Svale Andre Leren Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Skremmende nært Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Som det sto i artikkelen var det 300meter/1000ft ifra, så da var det på grensen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Tor Nilssen: Det må ha vært mye nærmere, mener Nilssen. Kapteinen sa at det var 300m mellom flyene, blir ganske dumt når en passasjer begynner og spekulere i hva kapteinen sier og at han ikke tør å stole på kapteinen... :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 "blir ganske dumt" det gjør det vel ikke?.. Hadde nokk blitt litt skremt jeg også.. Men jeg tror nok at flygledere og pilotene i begge flyene var klar over alt som skjedde.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Nei, nei, nei! Hvorfor lages det nyheter av at seperasjonsminima opprettholdes? Greit, en passasjer ble skremt, men hva så? Tror jeg får tipse media om at jeg så en bil som kjørte akkurat på fartsgrensen i dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Ser ikke unormalt og uvanlig ut det der. Kryssende fly 1000' over og under i Europiske luftrom med mye trafikk er noe man ser ofte hvis man bare gidder å følge litt med hva som skjer utenfor vinduet. Følger man med og er litt interessert er det ikke helt umulig å klare å se også fra hvilket selskap noen av disse høyst lovlige og nærgående flyene som suser forbi kommer fra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Haldor Voll Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg måtte trekke litt på smilebåndet. :whistle: Problem: Passasjer stoler ikke på kapteinen og de strenge reglene for luftfartstrafikken Symptom: Kroppens hår reiser seg, det går kaldt nedover ryggen, og man tilkaller den søteste flyvertinna ombord for å få litt ekstra oppmerksomhet :grin: Løsning: Gi norsk skoleungdom en dugelig undervisning i flysim/flytrening så man kan øke forståelsen og tryggheten ved å fly. Dette inkluderer de med eventuell flyskrekk også ! Så det var på nyhetene for en stund tilbake at det var et kurs for de med flyskrekk for, hvor "eksamen" var en flytur Sola -> Gardermoen -> Sola. Det er jo et bra tiltak ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 "Er dette for nært"? Tja, nja... Kapteinen sier det var tilstrekkelig, så da var det vel ikke så farlig, eller? Noen skvetter tydeligvis til bare de ser snurten av et annet fly, akkurat som om de skulle være alene i lufta. Når det er sagt, så skvatt jeg litt da jeg i februar i fjor satt på flyet fra Tromsø til Oslo (langs UT65?) og et annet SAS-fly passerte på venstre/øst-siden, og litt lavere (langs UP600?). Der og da skvatt jeg litt, men det tok meg mindre enn 5 sekunder å komme frem til at den passeringen var helt ufarlig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Tror det er SAS som arrangerer slike kurs Ola. Det er patetisk av denne karen å gå til pressen, selv når kapteinen til og med forklarer at avstanden var grei. Først tenkte jeg at det var ganske håpløst av pressen å smelle dette opp som en sak, men nå er det jo mange som leser det. Ergo blir folket informert! Satt på klapp til London en gang. Masse trafikk. Det passerte et kryssende fly noen nm lengre fremme, men på samme høyde. Husker kapteinen viste det på TCASen. Ivertfall, et par minutter seinere smallt det og ristet i flyet. Akkurat som om vi traff noe. Varte i under ett sekund. Kan dette ha vært spor etter det forrige flyet, eller var det noe annet? Spurte kapteinen, men husker ikke helt hva han sa... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Kan dette ha vært spor etter det forrige flyet' date=' eller var det noe annet? Spurte kapteinen, men husker ikke helt hva han sa... [/quote'] Er vel mest sannsynlig Vortex fra flyet dere krysset. Disse er veldig kraftige, og det rister ganske godt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Han fikk et fint bilde og kom i avisen, så han er sikkert fornøyd med turen. Slik som dette ser man hele tiden når man flyr i Europa. Ang. wake hender at man får ristet litt på seg ja. Ved et par anledninger har jeg også fått kraftig yaw og roll samtidig på innflygning. Dashen er ikke så stor i slik sammenheng... Glemte svar på spørsmålet. Nei, det er ikke for nært. