller no slikt.. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Det var i allefall slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel mange meninger her men som ganske nytt medlem i SAS VA har jeg faktisk lest reglene i dette flotte virtuelle selskapet. Og vi bruker pireps som logger turene med forskjellige flight nummere hele tiden. EN dag kan det være SK2431 en annen dag SK234 , det er jo slik det er i virkeligheten!

Men allikevel pleier jeg å logge meg på VATSIM/IVAO med SAS532 men egentlig burde vi brukt de "ekte" flightnummere.

Og er det allikevel opptatt er det fort gjort å skrive SAS532/SK234 f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej.

Som SVA medlem finns det inga krav alls på vilket flightnummer du använder, vare sig on- eller off-line. Vissa använder det callsign som hör till flighten, andra kör med det som är deras pilot ID.

Måste erkänna att jag är förundrad över att ett slikt ämne kan orsaka så mycket hårda ord som det har blivit i denna tråd...kanske skulle påminna vissa om att VATSIM, FS, Scandva m.m. är ett NÖJE! [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

[ 04-02-2002: Endret av: Jonas Lundh ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jonas Lundh:

Hej.

Måste erkänna att jag är förundrad över att ett slikt ämne kan orsaka så mycket hårda ord som det har blivit i denna tråd...kanske skulle påminna vissa om att VATSIM, FS, Scandva m.m. är ett NÖJE! [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

[ 04-02-2002: Endret av: Jonas Lundh ]

Ja det skal ikke mere til, med andre ord lav takhøyde!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vel mange meninger her men som ganske nytt medlem i SAS VA har jeg faktisk lest reglene i dette flotte virtuelle selskapet. Og vi bruker pireps som logger turene med forskjellige flight nummere hele tiden. EN dag kan det være SK2431 en annen dag SK234 , det er jo slik det er i virkeligheten!

Men allikevel pleier jeg å logge meg på VATSIM/IVAO med SAS532 men egentlig burde vi brukt de "ekte" flightnummere.

Og er det allikevel opptatt er det fort gjort å skrive SAS532/SK234 f.eks.

--------------------

Baard

SAS-532

S V A

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Jo dette er vel en løsning som er grei, så nå slipper du å bli utskjelt som glupingen!

Arild

[ 04-02-2002: Endret av: Arild Schubert ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

ikke værre enn at man leser hva som står da: det ene: Scandinavian five-zero-one. det andre: scandinavian dash-five-zero-one.

vanskeligere trenger det vel ikke gjøres?


Hvorfor gjøre det vanskelig i det heletatt? Kall deg noe annet. MÅ jo ikke hete 501.

Selv har jeg timetables jeg går ut ifra når jeg velger meg callsign. Da velger jeg det callsignet som hører til den respektive ruten. Dette er as real as it gets!

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle år har det vært to leire i VATSIM (og tidligere SATCO), de som benytter faste callsigns (medlem av VA eller ikke) og de som benytter reelle callsigns ihht. ruten de flyr. Og selvfølgelig de som ikke tilhører noen av disse gruppene.

Årsaken til at mange synes det er fint å benytte samme callsign hver gang, er at når man er online, kjenner andre dem igjen. Dette tror jeg er positivt da dette bidrar til at man blir bedre kjent med hverandre, ikke minst de som er gjengangere online.

Når det er sagt, finnes det ingen mulighet til å reservere callsigns på VATSIM (unntatt når man benytter "offisielle" VATSIM callsigns som f.eks. VATSIM1. De av dere som er vant til å benytte samme callsign hver gang, har derfor ingen rett til hevd på dette. Dette gjelder også dere som flyr for et VA.

Men samtidig synes jeg man bør forsøke å respektere de som benytter "personlige" callsigns (dette gjelder ikke minst LN-nummer). Jeg vil derfor oppfordre alle som benytter et callsign å sjekke om og evt. hvem som har benyttet dette callsignet tidligere. Gå til http://data.satita.net/stats/default.html og skriv inn callsign i søkefeltet. Søker du f.eks. på SAS501, vil du finne at 4 personer har benyttet dette callsignet tidliger, men at Hans Olav Sørensen er den som har benyttet dette mest. Så vidt jeg kan se, er for øvrig de tre andre som har benyttet dette, dansker.

Så for å oppsummere, forsøk å respektere andre simmere online, enten du har "stjålet" andres callsign eller andre har "stjålet" ditt. Ta det med fatning, og forsøk å ta hensyn til hverandres preferanser.

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...