Timmy Brandt Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 Noen som vet reg. nummeret på alle disse Q400`ne som har fått skader under landingene den siste tiden? Det är väl bara 3 som "nödlandat"... LN-RDK i Aalborg (AAL) LN-RDS i Vilnius (VNO) LN-RDI i dag på Kastrup (CPH) ...dom andra har väl bara fått indikation på att något var fel, landningsställ luckan inte gick att stänga, men lyckats landa utan problem. Siter
Johan Holmseth Skrevet 27. oktober 2007 Skrevet 27. oktober 2007 Huff, 400`en begynner å få et riktig så dårlig rykte nå.. Blir vell færre som blir å reise med den etter alle nødlandingene..desverre.. Siter
Trond Meier Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg vil gjerne dedikere min post til pilotene som har gjort en utmerket jobb i de 3 flykræsjene som har skjedd den siste måneden. Det er takket være disse at det ikke har blitt fatale konsekvenser. dash8-400 piloter <3 <8 Siter
Lars B. Frostad Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 ...fra ubekreftede kilderså hevdes det at denne nødlandingen' date=' skjedde fordi hjuldørene ikke åpnet seg på styrbord side. Hjulet var altså ikke fellt ut på denne siden overhodet - dermed ikke samme feil som på de andre maskinene.[/quote'] Med "fare" for å sitere meg selv, kan man nedenfor nå trygt konstatere - at denne hendelsen på København: Kastrup altså var en "isolert" hendelse, som ikke har noen sammenheng fra de andre episodene der understellet knakk under landing; Kim Kristensen som var ombord, tok dette bildet: Foto: Kim Kristensen. Hele artikkelen hos Dagbladet... Siter
K J Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Skrevet 28. oktober 2007 Pressemeddelselse fra Bombardier: "Toronto, October 27, 2007 Bombardier confirms that a Bombardier Q400 aircraft S/N 4024 registration number LN-RDI operating as flight SK2867 from Bergen to Copenhagen, was involved in an incident at Copenhagen Airport at 16:55 local time on October 27, 2007. There were no reported injuries to the 40 passengers and 4 crew members on board. According to preliminary information, the incident involved the main right hand landing gear, which failed to fully extend for landing. There appears to be no relationship between this incident and previous SAS Q400 main landing gear incidents. While SAS has decided to ground their Q400 fleet until further notice, Bombardier has advised all Q400 operators via an All Operator Message (AOM) of this incident but is not recommending changes to their normal on-going Q400 flight operations. Bombardier is cooperating fully with SAS and the investigating aviation authorities and has dispatched a product safety and technical team to the site to fully support and assist in the investigation. Until such time as the authorities release any information or findings, Bombardier cannot comment further or speculate on the potential cause of this incident." Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=177223 Skulle bare mangle Siter
Timmy Brandt Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Som sagt, SAS slutar att flyga med Dash. Se pressmedelande här. http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=155746 Siter
Tom Arild Hansen Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Så rart at alle aviser kun omtaler at landingshjulet kollapset. Det er jo som Tom sier åpnebart at høyre motor har stopper. Eller er det pilotene som har skrudd av denne for å hindre større ulykke? Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Den er skrudd av. Det ble den ikke gjort i den første ulykken, noe som gjorde at propellene traff skroget med stor kraft når propellen inntok bakken. Både i Vilnius og Copenhagen ble motoren skrudd av. Og jeg har ikke fått med meg at noen propelldeler kuttet seg igjennom skroget i de to siste ulykkene. Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Så rart at alle aviser kun omtaler at landingshjulet kollapset. Det er jo som Tom sier åpnebart at høyre motor har stopper. Eller er det pilotene som har skrudd av denne for å hindre større ulykke? Som også Kim sier så er det for sikkerheten.. Og det kan også skape brann hvis den er i gang når den treffer bakken.. Ikke akkurat det idielle.. Siter
Jim Vold Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Noen som vet reg. nummeret på alle disse Q400`ne som har fått skader under landingene den siste tiden? LN-RDK i Aalborg (AAL) LN-RDS i Vilnius (VNO) LN-RDI i dag på Kastrup (CPH) Googlet litt på nettet. Og finner det er ikke de tre eneste gangene det har oppstått.. Totalt er det produsert ca 187 Dash8-400 i flg denne kilden. Av dem som havarerte / nødlandet forb. hjulene listes opp her: I 2004 - Air Nippon i Kochi (Japan) I februar 2006 - Air Nippon i Osaka (Japan) (Måtte bruke manuell nedsenking før landing) 13. mars 2007 - Air Nippon i Kochi (Japan) 12. august - HL5256 (Jeju Air) i Busan-Gimhae (Sør-Korea) 9. september - LN-RDK i Aalborg (AAL) 12. september - LN-RDS i Vilnius (VNO) 21. september - D-ADHA (Augsburgs Airways) i München (Tyskland) 27. oktober - LN-RDI i Kastrup (CPH) Foreløpig ser jeg 7 stk hadde kræsjet/nødlandet på buken pga hjulsettet. Dette utgjør rundt 5% av all produksjonen. Da har jeg ikke tatt med andre Dash8-400 sine katastrofer/nødlandinger uten dramatiske/feil med instrumenter. Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Nå som Widerøe og SAS har besluttet å kutte ut Q400 for godt, hva vil de gjøre da? Lease inn fly av tilsvarende størrelse, eller kjøpe nye? (Eks. ATR 72) Siter
