Gå til innhold

bimbo på flytur


Christian Ramberg

Anbefalte innlegg

Synes faktisk overskriften passer veldig dårlig til denne videoen, men skjønner trådstarters intensjon for å si det slik....

 

Ble faktisk litt imponert over dama... Svimte av 2 ganger(bare en gang på tape) men klarte å unngå å spy. Tror et par av oss hadde spydd som en skåronge fra tykkeste oslo på lofothavet dersom vi hadde fått sjangs der oppe sammen med en pilot fra Blue Angels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt av den dama der. Eg trur dei fleste her inne hadde gått i dørken med gårsdagens middag først ganske mykje før dette. Men det såg rett gøy ut. Og eg vil heller kunne skryte av at eg har kasta opp i eit blue angels fly enn å ikkje kunna skryta av det hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at hun svimer av er at de IKKE bruker trykkdrakt slik andre jageflyvere gjør, hvorfor vet jeg ikke, men det er vistnok noe av poenget dere???

 

Om du ser hennes filming imot samme snuttene av flere mannfolk så vil du se at hun er sterkere og mere våken enn de andre, hun evner å trives midt opp i all pressing og pusting.

 

For de av dere som har vært i et jagerfly og trukket G så vet dere hva jeg snakker om. Og alle vi som har vært i F-16 hadde trykkbukser på, likevel ble det både svetting, pesing, pressing OG desverre spying på meg. 6 ganger i løpet av 1 1/2 time! Gliiis siste gangen da vi taxet forbi brannstasjonen etter landing. Men må inrømme at som barn så ropte jeg på elgen i bil bare i mellom Drøbak og Oslo på Gamle Mossevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at hun svimer av er at de IKKE bruker trykkdrakt slik andre jageflyvere gjør, hvorfor vet jeg ikke, men det er vistnok noe av poenget dere???

G-buksene blåser seg opp når man utsettes for G-krefter, for å hindre at alt blodet samles i bena. De hviler hånda de har på stikka på låret, hvis de ligger i tett formasjon (som Blue Angels ofte gjør) hadde det vært veldig kjipt om buksene plutselig blåser seg opp så armen og stikka brått rører seg.

 

Pilotene gjennomfører planlagte manøvre og har forberedt seg på alle kreftene de opplever, de klarer seg derfor fint uten g-bukser. Er verre når de flyr dogfight og må fly improviserte manøvre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten G-drakt? Hvor får vi vite det i videoen? Tror ikke det er noen som stepper i F16 uten drakten' date=' hverken piolt eller passasjer. En ser at hun puster/hyperventilerer før hun blacker ut, så det er nok årsaken vil jeg tro. [/quote']

 

1. Det er ikke F-16, det er F/A-18 Hornet.

 

2. Jeg har også hørt at Blue Angels ikke bruker G-drakt, uten at jeg kan bekrefte det 100%.

 

3. Man har pusteteknikker for å holde ut lenger under høy G-kraft. Det innebærer å trekke pusten dypt, spenne muskler mens man holder pusten og å slippe ut luft igjen med jevne mellomrom. Det er ikke hyperventilasjon, uten at jeg skal si noe om hun gjør det korrekt her da jeg har lite peil på høy G-kraft manøver :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Erlend sier tidligere i tråden her, Blue Angels bruker ikke g-suits da det kan ha innvirkning på hvordan man beveger stikka (de sitter trossalt med stikka mellom beina, og når man hviler armen på låret og buksa brått blåser seg opp sier det seg at det kan bli endel ufrivillig bevegelse. Og når man flyr en meter i fra de andre maskinene så er ikke feilmarginen spesielt stor.) Thunderbirds har ikke det problemet da F-16 har stikka på høyre side.

 

Hva videoen angår så syns jeg hun klarer seg greit, tror de fleste som ikke er vant til det ville tatt seg en "lur" på en sånn tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stor G-belastning vil du puste slik uansett.
Man vil ikke puste slik helt av seg selv. Man må holde igjen pusten i ca. tre sekunder etter å ha pustet inn for å få effekt. Dessuten må inn- og utpust gå fort. Den naturlige reaksjonen vil være å puste rolig inn og ut' date=' nesten uten pause. [/quote']

 

Det blir tyngre å puste og da blir man gjerne seende ut slik du så henne på filmen. - om det var uklart hva jeg skrev/mente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...etterhvert som G-belastningen øker blir det tyngre og tyngre å puste
Jo takk, jeg vet det :grin: Har sittet på i direkte overgang fra spinn til loop og en god del looper og roller etter hverandre, noe av det beste man kan gjøre.