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Chr Haaland Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Det virker vel kanskje litt nærmere en det egentlig er da flyet er dobbelt så stort som det han sitter i selv. Men det er da slik det er i europa når det er mye traffik. Alt mulig folk sier for å komme i VG, og ikke minst, alt mulig VG biter på :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Er ikke VG dette Hans Christian. Enda verre, Nettavisen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Chr Haaland Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 He he. VG, nettavisen, se og hør..... mye likt. De liker å pynte litt på ting, og det virker som kvantitet går over kvalitet ofte. Research er liksom ikke så nøye det, så lenge de klarer å lage saken størst og først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Lygre Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 helt sant. det er det alt handler om; profitt og publisitet. PS: stund siden jeg har sett deg her nå HC, velkommen tilbake Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 For noe tull! Hver gang jeg er på en europaflight ser jeg slike passeringer. Her er det to ting som faller meg vanvittig: 1, at fyren oppsøker pressen med dette, til og med ETTER at kapteinen har informert han om hva som skjedde. 2, at pressen faktisk lager en sak ut av det, og at de til og med legger på kommentaren "Skremmende nært" og "skremmende bilde". Hvis du ikke stoler på kapteinen, hva pokker har du i et fly å gjøre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir-Tore Aunmo Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Tull å lage oppstyr av slikt. Dessuten er bildet tatt med zoom og det virker derfor som om det er mye nærmere en det i virkeligheten er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hadde det ikke vært for at den grønne 747'en hadde vinger så hadde det liknet på akkurat det det er: en flygende agurk-nyhet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M E Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Lurer på om jeg skal sende inn sak til Nettavisen, jeg var nemlig ute å kjørte nettopp, og en bil PASSERTE MED BARE 2 METER KLARING! En helt klar agurknyhet ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Litt OT, men jeg syns likevel det kan nevnes. Dersom noen her ser på nytt på nytt, så fikk dere kanskje med dere Knut Nærums utsagn for en uke eller to siden, det gikk omtrent som dette. "Nå har VG og dagbladet begynt med kakeoppskrifter, og latt Se & Hør ta seg av krig og katastrofer. Han har et poeng syns jeg, tabloidpressen er ikke så mye å skryte av nå for tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Man maste ju bara le lite at alla kommentarer till artikeln... - Men hvor har han stått når han tok bildet? For meg ser det ut som haleroret på Norwegianflyet, luftig ståsted i så fall. - Dette er høyre winglet. Hvordan fotografen har klart å fotografere utsiden av winglet med et annet fly i bakgrunnen under en flytur skulle jeg likt å få oppskriften på. Dyktig. ....sa jag far nog halla med han som skrivit den har kommentaren: - Hvor har han stått?’ Ja, hvor FAEN tror du han har stått i 40000 fot og i 850 km/t? Som passasjer? MOOOOOROOOOON! Han har sittet inne i flyet som alle andre, og tatt bilde ut mot vingen og fått med wingleten på vensttre ving, og et fly minst 1000 fot over. Herrejævvladegud! Hvor forbanna dum kan man bli? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Og klarere kan det vel knapt sies? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Ja folk for seg til å skrive de mest utrolige ting, slike leser-innlegg/kommentarer til slike artikler hos VG/Dagbladet/osv osv. er ofte svært god underholdning å lese. Timmy eller noen andre, burde jo bare legge inn det Timmy har skrevet der - som en folkeopplysning; siden det går folk rundt og faktisk TROR dette er haleroret eller ett bilde som er tatt ute på vingen i mid-air! (skremmende, men sant..) :cool: Her er noen av "gullkornene" som folk har skrevet: Men hvor har han stått når han tok bildet? For meg ser det ut som haleroret på Norwegianflyet, luftig ståsted i så fall. Knut Å. M. Dette er høyre winglet. Hvordan fotografen har klart å fotografere utsiden av winglet med et annet fly i bakgrunnen under en flytur skulle jeg likt å få oppskriften på. Dyktig. Larssen A. Man vet nesten ikke om man skal le eller gråte, men det er i alle fall god underholdning.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.