Gå til innhold

Fly av rullebanen på LEMD


Thomas Polden

Anbefalte innlegg

Er fortsatt svært usikkert hva som har skjedd, veldig

motstridende meldinger. De fleste steder kan man

dog lese at flyet IKKE har styrtet, men at ulykken

skjedde under avgang. Babord motor skal ha

begynt å brenne før flyet kom seg opp i luften,

og MD-82 maskinen skal så ha kjørt av rullebanen.

 

Men har også kommet nyheter om, at flyet var oppe i

luften - og så styrtet.

 

Det står nå mange steder at så mange som minst

50 passasjerer er omkommet i ulykken.

Totalt var det 163 personer ombord på

rute "JK5022". Maskinen er nå visstnok delt i

to, og står følgelig i full brann.

 

MD-82 maskinen skulle ha fløyet fra Madrid: Barajas til

Gran Canaria.

 

Med største ettertanke til de pårørende, som har

mistet familie/venner osv. i denne ulykken - svært

tragisk!

 

Mer info også her:

http://www.nettavisen.no/verden/article2149880.ece

 

 

Mathias: anbefaler deg å heller legge en link til bildet

du har postet, mh.t. copyright-regler osv. er det ofte

det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå kommet en YouTube-video, som viser røyken fra

ulykkesstedet:

wPdJO5Q7HsM

 

 

 

Siste nytt bl.a. her:

http://jp.dk/udland/article1414990.ece

 

 

Ud over de 164 er ni af de forulykkede kabinepersonale. Det oplyser Spaniens største avis El Mundo.

 

Indtil videre er kun 23 af passagererne blevet evakueret fra det brændende fly via den venstre vinge, som nu er delt i to. De evakueredes tilstand betegnes som kritisk. Det oplyser El Mundo.

 

I ulykkesøjeblikket var alle passagererne på deres pladser i kabinen. Redningsberedskab meddeler ifølge dagbladet El Mundo, at dødstallet nu ligger 148 af de i alt 173 flypassagerer inklussiv kabinepersonalet.

 

 

Sindre: er klar over at det står copyright på bildet, det gir

allikevel ingen adgang til å poste bildet fritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt INGEN som tjener på dette, hverken SAS, som prøver å selge Spanair, ikke Spanair som prøver å få ny eier.

Heller ikke flyindustrien, som blir rammet hardt.

 

Men de som blir rammet hardest er de som sitte igjen uten en far/mor eller kansje unge? eller besteforeldre!

 

Mine dypeste kondolanser :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kommet noe mere bekreftende dødstall på ulykken?

 

Og hva skjedde ? Begynte motoren å brenne rett etter takeoff ?

 

Det verste tidspunktet isåfall , flyet hadde kanskje ikke fått høyde og krasjet i bakken med masse bensin i tankene, dømt til katastrofe i såfall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EC-HFP som kanat av banan tydligen. Synd att man sitter på jobbet och inte kan se webtv :'(

 

NTSB bekräftar reggen.

http://www.ntsb.gov/Pressrel/2008/082008.html

 

Aviation Safety rapporterar 145 döda.

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20080820-0

 

Läste på ett annat forum att planet hade haft problem med ena motorn tidigare på dagen. Denna flight skulle egentligen ha lyft kl 13 från MAD till LPA men blev försenad till 15:45 pga detta. Är det så, kommer teknikern och / eller flygbolaget få en hel del att förklara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTSB vil nok finne en god lösning pâ dette! Men dagbladet sitter â skriver at 400 har daua i MD de siste 5 ârene. Fâr lyst til â drepe nâr de sitter og skriver bullshit og ikke forteller hva som virkelig skjedde! Linate var jo ATC og misforstâelser, Alaska en maintenance failure, Tyrkia vet jeg ikke ennâ, ikke Kina eller Venezuela heller og Phuket var vel noe med vaeret â gjöre? Jeg vil gi min kondolanser til alle pârörende og hâper ikke tallet döde blir veldig höyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTSB vil nok finne en god lösning pâ dette! Men dagbladet sitter â skriver at 400 har daua i MD de siste 5 ârene. Fâr lyst til â drepe nâr de sitter og skriver bullshit og ikke forteller hva som virkelig skjedde! Linate var jo ATC og misforstâelser' date=' Alaska en maintenance failure, Tyrkia vet jeg ikke ennâ, ikke Kina eller Venezuela heller og Phuket var vel noe med vaeret â gjöre? Jeg vil gi min kondolanser til alle pârörende og hâper ikke tallet döde blir veldig höyt! [/quote']

