Gå til innhold

Mathias Røsberg Mauren

Members
  • Innholdsteller

    188
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Mathias Røsberg Mauren

  • Bursdag 05. mai 1990

Mathias Røsberg Mauren's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Utrolig trist ulykke. Mine tanker går først og fremst til familie, venner, medstundeter og kjente
  2. Fine bilder av 658, og ekstra morsomt er det kanskje at jeg har vært Crew Chief assistent på denne maskinen i en god del dager nå
  3. Har "Hvorfor fly flyr" av Erlend Larsen - en knallbok som er lest ut og inn noen ganger. Desverre interesserer jeg meg ikke så veldig for kampfly, så jeg står over akkurat denne. Men all creds til Erlend!
  4. Et godt stykke historie er nå over for Vigra sin del. Radiomasten på Vigra fjernes Radiomasten på Vigra fjernes innen utgangen av 2011. Det går fram av en avtale mellom Avinor og Norkring. Litt vemodig for meg som er vokst opp med masta. Men det har jo sine grunner til at den fjernes.
  5. Kjente igjen simen til Ivar med en gang De gode gamle Braathens fargene. Utrolig flott sim! Men det er vel ikke til å stikke under en stol at sikkert de fleste var i sterk tvil om at de var piloter. 21 år gammel og pilot (jeg tolket yrke som trafikkflyver i et selskap, og da vil 21 år være umulig), det er et mannsdominerende yrke og det var vel ingenting som tydet på pilot når programmet startet. Jeg tippet han som egentlig var kjørelærer som pilot i starten. Hvem vet. Kanskje vi blir kollegaer en gang i fremtiden
  6. Kan flyet være borte for alltid? Hvordan skal de klare å finne det igjen om det ligger en plass på bunnen av havet langt der ute og det ikke sender ut signaler? En eventuel oppheising ville jo vært minst like krevende som å heise opp bourbon dolphin - Noe de aldri fikk til. Først og fremst en utrolig tragisk ulykke dette her. Jeg stiller meg som noen andre her skeptisk til enkelte medier. f.eks er det blitt sagt at det er sendt ut SMS fra flyet - Hvordan er det mulig når du ligger 35.000fot og langt i fra kysten? Man er jo ikke i nærheten av noen sender i det hele tatt. Jeg har også liten tro på at lynnedslag alene har forårsaket denne ulykken alene. Lynnedslag slår ned i fly hele tiden, og det er ikke noe uvanlig med det. Flyene er konstruert for det og har masse utstyr for å avlede strømmen som legger seg rundt flyet når et lynnedslag treffer (lynavledere) Jeg har mer tro på dårlig vær, svært kraftig turbulens kombinert med et kraftig lynnedslag. Selv dette er det fint mulig å fly i. Noen skriver at flyet kan ha nødlandet i havet, men jeg personlig tror dette er tilnærmet umulig med slikt farvann - spesielt i storm. Skroget ville aldri tålt belastningene. De klarte det på Hudson River, men vi snakker sjø av helt andre dimensjoner og etter all sannsynlighet to vidt forskjellige ting fra denne tragiske ulykken med Air France. Men jeg skal ikke dra konklusjonen noe lenger nå før man vet noe sikkert.
  7. Hei og hopp. Er en stund siden jeg har lyttet til ATC nå. Så jeg gjorde et forsøk med linkene jeg hadde liggende til ENGM tower og ENAL tower, men ingen av de funket lenger. Noen søk på google og litt sånn gjorde meg ikke særlig klokere. Så er det noen som har streaming linker til norsk ATC som funker? Funker også med andre skandinaviske tårn. Sitter for øyeblikket å lytter til Boston Tower Men synes det er mer behaglig å lytte til tårn som ENGM der tempoet er roligere og det er fly jeg kan kjenne igjen. Takk
  8. Av og til kan det være kult med "amatørfilming". Det kan sikkert fint brukes i starten av filmen eller noe. Bare det blir klipt og brukt på riktig måte, så kan det aller meste brukes Filmen vil jo som sagt bli vist til vurdering ja. Om dokumentaren blir plukket ut til en av de beste, så vil den vises på dokumentarfilmfestivalen i Volda. Men et samtykke fra pilotene kunne kanskje vært fint - men nødvendig vet jeg ikke.
  9. Hei og hopp! Som noen kanskje vet så går jeg media siste året. Vi har fått i oppgave å lage en dokumentarfilm. Gruppene skal ikke bestå av mere enn 3-4 personer og det ferdige produktet skal ikke overstige 5 minutt. Dette vil med andre ord være en "kortdokumentar" om Vigra Flyplass. Dokumentaren vil bassere seg på "arbeidshverdagen" på Vigra og ikke flyplassen i sin helhet. Jeg og en annen i klassen har i dag vært i møte med SAS og vi ble tatt utrolig godt i mot. Etter all sannsynlighet vil selve filmingen inne i hallen, av bagasjehåndtering, stuing - push-back osv av flyene vil foregå neste torsdag mellom 07.30 og 11.00 på formiddagen. Dette er den travleste tiden på døgnet på flyplassen, og vi ble anbefalt å ta filmingen i løpet av dette tidspunktet. Selve produksjonen vil foregå slik at jeg og en annen elev vil dekke uteområdet (rød sone) mens to andre vil ta for seg det som skjer inne. Det vil med andre ord være to kameraer i aksjon. Det som gjenstår av avtaler nå er med avinor. De har med tårnet, brannstasjonen osv å gjøre. Men mulig dette blir for stort å dekke når filmen skal vare i 5 minutter? 5 minutter er faktisk ganske lenge egentlig, og det tar lang tid å produsere bare 5 min når man skal klippe effektivt osv. Jeg vet heller ikke hvor positiv avinor stiller seg til dette prosjektet. Hva tenker dere? Ah for et drømmeprosjekt! Gleder meg som en unge til å komme i gang med produksjonen. Noen som har noen tanker, spørsmål, ideer eller inspill? Kom med det! Fyrer løs to bilder jeg tok i dag jeg. Ble bare ett fly siden vi måtte tilbake på skolen. (Hadde kun med meg 17-40mm. Så bildet er ikke så skarpt og fint, siden det er cropet en god del for å kun få maskinen) 737-505 LN-BRR Mvh
  10. VG-nett har i dag skrevet en artikkel om "Birdstrikes" som er ganske så interessant. Norges «farligste» flyplass - se hvor! Verst var det altså i luftrommet over Sola lufthavn ved Stavanger (37 sammenstøt). Og slik ser resten av «kollisjon med fugl»-listen ut: Gardermoen 31 Flesland 30 Bodø 20 Skagen 19 Kjevik 11 Værnes 10 Vigra 8 Karmøy /Haugesund 7 Torp 6 Årø 6 Stokka 5 Langnes 5 Helle 4 Rygge 4 Alta 3 Ørland 3 Evenes 2 Hammerfest 2 Kvernberget 2 Jeg visste faktisk ikke at det var så mange birdstrikes på Vigra. Gardermoen overrasket meg også en del, men jeg vil tro prosenandelen her er mye lavere enn f.eks på Flesland, Vigra og de andre øverst på listen. Man må jo ta høyde for at antall avganger i året er mange ganger flere enn på de øvrige flyplassene på listen. Selv har jeg aldri opplevd birdstrikes. Verken som passasjer eller spotter. Kanskje ikke så stor sannsynlighet at man opplever dette som spotter, da fuglene ofte "operer" i litt høyde. Noen som har en statistikk over ulike høyder birdstrikes har skjedd i Norge?
×
×
  • Opprett ny...