 

BTW: Noen som vet hvor mange G man drar inn i en loop? (Tiger Moth, hvis det er relevant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...etterhvert som G-belastningen øker blir det tyngre og tyngre å puste
Jo takk' date=' jeg vet det :grin: Har sittet på i direkte overgang fra spinn til loop og en god del looper og roller etter hverandre, noe av det beste man kan gjøre.

 

BTW: Noen som vet hvor mange G man drar inn i en loop? (Tiger Moth, hvis det er relevant) [/quote']

 

Det er ikke så mye, jeg har jo fått samme behandling som deg på flytur med Anders, men jeg regner med et sted mellom 3.5 og 4.5. Det er iallefall det jeg opplevd i seilfly, hvor vi hadde G-måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at medisinske tester har funnet at jentene takler G-krefter mye bedre en menn. Spessielt litt mindre damer med tett kroppsbygning er idielt vistnok.

 

Når det gjelder å trekke G så er ikke 2-4 G noe veldig problem det var jo nesten komfertabelt. . Jeg begynte å slite på 6G da syntes jeg det begynte å bli ubehagelig.

 

Når det gjelder om en blir spysyk ved jager og acro flyving. Vel det er veldig individuelt. Jeg har fløyet acro og jager uten å bli syk i det heletatt. Men litt kraftig turbulens i ett passasjerfly,og spesielt hvis jeg ikke har mulighet til å se ut, blir jeg dårlig med en gang. Samme i en vanlig buss.. Jeg har regna ut at for min del så kommer det an på om jeg har noe å feste blikket på som referanse for balansenerven i mellomøret. Hvis jeg ikke har noe visuell referanse så går hjernen og balansen totalt bananas.

 

Det er derfor jeg somregel foretrekker vindusplass når jeg skal ut å fly. Jeg kna ikke fordra å sitte midtgang da jeg ikke har mulighet til å se ut å se hvilken orientering flyet har.

 

Mulig jeg er litt rart nagla sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...etterhvert som G-belastningen øker blir det tyngre og tyngre å puste
Jo takk' date=' jeg vet det :grin: Har sittet på i direkte overgang fra spinn til loop og en god del looper og roller etter hverandre, noe av det beste man kan gjøre.

 

BTW: Noen som vet hvor mange G man drar inn i en loop? (Tiger Moth, hvis det er relevant) [/quote']

 

Det er ikke så mye, jeg har jo fått samme behandling som deg på flytur med Anders, men jeg regner med et sted mellom 3.5 og 4.5. Det er iallefall det jeg opplevd i seilfly, hvor vi hadde G-måler.

Det er ikke så mye, men det var da nok til at en fikk black-out :grin:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at medisinske tester har funnet at jentene takler G-krefter mye bedre en menn. Spessielt litt mindre damer med tett kroppsbygning er idielt vistnok.

 

Når det gjelder å trekke G så er ikke 2-4 G noe veldig problem det var jo nesten komfertabelt. . Jeg begynte å slite på 6G da syntes jeg det begynte å bli ubehagelig.

 

Når det gjelder om en blir spysyk ved jager og acro flyving. Vel det er veldig individuelt. Jeg har fløyet acro og jager uten å bli syk i det heletatt. Men litt kraftig turbulens i ett passasjerfly' date='og spesielt hvis jeg ikke har mulighet til å se ut, blir jeg dårlig med en gang. Samme i en vanlig buss.. Jeg har regna ut at for min del så kommer det an på om jeg har noe å feste blikket på som referanse for balansenerven i mellomøret. Hvis jeg ikke har noe visuell referanse så går hjernen og balansen totalt bananas.

 

Det er derfor jeg somregel foretrekker vindusplass når jeg skal ut å fly. Jeg kna ikke fordra å sitte midtgang da jeg ikke har mulighet til å se ut å se hvilken orientering flyet har.

 

Mulig jeg er litt rart nagla sammen. [/quote']

 

Nice, hva slags jager har du flydd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...