Gå til innhold

er dette for nært?


Svale Andre Leren

Anbefalte innlegg

Gjest Eivind Oterhals

 

Tor Nilssen:

Det må ha vært mye nærmere, mener Nilssen.

 

Kapteinen sa at det var 300m mellom flyene, blir ganske dumt når en passasjer begynner og spekulere i hva kapteinen sier og at han ikke tør å stole på kapteinen... :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke unormalt og uvanlig ut det der. Kryssende fly 1000' over og under i Europiske luftrom med mye trafikk er noe man ser ofte hvis man bare gidder å følge litt med hva som skjer utenfor vinduet. Følger man med og er litt interessert er det ikke helt umulig å klare å se også fra hvilket selskap noen av disse høyst lovlige og nærgående flyene som suser forbi kommer fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte trekke litt på smilebåndet. :whistle:

 

Problem: Passasjer stoler ikke på kapteinen og de strenge reglene for luftfartstrafikken

 

Symptom: Kroppens hår reiser seg, det går kaldt nedover ryggen, og man tilkaller den søteste flyvertinna ombord for å få litt ekstra oppmerksomhet :grin:

 

Løsning: Gi norsk skoleungdom en dugelig undervisning i flysim/flytrening så man kan øke forståelsen og tryggheten ved å fly. Dette inkluderer de med eventuell flyskrekk også !

 

 

Så det var på nyhetene for en stund tilbake at det var et kurs for de med flyskrekk for, hvor "eksamen" var en flytur Sola -> Gardermoen -> Sola. Det er jo et bra tiltak !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er dette for nært"? Tja, nja... Kapteinen sier det var tilstrekkelig, så da var det vel ikke så farlig, eller?

 

Noen skvetter tydeligvis til bare de ser snurten av et annet fly, akkurat som om de skulle være alene i lufta. Når det er sagt, så skvatt jeg litt da jeg i februar i fjor satt på flyet fra Tromsø til Oslo (langs UT65?) og et annet SAS-fly passerte på venstre/øst-siden, og litt lavere (langs UP600?). Der og da skvatt jeg litt, men det tok meg mindre enn 5 sekunder å komme frem til at den passeringen var helt ufarlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er SAS som arrangerer slike kurs Ola.

 

Det er patetisk av denne karen å gå til pressen, selv når kapteinen til og med forklarer at avstanden var grei. Først tenkte jeg at det var ganske håpløst av pressen å smelle dette opp som en sak, men nå er det jo mange som leser det. Ergo blir folket informert! ;)

 

Satt på klapp til London en gang. Masse trafikk. Det passerte et kryssende fly noen nm lengre fremme, men på samme høyde. Husker kapteinen viste det på TCASen. Ivertfall, et par minutter seinere smallt det og ristet i flyet. Akkurat som om vi traff noe. Varte i under ett sekund. Kan dette ha vært spor etter det forrige flyet, eller var det noe annet? Spurte kapteinen, men husker ikke helt hva han sa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk et fint bilde og kom i avisen, så han er sikkert fornøyd med turen. Slik som dette ser man hele tiden når man flyr i Europa.

 

Ang. wake hender at man får ristet litt på seg ja. Ved et par anledninger har jeg også fått kraftig yaw og roll samtidig på innflygning. Dashen er ikke så stor i slik sammenheng...

 

Glemte svar på spørsmålet. Nei, det er ikke for nært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull! :D

 

Hver gang jeg er på en europaflight ser jeg slike passeringer. Her er det to ting som faller meg vanvittig: 1, at fyren oppsøker pressen med dette, til og med ETTER at kapteinen har informert han om hva som skjedde. 2, at pressen faktisk lager en sak ut av det, og at de til og med legger på kommentaren "Skremmende nært" og "skremmende bilde". Hvis du ikke stoler på kapteinen, hva pokker har du i et fly å gjøre? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg syns likevel det kan nevnes.

Dersom noen her ser på nytt på nytt, så fikk dere kanskje med dere Knut Nærums utsagn for en uke eller to siden, det gikk omtrent som dette.

"Nå har VG og dagbladet begynt med kakeoppskrifter, og latt Se & Hør ta seg av krig og katastrofer.

Han har et poeng syns jeg, tabloidpressen er ikke så mye å skryte av nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man maste ju bara le lite at alla kommentarer till artikeln...

 

- Men hvor har han stått når han tok bildet? For meg ser det ut som haleroret på Norwegianflyet, luftig ståsted i så fall.

- Dette er høyre winglet. Hvordan fotografen har klart å fotografere utsiden av winglet med et annet fly i bakgrunnen under en flytur skulle jeg likt å få oppskriften på. Dyktig.

....sa jag far nog halla med han som skrivit den har kommentaren:

 

- Hvor har han stått?’ Ja, hvor FAEN tror du han har stått i 40000 fot og i 850 km/t? Som passasjer? MOOOOOROOOOON! Han har sittet inne i flyet som alle andre, og tatt bilde ut mot vingen og fått med wingleten på vensttre ving, og et fly minst 1000 fot over. Herrejævvladegud! Hvor forbanna dum kan man bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja folk for seg til å skrive de mest utrolige

ting, slike leser-innlegg/kommentarer til slike

artikler hos VG/Dagbladet/osv osv. er ofte svært

god underholdning å lese. Timmy eller noen andre,

burde jo bare legge inn det Timmy har skrevet der -

som en folkeopplysning; siden det går folk rundt

og faktisk TROR dette er haleroret eller ett bilde

som er tatt ute på vingen i mid-air! (skremmende,

men sant..) :cool:

 

Her er noen av "gullkornene" som folk har skrevet:

 

 

 

Men hvor har han stått når han tok bildet? For meg ser det ut som haleroret på Norwegianflyet, luftig ståsted i så fall.

 

Knut Å. M.

 

 

 

Dette er høyre winglet. Hvordan fotografen har klart å fotografere utsiden av winglet med et annet fly i bakgrunnen under en flytur skulle jeg likt å få oppskriften på. Dyktig.

 

Larssen A.

 

 

Man vet nesten ikke om man skal le eller gråte, men det er

i alle fall god underholdning.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...