 

Pilot error eller teknisk med samme utfall blir samme sak. Phuketulykken var vel windshear og derav for høy fart over terskel med påfølgende resultat. Statistisk har dagbladet beklageligvis rett.

 

Men, med fare for å bli hodekappet pga spekulering.

 

Noen som har info på rullebanelengden på LEMD ?

Så nettopp på TV2 nyhetene der journalisten på stedet opplyste om at det var 1000 meter bremsespor på rullebanen. Tenker da på take off, eventuell tid i luften før flyet var på rullebanen igjen. Antar flyet har vært i luften da det ble sagt i media, men også fordi flyet har dradd til høyre, noe jeg mener ikke samsvarer med en avbrutt take off uten "airborne". Men, som sagt, kun spekulasjon. Ønsker ikke å støte noen , ei heller å konkludere før noen rapport er på bordet. Men fritt forum er fritt forum, så får folk svare på det de selv ønsker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

153 bekreftet omkommet, 19 overlevende. Kondulerer til alle de pårørende.

 

 

Korteste rullebane i Madrid er 3500 meter, derfor vil jeg tro at flyet roterte og lettet for så å miste kraft og løft, og utfallet vet dere. Det kan jo selvfølgelig være annerledes, men hvis piloten fulgte prosedyrene kan jeg ikke tenke meg at flyet ville hatt problemer med å stoppe hvis aborted t/o ble avgjort under 80 knop.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Litangen
Fâr lyst til â drepe nâr de sitter og skriver bullshit og ikke forteller hva som virkelig skjedde!

 

Så, så. Ingen grunn til å gå av hengslene. Jeg tror det har vært nok død allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pilot error eller teknisk med samme utfall blir samme sak. Phuketulykken var vel windshear og derav for høy fart over terskel med påfølgende resultat. Statistisk har dagbladet beklageligvis rett.

 

Dagbladet skriver jo som om det er selve flytypen det er store problemer med. Jeg sjekket disse ulykkene' date=' og mange av dem er human-faults. Så skjønner godt vinklinga til Johan.

 

 

 

 

Men, med fare for å bli hodekappet pga spekulering.

 

Noen som har info på rullebanelengden på LEMD ?

 

 

 

18R/36L 4,350 14,272 Asphalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jeg tenkte umiddelbart på overvekt, denne opratøren har jo en tolkning av loverket som de fleste andre opratører ikke har med tanke på vekt begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan dette luftinntaket under kapteinens vindu det skrives så mye i avisene om, være for noe?

 

Ang dette med elevator skulle man vel tro at aileron hadde mer enn nok autoritet til å holde vingene level selv om ene elevator var defekt/ute av stilling? Men hjelper kanskje ikke om farten blir for lav. Det er vel også denne delen man ser bilder av diverse steder, og som ser relativt hel ut på venstre side VG bilder (Bilde nr 18)

Uansett, jeg er jo ingen havari-ekspert, og man skal kanskje være forsiktig med spekulasjoner, men spør som en kommentar til det som allerede har blitt sagt i denne tråden. I dagspressen spekuleres det jo flittig, og noen sier brann i venstre motor, noen høyre motor, og andre sier ingen brann, men feil på hjul, og overoppheting i dette luftinntaket under kapteinens vindu er nevnt.

Saken har nå fått sine 3 dager på forsidene, og vi hører vel ikke noe mer om det med mindre årsaken er dramatisk nok.

 

@Geir Finstad; hva mener du med det litt mer spesifikt. Har de "slappere" vektbegrensninger enn andre, eller blir regelverk ikke fulgt mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...