Gå til innhold

Fly av rullebanen på LEMD


Thomas Polden

Anbefalte innlegg

Hva kan dette luftinntaket under kapteinens vindu det skrives så mye i avisene om' date=' være for noe? [/quote']

 

Det er RAT Probe, Ram Air Temperature Probe. Den sender informasjon

om temperatur til Thrust Rating- og de to Central Data computerne.

 

Den har ett anti-ice system, som visstnok skal ha feilet. Det er noe uvisst hva

nøyaktig som ble gjort med den.

 

mdprobe.jpg

 

M

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det svaret Morten W.

At eventuelt da denne sensorens elektriske oppvarming har feilet ga straks litt mer mening enn avisenes skriverier om "overoppheting i luftinntaket til varmeapparatet", og "feil på flyets varmeapparat"

 

Siden du var så grei å legge med et informativt skjema også, kan jeg også spørre deg hva "strakes" er for noe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du var så grei å legge med et informativt skjema også, kan jeg også spørre deg hva "strakes" er for noe?

 

"Strakes", eller det Boeing kaller "Chines" er små vinger som er plassert på ulike steder

av ett fly for å endre luftstrømmen ved HØY AoA (angrepsvinkel - Angle of Attack).

 

Tror det startet med DC-10'n som har en strake på hver side av vinge motorene. Grunnen til det

er at ved høye AoA vil vingen bak motoren stalle :mad: Strakes'ene leder luftsrømmen slik at dette ikke

skjer.

Flere Boeinger som har det samme (eks B737), en liten vinge (chine) på innsiden av motoren. McDonnel Douglas

tok patent på å ha 2 vinger, så Boeing har måttet nye seg med en.. .

 

MD80 strake'n på nesen gir bedre luftstrøm rundt vingen ved høy AoA. MD-80 har også strake

på motoren. Denne har til hensikt å hjelpe til ved elevator stall da MD80 har høy hale og er

utsatt for dette ved høy AoA.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk igjen Morten W. Setter pris på slike gode svar. Fantastisk så mye små, men geniale innretninger man har på fly.

 

Angående denne RAT-probe tenkte jeg umiddelbart etter forklaringen at den var elektrisk oppvarmet, men såvidt jeg kan se av liknende sensorer på 737 kan den vel godt være varmet av bleed air også. Uansett, lurte først og fremst på hva dette "luftinntaket" var, og det har jeg jo fått svar på. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...