Jump to content

Sten Arne Bryde

Members
  • Content Count

    839
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Sten Arne Bryde

  • Birthday 09/09/1975
  1. Jeg er på jakt etter TrackIR, gjerne TI5 Noen som har en de ikke bruker og vil kvitte seg med ??
  2. Har lekt meg litt med FSX, Fraps og F-86'ern til Milwiz Litt enkel redigering og lagt på musikk. Laget dette bare for gøy [video:youtube]
  3. Hei F-16.net er helt greit ,men skal du ha oppdatert info spør heller meg eller andre med litt kontakter. Vil også anbefale at du hiver deg på forumet til IPMS Norge, eget forum for norske plastmodellbyggere. vi er endel av en verdens omspennende organisasjon med plastmodeller som interessefelt. www.ipmsnorge.org/forum Her er en av de bedre F-16 jeg har laget ,iallefall den jeg har bilder av på nett.. med en liten beskrivelse. Amerikansk modellbyggeforum, så all tekst er på engelsk. http://zone-five.net/showthread.php?t=638 Angående sett.. hvor skal jeg begynne.. det kommer så an på hvilket forbilde du har og hvor mye du vil gjøre ut av det, samt hvor rutinert bygger du er. Skal du lage en "tradisjonell" Block 15 fra før '97 (331/334 skv)så er Hasegawa sitt V9 sett helt greit. Skal du lage en tradisjonell Block 10 fra før '97 (332/338 skv) blir det samme settet, men med nye høyderor og andre Block 10 detaljer i resin. Skal du lage en moderne F-16 AM/BM så er Kinetic sitt sett helt greit å starte med, her er det meste av det du trenger i pakka. Dekaler vil jeg anbefale at du kjøper utenom. Vingtor (www.vingtor.net) har ett flott sett i '48 skala. Skal du lage en moderne F-16 AM av høyest mulig kvalitet vil jeg anbefale Tamiya sitt F-16 Block 25/32 US ANG sett.. her vil du trenge en ny resin hale, samt at det er endel jobb med konverteringen. Jeg har laget denne utgaven og syntes det var ett greit prosjekt ,men er du uerfaren så tror jeg ikke jeg vil anbefale dette som ett første prosjekt. Er du "fersk i faget" tror jeg at Kinetic + nye dekaler er den greieste veien å gå. Rett ut av eska vil den gi ett helt ok resultat. Malingen der er ren teknikk.. det er lettere en du skulle tro. Jeg bruker Airbrush (som er uunverlig). Først og fremst maskerer jeg alt som ikke skal males. så legger jeg på en grunning, en nøytral gråfarge somregel. Deretter tar jeg en mørk grå eller svart og markerer opp alle panel linjer. Dette kalles pre-shade og vil gi en skygge effekt. Så kommer fargene, altid lyseste først og denne "jobbes inn" til en har ønsket kombinasjon av farge,skygge og mønster. Så legger jeg på ett par lag med klarlakk. Her bruker jeg vanlig bonevoks (for akrylgulv). Funker som bare fy. Dette må tørke grundig mellom hver omgang. Jeg bruker stortsett akrylfarger (Tamiya,Vallejo og Extracryllics) som tørker veldig fort, de er stortsett klare å jobbe videre med iløpet av en times tid. Når bonevoksen er tørr er det tid for dekaler. Jeg bruker også noe som heter "micro sol" som jeg pensler på disse. Dette stoffet myker opp dekalene litt og lar de tilpasse seg nedi panel linjer, over folder også videre. Denne prosessen tar endel timer, så jeg lar modellen stå en dag eller to for å være sikker på at den er tørr. Det kan hende jeg må bruke Micro sol to ganger før jeg er fornøgd, og du når du har hatt på dette må du ikke under noen som helst omsteendighet komme nær dekalene. da blir de garantert ødelagt. Når dette er tørt og ferdig tar jeg en myk klut eller tørkepapir som jeg har fukta med litt vann og fjerner evt vannrester og kjemikalier. Så legger jeg på ett lag til med bonevoks som virker virker som ett beskyttende lag. Så kommer det jeg syntes er mest morro. Få modellen til å se "brukt" ut. Her er det masse forsjellige teknikker man kan bruke. Det mest vanlige er å ta litt Witesprit med noen få dråper mørk/grå/brunaktig maling. Så pensler jeg denne "guffa" over modellen og lar det tørke litt.. Nå tror man at man har ødelagt modellen ,men nei da. ta ett par dråper Witesprit på ett tørkepapir og dra forsiktig over i vindretningen. Så ser du hva som har skjedd. Panel liner og nagler har blitt framhevet på en diskret , men grei måte. Til slutt legger jeg på ett par lag med matt eller halvblank lakk. Dette matter ned overflaten og blander alt isammen så du får en flott finish. Det er også andre effekter man kan legge inn med airbrush, som sot runt kanonmunninger, eksos fra APU/startmotorer, litt oljesøl fra aktuatorer i ror/flaps flatene også videre. Det er masse en kan gjøre, og jeg har bare tatt med en brøkdel her. Send meg gjerne mail eller PM om det er noe spesifikt du lurer på. Jeg har drevet med modellbygging siden jeg var en 10-12 år gammel (og er nå 35). Det er en veldig morsom og lærerik hobby med mange måter å utfolde sin kunstersans på.
  4. 1/48 er ett bedre valg en '32 når det gjelder F-16, mye lettere å få dekaler og utstyr til den. Har du skaffe settet ? Hvilke versjon skal du bygge ? Send meg en PM hvis du har spørsmål. Jeg har ett par RNoAF F-16 under beltet. Dette er en F-5N jeg ble ferdig med i forrige uke, og i helga tok den førsteplass i IPMS Sør sin årlige konkurranse.
  5. Det er offentliggjort at det var Bertil som omkom i denne ulykken.. http://hd.se/skane/2010/08/22/ljungbyhedsflygare-omkom-i/
  6. har pratet endel med Bertil i sammenheng med flyshowet på Lista ifjor og iår.. utrolig leit å høre at det er mest sansynligvis han som har vært uheldig..
  7. De blir som dette bare uten signaturen. What you see is what you get De bildene jeg har postet her er web-reduserte av de faktiske bildefilene jeg har sendt til levrandøren. De blir skrevet ut på fotopapir i høy kvalitet.
  8. Uansett selskap bør slike hendelser undersøkes grundig.. flyvernee har vært uten kontakt med ATC på oppmot 3 timer i ett av verdens mest trafikkerte luftrom.. ingen ATCchatter på øret, eller oppkalling på oppmot tre timer bør vekke en viss mistanke til noen. Disse to bør også igjennom ett lite oppdateringskurs på radiobruk..
  9. Etter en stunds tørke starter jeg opp med postere og bilder i storformat igjen. Noen nye motiver er plukket ut og bestilling er sendt. Hvis noen ønsker noe spesielt av det jeg poster av bilder her på forumet., send meg pm så order det seg. Jeg sender gjerne , porto blir lagt til i totalen. Priser er: A4 : 100 kr/stk A3 : 200 kr/stk Andre formater kan bestilles, men lagerføres normalt ikke.
  10. Jeg tror jeg booker meg plass på spotterplattformen denne dagen gett. Slik det har vært på de showene Sola har arrangert har publikum blitt stående med sola i fjeset hele dagen, noe som absolutt ikke er optimalt. Hadde kanskje vært en ide å sette publikum på vestsiden av banen, det burde være nok plass der også.
  11. Pøh.. det der er da ikke noe.. Jeg har fise med mer blåst en det der..
  12. ehh..ja... Det skader vel ikke med en påminnelse ?? *kremt*
  13. Hei folkens, liten reminder dere som er i nærheten og har mulighet. Husk Warbirdshow på Lista Flyplass denne helga. Både sivile warbirds fra Norge og Sverige + at forsvaret stiller mannsterke med C-130J, Sea King, F-16 og Orion. www.warbirdairshow.no (Ser du en diger kar med kamera i en grå primera er dette meg)
  14. Hvis den saken der må bruke A/B for å komme av bakken med standard konfig, så send hele dritten tilbake.. Men jeg tror ikke det er noe problem. Den skal ha høyere thrust/vekt ratio en F-16 har og en viper med fulle vingtanker,intern fuel og normal utvendig last har ikke bruk for A/B for å komme i lufta. Skjønt den bruker godt over halve banen på takeoff.. F-35 motoren skal vist ha ett betraktelig høyere lydnivå en F-16 uten at jeg kjenner tallene... men dæven å jeg gleder meg til å se den på airshow
×
×
  • Create New...