Lars B. Frostad Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Ja i første omgang, må de nok lease inn kapasitet - for å ta unna trafikken som disse Q400-maskinene skulle utføre (og som ikke selskapets eksisterende materiell ikke kan dekke opp for). Det er tross alt ganske mange maskiner som skal erstattes, så dette er ikke gjort på et blunk. Så blir det spennende å se, hva slags flytype de velger å gå til innkjøp av - leveringstid vil nok også spille en rolle her. Mer også her: Kvitter seg med alle problemflyene.. (Nettavisen) Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Målet är att ersätta Q400- trafiken genom omdisponering av befintliga flygplan i SAS koncernen samt inhyrning. http://www.sas.no/Pressemelding Siter
AMO Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Må si at dette kom faktisk som en overraskelse, alle incidents til tross! Det er et slag i ansiktet å vite at alle skal ut av trafikk for godt. Veldig synd, virkelig virkelig synd. Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Dette skulle de ha tatt tak i for lenge siden.... Siter
Timmy Brandt Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Googlet litt på nettet. Og finner det er ikke de tre eneste gangene det har oppstått. Oops... jag läste och trodde Tom menade reg på alla SAS plan med detta problem. :whistle: Siter
T. Paulsen Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Var egentlig riktig som Timmy sier. Det var SASflyene jeg ville ha reg. på, men fint at Jim fikk frem alle de andre også. Da ser man at det ikke bare gjelder SAS. Dette må jo være et slag midt i trynet for Bombardier når så mange fly taes ut av trafikk. Hva kommer til å skje med disse SAS og WIF-flyene videre? Hvor ender dem? Det er nå ATR burde kjenne sin besøkelsestid kanskje? Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Hva kommer til å skje med disse SAS og WIF-flyene videre? Hvor ender dem? hmm håper som enten skal eller full motion simulatorer for en eller flere av flightsim.no sine medlemmer he he (lov og håpe) Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Det er nå ATR burde kjenne sin besøkelsestid kanskje? Tror heller det er Airbus som får en betydelig større ordre på nye A319. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Tror heller det er Airbus som får en betydelig større ordre på nye A319. A319? Tipper den blir for stor. Ser for meg CRJ 200 eller 700 her som i kapasitet er på størrelse med hendholdsvis Dash8-300 og Q400. Å jaggu er dte ikke fine maskiner også. Siter
Johan Holmseth Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Tviler på at det blir noe jet..kansje hvis Widerøe vil satse endel..men tipper på prop. Siter
Johan Clausen Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Der er jo også A318. godt nok 30 sæder mere end Dash'erne, men den ville være ultra fin i SAS farver. Siter
Dag Johansen Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 For Widerøe er ikke dette godt nytt. De vurderte jo en stund å ta steget inn i jet-alderen, men etter at disse svenskene overtok hele greia ble det stilt om det. Jeg ser for meg at det kommer en eller annen jet som erstatning, men alle disse vil nok være blå og ikke grønne. Disse blå vil nok da fly de rutene som Widerøe's fløy med Q400. Og det er jo ingen tvil om at mange av disse rutene har vært en pengemaskin for Widerøe.... Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Høyre motor var ikke skrudd av. Hadde de slått av høyre motor ville propellen stå i ro. Conditionlevers stod trolig i FEATHER, men ikke så langt ned som når man kutter av fuel. Clamer? Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Alle Airbus ser fine ut, selv uten SAS farger:) Får håper de felger Airbus. Siter
K J Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Skrevet 28. oktober 2007 Har netop hørt fra en, at der bliver kigget på CRJ-900. Siter
Atle Svanberg Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Apropo videoen fra dagbladet av q400 i kbh: Litt off topic kanskje men bruker ikke brannbilene lang tid på å komme fram til flyet? Synes jeg har sett dette på andre videoer av problematiske landinger. Klart flyet har høy hastighet men burde kanskje brannbilene ha stått oppstilt på litt flere steder av banen så det tok kortere tid? Og hvorfor begynner de ikke å skumlegge med en gang? Noen med erfaring fra brannvesenet som kan gi en forklaring? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.